Search result: Catalogue data in Spring Semester 2018
Biology Teaching Diploma Detailed information on the programme at: www.didaktischeausbildung.ethz.ch | ||||||
Professional Training Important: You can only enrole in the courses of this category if you have not more than 12 CP left for possible additional requirements. | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|---|
551-0966-00L | Teaching Internship Biology | O | 8 credits | 17P | P. Faller | |
Abstract | The teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice. | |||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics in their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They acquire the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | |||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt. | |||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | |||||
Prerequisites / Notice | Findet verbindlich am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektion statt! | |||||
551-0969-01L | Examination Lesson I Biology Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II Biology" (551-0969-02L) is compulsory. | O | 1 credit | 2P | P. Faller | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | |||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | |||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | |||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | |||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. | |||||
551-0969-02L | Examination Lesson II Biology Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I Biology" (551-0969-01L) is compulsory. | O | 1 credit | 2P | P. Faller | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | |||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | |||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | |||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | |||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. |
- Page 1 of 1