Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2021

Umweltnaturwissenschaften Master Information
Ergänzungen
Ergänzung in Landwirtschaftliche Pflanzenproduktion und Umwelt
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
701-1343-00LSoil-Plant Water Relations Belegung eingeschränkt - Details anzeigen W3 KP2VA. Carminati
KurzbeschreibungWater limitation is a primary constraint on plant growth and terrestrial fluxes worldwide. In this course, the principles of water flow in soil and plants are discussed, with particular attention on the effect of drought on root water uptake, transpiration and plant growth. Strategies of plants to tolerate drought are discussed.
LernzielThe students are able to: explain and compare systematically the drivers of water stress to plants; to solve the equations of water flow in soil and plants and to calculate plant water status for varying pedoclimatic conditions and plant traits; to critically review and present one research question in soil-plant water relations; to openly debate on the current trends in soil and plant water research.
Inhalt24.09: Introduction.
01.10: Soil water relations; Principles of soil water retention and soil water flow; Soil hydraulic properties.
08.10: Root water uptake; soil hydraulic constraints on transpiration
15.10: Rhizosphere processes and properties; root-soil contact; root hairs; mycorrhiza; rhizodeposition.
22.10: Water flow in roots and xylem; root anatomy, architecture and plasticity; cavitation.
29.10: Transpiration; Vapor Pressure Deficit; Photosynthesis; Stomatal regulation.
05.11: Soil-plant-atmospheric continuum; Below- and above-ground feedbacks; Soil and atmospheric drivers of transpiration losses.
12.11: Modelling Soil-Plant Water Relations (Concept)
19.11: Modelling Soil-Plant Water Relations (Implementation)
26.11: Plant response to drought and consequences for agriculture and forests. Open questions and introduction to seminar topics.
03.12: Group work in the class
10.12: Seminar (presentation of papers)
17.12: Seminar (presentation of papers)
24.12: Seminar (presentation of papers)
LiteraturLecture notes; selection of articles
Voraussetzungen / BesonderesVadose Zone Hydrology/Environmental Soil Physics (recommended but not required)
751-3700-00LÖkophysiologie Information W2 KP2VM. Gharun, M. Lehmann, A. Walter
KurzbeschreibungIn diesem Kurs wird der Einfluss von Umweltfaktoren (z. B. Licht, Temperatur, Feuchte, CO2-Konzentrationen, etc.) auf die Physiologie der Pflanzen behandelt: Wasseraufnahme und -Transport, Transpiration, CO2-Gaswechsel von Pflanzen (Photosynthese, Atmung), Wachstum und C-Allokation, Ertrag und Produktion, Stressphysiologie. Praktische Übungen im Labor und im Freiland runden dieses Programm ab.
LernzielDie Studierenden werden verstehen, wie pflanzenphysiologische Prozesse auf Umweltfaktoren reagieren. Sie lernen damit die theoretischen Grundlagen und Fachbegriffe der Ökophysiologie kennen, die zur Analyse von Ertragspotentialen einsetzen werden. Klassische und aktuelle ökophysiologische Forschung wird vorgestellt, und moderne Analysegeräte zur Bestimmung ökophysiologischer Parameter benutzt.
InhaltDas Ziel vieler landwirtschaftlicher Managemententscheidungen, d. h., das Erhöhen der Produktivität und des Ertrages, basiert häufig auf Reaktionen der Pflanzen auf Umweltfaktoren, z. B. Nährstoff- und Wasserangebot, Licht, etc. Daher werden in diesem Kurs der Einfluss von Umweltfaktoren auf die pflanzliche Physiologie behandelt, z. B. auf den Gaswechsel von Pflanzen (Photosynthese, Atmung, Transpiration), auf die Nährstoff- und Wasseraufnahme und den -Transport in Pflanzen, auf das Wachstum, den Ertrag und die C-Allokation, auf die Produktion und Qualität der produzierten Biomasse. Anhand der wichtigsten Pflanzenarten in Schweizer Graslandökosystemen werden diese theoretischen Kenntnisse vertieft und Aspekte der Bewirtschaftung (Schnitt, Düngung, etc.) angesprochen.
SkriptHandouts stehen online.
LiteraturLarcher 1994, Lambers et al. 2008, Schulze et al. 2019
Voraussetzungen / BesonderesDieser Kurs basiert auf Grundlagen der Pflanzenbestimmung und der Pflanzenphysiologie. Er ist Basis für die Veranstaltungen „Pflanzenbau, Teil Futterbau“ und „Graslandsysteme“.
751-4003-01LCurrent Topics in Grassland Sciences (HS) Information W2 KP2SA. K. Gilgen
KurzbeschreibungResearch results in agro- and forest ecosystem sciences will be presented by experienced researchers as well as Ph.D. and graduate students. Citation classics as well as recent research results will be discussed. Topics will range from plant ecophysiology, biodiversity and biogeochemistry to management aspects in agro- and forest ecosystems.
LernzielStudents will be able to understand and evaluate experimental design and data interpretation of on-going studies, be able to critically analyze published research results, practice to present and discuss results in the public, and gain a broad knowledge of recent research and current topics in agro- and forest ecosystem sciences.
InhaltResearch results in agro- and forest ecosystem sciences will be presented by experienced researchers as well as Ph.D. and graduate students. Citation classics as well as recent research results will be discussed. Topics will range from plant ecophysiology, biodiversity and biogeochemistry to management aspects in agro- and forest ecosystems.
Skriptnone
Voraussetzungen / BesonderesPrerequisites: Basic knowledge of plant ecophysiology, terrestrial ecology and management of agro- and forest ecosystems. Course will be taught in English.
751-4104-00LAlternative CropsW2 KP2VA. Walter, K. Berger Büter
KurzbeschreibungFew crops dominate the crop rotations worldwide. Following the goal of an increased agricultural biodiversity, species such as buckwheat but also medicinal plants might become more important in future. The biology, physiology, stress tolerance and central aspects of the value-added chain of the above-mentioned and of other alternative crops will be depicted.
LernzielIm Verlauf des Kurses lernen die Studierenden, das Potential verschiedenster Kulturpflanzenarten im Vergleich zu den Hauptkulturarten auf der Basis ihrer biologischen und agronomischen Eigenschaften zu beurteilen. Jeder Studierende nimmt die Beurteilung einer von ihm oder ihr selbst ausgewählten alternativen Kulturart vor und stellt diese den anderen Kursteilnehmern dar. Dabei werden Fachartikel sowie Einträge in Wikipedia zu Hilfe gezogen und selbst bearbeitet.
751-4704-00LWeed ScienceW3 KP2GB. Streit, U. J. Haas
KurzbeschreibungIm Rahmen eines modernen Unkrautbekämpfungs-Systems werden Kenntnisse zur Unkrautbiologie, -ökologie, die Populationsdynamik, zu Saaten-Unkraut Interaktionen und zu unterschiedlichen Unkrautbekämpfungsmassnamen vermittelt. Unkraut wird als Teil eines Habitats verstanden und nicht bloss als unerwünschte Pflanzen innerhalb einer Saat.
LernzielAt the end of the course the students are qualified to develop sustainable solutions for weed problems in agricultural and natural habitats.
InhaltModern weed management comprises competent knowledge of weed biology, weed ecology, population dynamics, crop-weed-interactions and different measures to control weeds. Weeds are understood to be rather part of a habitat or a cropping system than just unwanted plants in crops. Accordingly, this knowledge will be imparted during the course and will be required to understand the mechanisms of integrated weed control strategies.
751-5003-00LSustainable Agroecosystems IIW2 KP2VK. Benabderrazik, M. Hartmann
KurzbeschreibungDie Lehrveranstaltung vermittelt Methoden der agrarökologischen Forschung durch ausgewählte Fallbeispiele aktueller Forschungsprojekte der Arbeitsgruppe Nachhaltige Agrarökosysteme, sowie praktische Übungen. Die Studierenden erhalten einen Überblick zu Akteuren im Bereich der nachhaltigen Agrarentwicklung.
Lernziel(1) Systematically analyse and discuss case studies from ongoing agroecological and food system research.
(2) Learn and experiment on methods for field and laboratory investigations in agroecology.
(3) Engage with positive and empowering frameworks that motivate
critical reflection and action on the types of transformative responses needed to adapt and thrive within agricultural and food systems.
(4) Reflect critically on agricultural and food system transformation tools and methods from the perspective a food system stakeholder.
(5) Identify and describe institutions in the context of sustainable agricultural development (for Bachelor and Master thesis and internships).
InhaltThe course will address a wide range of agricultural and food system challenges (e.g. food security, climate change, soil degradation, etc.) in both temperate and tropical contexts, from building food system resilience through innovative measures, to addressing soil fertility and GHG emissions. A wide variety of case studies will be presented, covering different scales (e.g. value-chains, farm and soil management). The class is complemented by a role-playing exercise on food system transformation. Students will gain an overview on institutions and actors’ roles in the field of sustainable agricultural development. Throughout the exercise, students will learn to cooperate through a teamwork exercise and understand what is the role of each stakeholders in the food system in order to support a sustainable transformation.
LiteraturGliessman, S.R. (2014) Agroecology: the ecology of sustainable food systems. 3rd edition, CRC Press. 405 p.
(recommended text book)
Steve Gliessman (2016) Transforming food systems with agroecology, Agroecology and Sustainable Food Systems, 40:3, 187- 189, DOI: 10.1080/21683565.2015.1130765
HLPE. 2019. Agroecological and other innovative approaches for sustainable agriculture and food systems that enhance food security and nutrition. A report by the High-Level Panel of Experts on Food Security and Nutrition of the Committee on World Food Security, Rome.
Link to report: http://www.fao.org/3/ca5602en/ca5602en.pdf
Voraussetzungen / BesonderesVorheriger Besuch der Lehrveranstaltung Nachhaltige Agrarökosysteme I (Sustainable Agroecosystems I) 751-5000-00G (jeweils im Frühjahrssemester) empfohlen.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Problemlösunggeprüft
Soziale KompetenzenKooperation und Teamarbeitgeprüft
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Persönliche KompetenzenKritisches Denkengeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
  •  Seite  1  von  1