Suchergebnis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2018

MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit Information
Die Vorlesungen und Weiterbildungskurse des NADEL sind ausschliesslich für Studierende des CAS und MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit und für Fachkräfte der Entwicklungszusammenarbeit (EZA) mit mindestens 2 Jahren Berufserfahrung in der EZA zugänglich. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.
Vertiefungsmodule
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
865-0000-01LPlanung und Monitoring von Projekten Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Studierende des MAS
O2 KP3GR. Batliner, F. Brugger
KurzbeschreibungDas Modul vermittelt eine Vertiefung der methodischen Grundlagen der ergebnisorientierten Planung und Steuerung von Projekten der IZA. Wir reflektieren mit den Teilnehmenden den situationsgerechten Einsatz von Instrumenten für die Projektplanung und den Aufbau eines Monitoringsystems, welches es in fragilen Kontexten erlaubt, Projekte in einer nachvollziehbaren Form anzupassen und zu steuern.
LernzielDie Kursteilnehmenden sind in der Lage, den Prozess einer Projektplanung unter Anwendung der Fachterminologie zu beschreiben, eine umfassende Analyse der Ausgangssituation vorzunehmen und bei Bedarf die Ausarbeitung von möglichen Entwicklungsszenarien anzustossen, sowie die Umsetzung von Projekten adaptiv zu steuern
Inhalt- Verschiedene Methoden der Situationsanalyse
- Erarbeitung von Entwicklungsszenarien
- Kausalität, Wirkungskette, Theory of Change
- Monitoring, Indikatoren und Projektsteuerung
- Evidenz, Wirkungsmessung und Lernen
- Outcome Mapping als partnerzentrierter Projektmanagement-Ansatz
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind.
865-0002-00LMigration: Eine Herausforderung für die IZA
Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit.
Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.

Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat.
W1.6 KP2GM.‑L. Müller
KurzbeschreibungDerzeit leben schätzungsweise 250 Millionen Menschen weltweit ausserhalb ihrer Geburtsländern - freiwillig als Migranten oder unfreiwillig auf der Flucht. Der Kurs geht der Frage nach, welche Rollen die Internationale Zusammenarbeit übernehmen kann, um die positiven Aspekte der Migration zu fördern und die negativen Konsequenzen zu reduzieren.
LernzielInternationale Organisationen und ihre Aktivitäten im Bereich der
Migration; das Konzept "Migration und Entwicklung"; Begriffsklärungen u.a. für "Migranten/Migrantinnen", "Flüchtlinge", "IDPS ("internally displaced people"); die Bedeutung der Diaspora für die Herkunfts- und Empfängerländer.
InhaltDie heutigen Migrationsbewegungen werden in den Ursprungsländern durch unterschiedliche Ursachen eingeleitet, seien diese politischer, sozialer, wirtschaftlicher Art oder durch die Natur bedingt. Obwohl das Konzept der Migration für viele Menschen negativ konnotiert ist, hat die internationale Migration sowhl für die Herkunfts- als auch für die Zielländer überwiegend positive Auswirkungen. Sie kann zusätzlich zum Transfer von Gütern und Kapital als Teil des zunehmenden Globalisierungsprozesses verstande werden.
865-0037-00LM4P – Making Markets Work for the Poor
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".

Registration only through the NADEL administration office.
W2 KP3GK. Harttgen
KurzbeschreibungThe course conveys basic knowledge about the M4P-project approach in development cooperation (Making Markets Work for the Poor). Important elements are: strategic framework of the M4P-concept; understanding systems and system change; sustainability and facilitation of system change; measurement and management of private sector promotion in development assistance.
LernzielThe course conveys basic knowledge about the M4P-project approach in development cooperation (Making Markets Work for the Poor). Important elements are: strategic framework of the M4P-concept; understanding systems and system change; sustainability and facilitation of system change; measurement and management of private sector promotion in development assistance.
Voraussetzungen / BesonderesStudents of the course must fulfil requirements specified on the homepage of NADEL.
865-0000-07LClimate Change and Development
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".
MACIS students register through the NADEL administration office.

Registration only through the NADEL administration office.
W2 KP3GL. B. Nilsen
KurzbeschreibungChanging climate has an impact on all regions of the world, but poor people in developing countries are most severely affected. The course provides the participants with a better understanding of climate change processes and of the development pathways required to meet global and national goals. Topics are analysed across sectors and continents - through presentations, discussions and group work.
LernzielOn successful completion of the course students will be able:
- to understand the relationships between climate change and development, in particular the major impacts of climate change on development and the opportunities for adaptation and mitigation,
- to discuss the impacts and effectiveness of different policy responses to climate change, in developing countries,
- to be able to design a climate-smart development project.
InhaltClimate change and sustainable development
Implications of climate change for developing countries
International and national policy responses and challenges of climate change negotiations
Mitigation and adaptation in resource-poor and vulnerable settings
Climate financing
Trade-offs between mitigation, adaptation and development goals
Climate smart development projects
865-0065-00LVET between Poverty Alleviation and Economic Development
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".

Registration only through the NADEL administration office.
W2 KP3GR. Batliner, F. Kehl, M. Maurer
KurzbeschreibungThe course aims at strengthening the capacity in portfolio management for VET, skills development and active labor market policies. It deals with basic issues and challenges of Vocational Education and Training (VET) in Developing Countries. In view of the many of school leavers VET has to place itself between the contradicting intensions of quality education and short-term training interventions.
LernzielThe participants are able to
- Assess project proposals and ongoing project regarding their relevance and suitability in the specific country context
- Explain strengths and weaknesses of the opposing approaches "dual apprenticeship" and "competency based training" as well as synergies and incompatibilities between the two
- Describe the competent use of tools currently applied in VET
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. Elektronische Einschreibung darf erst nach Einschreibung am NADEL-Sekretariat erfolgen.
865-0042-00LFinanzmanagement und Wirtschaftlichkeit von Entwicklungsprojekten
Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit.
Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.

Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat.
W2 KP3GI. Günther, M. Störmer
KurzbeschreibungDer Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht.
LernzielDer Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht.
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind.
865-0000-02LCapacity Development in der IZA
Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit.
Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.

Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat.
W2 KP3GR. Batliner, L. B. Nilsen
KurzbeschreibungDer Kurs bietet eine Einführung in die Formen des Capacity Development als Lernen von Personen, Gruppen und Organisationen und verschafft einen Überblick über wichtige, in der internationalen Zusammenarbeit verwendete Konzepte, Verfahren und Instrumente.
LernzielDie Kursteilnehmer können
- Konzeptionelle Grundlagen des Capacity Development in der IZA erklären
- Grundlegend Instrumente situationsgerecht auswählen und anwenden, um das Lernen von Individuen, Gruppen und Organisationen anzuregen, zu strukturieren und zu begleiten
- Individueller praktischer Einsatz von einem Instrument in Anwendungsphase strukturiert reflektieren und austauschen
865-0066-01LMediation Process Design: Supporting Dialog and Negotiation
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".
MACIS students register through the NADEL administration office.

Registration only through the NADEL administration office.
W2 KP3GF. Brugger, S. J. A. Mason
KurzbeschreibungThe aim of this course is to gain a basic understanding of dialog, negotiation and mediation process design: what are different principles, approaches and questions related to process design that development cooperation practitioners need to be aware of?
Lernziel- Understand the basic principles of dialog, negotiation and mediation processes and how these methods can be situated in the broader field of development, in fragile contexts, and peace-building.

- Gain insight into different design approaches

- Practice basic skills of dialogue facilitation and mediation.

- Explore ways for improving collaboration with local and international third parties designing and guiding negotiation and mediation processes.
865-0066-03LDisaster Risk Reduction: Assessing Risks and Enhancing Resilience
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".
Registration only through the NADEL administration office.
W2 KP3GD. Molnar, F. Brugger
KurzbeschreibungTackling disaster risks that arise from natural hazards is a pressing global challenge. Disaster Risk Reduction (DRR) is a systematic approach to identifying and assessing the hazards that trigger disasters, with the aim of reducing vulnerabilities. The course introduces the risk landscape countries face, presents concepts and instructive case studies, and uses CEDRIG as a tool for DRR.
LernzielTackling disaster risks that arise from climate variability, climate change, environmental degradation and natural hazards is widely perceived as one of the greatest current global challenges. Developing countries are particularly vulnerable to disaster risks due to their high dependence on natural resources and their limited coping capacity. The numbers and severity of disasters are on the rise, posing an increasing challenge to sustainable development, and seriously undermining core development priorities such as poverty alleviation.
Disaster Risk Reduction (DRR) is a systematic approach to identifying, assessing and reducing the impact natural disasters might have on projects, programs and strategies. It provides a framework to address the hazards that trigger disasters and aims to reduce socio-economic vulnerabilities.
The course will introduce the risk landscape developing countries are facing, present background knowledge on DRR concepts and terminology, and use instructive case studies on integrated DRR projects. Participants will learn to systematically assess risks, vulnerabilities, and how to enhance resilience in communities by applying tools such as the Climate, Environment and Disaster Risk Reduction Integration Guidance (CEDRIG).
InhaltKey Topics
• Risks associated with natural hazards, environmental degradation, and climate change
• Vulnerabilities facing societies as a result of disasters and climate change
• Approaches used in Disaster Risk Reduction (DRR)
• Incorporating resilience into development projects and programs
• Practical examples of integrated approaches to DRR in development cooperation
• Tools and methodologies to integrate DRR into projects or programs
865-0066-04LICT4D – Concepts, Strategies and Good Practices
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".
Registration only through the NADEL administration office.
W1.6 KP2GF. Brugger
KurzbeschreibungInformation and communication technologies (ICTs) represent the deepest technical change experienced in international development. Digital development strategies need to be broader than ICT strategies. This course assesses the role of ICTs in development, discusses the existing evidence on the impact of ICT on development, and introduces key concepts and methods for ICT4D practice and strategy.
LernzielInformation and communication technologies (ICTs) represent the fastest and deepest technical change experienced in international development. By now, they affect every development sector – the work of farmers and micro-entrepreneurs, healthcare workers and microfinance institutions, social mobilization and political change. Yet, the ‘digital dividends’ are unevenly distributed and questions of ‘data justice’ in development are largely unexplored. To close the gap, just greater digital adoption will not be enough. Digital development strategies need to be broader than ICT strategies. This course helps to understand the role of ICTs in development, discusses the existing evidence on the impact of ICT on development, and introduces key concepts and methods for ICT4D practice and strategy.
Inhalt• ICTs and development: the conceptual links
• The impact of ICT on development: evidence from research
• Digital revolution and its analog foundations
• Concepts, strategies and components needed for ICT4D to work
• ICT4D and project cycle management
• Good practice in implementing ICT4D
• Emerging technologies and models relevant for ICT-enabled development
865-0000-03LAktuelle strategische Debatten der IZA
Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit.
Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.

Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat.
W1.2 KP2GK. Harttgen, I. Günther
KurzbeschreibungDer Kurs vermittelt Kenntnisse über strategische Denkströmungen, die in der aktuellen Theoriediskussion und Praxis der Entwicklungszusammenarbeit eine wichtige Rolle spielen.
LernzielDer Kurs vermittelt Kenntnisse über strategische Denkströmungen, die in der aktuellen Theoriediskussion und Praxis der Entwicklungszusammenarbeit eine wichtige Rolle spielen.
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. Elektronische Einschreibung darf erst nach Einschreibung am NADEL-Sekretariat erfolgen.
865-0056-00LPeace Promotion
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.
Doctoral students dealing with empirical research in the area of development and cooperation (EZA) may be admitted "sur Dossier".

Registration only through the NADEL administration office.
W1.6 KP2GF. Brugger
KurzbeschreibungThe course offers an introduction to the subject and contributes to a better understanding of the current debate and policy practices. Participants get an overview of concepts, methodological approaches as well as operational experiences and challenges of the actors in this complex area.
LernzielThe course offers an introduction to the subject and contributes to a better understanding of the current debate and policy practices.
865-0038-00LModeration Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Studierende des MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit.
W2 KP3GR. Batliner, L. B. Nilsen
KurzbeschreibungKomplizierte Zusammenhänge von Entwicklungsprozessen, schwierige Entscheidungen sowie komplexe betriebliche und soziale Aufgaben können nur durch effiziente Zusammenarbeit und zielstrebiges Teamwork gelöst werden. Der Moderationskurs vermittelt Kenntnisse und Fähigkeiten, Besprechungen, Workshops und Verhandlungen eindrücklich und effizient zu gestalten, um tragfähige Lösungen zu erarbeiten.
LernzielDie Kursteilnehmer können
- Sitzungen und Kurssequenzen gestalten und moderieren
- Rollen und Aufgaben festlegen
- im Auftritt vor einer Gruppen ihre Sprache und ihren Körper kongruent einsetzen
- Konzepte und Beiträge visualisieren
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