Search result: Catalogue data in Spring Semester 2019
Biology Bachelor ![]() | ||||||
![]() | ||||||
![]() ![]() | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|---|
401-0292-00L | Mathematics II ![]() | O | 5 credits | 3V + 2U | E. W. Farkas | |
Abstract | Mathematics I/II is an introduction to one- and multidimensional calculus and linear algebra emphasizing on applications. | |||||
Objective | Students understand mathematics as a language for modelling and as a tool for solving practical problems in natural sciences. Students can analyze models, describe solutions qualitatively or calculate them explicitly if need be. They can solve examples as well as their practical applications manually and using computer algebra systems. | |||||
Content | ## Komplexe Zahlen ## - Kartesische und Polar-Darstellung - Rechnen mit komplexen Zahlen - Lösungen algebraischer Gleichungen ## Lineare Algebra - Fortsetzung ## - Komplexe Vektoren und Matrizen - Weitere Arithmetische Aspekte - LGS und Gauss-Verfahren ## Lineare DGL 2. Ordnung und Systeme 1. Ordnung ## - Lösen mit Eigenwerten/-vektoren. - Qualitative Lösungsverhalten - Ebene und Räumliche (Lösungs-)Kurven ## Integral- und Differentialrechnung (II) ## - Hauptsatz der Differential/Integralrechnung - Uneigentliche Integrale - Anwendungen - Gebiets- und Volumenintegral - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Partielle Funktionen und Ableitungen - Extrema - Tangentialebene - Verallgemeinerte Kettenregel ## Vektoranalysis ## - Potentialtheorie - Formel von Green - Rotation und Divergenz - Oberflächenintegral, Fluss - Integralsätze von Gauss und Stokes. ## Potenzreihen ## - Reihen - Taylor-Reihe - Potenzreihen und Anwendungen | |||||
Lecture notes | In Ergänzung zu den Vorlesungskapiteln der Lehrveranstaltungen fassen wir wichtige Sachverhalte, Formeln und weitere Ausführungen jeweils in einem Vademecum zusammen. Dabei gilt: * Die Skripte ersetzen nicht die Vorlesung und/oder die Übungen! * Ohne den Besuch der Lehrveranstaltungen verlieren die Ausführungen ihren Mehrwert. * Details entwickeln wir in den Vorlesungen und den Übungen, um die hier bestehenden Lücken zu schliessen. * Prüfungsrelevant ist, was wir in der Vorlesung und in den Übungen behandeln. | |||||
Literature | Siehe auch Lernmaterial > Literatur **Th. Wihler** Mathematik für Naturwissenschaften, 2 Bände: Einführung in die Analysis, Einführung in die Lineare Algebra; Haupt-Verlag Bern, UTB. **H. H. Storrer** Einführung in die mathematische Behandlung der Naturwissenschaften I; Birkhäuser. Via ETHZ-Bibliothek: <https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-0348-8598-0> **Ch. Blatter** Lineare Algebra; VDF auch als [pdf]<https://people.math.ethz.ch/~blatter/linalg.pdf> | |||||
Prerequisites / Notice | ## Voraussetzungen ## Mathematik I <Link> ## Übungen und Prüfungen ## + Die Übungsaufgaben (inkl. Multiple-Choice) sind ein wichtiger Bestandteil der Lehrveranstaltung. + Es wird erwartet, dass Sie mindestens 75 % der wöchentlichen Serien bearbeiten und zur Korrektur einreichen. + Der Prüfungsstoff ist eine Auswahl von Themen aus Vorlesung und Übungen. Für eine erfolgreiche Prüfung ist die konzentrierte Bearbeitung der Aufgaben unerlässlich. ## Einschreibung in die Übungen ## Die Einschreibung in die Übungsgruppen erfolgt online. ## Zugang Übungsserien ## Erfolgt auch online. | |||||
551-0106-00L | Fundamentals of Biology IB | O | 5 credits | 5G | A. Wutz, S. P. Hart, O. Y. Martin, E. B. Truernit, S. Wielgoss, S. C. Zeeman | |
Abstract | This course is an introduction into the basic principles of evolution, diversity, animal/plant form and function, and ecology. | |||||
Objective | Introduction into aspects of modern biology and fundamental biological concepts. | |||||
Content | The course is divided into distinct chapters 1. Mechanisms of evolution. 2. The evolutionary history of biological diversity (bacteria and archea, protists, plants and animals). 3. Plant form and function (growth and development, nutrient and resource acquisition, reproduction and environmental responses). 4. Animal form and function (nutrition, immune system, hormones, reproduction, nervous system and behaviour). 5. Ecology (population ecology, community ecology, ecosystems and conservation ecology). | |||||
Lecture notes | No script | |||||
Literature | This course is based on the textbook 'Biology' (Campbell, Reece, 9th edition). The structure of the course follows that of the book. It is recommended to purchase the English version. | |||||
Prerequisites / Notice | Part of the contents of the book need to be learned through independent study. | |||||
529-1012-00L | Organic Chemistry II (for Students of Biology, Pharmaceutical Sci., and Health Sci. & Tech.) | O | 5 credits | 5G | C. Thilgen | |
Abstract | The relationship between structure and reactivity of organic molecules is elaborated by studying the mechanisms of the fundamental types of organic reactions. A basic synthesis repertoire is acquired. | |||||
Objective | Understanding the mechanisms of the fundamental types of organic reactions. Particular emphasis is placed on the relationship between structure and reactivity. A basic repertoire for the synthesis of small organic molecules is acquired. Weekly problem solving lessons provide a deeper understanding of the concepts presented during the lecture. | |||||
Content | The basic reactions of organic chemistry and their mechanisms. Chemistry of the most important functional groups, the carbonyl group in particular. For details, see German version. | |||||
Lecture notes | Printed or electronic lecture notes are available. Problem sets, answer keys, and other course materials can be downloaded from the Moodle course "Organic Chemistry II" of the current semester (https://moodle-app2.let.ethz.ch). | |||||
Literature | No set textbooks. Optional texts will be proposed at the beginning of the class and in the lecture notes (cf. course 529-1011-00L Organic Chemistry I). | |||||
Prerequisites / Notice | Attendance of the course 529-1011-00, "Organic Chemistry I for Biology/Pharmaceutical Sciences/HST". | |||||
402-0072-00L | Physics | O | 5 credits | 5V + 2U | T. M. Ihn | |
Abstract | Introduction to the concepts and tools in physics with the help of demonstration experiments: mechanics, statistical mechanics, electromagnetism and optics. | |||||
Objective | The concepts and tools in physics, as well as the methods of an experimental science are taught. The student should learn to identify, communicate and solve physical problems in his/her own field of science. | |||||
Content | 1. Fundamental concepts of natural sciences I. MECHANICS 2. Motion in one dimension 3. Motion in two and three dimensions 4. Newton's laws 5. Applications of Newton's laws 6. Forces 7. Work and energy, power, energy conservation 8. Momentum conservation, collisions 9. Angular momentum conservation II. STATISTICAL MECHANICS 10. Concentration and density 11. Pressure and work 12. Entropy, Second Law of Thermodynamics 13. Temperature and heat 14. First Law of Thermodynamics 15. The Boltzmann-Factor III. ELECTROMAGNETISM 16. Geometrical optics 17. Light as an electromagnetic wave 18. Quantum aspects of light | |||||
Lecture notes | T. Ihn: Physics for Students in Biology and Pharmazeutical Sciences (unpublished lecture notes) | |||||
Literature | The lecture contains elements of: Paul A. Tipler and Gene P. Mosca, "Physik für Wissenschaftler und Ingenieure", Springer Spektrum. Feynman, Leighton, Sands, "The Feynman Lectures on Physics", Volume I (http://www.feynmanlectures.caltech.edu/) Ruth Chabay and Bruce Sherwood, "Matter and Interactions" (Wiley) | |||||
Prerequisites / Notice | Prerequisites: Mathematics I | |||||
401-0643-00L | Statistics I ![]() | O | 3 credits | 2V + 1U | M. Kalisch | |
Abstract | Introduction to basic methods and fundamental concepts of statistics and probability theory for non-mathematicians. The concepts are presented on the basis of some descriptive examples. | |||||
Objective | Grundverständnis für die Gesetze des Zufalls und des Denkens in Wahrscheinlichkeiten. Kenntnis von Methoden zur Darstellung von Daten und zu ihrer quantitativen Interpretation unter Berücksichtigung der statistischen Unsicherheit. | |||||
Content | Modelle und Statistik für Zähldaten: Diskrete Wahrscheinlichkeitsmodelle, Binomial-Verteilung, Tests und Vertrauensintervalle für eine Wahrscheinlichkeit, Poisson-Verteilung und deren Statistik, weitere Verteilungen. Modelle und Statistik für Messdaten: Beschreibende Statistik, Zufallsvariablen mit Dichten, t-Test und Wilcoxon-Test und zugehörige Vertrauensintervalle. Regression: Das Modell der linearen Regression, Tests und Vertrauensintervalle, Residuenanalyse. | |||||
Lecture notes | Es steht ein kurzes Skript zur Verfügung. | |||||
Literature | - W. A. Stahel, Statistische Datenanalyse: Eine Einführung für Naturwissenschaftler, 5. Aufl., Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden, 2007 | |||||
Prerequisites / Notice | Voraussetzungen: Grundlegende Mathematik-Kenntnisse wie sie im ersten Semester erworben werden. |
Page 1 of 1