Suchergebnis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021

Architektur Bachelor Information
Bachelor-Studium (Studienreglement 2017)
Entwurf
Entwurf (4. Semester)
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
052-0546-21LEntwurf IV: "Small Pleasures of Life" (A.Spiro) Information
Die Belegung unter myStudies ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).
Studierende, welche die Entwurfsklasse nicht wechseln möchten, müssen an der internen Einschreibung nicht teilnehmen.

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP2V + 14UD. Mettler, A. Spiro, E. Christ, T. Crowther, T. Emerson, C. Gantenbein, D. Studer
KurzbeschreibungWir entwerfen Wohnhäuser im urbanen Kontext der Stadt Zürich. Aus einer Auswahl von Bauplätzen bestimmen Sie denjenigen, der für Ihr Projekt am besten geeignet ist, und entwickeln eine spezifische Wohnform bis hin zur Materialisierung im Detail. Als Ausgangslage dienen inspirierende Bauten, deren architektonische Elemente und räumliche Situationen für Ihre Wohnideen Pate stehen.
Lernziel- Entwurf eines urbanen Wohnhauses mit spezifischer, auf den Kontext Bezug nehmender Wohnform
- Kennenlernen von Standards und Typologien im Wohnungsbau
- Verankerung des Projektes im urbanen Raum durch intensive Auseinandersetzung mit dem Zugang von der Strasse bis zur Wohnung, Entwicklung einer eigenen Erschliessungsidee inkl. Eingangssituation
- Einnehmen einer Haltung zum Erdgeschoss im städtischen Wohnhaus
- Verständnis für den Zusammenhang von Raum, Struktur, Bauweise und Detail
- Entwicklung einer räumlichen und atmosphärischen Qualität anhand der Annährung über Bauteilreferenzen und deren Materialisierung
- Entwicklung von persönlichen Bauteilen im Innenraum und an der Fassade im Massstab 1:10
- Qualitativ hochstehende Darstellung in Collage, Linie (Grundriss 1:100, Grundriss 1:50, Detailzeichnung) und Modell (Innenraummodell 1:20)
InhaltSmall Pleasures of Life heisst eine Skizzenreihe von Alison und Peter Smithson. Die episodenhaften Zeichnungen von alltäglichen Wohnsituationen beleuchten funktionale Themen, regen aber gleichzeitig die Sinne an und lassen der Vorstellungskraft Raum, um sich das ‘Dazwischen’ auszumalen.

Im Frühlingssemester beschäftigen wir uns mit dem Thema Wohnen. Die Königsaufgabe des Architekten ist einfach und schwierig zugleich, sie erfordert Präzision, Knochenarbeit und Fantasie. Dem Menschen eine Behausung zu bieten ist die vielleicht älteste, sicher aber elementarste Aufgabe der Architektur. Die Grundbedürfnisse – Schutz und Komfort – haben sich im Laufe der Zeit wenig verändert, wohl aber die Art und Weise, wie wir zusammenleben. Gerade im vergangenen Jahr ist dem Wohnprogramm eine zusätzliche Funktion zugewachsen: Neben dem Wohnen soll nun auch Platz geschaffen werden zum Arbeiten. Dieses neue Nebeneinander wird auch uns im kommenden Semester beschäftigen.

Ganz im Sinne von Smithsons ‘Small Pleasures of Life’ untersuchen wir zuerst die elementaren Situationen des Wohnens und fragen uns: Was braucht es, damit eine alltägliche Wohnsituation zum räumlichen Erlebnis wird? Was macht die Einzigartigkeit einer Wohnung aus, dass ich sie trotz knapper Fläche nicht gegen eine grössere tauschen möchte? Kann ich einen schönen Arbeitsplatz einrichten, ohne dafür ein weiteres Zimmer zu benötigen?
Zunächst ‘rekonstruieren’ Sie anhand von Bildern ausgesuchter Innenräume bestehender Häuser Grundriss und Schnitt und erfinden dabei Neues. Durch das exakte Beobachten von Referenzbauten und durch die Lektüre von Textauszügen erarbeiten Sie sich einen Wissensschatz über unterschiedlichste Elemente einer Wohnsituation – von der Küche über die Treppe bis zum Stauraum. Darauf aufbauend entwickeln Sie eine eigene Wohnidee und entwerfen einen ‘idealen’ Wohnungsgrundriss, in welchem die eingangs studierten Situationen eine tragende Rolle spielen. Erst jetzt kommen Sie zum Bauplatz, verorten Sie Ihre ’ideale’ Wohnung im Stadtraum und passen sie den Gegebenheiten der spezifischen Situation an.

Wir haben vier attraktive Bauplätze mit unterschiedlichen Eigenschaften in der Stadt Zürich ausgewählt. Auf unternutzten Parzellen, deren städtebauliche Gegebenheiten durch die nachbarschaftliche Bebauung bereits stark bestimmt sind, entwerfen wir Neubauten. Die Herausforderung der erhöhten Dichte erfordert Erfindergeist und Experimentierfreude. Mit räumlich überraschenden Lösungen wollen wir den Beweis antreten, dass architektonischer Reichtum beengte Platzverhältnisse vergessen machen kann. Denn Verdichtung durch mehr Baumasse alleine macht keinen Sinn. Unter Verdichtung verstehen wir vielmehr eine grössere Anzahl Bewohner und ein vielfältigeres Angebot auf gleicher Fläche. Nur so ist Verdichtung auch nachhaltig und trägt zur Belebung des Quartiers bei.

[...] Der architekt hat etwa die aufgabe, einen warmen, wohnlichen raum herzustellen. Warm und wohnlich sind teppiche. Er beschließt daher, einen teppich auf den fußboden auszubreiten und vier aufzuhängen, welche die vier wände bilden sollen. Aber aus teppichen kann man kein haus bauen. Sowohl der fußteppich wie der wandteppich erfordern ein konstruktives gerüst, das sie in der richtigen lage erhält. Dieses gerüst zu erfinden, ist die zweite aufgabe des architekten. [...] schreibt Adolf Loos in, „Das Prinzip der Bekleidung“, 1898. In einem kürzlich erschienen Artikel bezieht sich auch die Architekturkritikerin Sabine von Fischer auf das Textile und fordert von der Wohnung ‘Der Schnitt einer Wohnung muss so gut sitzen wie ein Kleid; anschmiegsam für die Gemütlichkeit und mit Spielraum für die Bewegung’.
Der Charakter und die Ausformung Ihres Grundrisses führen zur Wahl einer passenden Tragstruktur und Materialisierung. Dabei bilden die inhärenten Bedingungen der gewählten Bauweise und des zugehörigen Materials sowie die Parameter des Ortes den Rahmen für Ihren Entwurf einer zeitgemässen städtischen Wohnung.
SkriptDie digitalen Kursunterlagen werden von der Professur zur Verfügung gestellt
LiteraturBuchempfehlung BUK I - IV: "Konstruktion";
Ein Nachschlagewerk zu zeitgenössischer Konstruktion
Deutsch oder Englisch
360 Seiten, 171 Abbildungen, 20 Farbbilder, Texte
ISBN 978-3-0356-2225-6
Online-Bezugsquelle: Link
Voraussetzungen / BesonderesLeitung: Prof. Annette Spiro
Oberassistent: Florian Schrott
Assistierende: Rosário Gonçalves, Nicole Leuthold, Tobia Rapelli, Luis Sarabia

Gemeinsame Begrüssung des 2. Jahreskurses: Dienstag, 23.02.2021, 10.00 Uhr auf Zoom (Link s. Info Studiensekretariat und Webseite der Professur)
Einführung: Dienstag, 23.02.2021, 10.30 Uhr auf Zoom, Link

Gruppenarbeit
Das Entwurfssemester wird mit einzelnen Ausnahmen in Zweierarbeit absolviert.

Werkzeug
Die hypothetische ‘Rekonstruktionszeichnung’ und das Massnehmen sind ebenso Entwurfs- und Arbeitsmittel, wie die Collage und der Möblierungsplan. Neben dem Planzeichnen arbeiten wir vorwiegend mit physischen Modellen und Photographie. In einem ganztägigen Workshop zu Beginn des Semesters führt ein ausgewiesener Modellfotograf und Architekt in die Geheimnisse der Modellfotografie ein. Weitere Themen sind Struktur, Konstruktion und Material. Entsprechend der gewählten Konstruktionsweise entwerfen Sie auch ein konstruktives Detail.

Das Semester wird mit Inputs zu den einzelnen Werkzeugen und zum Thema Wohnungsbau begleitet. Eingeladene Architektinnen und Architekten ergänzen mit Gastvorträgen das Programm.
052-0542-21LEntwurf IV: Reale Architektur: Workspace (E.Christ / Ch.Gantenbein) Information
Die Belegung unter myStudies ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).
Studierende, welche die Entwurfsklasse nicht wechseln möchten, müssen an der internen Einschreibung nicht teilnehmen.

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP2V + 14UE. Christ, D. Mettler, A. Spiro, T. Crowther, T. Emerson, C. Gantenbein, D. Studer
KurzbeschreibungWie sieht der Arbeitsplatz von morgen aus?
Entwurf eines Projekts in vier Schritten:
1. Entwickeln von Visionen, Szenarien zur Zukunft des Arbeitsplatzes.
2. Entwurf eines räumlichen Systems zum Szenario.
3. Übersetzen des Systems in eine architektonische Struktur aus Holz.
4. Ausarbeiten des realen Projekts.
LernzielEntwickeln einer eigenständigen, verantwortungsvollen und visionären Haltung zu einer aktuellen gesellschaftlichen Fragestellung. Fähigkeit, (architektur-) theoretische Texte kritisch zu lesen, zu diskutieren und zur Fragestellung in Beziehung zu setzen. Entwickeln eines städtebaulich, typologisch, formal und konstruktiv kohärenten eigenständigen Projekts in einem methodisch kontrollierten Prozess.
InhaltDas zweite Semester unseres Studios ist das konzeptionelle Gegenstück zum ersten Semester: Der Recherche und Auseinandersetzung mit der Geschichte wird das reale Projekt im Hier und Jetzt entgegengesetzt. Aus dem Büro der Vergangenheit wird der Arbeitsplatz der Zukunft.
Ausgangspunkt des Entwurfs ist die Reflexion der heutigen Arbeitswelt. Wie und wo wird mit welchen Mitteln gearbeitet? Ist das viel zitierte „Home Office“ tatsächlich eine wünschenswerte Variante des Arbeitsplatzes? Und welche Rolle spielt dabei der physische Raum? Welche räumlichen Bedürfnisse hat der Mensch, wenn es darum geht, kreativ und produktiv zu sein. Mittels Textlektüre, Vorträgen, Seminaren und Diskussionen werden wir Thesen zur Arbeitswelt von morgen entwickeln. Daraus entwickeln die Studierenden Szenarien für ihre individuellen Projekte an einem konkreten Ort.
Ein Projekt im Hier und Jetzt bedeutet auch, dass wir als ArchitekInnen Verantwortung übernehmen müssen. Die Bauindustrie trägt einen wesentlichen Teil zum Ausstoss von Treibhausgasen bei. Um dem entgegenzuwirken, sollen alle Projekte aus dem erneuerbaren Baustoff Holz sein. Im Laufe des Semesters werden wir historische und zeitgenössische Holzgebäude besuchen und uns mit ExpertInnen austauschen. Denn wir sind überzeugt: Für zeitgemässe urbane Architektur bietet der Baustoff Holz ungeahnte Möglichkeiten.
Methodisch baut „Workspace“ direkt auf dem vorhergehenden Semester „The Office“ auf: die Typologien und Prinzipien aus dem ersten Semester werden im Projekt des zweiten Semesters wieder aufgenommen und weiterentwickelt und mit den spezifischen Aspekten von Szenario und Ort verbunden. Die allgemeine Idee einer architektonischen Form und Typs wird so zur konkreten und spezifischen Formulierung. Und hier, in der konkreten Anwendung in einem konkreten Fall erhält die architektonische Form auch ihre gesellschaftliche, ökonomische und letztlich politische Relevanz. Aus ideal wird real.
LiteraturBuchempfehlung BUK I - IV: "Konstruktion";
Ein Nachschlagewerk zu zeitgenössischer Konstruktion
Deutsch oder Englisch
360 Seiten, 171 Abbildungen, 20 Farbbilder, Texte
ISBN 978-3-0356-2225-6
Online-Bezugsquelle: Link
052-0544-21LArchitectural Design IV: What's in Store? (T.Emerson) Information
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).
Students who do not wish to change the design class don't have to parcitipate in the internal enrolment.

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h (valuation date) only. Deleting or enrolling after the aforementioned date is prohibited!
W14 KP2V + 14UT. Emerson, D. Mettler, A. Spiro, E. Christ, T. Crowther, C. Gantenbein, D. Studer
KurzbeschreibungThe provocation that ‘shopping is over’ which opened last semester HS20 has turned out be truer than imagined. Department stores are falling around the world. We will consider a future for the legendary Zurich department store Jelmoli. Not because it is failing, but because of its continued success.
LernzielCritical thinking, personal attitude:
-Demonstrate, through design work, a critical understanding of climate change and the ethical responsibilities of the architect
-Reflect on pieces of work in progress or already completed both individually and in conversation with peers and faculty
-Demonstrate, through design work, a growing knowledge of contemporary and historical architectural discourse
-Critically interpret requirements and working priorities in light of constraints to work practice arising from Covid and home working. Communicate with teaching team if difficulties arise.

Working methodology:
-Conduct qualitative site/building analysis through photography and observational drawing
-Perform basic topographic surveying
-Use archives to conduct systematic analysis into social history, uses, materials, etc.
-Interpret and synthesize information into a concise and ongoing knowledge base for the design of a project
-Develop an understanding of the geology, climate, ecology, etc. of a place
-Assimilate small, fragmentary observations into broad understanding of place

Acquisition of subject-specific knowledge:
-Consider and understand the relationship and impact of a design on a wider landscape
-Understand the impacts of construction on ecology
-Demonstrate an understanding of the impacts of time on the repair and maintenance of a project
-Demonstrate an understanding of contemporary and historical construction techniques
-Demonstrate a critical understanding of the use of materials in relation to non-renewable resources, embodied energy, recyclability

Conversion of a conceptual intention into an architectural project:
-Develop an integrated and relevant structural, constructional and environmental concept for the project
-Formulate a spatial concept for a project, demonstrating an understanding of conceptual, spatial and programmatic decisions
-Design with reference to historical, political, cultural and other creative and technical fields
-Demonstrate an ability to assimilate a broad range of working practices, identifying and engaging especially with those which help to demonstrate and further your ideas

Capability to design:
-Demonstrate an ability to design interior and exterior spaces, as well as the thresholds and the surrounding spaces
-Demonstrate awareness of a design project’s environmental performance in construction and in use
-Demonstrate a good understanding of professional regulation and ethical responsibilities of the architect
-Design buildings, spaces and landscapes which are fully accessible

Representation and presentation in different media:
-Develop a critical eye in photography of place, space and design work with reference to broad photographic traditions
-Develop model making skills of small conceptual models (carved and cast for the Atlas and design working models made of everyday household materials with precise conceptual purpose
-Demonstrate high technical and critical proficiency in 2D and 3D CAD drafting and modelling
-Develop an understanding of the status and purpose of different kinds of representation, and deploy them effectively
-Use detailed drawings and models to illustrate the constructional concept of a project
-Demonstrate high technical and critical proficiency in image making and collage
- Clearly and concisely describe a concept, working practice, and outcome through written and oral material in English or German.
-Explore use of film and short film clips to present three-dimensional work. Note, advanced editing skills is not required.

Engagement in the studio:
-Actively participate in group projects such as the garden
-Actively listen to others
-Be able to learn alone, as part of a group and as a whole studio
-Demonstrate an ability to work comfortably with ambiguity as circumstances change
-At all times demonstrate honesty, integrity and respect for fellow students, teachers and staff.
InhaltWhen an ancient tree falls in a closed canopy forest, far from being the end of life, light enters the dark space, “mixing new nutrients into the soil from debris, and initiating a race for succession.” [1] The old tree simply and naturally makes space for the new. This universal cycle, which is as much spatial as it is biological, may explain at least in part, the fascination for ruins in the modern era. In the nineteenth century Romantic imagination, the ruin showed architecture at its most pure, freed from the burdens of complex function, at one with nature. But today such processes may be more than nostalgia, they may just be the beginning of another age.

The provocation that ‘shopping is over’ which opened last semester HS20 has turned out be truer than imagined. Department stores are falling around the world. We will consider a future for the legendary Zurich department store Jelmoli. Not because it is failing, but because of its continued success. Jelmoli’s evolution has not only witnessed the emergence of metropolitan Zurich, it has participated and even anticipated many of the urban and social transformations which are once again pressing in our own time.

The future department store lies within the existing walls if only it were allowed to diversify naturally. We need to shift our attention towards what already exists, to be attentive to architecture, materials and techniques which have given us the spaces of everyday life. Today’s new reality requires us to look more closely, to document, to excavate, to release new spaces in existing fabric and breathe new life into the city. Each stone block, steel column, sheet of glass, plasterboard partition has been placed in space according to the rules and needs of its time. The architecture, reimagined as an Atlas which can be edited, cut, thinned, renewed with the precision of the architect and the care of a gardener.

The porosity of the city is central to its ecological recovery. New species of plants, insects and mammals are rediscovering habitats in the unseen corners of the city. Perhaps now is the moment to welcome them into the heart of things by looking at urban development in reverse. But not a return towards origins per se, but to acknowledge that the world is cyclical and after the growth comes decay followed by recycling in order to grow back stronger, more diverse and resilient.

But as much as this question may be about the future of cities and the culture of retail, we shall approach the project by direct means of architecture. We shall initiate a series of simple constructional operations on the site of Jelmoli at Seidenhof; the first is to record what is there through the act of surveying; measuring, photographing and drawing what we see. The second will be to excavate material from the sealed city fabric (like the ancient tree falling in the forest) to create or recreate new spaces for new ecologies. And the final stage will be to re-inhabit the excavated city to propose the future of retail that contributes to the human and non-human ecologies of the city.

We shall initiate a series of simple constructional operations on the site of Jelmoli at Seidenhof; the first is to record what is there through the act of surveying; measuring, photographing and drawing what we see. The second will be to excavate material from the sealed city fabric (like the ancient tree falling in the forest) to create or recreate new spaces for new ecologies. And the final stage will be to re-inhabit the excavated city to propose the future of retail that contributes to the human and non-human ecologies of the city.

[1] S Denizen, The Flora of Bombed Areas (an allegorical key), The Botanical City, M Gandy and S Jasper (eds), Jovis, 2020, pp 40.
SkriptAtlas
The act of surveying will be expanded by what cannot be seen but can be deduced from archives documents and social histories. And what is neither visible in the place or contained in records can be induced by speculation into and beyond the walls of Jelmoli. The materials extractions and transformations that constitute the built and the supply chains interacting with social habits to constitute its uses. And finally, the traces that bear witness to the passage of time.

Excavation
With the Atlas, we shall ask you to excavate the built fabric of Seidenhof; to introduce spaces for an enlarged and more diverse environment. By stripping away layers of construction or cutting segments, we will ask you to open the city block for re-inhabitation. The new spaces may be invented from within the city block or simply rediscovered from its evolution. Their potential lies in how they will extend the range of environments for human and non-human users and in the re-use of the materials produced in the process.

Inhabitation
With the Seidenhof opened for earth, light water and air to play their natural role, you will design the next layer of re-inhabitation by Jelmoli. How can the future department store be model for a botanical city? How can the interaction of environments respond to the social, ecological and commercial needs of the city? And most importantly, what how will architecture and construction find the form and expression that connects the past with most pressing issues of tomorrow?
LiteraturEssential Texts

Ms. Consumer. The making of public space.
Chuihua Judy Chung. 2000
in: Harvard Design Guide to Shopping. p. 504-525

The science of the concrete.
Claude Levi Strauss. 1962
Chapter one in: The savage Mind.

The Ruin
Mark Pimlott. 2016
in: The Public Interior as Idea and Project.

Climates: Architecture and the Planetary Imaginary
Eva Horn. 2016

Dasgupta Review: Nature’s value must be at the heart of economics.
Fred Lewsey. University of Cambridge. 2021



Extended Reading

Garden as Theater as Museum
Dan Graham. 1993
in: Rock my Religion

Congestion Without Matter. Parc de la Villette. Paris. France. Competition 1982
OMA. Rem Koolhaas and Bruce Mau. 1995
in: SMLXL

Collision City and the Politics of ‘Bricolage’
Colin Rowe and Fred Koetter. 1978
in: Collage City



Book recommendation BUK I - IV: "Construction";
A reference work on contemporary construction
German or English
360 pages, 171 images, 20 color images, texts
ISBN 978-3-0356-2225-6
Online reference source: Link Konstruktions.html
Entwurf (ab 5. Semester)
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
052-1130-21LEntwurf V-IX: Bergell - Aufzeichnungen eines Territoriums (GD C.Menn) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UC. Menn
KurzbeschreibungIst das Bergell eine geografisch und wirtschaftlich isolierte „Kammer“ im Grenzgebiet? Ein entrückter Ort der Poesie, aber des Stillstandes und der Resignation, bedroht von der Natur? In unseren forschenden Aufzeichnungen interessieren uns die Beziehung zwischen der Landschaft und den Architekturen und deren Ideengeschichte.
LernzielDie Studierenden lernen einen Landschafts- und Kulturraum in seinen vielschichtigen zeitlichen und räumlichen Dimensionen zu entdecken, was sie befähigt, kritisch eine Haltung der Gegenwart einzunehmen. Sie lernen daraus und aus der Ressource des Ortes eine architektonische Idee zu formen und zu einem konsistenten Projekt zu entwickeln.
InhaltDie Geografie und Geschichte des Tals ist geprägt von Amplituden und Kontrasten. Topografisch und klimatisch ein steiler Absturz von den alpinen Passhöhen bis zur fast mediterranen lombardischen Ebene, begünstigte über Jahrhunderte eine der wichtigsten Alpentransitadern eine Implementierung fremder Kultur, die sich mit der symbiotisch ruralen Lebensform verband. Die Verlagerung von Verkehrswegen und geopolitische Verschiebungen leiteten in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts eine Isolierung und Abwanderung ein, der der Kraftwerkbau in den 1950-er Jahren zwar entgegen wirkte. Das Ereignis des Bergsturzes in Bondo zeigte jüngst exemplarisch die Folgen der Klimaveränderung im Alpenraum.

Wir suchen über eine Recherche des Territoriums und das Verständnis der Geschichte und ihrer Bauformen eine Annäherung an das Heute. Ist das Bergell eine geografisch und wirtschaftlich isolierte „Kammer“ im Grenzgebiet? Ein entrückter Ort der Poesie, aber des Stillstandes und der Resignation, bedroht von der Natur? In unseren forschenden Aufzeichnungen interessieren uns die Beziehung zwischen der Landschaft und den Architekturen und deren Ideengeschichte.

Wir entwerfen auf Basis unserer Analyse einen öffentlichen Begegnungsraum, einen „multi uso“
für die Bevölkerung des Tals. Der durch den Bergsturz beschädigte Mehrzweckraum wirft das gesellschaftliche Bedürfnis nach einem Ort der Identifikation und der Orientierung neu auf, wofür wir den gesamten Talraum als möglichen Standort in Betracht ziehen. Mittels spekulativer Interventionen beziehen wir architektonisch Position im Referenzraum von Geschichte und Landschaft. - Vielleicht so fremd wie die Idee der barocken Geometrie in der steilen Berglandschaft, so rigoros wie die Staumauer der Albignia, so unscheinbar wie die bäuerliche Cascina im Kastanienhain oder so poetisch rätselhaft wie der Ruinengarten der Lan Müraia. Sie alle haben zum Ziel, in ihrer Haltung aus der Struktur des Tals hervorzugehen und schliesslich wieder darin eingewoben zu werden als kritische Neu-Aufzeichnung des Territoriums.
Voraussetzungen / BesonderesEinzel- und Gruppenarbeit, davon 3-4 Wochen Gruppenarbeit.
Zwischenkritiken: 16.3. / 20.4. / 11.5.
Kosten: CHF 150.--.
052-1182-21LArchitectural Design V-IX: Spaces for Universities - Design as Criticism II (Ch.Kerez) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UC. Kerez
KurzbeschreibungThe design process is part of preparing for the daily professional life of an architect. Point of departure for this semester will be nine case studies, consisting of existing, curated competition briefs from different countries and fields of work. All of the cases describe accommodation for research and teaching activities at universities.
LernzielThe design studio aims to provide an insight into the history and development of spaces at universities and to foster understanding of current course on this issue in several disciplines and in different countries.

This semester the design studio will focus on University Campuses.
Students will develop a design based on a given brief and will deal with the theme through a critical approach. Analysis of relevant case-studies, meticulous understanding of fundamental aspects of the given task, fast track design methods leading to alternative concepts should establish the strategic and factual basis for a critical understanding on how contemporary University buildings and Campuses can be thought today.
InhaltThe design process is part of preparing for the daily professional life of an architect. Point of departure for this semester will be nine case studies, consisting of existing, curated competition briefs from different countries and fields of work. All of the cases describe accommodation for research and teaching activities at universities.
The design studio aims to provide an insight into the history and development of spaces at universities and to foster understanding of current course on this issue in several disciplines and in different countries.
Design is understood as a means of critiquing and investigating these wide-ranging fields of activity. The design of the architectural project ensues from analytical understanding of the task at hand, with the goal of helping students develop their own, independent approach to design.
The students will use Rhino3D to design and explain the projects. The spatial experience will be illustrated in filmed sequences, for which they will receive additional support.
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work and group work, whereof 3-4 weeks of group work.
Mid-term crits: Dates will follow.
Costs: CHF 30.--.
052-1104-21LArchitectural Design V-IX: Athens Derelict Plug-In (GD A. Antonakakis) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UA. Antonakakis
KurzbeschreibungAthens Derelict Plug-In proposes an investigation and a set of designs taking place in Athens. Projected at the many layers of the city, the design process is addressed to a palimpsest of different phases of the urban landscape. After many decades of decline of the downtown, an idiosyncratic functional void in the midst of the built city center is created.
LernzielThe objective of the course is to explore the urban environment and to suggest ways to improve some of its components. The way individuals and groups perceive and appropriate the city is presented and put under question in lectures and seminars, finally researched in the studio.

Of special interest will be the focus on areas where the new hybridic public domain meets the transformed domestic sphere and the diffuse borders between them. The studio includes codification of quantifiable data; pinpointing of physical elements that grant some specific character to urban space; description of people’s everyday life and the possible projections of it that could transform it in the direction of the use of the available infrastructure; the design is aiming at solving specific problems, but more than this – since we will work with semi-abandoned areas of the city center – contributes to upgrading the selected areas for different forms of life.

The particular modes of thinking are projected onto an architectural production that takes under consideration the mutations that occur under the influence of different factors (historical, social, cultural, technological, but also interpretational, theoretical, and critical).
InhaltAthens Derelict Plug-In proposes an investigation and a set of designs taking place in Athens. Projected at the many layers of the city, the design process is addressed to a palimpsest of different phases of the urban landscape. After many decades of decline of the downtown, an idiosyncratic functional void in the midst of the built city center is created. The city center was mostly used at its ground floor, hosting mostly shops, bars and restaurants, while the multistoried buildings in it (polykatoikies, or office ensembles, and high manufacturing buildings) were usually abandoned at the upper parts of the modern constructions. Today partly inhabited by users of the common internet infrastructure, Athens downtown is more and more served by independent courier and food delivery services that circulate goods and food coming from invisible peripheral warehouses and ghost kitchens. It is operating by elaborate ordering or more complicated logistic systems of classification, digital control of the provisions and response to order making. In this sense, the project beyond its specificity becomes an architectural essay about the transformation of the decline of the city into a post-pandemic state; an unconditional investigation about the use of infrastructure operating on a multitude of scales. Such new urban arrangements become important not only for Athens, but also for cities becoming ghosts elsewhere. This generic new field of research is projected at an existing unfunctional urban organism in order to test the options of its possible promises for new forms of life.

Athens Derelict Plug-In is a project that investigates the relationship of the general condition of networks to the idiosyncratic field of a doubly ruined city. The presence of the ancient layers of the city, whose remains still lie under the new constructions of modern Athens, is doubled by this modern ruin being touched by the economic turmoil of the last decades; both invisible and visible ruins act as a promising field to deal with a different architecture. The abandoned existing structures in the midst of a developed network can open alternative understandings of what their inhabitation could mean. “The program for an unlimited extension of networks to a neutral field” – if we can name the process of urbanization this way – is expanded already on the internet and reinforced as a new set of facilities to which the derelict material city can be connected. Data infrastructure, besides determining the functioning of the city, can open the city for a different character of use. The presence of the infrastructure constitutes a new type of empty space which can be experienced as hybridic in many senses.
LiteraturGilles Deleuze and Félix Guattari, A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, trans. Brian Massumi (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987) Marc Augé, Non-places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity (London: Verso, 1995) David Harvey, Spaces of Global Capitalism: Towards a Theory of Uneven Geographical Development (London: Verso, 2006) James Bridle, New Dark Age: Technology and the End of the Future, (London: Verso, 2018). Graham Harman, Tool-Being: Heidegger and the Metaphysics of Objects (Chicago: Carus, 2002), Graham Harman, Object-Oriented Ontology: A New Theory of Everything, (London: Penguin Books, 2018). Manuel Castells, The Informational City: Information Technology, Economic Restructuring, and the Urban-Regional Process (Oxford: Blackwell, 1989). Manuel Castells, Rise of the Network Society Edward Hollis, The Secret Lives of Buildings, Portobello Books, 2009. Alberto Toscano, ‘Logistics and Opposition,’ Mute, 9 August 2011, Link. Jacques Rancière, Disagreement: Politics and Philosophy, trans. Julie Rose (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1999)
Keller Easterling, Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space (London: Verso, 2014). Keller Easterling, Enduring Innocence: Global Architecture and Its Political Masquerades (Cambridge, MA: MIT, 2005).
Massimo Cacciari, ‘Nomads in Prison,’ Casabella 705 (2002).
Richard Hanley, ed., Moving People, Goods, and Information in the 21st Century (New York: Routledge, 2004).
Deborah Cowen, The Deadly Life of Logistics: Mapping Violence in Global Trade (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014), 125–127.
Jesse LeCavalier, ‘The Restlessness of Objects’, Cabinet 47 (2012)
Clare Lyster, Learning from Logistics: How Networks Change Our Cities (Basel, Berlin: Birkhäuser, 2016)
Maxwell G. Lay, Ways of the World: A History of the World's Roads and of the Vehicles That Used Them (Sydney: Rutgers University Press, 1992).
Richard de Neufville and Amedeo R. Odoni, Airport Systems: Planning, Design and Management (New York: Mc Graw Hill Education, 2003)
Mark Levinson, The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger (Princeton: Princeton University Press, 2008).
Deborah Cowen, ‘Containing Insecurity: Logistics Space, U.S. Port Cities, and the “War on Terror”’, in Disrupted Cities: When Infrastructure Fails, ed. Stephen Graham (Routledge, 2010)
Kushal Nahata, ‘Trends that will revolutionize logistics in 2018’, Material Handling and Logistics News, 26 December 2017, Link.
Jasper Bernes, ‘Logistics, Counterlogistics and the Communist Prospect’, Endnotes 3 (September 2013), Link.
Markus Hesse, The City as a Terminal: The Urban Context of Logistics and Freight Transport (London: Routledge, 2008).
Carolina A. Miranda, ‘The Unbearable Awkwardness of Automation’, The Atlantic, 13 June 2018, Link.
Gabrielle Espredy, ‘Building Data: Field Notes on the Future of the Past’, Places Journal (September 2013), Link.
Pier Vittorio Aureli, The Possibility of an Absolute Architecture (Cambridge: MIT Press, 2011).
Voraussetzungen / BesonderesThematic and methodic focus :
Architecture, Urban planning and development, Landscape architecture, Model making, Visualization, Representation techniques, Moving drawings, Photoshop, Video montage.

Individual work and group work, whereof 5 or more weeks group work.

Mid term crits: 16.3., 20.4., 11.5.

Costs: CHF 100.--
052-1124-21LEntwurf V-IX: Temporäres Bauen. Entwurf Zirkulärer Strukturen (GD R.Boltshauser) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UR. Boltshauser
KurzbeschreibungEin neues Bewusstsein für unsere begrenzten Ressourcen und deren Nutzung rücken CO2-arme Materialien und die dauerhafte oder erneute Nutzung von Bauteilen wieder in den Vordergrund. Wir wollen das Prinzip der Planung zirkulärer Bauten auf die Spitze treiben, Gebäude als temporäre Strukturen verstehen/entwerfen und einen Beitrag zur Energiegewinnung / Stadtbegrünung / Lärmreduktion leisten.
Lernziel• Auseinandersetzung mit dem verdichteten, nachhaltigen, einfachen
Bauen
• Erarbeitung eines breiten theoretischen und historischen Wissens
über ein Thema, um die daraus resultierenden Erkenntnisse in
den heutigen Kontext zu übertragen
• Verständnis für nachhaltiger Bautechniken und Baumaterialien
• Ganzheitliche Gestaltung von Raumatmosphären im Zusammenspie
von Kontext, Konstruktion, Klima, Nachhaltigkeit und Materialität
• Erkennen des Potenzials von Baustoffen mit unterschiedlichen
technischen Eigenschaften, um daraus eigene Ideen für neue
Bausysteme zu entwickeln und in einen Entwurf zu übersetzen
• Praktische Arbeit am Modell sowie im Visualisierungsprogramm als
Teil des Entwurfsprozesses
InhaltEin neues Bewusstsein für unsere begrenzten Ressourcen und deren Nutzung rücken CO2-arme Materialien und die dauerhafte oder erneute Nutzung von Bauteilen wieder in den Vordergrund – und das ist auch dringend nötig. Wir wollen das Prinzip der Planung zirkulärer Bauten auf die Spitze treiben und Gebäude als temporäre Strukturen verstehen und entwerfen. Dabei soll allenfalls auch ein Beitrag zur Energiegewinnung, zur Stadtbegrünung, Lärmreduktion, Schaffung öffentlicher Räume oder Entwicklung von neuen Wohn- und Arbeitsmöglichkeiten geleistet werden.

Diesen Weg, den wir im Frühlingssemester 2021 begehen und erforschen wollen, ist der Entwurf temporärer Bauten, deren Bauteile mehrmals verwendet werden können und die sich damit in einen zirkulären Kreislauf mit möglichst geringen Verlusten eingliedern. Landreserven werden mit dieser Strategie nur so lange belegt, wie es für die Nutzung erforderlich ist. Areale, in welchen die Entwicklungsstrategien nicht klar sind, können einer Zwischennutzung zugeführt, Bestandesbauten länger erhalten und erweitert werden. Die Bauplätze befinden sich in der Stadt Zürich, das Nutzungskonzept wird im Zusammenhang mit gewählten Strategien des klimabewussten Bauens entwickelt. Konzeptabhängig kann es sinnvoll sein, die Funktionalität der Struktur auf verschiedenen Parzellen in der Stadt zu prüfen und aufzuzeigen. Basierend auf einer Analyse des Standortpotenzials werden dennoch ortsspezifische sowie flexible Strukturen und Energiekonzepte entworfen. Parallel zum Entwurf und zur Konstruktion werden wir den Grauenergiebedarf, die Betriebsenergie sowie die Energieerzeugung miteinbeziehen.

Das Entwerfen mit dem Faktor Klima beschäftigt uns aber nicht nur auf der technischen und konstruktiven, sondern auch auf der architektonischen Ebene. Die Architektur soll unter den Aspekten des klimabewussten Bauens sowie im Zusammenhang mit der Nutzung und der Nutzungsdauer zu einem neuen, zeitgemässen Ausdruck finden können.
Bereits bei der Erstellung eines Baus wird also auch an dessen begrenzte Lebensdauer und eine allfällige Weiterverwendung gedacht, sowohl bei der Materialwahl, Bauweise wie auch Tragstruktur. Mit diesem Ziel zu entwerfen und zu konstruieren, bedeutet eine intensive Auseinandersetzung mit dem Material und den Bauteilen. Während im klassischen Entwurfsprozess ein Raum entworfen und erst später materialisiert und konstruiert wird, müssen diese Aspekte von Anfang an mitgedacht werden.
Voraussetzungen / BesonderesEinzel- und Gruppenarbeit, davon 3-4 Wochen Gruppenarbeit.
Zwischenkritiken: 16.3., 20.4., 11.5.
Keine Extrakosten.
052-1150-21LEntwurf V-IX: Neue Stadtlandschaften - Brennpunkte Urbaner Verdichtung (GD M.Brakebusch) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UM. Brakebusch Geser
KurzbeschreibungWir loten mit Hilfe von kartographischen und statistischen Erhebungen, digital und analog, die Grenzen der einzelnen Metropolitanräume in Bezug auf ihre mögliche Verdichtung und Kühlung aus. Nach einer ersten Tiefenbohrung in Zürich (im HS20) setzen wir in im FS21 die Untersuchungen im Metropolitanraum Basel fort.
Lernziel- Analysieren der landschaftlichen Rahmenbedingungen für die
Entwicklung der Stadt
- Erlernen der Grundlagen stadtklimatischer Planung
- Entwickeln eines spezifischen Vokabulars (Begrifflichkeiten) im
Bereich der Landschaftsarchitektur
- Erarbeiten eines städtebaulichen/ landschaftsarchitektonischen
Projektes
InhaltCase Study 2: Metropolitanraum Basel
Das globale Phänomen des Temperaturanstieges erfordert entsprechend den jeweiligen lokalen Konditionen des Ortes, individuelle Lösungen für den sich immer stärker erhitzenden und verdichteten Siedlungsraum. Vorgestellte Programme zur Hitzeminderung beschreiben Handlungsfelder und -ansätze, die meist punktuell gedacht sind und in den politisch administrativen Grenzen verbleiben. Der Föderalismus der Schweiz führt aber zu einer flächendeckenden Besiedlung des Schweizer Mittellandes, dessen Ausdehnung durch die geologische Morphologie der Schweiz mit den Gebirgszügen des Juras und der Alpen gegeben ist. Von Osten nach Westen erstrecken sich die drei Metropolitanräume Zürich, Basel und Genf, die neben ihrer städtebaulichen Verdichtung, auch den grössten errechneten Temperaturanstieg aufweisen.

im Entwurfsstudio "Neue Stadtlandschaften" loten wir mit Hilfe von kartographischen und statistischen Erhebungen, digital und analog, die Grenzen der einzelnen Metropolitanräume in Bezug auf ihre mögliche Verdichtung und Kühlung aus. Nach einer ersten Tiefenbohrung in Zürich (im HS20) setzen wir in im FS21 die Untersuchungen im Metropolitanraum Basel fort.

Einer Analysephase, bei der durch Experten Wissen und Werkzeuge im Bereich des Stadtklimas und der GIS-Anwendung vermittelt werden, folgt ein räumlich wertender Syntheseworkshop als Abschluss der vierwöchigen Gruppenarbeit. Dieser hat das Ziel einen eingrenzbaren Handlungsraum/räume für den anschliessenden neunwöchigen Entwurf zu lokalisieren. Nach der Semesterwoche startet die individuelle Bestimmung des eigenen Perimeters und Programms für den städtebaulichen, landschaftsarchitektonischen Entwurf. Dabei vermitteltes fachspezifisches Vokabular und Wissen soll helfen, die eigenen Ideen für den Ort und dessen landschaftsarchitektonische Ausformulierung im gemeinsamen Diskurs zu beschreiben und weiterzuentwickeln.
Voraussetzungen / BesonderesEinzel- und Gruppenarbeit, davon 3-4 Wochen Gruppenarbeit.
Zwischenkriiken: 16.3., 27.4., 12.5.
Kosten: CHF 20.--.
052-1120-21LArchitectural Design V-IX: E.A.N.@M - Experiments on Architecture and Nature [at] Mäusebunker Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).


Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UA. Brandlhuber
KurzbeschreibungMäusebunker, the former animal testing laboratory in Berlin, survived its almost inevitable demolition, thanks to the joined forces of architects, politicians and citizens. Now that the building got a second chance the question is: What is the future of Mäusebunker?
Together we will answer this question by proposing an architectural design for re-using the iconic brutalist building.
Lernziel1. Gathering all building data regarding structure, building systems and biotope by establishing recurring meetings with our collaborators, working in three groups:
- Chair of Structural Design (Prof. Schwartz)
- Climate Engineering (Transsolar)
- Landscape and Nature (Sandra Bartoli)

The output of this phase will result in a ‘Mäusebunker Atlas‘ with three layers.

2. Consolidating the research to define a pre-scheme that brings together and translates the data during a collective workshop. The output of this phase will result in a common ‘Mäusebunker Masterplan’.

3. Individually designing the diferent zones of the pre- scheme, implementing the spatial and programmatic requirements of our users (E.A.N. @M).

Communicating the design and arguments through video, based on the accompanying seminar Access to Tools. Using techniques from scenography and filmmaking, such as green screen, model to film, etc. This will help us communicate the designs to the broader audience in a compressed and self-explanatory manner.

The semester will conclude with the final reviews. Each presentation will include a one-minute video pitching the proposal and will be streamed on our TV channel station+.
InhaltMäusebunker, the former animal testing laboratory in Berlin, survived its almost inevitable demolition, thanks to the joined forces of architects, politicians and citizens. Now that the building got a second chance the question is: What is the future of Mäusebunker?

Together we will answer this question by proposing an architectural design for re-using the iconic brutalist building.

The sixties were a decade of technological thriving – first man on Moon versus gloomy scientific achievement which had been used in the Vietnam War. The social and environmental implications of these novel technologies were still unknown at that time.

The estrangement of people from technological progress and change, led a group of artists and engineers to establish an organisation: E.A.T. (Experiments on Art and Technology). They aimed at facilitating the direct collaboration between artists and engineers, set within the industrial environment, in which the technology was being developed. Together, they were speculating about the impact of such collaborations on industries, technology and individuals itself.

At the same time, the Mäusebunker, one of Europe ́s biggest animal testing facilities was designed and built and reflected the common understanding of human—non- human relations at that time. Its high hygiene and security standards made the building inaccessible to the public, which created a certain myth of what was happening behind closed walls, doors, holes and tubes. Soon after its opening, the first protests against the institution began to form, but it took a long time before it eventually closed in 2020 and was declared to be demolished.

Why? Because a re-use of the typology seemed both uneconomical and unrealistic. Thus, the city did not want to impose the high costs on its citizens. Alternatively to its intended demolition, we will transform the building architecturally and ideologically. Therefore, we will develop a spatial strategy for the existing building to become a laboratory for architecture, art and research on multi- species cohabitation.


Cohabitation:
Today, the current environmental and biodiversity crisis has transformed our ecosystem fundamentally. The collaboration between humans and non-humans is the only alternative for all of us – planetary – to survive: we must not only co-exist but co-operate. This is what we mean by cohabitation, an idea that has been explored in the previous design studios:

‘Housing the Non-Human 01’ focused on decentring humans from the design process, and developing new design strategies of spatial production for multispecies cohabitation.
‘Housing the Non-Human 02’ pushed the topic further, rethinking the balance between the built and the natural environment by intervening on an existing built structure in order to allow for multi-species cohabitation.

‘On Housing the Non-Human 03’ will go beyond scenarios and speculations. For our architectural design we want to recapture the spirit — interdisciplinary & collaboratively — of E.A.T. and develop an architectural project for our fictional cultural organization: E.A.N. @M (Experiments on Architecture and Nature [at] Mäusebunker).
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work and group work, whereof 3-4 weeks of group work.
Mid-term crits: 30.3., 4./5.5.
No extra costs.
052-1102-21LEntwurf V-IX: Quinten - Architektur aus einem Raumverständnis (G.A.Caminada) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UG. A. Caminada
KurzbeschreibungWir wollen uns den wichtigsten Entitäten zur Schaffung des starken Ortes annähern. Wir entwerfen Architekturen an ausgesuchten Lagen in Quinten und suchen nach einem Haus, das sich heutigem Wissen bewusst ist und die Merkmale und Bedingungen, die eine Stelle zu einem einmaligen Ort macht, berücksichtigt.
LernzielArchitektur erfordert eine feine Wahrnehmung des Bestehenden und einen mutigen Entwurf für das Kommende. Als grundlegende Voraussetzung für beide Momente erachten wir eine, aus dem lebensweltlichen Kollektiv zu entwickelnde, tragfähige Haltung. Ziel des Kurses ist es, die Sensibilität für eine solche Haltung zu stärken. Gleichzeitig sollen die Fähigkeiten erlernt werden, um diese Haltung wirksam werden zu lassen. Die Auseinandersetzung mit der unmittelbaren Wirklichkeit von Konstruktion und Material spielt dabei eine tragende Rolle.
InhaltQuinten ist eine kleine Gemeinde am Walensee. Die Dorfbewohner sehen die Funktionalität und damit die Lebensfähigkeit des Dorfes als langfristig gefährdet. Die notwendige Dorfgrösse, die eine eigenständige Existenz garantieren soll, ist unrealistisch. Das föderalistische Prinzip in der Schweiz hat sich zum Ziel gesetzt, die Besiedlung auch an Orten zu erhalten, die eine kritische Grenze für einen funktionierenden Ort unterschritten haben. Die Nähe zum urbanen Raum verspricht weiterhin ökonomische Vorteile. Dörfer wie Quinten bekommen unter den veränderten Perspektiven aus anderen Lagern plötzlich Aufwind. Die ökologische Bedrohung unserer Umwelt und eine weltumspannende Pandemie haben die Sicht auf den Lebensraum verändert. Für Orte wie Quinten stellt sich die Frage: wird nicht gerade die physische Distanz zum Urbanen und ihre erscheinende Andersartigkeit zum wichtigsten Potenzial? In diesem Paradigmenwechsel stellt sich nicht die Frage nach der Quantität (Einwohnerzahlen) sondern nach der Qualität (Befindlichkeit) der Veränderung. Wie könnte eine Entwicklung aussehen, die eine Existenz ausserhalb des Nur-Rationalen garantiert?

Einige Sozial- und Kulturwissenschaftler fordern aufgrund der ökologischen Folgen ein neues Raumverständnis. Diese Forderung führt in der Architektur umgehend zur Frage nach den Beziehungen von Raum und Ort. Wie denken wir im Raum Voraussetzungen zu schaffen für gute Orte? Als Bewohner des Raumes sind wir Teil einer undefinierten Fläche. Sie ist grenzenlos, eine Verflechtung verschiedener Welten. Um handlungsfähig zu werden müssen wir den Raum in kleineren Einheiten skalieren. Das Territorium unseres Wirkens und damit unserer Zuständigkeit wird damit bestimmt. Erst diese Überschaubarkeit ermöglicht Verantwortung und endet im besten Falle bei Bedeutungen und Werten. Dort befindet sich der Ort.

Im Prozess zu einem Raumverständnis ist es wichtig die Entitäten oder die Substanzen des begrenzten Raumes zu kennen – vorhandene und zu erwartende. Die Entitäten in Quinten sind das milde Klima, der stets sich drehende Wind, die ausgeprägte Topographie gebildet aus See und Berg, die besondere Vegetation, die begrenzte Erreichbarkeit und andere. Diese politisch zu aktivierenden Entitäten sind in der Agglomeration Zürich anders als in Quinten. Mit dem Erfassen der Eigenschaften dieser verschiedenen Entitäten kümmern wir uns um den Raum in dem wir uns ausdehnen. Bei der Entwicklung von kleineren Einheiten innerhalb der grossen Einheit sind wir kosmopolitische und lokale Akteure zugleich. Ein Verharren in einer autarken Welt wäre genauso verhängnisvoll wie lediglich die Sicht auf das Globale. Der Raum ist gegeben, er ist noch kein Ort. Im Raum handelt man politisch, am Ort sinnlich.

In einem neuen Raumverständnis muss es gelingen die Politik, die Raumplanung, die Ökonomie, den Tourismus, das Handwerk und die Architektur zu einem Konglomerat zusammenzuführen, in einem Gleichgewicht zu halten und auf ein gemeinsames Ziel auszurichten. Die Entwicklung muss von innen heraus gesteuert werden, aus der Nähe, nicht durch Strategien und universale Konzepte aus grosser Flughöhe. Dann nähern wir uns an einer (neuen) Kultur des Raumes.

Ausführliches Programm: caminada.arch.ethz.ch
Voraussetzungen / BesonderesNur Einzelarbeit.
Zwischenkritiken: Daten folgen.
Kosten: CHF 100.--.
052-1142-21LArchitectural Design V-IX: Making Plans for Living Together (A.Caruso) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UA. Caruso
KurzbeschreibungWe will make detailed plans for living together: Imagine ourselves freed from the false dogma of social Darwinism, in a place where essential tasks like caring for people, growing food and living in balance with our environment, are more important than non-essential activities like banking and academia. We will study models of mutual aid in the human, animal and vegetal worlds.
LernzielQualification to control the design process increasingly independent and with sole responsibility and to find to an individual design methodology and attitude.
InhaltCharles Darwin’s On the Origin of the Species was based on its author’s observations of the natural world. Its emphasis on competition and on the evolutionary success of nature’s predators was also informed by Darwin’s experience of the competitive ravages of industrial England. The idea of a ‘social Darwinism’ was used as justification by the 19th century industrial elite for the social damage that was inherent to the industrial economy. In the age of science, what was true for nature, they argued, was equally true for the political and the social. Critiques of the apparent determinism of Darwin’s theory emerged as soon as his book was published, and a particularly eloquent and comprehensive response, Mutual Aid – A Factor of Evolution was published by Peter Kropotkin at the end of the 19th century. Based on observations, and more pragmatic than ideological, the book describes how widespread and important, mutually beneficial cooperation and reciprocity are in both the animal kingdom and within the history of human societies.

This semester we will make detailed plans for living together. We will imagine ourselves freed from the false dogma of social Darwinism, in a place where essential tasks like caring for people, growing food and living in balance with our environment, are more important than non-essential activities like banking and academia. We will study models of mutual aid in the human, animal and vegetal worlds through references that are modest in size but that engage with matters of material, technique and society altogether, acknowledging that these are different facets of large and necessarily interconnected systems. Some of our references, like the Shaker community of Mount Lebanon are historic, some like the Chelsea Hotel are urban, others like Melliodora in Australia are ongoing experiments. Withdrawing from the centre, these settlements seek out the space and the time to make societies that could be more equitable, providing alternatives to the mainstreams of their time. With a range of principles and techniques, from forms of governance to methods of upcycling and spatial experimentation, we will work on a series of sites in and around Zurich, considering programme and material, human and animal inhabitation, allowing a complexity of subjects of equivalent importance to inform the development of the designs.
Voraussetzungen / BesonderesGroup work only.
Mid-term crits: Dates to follow.
Costs: CHF 100.--.
052-1146-21LArchitectural Design V-IX: Voluptas S1E6 Apollo (F.Charbonnet/P.Heiz) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UF. Charbonnet, P. Heiz
KurzbeschreibungThe semester "Apollo" aims at designing erratic hyper-contexts generated by hypothetical ruling incentives: as a marker of singularities, it is to become the passionate catalogue raisonné of elemental urban idiosyncrasies.
LernzielObjectives:
Research & curation of contemporary concepts, articulation of a discursive argument, visual literacy & storytelling, editing & montage, architectural drafting.

Incentives:
Movies & filmmaking, territorial & urban scale, collectivity, situations & artefacts, socio-political dimension, critical position, contemporary conditions.

Steps:
(1) Analyse a movie, research contemporary concepts, identify potentials, articulate a critical position.
(2) Project an urban scenario on both the artefactual and the territorial scale, focussing on collectiveness and the socio-political aspects of society.
(3) Express a critical position towards a contemporary condition by the means of such a fictive context in both image and plan.
(4) Train rhetorics and argumentation, master drafting skills as well as image montage.
Inhalt"Dionysos / Apollo" is to become a rambling exploration on the lookout for an urban environment beyond reasonable or irrational, good and evil. Considering humankind as embedded in (and dependent on) its geological era, we look upon history’s intertwined layers as torpid raw potential to be fully deployed, appropriated and composed with – joyfully disrespecting historical authenticity. The visionary Hístor seeks, finds novelty in the old, rather than an unfounded assertion of the present with the past. Simultaneously, all thoughts and actions are rooted in essence in the terrestrial now.
The semester APOLLO aims at designing erratic hyper-contexts generated by hypothetical ruling incentives: as a marker of singularities, it is to become the passionate catalogue raisonné of elemental urban idiosyncrasies.

Project:
Students interpret, negotiate, and make meaning from information presented in a source movie, before transcribing their subjective reading to a telling but suggestive cinematographic draft (1.80x1.80m). Audacious and unprecedented urban environments are then extrapolated from the narrative as singular metropolitan orthoimages (1.80x1.80m) become the recording canvas of these proliferating storylines.
The complementary drawing and image both crystallize the fictional metropolis’ shared desires and aspirations in an effort to re-write an alternate architectural and territorial fiction and reflect critically on contemporary conditions, overthrowing socio-economic status quo.
Furthermore, students will construct an argumentative arsenal to support their discursive argument, based on an encyclopedic compilation of evocative historical sources.
Voraussetzungen / BesonderesGroup work only.
Mid term crits: open, date will follow.
Costs: CHF 30.--
052-1106-21LArchitectural Design V-IX: 3,3%, 33,3%, 333%. Re-Thinking-Re Re-Zu-rich (a.o. Prof. J. de Vylder) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UJ. De Vylder
KurzbeschreibungRE-Thinking-RE
Nevertheless, the RE-prefix. In all its newfound ambitions and its very first fragile exercises in recent decades. Yet a critical RE-considering is not wrong now, or early at all. To keep pace with the idea that RE-USE should be more and should be part of RE-attitude. So just to be more than physical RE-use and rather to be physical RE-attitude.
LernzielAll in all, one can say that the "Learning Objectives" – humble ambitions - and "Learning Outcomes" - possible answers - can be summarized by the next 3 expectations:

- As the studio explores the "Economy" of "Less Action" in the perspective of a better "Ecology of Life"; the "Research" attitude is to find "Realistic Realities" for RE-use - the "Alternative", RE-Thinking-RE gives RE-use a chance to be more than a "Tendency".

- Because the studio believes that it is not only a matter of project, but also a matter of "Urge", the pedagogical ambition is not only to make Architecture - the "Act" - but also to raise "the Architect" - the "Attitude Universum" as a "Carrousel" and as a "Journey".

- As the studio second life is the drawing and the model, the writing and the debate, the "Form" will be given to all unseen outcome when the "Method" of "Research" has no limit on the "Mix" of "Media" from analogue to digital.
InhaltThe 3.33% 333% studio had its first run a while ago - let's call it the PILOT 33.3% studio 2018 - The results of that studio were not only inspiring but also thought-provoking.
What is the 3,33% 33,3% 333% studio about?
At a first glance, it seemed like just a numbers game. But it was clear that it means much more.

RE-
re-use re-store rest-ore re-pair
re-act re-cycle re-care re-accept
re-sumptions re-compress(ions)* re-economy*
re-love re-leave re-less re-confirm
re-silience re-vive re-live
re-veal un-re-vel
re-collage re-configurate
re-observe re-call re-read re-focus re-draw re-practice re-detail re-invent re-question
re-strategy re-confront re-venture

re-re

RE-Thinking RE

Nevertheless, the RE-prefix. In all its newfound ambitions and its very first fragile exercises in recent decades. Yet a critical RE-Considering is not wrong now, or early at all. To keep pace with the idea that RE-Use should be more and should be part of RE-Attitude. So just to be more than physical RE-Use and rather to be physical RE-Attitude.

The 33.3% or RE- is the first possible critical variant of 100% act. The idea that a "Context" can be "Approached" rather by "Intervention - Economy - Ecology" - and that this could be good enough as a new standard.

In this 33.3% studio - semester or master studio - we will study this. The studio will explore the possibilities of a more restrained, humble but precise action. This is in many ways an attitude of economy of means. Less energy of action, of course, means less economy and ecology, but it could also require changing the attitude of use effectively today. This could also make it a question of ergonomics: how to "Use" the given context differently and yet act less.

How to find a new "Rich-Ness" in ZU-RICH. That is the question this "33.3% Semester Studio" will ask. And this for the next three spring semesters.
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work and group work, whereof 5 or more weeks of group work.
Mid-term crits: 9.3. / 13.4.
No extra costs.
052-1136-21LEntwurf V-IX: Elemente (GD A.Deuber) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UA. Deuber
KurzbeschreibungDie Studierenden haben die Möglichkeit, architektonische Elemente zu untersuchen, die ihre Architektur definieren. Wir führen diese Suche während des ganzen Semesters durch und unterteilen sie in drei Phasen: Element, Struktur und Ganzes. Wir werden uns intensiv mit dem architektonischen Raum und den materialisierten Elementen befassen, die diesen Raum definieren.
LernzielDie Studierenden entwickeln einen Entwurf basierend auf dem architektonischen Thema «Elemente» mit der integrierten Disziplinen Tragwerksentwurf. Sie beschäftigen sich mit dem Thema, einem spezifischen Material seiner konstruktiven Logik und Tragstruktur. Ziel ist es, bei allen Entwürfen ausgehend von einer individuellen Inspiration und der Logik des Materials zu einem ganzheitlichen Entwurf zu gelangen und diesen am Ende zu visualisieren.
InhaltDie Studierenden haben die Möglichkeit, architektonische Elemente zu untersuchen, die ihre Architektur definieren. Wir führen diese Suche während des ganzen Semesters durch und unterteilen sie in drei Phasen: Element, Struktur und Ganzes. Wir werden uns intensiv mit dem architektonischen Raum und den materialisierten Elementen befassen, die diesen Raum definieren.

In einem ersten Schritt werden Elemente erkundet, die den Raum definieren. Ausgehend von einer Inspiration wird ein Element als Objekt entworfen, welches diese Inspiration darstellt. Das Objekt führt zu einer Struktur und einem eigenen detaillierten Architekturprojekt mit individuellen Programm an einem spezifischen Ort.

Die Studierenden arbeiten mit unterschiedlichen Arten von Renderings (Rendering des Elements, der Struktur, der Räume), sowie detaillierten schwarz/weiss CAD-Zeichnungen und Texten.
Voraussetzungen / BesonderesNur Einzelarbeit.
Zwischenkritiken: 16./17.3., 20./21.4., 4./5.5.21
Kosten: CHF 100.--.

Einführung:23.2.21, 10:00 h, Zoom-ID: 995 4984 0569 .

Assistierende: Lorenz Bachmann, Elena Miegel
Integrierte Disziplin (3 ETCS-Punkte): Professur für Tragwerksentwurf, Prof. Schwartz (Voraussetzung: Entwurf und Tragstruktur bedingen sich gegenseitig)
Experten 3D Visualisierung: Stefan Meyer, Boris Dudesek, Lukas Burkhard
052-1132-21LArchitectural Design V-IX: Let's Walk About Form (a.o. Prof. An Fonteyne) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UA. Fonteyne
Kurzbeschreibung“Each form is an active force, it creates the community, it is life itself made manifest.” These words by Alison and Peter Smithson point at a strong belief in the power of forms in the city, claiming their active force, their generative potential, beyond a mere question of appearance or taste.
This semester, together, we will investigate the possibility of the form as a project in itself.
Lernziel- We will walk and discover what we can see when we look at the
context of a street over and over again. Based on those
observations, we will select relevant sites of intervention.
- We will carry out a collective reflection on form, and all that it can
do for architecture, for the city, for society, as a volume, an element,
an ornament.
- Through formal additions we will seek to establish new relations
within the existing urban conditions we will encounter.
- We will rethink form as a place that can be inhabited from the inside
and from the outside, that affords, connects, articulates, polarizes,
cuts.
- We will explore how a form can contribute to a more inviting public
space, reflecting on ownership and usership.
- We will learn from a series of guests presenting their visions on form from an architectural, artistic, or research point of view.
Inhalt“Each form is an active force, it creates the community, it is life itself made manifest.” These words by Alison and Peter Smithson point at a strong belief in the power of forms in the city, claiming their active force, their generative potential, beyond a mere question of appearance or taste.

Although architecture is a de facto formal activity, claiming form as the main purpose of a design reflection exposes one to the dismissal of being a formalist. Thinking about form, pure form, seems to have many pitfalls: producing an all too autonomous architecture, a self-centered building, an architect’s dream, disconnected from reality, and that once again won’t change anything fundamentally.
So how can we reassert that form does matter? That, as the Smithsons point out, form is actually about life, and about community, about all the things that the form enables around and within itself?

Starting from this question, we will attempt to carry out a thorough reflection on forms in their plastic, but also in their many social, political and contextual implications. To do so, we will start by observing a selection of ‘pure forms’, and their iterations in architecture, on different scales, in different places and times, but also in art history, in crafts, or in the Zurich urban context. This individual research will result in a collective Atlas of Forms, coming together in the first weeks of the studio to then feed the rest of the semester. A research that will be accompanied by the figures of Aldo and Hannie Van Eyck, whose many thematic writings on form will be read collectively, and elaborated upon.

In parallel, we will once again observe a street starting in Zurich and extending into its periphery, cutting through heterogeneous neighborhoods and urban conditions. We will develop a walking practice, a habit of observing this strip, over and over again, learning to discover the hidden qualities of the everyday. A way to go beyond what we think we know, and make the familiar seem strange again.
An investigative process that will result in a situated knowledge. A knowledge ‘from within’ which will allow to identify relevant sites of intervention as well as investigate the agency of the architect, and will help formulate proposals to install forms along that street, establishing a new set of affordances, a connection, an articulation, a polarity, a cut. A relational approach, observing the individual form, and all that it can do for its material and social surroundings. In the process, we will discover what the pure forms of the Atlas can become: a building’s volume, an element, an ornament. Over the course of that journey, we will be accompanied by a series of guests presenting their own relationship to the idea of form.

This semester, together, we will investigate the possibility of the form as a project in itself. Forms that are not hermetic or self-referential, but open ones, that dialogue, that signal, that offer.
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work and group work, whereof 5 or more weeks of group work.
Mid-term crits: 16./17.3., 4./5.5.
Costs: CHF 100.--
052-1128-21LArchitectural Design V-IX: Stadtpark Katzenbach. Shaping a New Peri-Urban Park in Zurich Nord Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UC. Girot
KurzbeschreibungThe Landscape Architecture Studio of Prof. Christophe Girot will design a new peri-urban park on the Katzenbach plain. The park will provide the inhabitants of Affoltern and Seebach with a new vision of public space that exploits the infrastructure, ecological value, and the productive landscape unique to the peri-urban area of Zürich Nord.
LernzielWe will work on the Katzensee area and its Hinterland (a protected nature reserve) and the space in between Affoltern and Seebach along the 7km long Katzenbach, Zurich’s longest open stream. The site borders a dynamic urban area which has been transformed from a pastoral landscape of scattered farmsteads into the city’s largest growing residential district with a projected population growth rate of over 17% until at least 2038. Affoltern has yet to transform any of the areas zoned for public space into significant public parks.
When viewing the remaining ‘space in-between’ Affoltern and Seebach from the perspective of the open space, recasting sprawling settlements as urban islands within a larger territory, the area holds significant value as a potential site for Zurich’s first large-scale urban park. This raises the question: what can we do as designers to give this area a structure that can hold over time and improve the quality of living at the northern edge of the city?

The FS 2021 Design Studio will focus on large-scale urban landscape design through digital point cloud modeling. During the semester, students will acquire skills in point cloud technology, digital 3D modeling and visualization techniques.

The goal of the studio is to develop a peri-urban park along the Katzenbach between Affoltern and Seebach. Students will work with microtopography and the topology of water to restructure the plain into a patchwork of public programs.

The design will follow a three-scales approach: urban design (large scale), park design (medium scale) and detail design (small scale).
InhaltThe studio is structured into three phases and includes multiple site visits.

PHASE 1: SITE VISIT, URBAN DESIGN AND HYPOTHESIS
In the first part of the semester, students will focus on the urban design scale in the area between Affoltern and Seebach. After an introduction, a site visit will give the students a better understanding of the area. They will analyze the periphery of Affoltern and Seebach, identify and structure areas for public space along the urban edges and envision a landscape park using the Katzenbach as a strategic backbone to connect the urban context of Glattpark with the rural setting of the Katzenseen.
In this phase, students will also attend guest lectures on urban design and park design. A one-day design charrette with experts will help to build basic knowledge of the peri-urban area and to create the first urban park sketches.

PHASE 2: DESIGN DEVELOPMENT THROUGH MODELING AND ITERATION
This phase will be dedicated to the focus area, namely the perimeter of the new public park. At this landscape scale, they will focus on the topology of water, microtopography and propose a program appropriate for the park.
Furthermore, they will be introduced to key tools such as 3D scanning and point cloud technology to generate topographies for 3D modeling.

PHASE 3: PROJECT SYNTHESIS AND VISUALIZATION
In the final part of the semester, students will focus on further defining the social aspects of the park area through detail design. By applying modeling and visualization techniques, they will illustrate the recreational activities and opportunities for social gathering of their detail area.
SkriptA course booklet will be provided at the introduction.
LiteraturA course booklet will be provided at the introduction. Furthermore, a semester apparat will be available to the students at the ILA Library.
Voraussetzungen / Besonderes- Introduction: Tuesday 23.02.2021, 10:00h
- The studio space is ETH Hönggerberg HIL C40.1 (we will work via Zoom)
- The design will be developed in groups of two, with individual assignments
- Language of instruction is English; Assistance in English or German
- The studio includes "Integrierte Disziplin Planung (Ch.Girot)", 3 ETCS credits
052-1118-21LEntwurf V-IX: Erhalten - Verdichten - Weiterbauen (M. Guyer) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Die Belegung unter Link ist erst nach der Zuteilung der Entwurfsklasse am Schluss der internen Einschreibung am D-ARCH möglich (s. Link).

Eine Benotung des Entwurfs am Semesterende erfolgt ausschliesslich aufgrund der per Stichtag, 2.April 2021, 24:00 Uhr, dokumentierten Belegungsliste. Das vorgenannte Datum ist der letzte Termin zum Löschen oder Belegen dieser Lehrveranstaltung!
W14 KP16UM. Guyer
KurzbeschreibungUnter dem Titel Erhalten - Verdichten - Weiterbauen erforschen wir das im Bestand gespeicherte, architektonische, soziale, strukturelle, räumliche und bildhafte Potential und hinterfragen die gängige Praxis der Verdichtung mit Ersatzneubauten. Es geht darum, dass man sich mit dem Bestand auseinandersetzt, etwas Bestehendes umwandelt, wiederverwendet und sinnvoll ergänzt.
LernzielBefähigung, einen Entwurf von einer Idee, einem Konzept bis zu einem ausgereiften Projekt zu entwickeln, Zwischenstufen immer wieder selbstkritisch zu hinterfragen und dabei zu einer individuellen Entwurfsmethodik und -haltung zu finden.
InhaltWir hinterfragen die gängige Praxis der Verdichtung mit Ersatzneubauten und geben dem Bestand im Sinne einer nachhaltigen Stadtentwicklung mehr Gewicht. Wir suchen nach Lösungen, wo auch unter dem Druck einer Verdoppelung der Ausnützung der Bestand erhalten bleibt, indem er umgedeutet und neu belebt, renoviert und umgebaut, erweitert und aufgestockt wird. Der Bestand als Teil der Geschichte der Stadt wird vermehrt als wichtige kulturelle Ressource für die Gestaltung der Zukunft gesehen und das gespeicherte, soziale, strukturelle, räumliche und bildhafte Potential für die neuen Projekte aktiviert. Oft liefert die Sperrigkeit bestehender Bauten Denkanstösse für neue Lösungen und Entdeckungen. Es gilt, die richtige Balance zwischen Alt und Neu zu finden und Heterogenität, Gegensätze, Massstabssprünge als Teil der zukünftigen Stadt zu akzeptieren.

Der Fokus richtet sich auf Altstetten, das im Richtplan als das Quartier mit hohem Verdichtungspotential im Westen Zürichs ausgewiesen ist. Es ist gemessen an der Bevölkerung und Fläche das grösste Quartier der Stadt und hat die meisten Arbeitsplätze. Mit dem kleinsten Anteil an Gründerzeitbauten und dem grössten Anteil von Neubauten seit 1990 ist es ein sehr heterogenes Quartier, das sich dynamisch entwickelt hat. Fünf unterschiedliche Areale sind als Entwurfslabors ausgewählt, jedes mit einer eigenen städtebaulichen Zielsetzung. Der Neumarkt Altstetten soll das Quartierzentrum um den Lindenplatz stärken, das Farbhofareal eine Platzsituation als westliches Tor zu Altstetten schaffen, das Hero Gebäude ein weiterentwickelter Stadtbaustein im Dienstleistungsquartier des Bahnhofs werden, das Bachwiesenareal die Gartenstadtvision trotz Verdichtung beibehalten, das Freihofareal die qualitätsvolle Heterogenität eines städtischen Gevierts aufzeigen. Die Areale zeigen die Unterschiedlichkeit des Quartiers: das Farbhofareal befindet sich im Westen, das Freihofareal im Osten der Badenerstrasse, das Bachwiesenareal im Süden, das Heroareal im Norden der Altstetterstrasse. Am Kreuzungspunkt der beiden Hauptachsen liegt der Neumarkt Altstetten.

In Anbetracht der heutigen stadträumlichen Defizite zwischen neueren Arealüberbauungen werden nicht nur die Übergänge von öffentlichen, halbprivaten und privaten Aussenräumen innerhalb der Areale, sondern auch die Beziehung der Areale zur Umgebung und zum Stadtkörper behandelt. Da die Qualität des Freiraumes bei der Verdichtung wesentlich ist, sollen Höfe und Räume zwischen Gehsteigen und Hauskanten nutzbar und zugänglich gemacht werden und der Öffentlichkeit und den Eigentümern gleichermassen von Nutzen sein.

Sinnvolle Nutzungsmischung, neue Arbeits- und Wohntypologien, geeignete Erdgeschossnutzung, neue Tragstrukturen, intelligente Gebäudehüllen, Begrünungen, innovative Energiekonzepte und Reuse/Recycle/Upcycle Konzepte sind für den Entwurf entscheidend. Diese Themenschwerpunkte werden mit Vorträgen, Workshops und Besichtigungen vertieft. Eine Kollektion von Texten und Referenzbeispielen wird während des Semesters fortlaufend erweitert und steht als Dokument allen zur Inspiration zur Verfügung.

Mit der Einstiegsübung «Bild – Form» wird dem Bestehenden spielerisch intuitiv nachgespürt und das richtige sehen gelernt, in der ersten Kritik wird das Konzept in einer prägnanten Darstellung zusammengefasst. Diese Resultate werden kontinuierlich weiterbearbeitet und sind Teil der Schlussabgabe. Die Projekte werden an den Schlusskritiken mit Gästen und dem Lehrstuhl in der Bandbreite von Konzeptidee, städtebaulicher und architektonischer Präsenz, Umgang mit dem Bestand sowie der Qualität der Aussen- und Innenräume besprochen.
Voraussetzungen / BesonderesNur Gruppenarbeit.
Kritiken: 16/17.3., 13/14.4., 4./5.5.,
Kosten: CHF 50.--
052-1134-21LArchitectural Design V-IX: Material Gesture - Textile (A. Holtrop) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UA. Holtrop
KurzbeschreibungIn times of constant and unpredictable change, we look at textile as one of the most adaptive and comforting materials.
LernzielWhen we take all aspects of the material into consideration – the geology, the sourcing, the industry, the different properties, the craftsmanship, the specialised techniques and the cultural significance – we can deploy the full potential of the inherent qualities of the material itself and our way of working it in what we call MATERIAL GESTURE.

In this design studio, you will define your gestures of making and working with material(s) through research and experiment, and in response to the topic of the studio. You are required to produce an architecture that results from your specific engagement with the material and the spatial condition you construct with it. The architecture that results from this approach does not reference or represent something, but simply attempts to exist as a physical spatial reality in its own right.

Your research should be supported by the knowledge made available by our studio, and engaged through you with the use of available resources and facilities at departments of the ETH and from external specialists/fabricators.

Throughout the whole semester, and for your final presentation, we require that you work with physical (fragment) models of your building in the actual material(s). It is important, in this design studio, not to make a complete building, but to show and support the found values of the material engagement in a spatial way, based on the full potential of the inherent qualities of the material itself and your way of working it.
InhaltWe will study space as an adaptive environment in which textile plays a central role, from rugs and tents that can be traveled with, to technologically advanced woven fabrics that can transform to changing conditions.

Through the theory of Gottfried Semper, we will look back at textiles, which were used as a bonding material to string and bind, and as woven material to cover, to protect and to enclose.
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work only.
Mid term crits: 20./21. June 21.
Costs: CHF 100.--
052-1110-21LArchitectural Design V-IX: Meteora #04 Alienations (L. Hovestadt) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UL. Hovestadt
KurzbeschreibungThis studio works on the idea that a substantial understanding of
todays technology (internet of things, big data, machine
intelligence...) changes the perspective to architectural theory
and will result in different architectural designs and building
constructions.
Lernziel1) Identification and understanding of the challenges of todays technologies;
2) techniques of working within the plenty of the internet;
3) a methodology to design digital architectures;
4) understanding of the shift from hard building construction to soft building applications, and
5) an understanding of the importance of becoming a literate digital
persona in order to be an architect today.
InhaltMETEORA #04 ALIENATIONS

in the time of corona,
sitting at home,
connected with the world.

we feel like laughing.
sitting at the edge of the world.
we start thinking.

an alien building of the last century (ludwig wittgenstein house, vienna, 1928)
meets
an alien figure of today's media (lenny belardo aka jude law by paolo sorrentino, 2016)

you look at me
and I look at you.

I'm the world,
I'm the world,
the world in a box.

METEORA #04 is an architectonic exercise
on our cultural heritage
and its challenges of today.

white noise,
beautiful white noise.

in a room without a roof
i'm staring at the ceiling.

METEORA #04  will use artificial intelligence
        to write a text to explicate a precise position in today's world,
        to create a spectrum of images to reflect this world
        and design an architectural artefact which brings things into adequate proportions

in the plentiful noise of today
lenny will help us to talk about the world today, and
ludwig will help us to make detailed architectonic arguments.
Voraussetzungen / BesonderesIndividual work only.
Mid term crits: Dates will follow.
No extra costs!
052-1116-21LArchitectural Design V-IX: Tourism Behaviorology in Switzerland (M.Kaijima) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
W14 KP16UM. Kaijima
KurzbeschreibungThe tourism industry is important economic sector in Switzerland to activate the rural area for exchange between local and global. A role of architecture is creating local identity. We engage with the question of tourism architecture in Interlaken and Grindelwald with historical perspective to use image through actor-network drawing for arguments and critics in the future local context.
Lernziel<Understanding of Architectural Behaviorology concept>
Today’s local populations and ecologies are confronted by a raft of critical issues that have become manifest at a shared global level. A key worldwide aspect in these interlinked challenges is the dual phenomena of aging societies and the depopulation of rural areas, whereby the development of modern technology and industry in the course of the 20th century has played a huge role in triggering these problems by establishing barriers between everyday life and local resources, such as nature, human skills and accumulated knowledge. Rural communities based on small-scale primary industries, which have traditionally been vital not only in securing national food supplies but also in maintaining a sustainable ecosystem balance between mankind and nature, face a growing struggle in terms of generational succession and transfer.
Architectural Behaviorology is our design theory and methodology whose objective is to rediscover the forgotten values of resources through the lens of ethnography. It tries to find barriers and challenge them in order to create better accessibilities to local resources, and to activate the behaviors of actors, both human and resource.
Architectural Behaviorology introduces better understanding on architectural form in the relationship with various behaviors of things, such as nature, human, and buildings.
Using the core design approach of architectural behaviourology the research project advocates and demonstrates, both theoretically and in real-world practice, the significance of creating urban-rural commons to rejuvenate community livelihoods with small-scale primary industries (farming, fisheries, and forestry), taking both Asia (Japan) and Europe (Switzerland) as geographically distant yet mutually applicable and promising applied settings.

<Learning research method>
Actor-network Drawing is design research platform in the chair learning from Actor-Network Theory (ANT) from Bruno Latour’s: Science In Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society (Harvard University Press, Cambridge Mass., USA. 1987). It is for sharing research observations for area and to bridge them towards design practice and also finding hybrid knowledge between place(before 20 century model), space (20 century model) and network (21 century model). We are learning the hand drawing as a physical movement as digesting the gap between life and information setting real experience as our knowledge. And also drawing manner is allowing us to dialogue with history and to discuss between ourselves.

<Learning design method>
How we design using resources to create and to emphasis local network to be sustain the society by learning typologies and material, skill, people.

<Learning visualization method by actor net-work mapping, model, a large hand drawing
>
Integration of the visualization would be discussed under intention of the project to create architectural language for social context.

<Learning structure and material>
Integration of the concept from detail of structure and material to environmental scale as architectural language. Students would consider the network of the architectural meaning from history to today.
Inhalt<Tourism Behaviorology in Switzerland>
The tourism industry is one of Switzerland’s most important economic sectors and employs around 4% of the working population. Tourism is also the most important driver of exchange between the rural and the urban community.
At the crossroads of Europe, Switzerland has always attracted visitors. In the 18th centuries, Romantic literature and art engendered unparalleled enthusiasm for the mountains. In the 19th century, it was discovered that high altitude fresh air had a therapeutic effect on lung disease and Swiss alpine villages began to market themselves as health resorts too. In 2015, the Swiss tourism industry generated around 2.8% of the country’s gross domestic product, or a total of CHF 17.4 billion.
Thanks to a steadily growing infrastructure network of hotels, railways, cable cars, shops and restaurants, small mountain villages are able to handle this sheer number of visitors. But what role do these infrastructures play in the appearance of the small villages and towns, sought by tourists? Strengthening the local character and creating a local identity is an important role architecture has to play in a touristic town or village. The architecture, as well as the entire tourism industry, have to keep a good balance between touristic and local aspects, between the local and global economy.
This semester we will engage with the question of tourism architecture in the case of Interlaken and Grindelwald in the canton of Bern. We will critically examine the existing context by researching its history, analyzing its actor network, and propose and argument how the two towns could be developed further. How should they look like? What should they offer? And how will the ongoing Corona pandemic and the rising temperature due to climate change affect the tourism industry in the long run?

<Schedule>
Week 1
2.23 9.00 Orientation
13.00 Workshop
17.30 Site selection
2.24 8.30-16.30 Desk critiques
16.30 Input lecture and text discussion
Week2
3.2 7.00-18.00 Site Visit
3.3 8.30-18.00 Desk Critiques(13.00-13.30 Input Lecture and text discussion)
Week3
3.9 8.30-16.30 Desk critiques
16.30-Input lecture and text discussion
3.10 Parity Talks
Week4
3.16 8.30-16.30 Desk critiques
16.30-Input lecture and text discussion
3.17 8.30-18.00 Desk Critiques(13.00-13.30 Input Lecture and text discussion)
Week5
Seminar Week Off
Week6
3.30/31 8.30-18.00 Mid Review1
Week7
Easter Holiday
Week8
4.13 8.30-18.00 Desk Critiques
4.14 8.30-18.00 Desk Critiques(13.00-13.30 Input Lecture and text discussion)
Week9
4.20 8.30-18.00 Desk Critiques
4.21 8.30-18.00 Desk Critiques
13.00-13.30 Input Lecture and text discussion
Week10
4.27/28 8.30-18.00 Mid Review 2
Week11
5.04 8.30-18.00 Desk Critiques
5.05 8.30-18.00 Desk Critiques(13.00-13.30 Input Lecture and text discussion)
Week12
5.11 8.30-18.00 Desk Critiques
5.12 8.30-18.00 Desk Critiques
13.00-13.30 Input Lecture and text discussion
Week13
5.18 8.30-18.00 Desk Critiques
5.19 8.30-18.00 Desk Critiques(13.00-13.30 Input Lecture and text discussion)
Week14
5.25/26 8.30-18.00 Desk Critiques
Week15
6.1/2 8.30-18.00 Final Review

<Assignment and deadline>
Mid Review 1 Assignment (dead line 3.29 17.00):
Actor Network Drawing Area Size: 6 x A3
Picture Essay
Text (400 words)
Mid Review 2 Assignment(dead line 4.26 17.00):
Actor Network Drawing Project Size: 12 x A3
containing: Plan(s), Section(s), Elevation(s)
Model(s)
Text (ca. 400 words)
Final Review Assignment (dead line 5.31 12.00):
Actor Network Drawing Project Size: 12 x A3
containing: Plan(s), Section(s), Elevation(s), Detail(s)
Model(s)
Text (ca. 400 words)
LiteraturBruno Latour: Science In Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society (Harvard University Press, Cambridge Mass., USA. 1987)
Atelier Bow-Wow: Graphic Anatomy 1, TOTO Publishing, 2007
Atelier Bow-Wow: Graphic Anatomy 2,TOTO Publishing, 2012
Momoyo Kaijima, Junzo Kuroda, Yoshiharu Tsukamoto: Made in Tokyo, Kajima Publisher,2001
Momoyo Kaijima, Laurent Stalder, Yu Iseki: Architectural Ethnography, TOTO Publishing, 2018
Andreas Kalpakchi,Momoyo Kaijima,Laurent Stalder/ETH Zurich: Arch+238 Architektur Ethnografie, Arch+,2020
Voraussetzungen / BesonderesOrientation 2.23 9.00 @Link

Individual work and group work, where of 1-2 weeks of group work.
Final review:6.1./2
Mid-term crits: 3.30./31 and 4.27./28
Costs: CHF 100.--.

<Integrated Discipline: Tourism Behaviorology in Switzerland>
The design course is tough in collaboration with the chair for the theory of architecture. The „integrated discipline“ aims to support the students in their research. Is is organised in two parts: A methodological introduction and a field research on a particular building / neighborhood / place in Interlaken or Grindelwald. The task will be a picture-essay, that will constitute the base of the actor-network drawing.
  • Erste Seite Vorherige Seite Seite  2  von  8 Nächste Seite Letzte Seite     Alle