Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2021

Management, Technologie und Ökonomie Master Information
Willkommen und Einführung ins MSc ETH MTEC
Montag, 20.09.2021. 14.00 -15.15 h, HG E 1.1 (tbc)
Wahlfächer
Supply Chain and Information Systems
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
363-0425-00LTransformation: Corporate Development and IT Information W3 KP2GT. Gutzwiller
KurzbeschreibungDie Vorlesung behandelt die wesentlichen Problemstellungen rund um die unternehmerische Transformation und demonstriert die Anwendung des Wissens anhand von Fallbeispielen im Rahmen eines durchgängigen Vorgehensmodells.
LernzielZiel dieser Vorlesung ist es, die wesentlichen Problemstellungen rund um die unternehmerische Transformation aufzuarbeiten und anhand von Fallbeispielen im Rahmen eines durchgängigen Vorgehensmodells anzuwenden.

Die Studenten sollen lernen

• die wesentlichen Ursachen der unternehmerischen Transformation darzustellen,
• die Instrumente der projektorientierten Steuerung der unternehmerischen Transformation (Unternehmensentwicklung) zu formulieren,
• die Interdependenzen zwischen Unternehmensstrategie, Unternehmensprozessen und Informationssystem-Architektur zu erklären, insbesondere den Übergang vom Entwurf der Unternehmensstrategie, in die Geschäftsprozesse und in die Umsetzung mittels Informationssystemen zu erläutern,
• die kritischen Faktoren für eine erfolgreiche Durchführung von Grossprojekten zu formulieren,
• die wesentlichen Instrumente des Projektmanagements zu erklären und anzuwenden,
• unterschiedliche Arten von IT-Projekten zu unterscheiden und zu beurteilen,
• die Instrumente des Qualitätsmanagements im Rahmen von Grossprojekten zu erläutern und anzuwenden,
• und zu erläutern, wie ein Grossprojekt auf der sachlich-rationalen und der emotional-psychologischen Ebene geführt wird.
InhaltDie globale Wirtschaft führt dazu, dass der Transformationsrhythmus laufend zunimmt. Unternehmen müssen sich immer schneller verändern, um sich den neuen Umweltbedingungen aus Wettbewerb und Markt anzupassen. Im Informationszeitalter heisst dies nicht nur Strategie und Prozesse sondern vor allem auch Informationssysteme an die neuen Bedingungen anzupassen. Die schnelle und kontrollierte Umsetzung neuer Unternehmensstrategien über veränderte Geschäftsprozesse, die Unterstützung von Geschäftsprozessen durch geeignete Informationssysteme ist für viele Unternehmen Voraussetzung dafür, dass sie Wettbewerbsvorteile realisieren können. Die Einführung von neuen Prozessen und Informationssystemen erfolgt im Regelfall durch komplexe, häufig über Jahre angelegte Transformations-Projekte resp. -Programme. In der Praxis scheitern viele dieser Projekte an der mangelnden Vernetzung zwischen Entscheidern im Geschäft (Unternehmensführung) und der IT. Der erfolgreiche Projektablauf wird durch mangelnde Planung, unklares Rollenverständnis, die Fehleinschätzung von Projektsituationen, das Fehlen methodischer Vorgehensweisen und die fehlende Einbindung der betroffenen Mitarbeiter in die Veränderungsprozesse gefährdet.

Die Veranstaltung gliedert sich in die folgenden Teile:

• Einführung
• Steuerung der Unternehmenstransformation
• Management von grossen Transformationsprojekten: Integration von Strategie-, Prozess- und Informationssystem-Entwicklung
• Qualitätsmanagement in Grossprojekten
• Projekt-Management in Grossprojekten
• Projektbegleitendes Change-Management
• Zusammenfassung
363-1135-00LDigital Health Project Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 30.
W3 KP2VT. Kowatsch
KurzbeschreibungToday, we face the challenge of chronic conditions. Personal coaching approaches are neither scalable nor financially sustainable. The question arises therefore to which degree Digital Health Interventions (DHIs) are appropriate to address this challenge. In this lecture, students will learn about the need for, as well as the design, implementation and assessment of DHIs.
LernzielThe increasing prevalence of chronic conditions leads to the important question of how to develop evidence‐based digital health interventions (DHIs) that allow medical doctors and other caregivers to scale and tailor long‐term treatments to individuals in need at sustainable costs. At the intersection of health economics, information systems research, computer science, and behavioural medicine, this lecture has the objective to help students and upcoming healthcare executives interested in the multi‐disciplinary field of digital health to better understand the need, design, implementation, and assessment of DHIs. After the course, students will be able to…
1. understand the importance of DHIs for the management of chronic conditions
2. discuss the opportunities and challenges related to DHIs
3. better understand the design, implementation and evaluation of smartphone‐based and chatbot‐delivered DHIs.
InhaltThe promise of more personalized, patient‐centered, and outcomes‐based healthcare is real, worthy, and within reach (Harvard Business Review, October 2019), NHS teams up with Amazon to bring Alexa to patients (The Guardian, July 2019), Apple Heart Study demonstrates the ability of wearable technology to detect atrial fibrillation (Stanford Medicine News, March 2019), In the midst of a global pandemic and a US recession, US digital health companies raised $5.4B in venture funding across the first six months of 2020. The sector is on track to have its largest funding year ever. (Rocket Health, 2020)

Today, we face the challenge of dealing with the specific characteristics of chronic conditions. These are now responsible for around 70% of all deaths worldwide and are associated with an estimated economic loss of $7 trillion between 2011 and 2025. Chronic conditions require an intervention paradigm that focuses on prevention and lifestyle change. A corresponding change in lifestyle is, however, only implemented by a fraction of those affected, partly because of missing or inadequate interventions or health literacy, partly due to socio‐cultural influences. Individual personal coaching of these individuals is neither scalable nor financially sustainable.

Against this background, the question arises on how to develop evidence‐based digital health interventions (DHIs) that allow medical doctors and other caregivers to scale and tailor long‐term treatments to individuals in need at sustainable costs. At the intersection of health economics, information systems research, computer science, and behavioral medicine, this lecture has the objective to help students and upcoming healthcare executives interested in the multi‐disciplinary field of digital health to better understand the need, design, implementation, and assessment of DHIs. After the course, students will be able to…
1. understand the importance of DHIs for the management of chronic conditions
2. discuss the opportunities and challenges related to DHIs
3. better understand the design, implementation and evaluation of smartphone‐based and chatbot‐delivered DHIs

To reach the learning objectives, students will work on the following topics:

1. Motivation for Digital Health
• The rise of chronic diseases in developed countries
• Lifestyle as medicine and prevention of chronic diseases

2. Design of a Digital Health Intervention (DHI)
• Overview of design frameworks for health interventions
• Development of a conceptual model for a DHI
• Implementation of a smartphone‐based and chatbot‐delivered DHI

3. Evaluation of DHIs
• Overview of evaluation methods and evaluation criteria for DHIs
• Evaluation of a smartphone‐based and chatbot‐delivered DHI

Course structure
The lecture is structured in two parts and follows the concept of a blended treatment consisting of online-based self-learning sessions and complementary “support” sessions via Zoom. In the first part, students will learn about the topics of the three learning modules in weekly online sessions. Complementary learning material (e.g., video clips), multiple‐choice questions, and exercises are provided online via Moodle. In the second part, students work in teams and will use their knowledge from the first part to develop a smartphone-based and chatbot-delivered health intervention with MobileCoach (www.mobile-coach.eu), an open‐source software platform for digital interventions and ecological momentary assessments. Each team will then present and discuss their resulting digital health intervention and evaluation results with their fellow students who will provide peer-reviews. Additional online coaching sessions are offered to support the teams with the design and evaluation of their digital health intervention, and with the preparation of their presentations.
Literatur1. Collins, L. M. (2018) Optimization of Behavioral, Biobehavioral, and Biomedical Interventions: The Multiphase Optimization Strategy (MOST) New York: Springer.
2. Corneta, V. P., and R. J. Holden (2018) Systematic Review of Smartphone‐Based Passive Sensing for Health and Wellbeing Journal of Biomedical Informatics (77:January), 120‐132.
3. Coravos, A., S. Khozin and K. D. Mandl (2019) Developing and Adopting Safe and Effective Digital Biomarkers to Improve Patient Outcomes Nature Digital Medicine 2 Paper 14.
4. Katz, D. L., E. P. Frates, J. P. Bonnet, S. K. Gupta, E. Vartiainen and R. H. Carmona (2018) Lifestyle as Medicine: The Case for a True Health Initiative American Journal of Health Promotion 32 (6), 1452‐1458.
5. Kowatsch, T., L. Otto, S. Harperink, A. Cotti and H. Schlieter (2019) A Design and Evaluation Framework for Digital Health Interventions it ‐ Information Technology 61(5‐6), 253‐263.
6. Kvedar, J. C., A. L. Fogel, E. Elenko and D. Zohar (2016) Digital medicineʹs march on chronic disease Nature Biotechnology 34 (3), 239‐246.
7. Michie, S., L. Yardley, R. West, K. Patrick and F. Greaves (2017) Developing an Evaluating Digital Interventions to Promote Behaviour Change in Health and Health Care: Recommendations Resulting From an International Workshop Journal of Medical Internet Research 19(6):e232.
8. Nahum‐Shani, I., S. N. Smith, B. J. Spring, L. M. Collins, K. Witkiewitz, A. Tewari and S. A. Murphy (2018) Just‐in‐Time Adaptive Interventions (JITAIs) in Mobile Health: Key Components and Design Principles for Ongoing Health Behavior Support Annals of Behavioral Medicine 52 (6), 446‐462.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Kundenorientierunggeprüft
Menschenführung und Verantwortunggeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegeprüft
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Verhandlunggeprüft
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion gefördert
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
363-0445-02LProduction and Operations Management – Supplement Credit
Findet dieses Semester nicht statt.
A parallel enrolment to the lecture 363-0445-00L Production and Operations Management is mandatory.
W1 KP1AT. Netland
KurzbeschreibungExtension to course 363-0445-00 Production and Operations Management.
LernzielThis course strengthens the learning objectives of the POM core course (see separate syllabus). After completing this course,
• students can use lean thinking to improve the productivity of production processes,
• students can conduct fundamental process mapping analyses.
• students can select and implement many lean production techniques,
• students can select and use problem-solving tools and methods, and
• students understand the role of management in manufacturing.
InhaltThis course is an extension to the course 363-0445-00 Production and Operations Management. Participants get an extra deep dive into key concepts of POM.

The lectures in this course are highly interactive. To pass this course, students need to complete a course assignment in pairs. The course assignment consists of two parts: preparations for the lecture and a reflection essay after the lecture
Voraussetzungen / BesonderesThis course (1ECTS) is offered as an extension to the D-MTEC core course 363-0445-02 Production and Operations Management (3 ECTS). To take this course, you have to follow the core course.

Due to its practical format, this course is limited to ca 30 students. Note that we offer this course primarily for students who need the extra credit (total of 4 ECTS) to complete their study plans. This will typically be students from D-MAVT and, in some cases, exchange students. Students from all other departments (inducing D-MTEC) are welcome to apply to the lecturer. If capacity, applicants may receive written acceptance by the teaching team to join.
  •  Seite  1  von  1