Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2017

Biologie Bachelor Information
3. Studienjahr, 5. Semester
Blockkurse
Anmeldung zu Blockkursen muss zwingend über die website Link erfolgen. Anmeldung möglich von 24.7.2017 bis 6.8.2017.
Blockkurse im 2. Semesterviertel
Von 12.10.2017 08:00 Uhr bis 3.11.2017 17:00 Uhr
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
551-0345-00LMechanisms of Bacterial Pathogenesis Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 9.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7PW.‑D. Hardt, M. Diard, B. Nguyen
KurzbeschreibungForschungslaborpraktikum. In Kleingruppen werden Forschungsprojekte zu aktuellen Fragestellungen der Infektionsbiologie bearbeitet.
LernzielEinarbeitung in ein aktuelles Thema der zellulären Mikrobiologie bzw. der Molekularbiologie eines Infektionserregers. Experimentelles Arbeiten im Forschungslabor und Erlernen der infektionsbiologischen Arbeitsmethodik. Umgang mit der aktuellen Forschungsliteratur. Erstellung eines aussagekräftigen Versuchsprotokolls.
Erfolgskontrolle: mündliche Präsentation der Forschungsresultate und Bewertung des Forschungsberichts.
InhaltForschungsprojekte zum Modell-Pathogen Salmonella.
Skriptkeines.
LiteraturLiteratur wird jeweils aktuell zu jedem Projekt angegeben.
551-0421-00LBiologie und Ökologie der Pilze im Wald Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 10

Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat Biologie.
W6 KP7GI. L. Brunner, S. H. Egli, D. H. Rigling
KurzbeschreibungEinführung in die biologischen und ökologischen Grundlagen der Pilze im Wald. Behandlung der Mykorrhizapilze, der saproben Pilze und der pathogenen Pilze und ihrer funktioneller Bedeutung im Wald. Vorstellung aktueller methodischer Forschungsansätze anhand ausgewählter Beispiele mit praktischen Arbeiten im Wald und im Labor, sowie mit Exkursionen und Vorlesungen.
LernzielKenntnis der Pilze im Wald und ihrer ökologischen Bedeutung. Kennenlernen von aktuellen methodischen Foschungsansätzen. Selbständige und vertiefte Beschäftigung mit ausgewählten Aspekten der Pilze im Wald.
InhaltEinführung in die Pilze im Wald, Übersicht über die Systematik der Waldpilze, Bestimmung der Pilze und Herstellung von Reinkulturen aus Fruchtkörpern. Kennenlernen der verschiedenden Ernährungsweisen und Substratgruppen, Ansetzen der Pilzkulturen zu Versuchen zum Ligninabbau. Kenntnis der Giftpilze und Pilzgifte sowie weiterer Sekundärmetaboliten.

Bedeutende pathogene Pilze von Waldbäumen. Feld- und Laborversuche zur Identifizierung und Quantifizierung von pathogenen Bodenpilzen am Beispiel des Hallimaschs. Vegetative Inkompatibilitäts-Systeme bei Pilzen. Viren und cytoplasmatische genetische Elemente in Pilzen und deren Anwendung für die biologische Bekämpfung von Pilzkrankheiten.

Vertieftes Kennenlernen der Morphologie, Wirtspezifität und Ökologie der Mykorrhiza. Erlernen von methodischen Ansätzen zur Erfassung der Pilzdiversität. Messen des Mykorrhizainfektionspotentials eines Bodens. Vermittlung der Grundlagen des Pilzschutzes und dessen Umsetzung. Exkursion ins Pilzreservat La Chanéaz, FR.
SkriptUnterlagen zum Kurs werden abgegeben.
LiteraturBreitenbach J, Kränzlin F. 1980-2005. Pilze der Schweiz, Bände 1-6.
Flammer R, Horak E. 2003. Giftpilze-Pilzgifte. Schwabe, Basel.
Flück M. 2006. Pilzführer Schweiz. Haupt, Bern.
Smith S.E, Read D.J. 1997. Mycorrhizal Symbiosis. Academic Press, 2nd ed.
Voraussetzungen / BesonderesDer Blockkurs findet an der Eidg. Forschungsanstalt WSL in Birmensdorf statt. Der Wald vor der Haustüre des Institutes macht diesen Kurs besonders praxisnah.

Erreichbarkeit mit Tram 14 bis Triemli, danach PTT-Bus 220 oder 350 bis Birmensdorf Sternen/WSL, oder mit S9 bis Birmensdorf SBB und mit PTT-Bus eine Station in Richtung Zürich bis Birmensdorf Sternen/WSL.
551-0359-00LPlant Biochemistry Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 15.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GS. C. Zeeman, B. Pfister
KurzbeschreibungIn diesem Blockkurs nehmen Studierende an aktuellen Forschungsprojekten zum Pflanzenmetabolismus unter der individuellen Betreuung durch (Post)Doktorierende teil. In einer begleitenden Serie von Vorlesungen werden der theoretische Hintergrund und die Verknüpfung der Projekte vorgestellt. In einer abschliessenden Posterpräsentation diskutieren die Studierenden ihre Projekte und Ergebnisse.
LernzielIn diesem Blockkurs nehmen Studierende an Forschungsprojekten zum Pflanzenmetabolismus unter der individuellen Betreuung durch (Post-)Doktorierende teil.
InhaltDie Teilnahme an einem Projekt aus folgender Liste ist möglich: Photosynthese Stoffwechsel; Wie wird photo-assimilierter Kohlenstoff in den Pflanzen verteilt um das Pflanzenwachstum aufrecht zu erhalten? Biologie der Chloroplasten; Wie wird die Funktion der Chloroplasten in die der gesamten Zelle integriert? Stärkebiosynthese und -abbau; Wie werden komplexe, semi-kristalline Stärkekörner aus Einfachzuckern hergestellt und wie werden die so gespeicherten Kohlenhydrate beim Abbau der Stärkekörner freigesetzt? Stoffwechsel Regulation durch Protein-Protein Interaktion; Wie und warum interagieren Proteine miteinander die im Stärke Stoffwechsel involviert sind um Enzyme mit mehreren Untereinheiten und Enzymkomplexe zu bilden? Zucker Sensoren; Wie wissen Pflanzen wie viel Zucker vorhanden ist und wie beeinflusst dies die Entwicklung?
SkriptKein Sript
LiteraturBeschreibungen der möglichen Projekte inklusive Literatur zum Einlesen werden vorab ausgeteilt.
551-1513-00LCancer Cell Signaling: Mechanisms, Targets and Therapeutic Approaches Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 10.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GW. Krek, W. Kovacs
KurzbeschreibungThis course will consider the pathogenetic landscape of cancer, explore how abnormalities of cellular informationmanagement cause cancer and demonstrate how the integrated application of modern omics technologies, mouse cancer models and human pathology provides a foundation for developing individualized cancer therapeutics. The course combines practical work with discussions and presentations.
LernzielInsights into and overview about the genetic alterations that underlie different cancer types, the complex cancer cell circuitries governing tumor development, modern approaches used in contemporary basic and translational cancer research and sophisticated strategies to control individual cancers and combat drug resistance.
551-1147-00LBioactive Natural Products from Bacteria Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 8.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GJ. Piel
KurzbeschreibungLab course. In small groups projects of relevance to current research questions in the field of bacterial natural product biosynthesis are addressed.
LernzielIntroduction to relevant subjects of the secondary metabolism of bacteria. Training in practical work in a research laboratory. Scientific writing in form of a research report.
InhaltResearch project on bacteria that produce bioactive natural products (e.g., Streptomycetes, Cyanobacteria, uncultivated bacteria). The techniques used will depend on the project, e.g. PCR, cloning, natural product analysis, precursor feeding studies, enzyme expression and analysis.
Skriptnone.
LiteraturWill be provided for each of the projects at the beginning of the course.
551-0351-00LMembrane Biology Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 21.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GV. Korkhov, Y. Barral, B. Kornmann, U. Kutay, A. Rodriguez-Villalon, G. Schertler
KurzbeschreibungThe course will introduce the students to the key concepts in membrane biology and will allow them to be involved in laboratory projects related to that broad field. The course will consist of lectures, literature discussions, and practical laboratory work in small groups. Results of the practical projects will be presented during the poster session at the end of the course.
LernzielThe aim of the course is to expose the students to a wide range of modern research areas encompassed by the field of membrane biology.
InhaltStudents will be engaged in research projects aimed at understanding the biological membranes at the molecular, organellar and cellular levels. Students will design and perform experiments, evaluate experimental results, analyze the current scientific literature and understand the relevance of their work in the context of the current state of the membrane biology field.
SkriptNo script
LiteraturThe recommended literature, including reviews and primary research articles, will be provided during the course
Voraussetzungen / BesonderesThe course will be taught in English. All general lectures will be held at ETH Hoenggerberg; special lectures will be organized by individual participating groups. Students will be divided into small groups to carry out experiments at ETH or at the Paul Scherrer Institute. Travel to the Paul Scherrer Insitute will be organized by car rental or public transportation.
551-1201-00LComputational Methods in Genome and Sequence Analysis Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 5.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GA. Wutz
KurzbeschreibungThis course aims to provide students with a comprehensive overview of computational methods for sequence analysis and assist with developing skills for application of computational approaches by experimental scientists in the life sciences.
LernzielMethods for analyzing animal genomes are increasingly becoming important for applications in human health and biotechnology suggesting that the experience will be useful to develop relevant expertise for a broad range of functions. Students will have the opportunity to advance their knowledge in programming by focusing on algorithms for genome and gene sequence analysis. A major goal of the course will be to lead the student to an independent and empowered attitude towards computational problems. For reaching this goal the students will work on an implementation of a solution for a set real-world problem in genome and sequence analysis under guided supervision.
Inhalt•Understanding the information in biological sequences and quantifying similarity
•Introduction to algorithms for sequence comparison and searches
•Implementation of sequence comparisons and searches in Python
•Accessing data formats associated with genome sequence analysis tasks
•Understanding the anatomy of a real world sequence analysis project
•Applying tools for sequence alignment and estimating error rates
•Ability to implement a solution to a problem in sequence analysis using Python
•Accessing genome annotation and retrieving relevant information in Pandas
•Application of Genomic intervals and arrays for sequence analysis with HTSeq

The course will consist of a series of lectures, assignments for implementing elementary tasks in Python, project development and discussion workshops, and 3 and a half week of practical work implementing a Pythons script as a solution to a real world problem associated with sequence analysis. At the end of the course students will explain their solutions and demonstrate the functionality of their implementations, which will then be discussed and commented on by the group. It is expected that students will be able to apply the knowledge to improve on concrete problems.
Voraussetzungen / Besonderes- It is recommended to bring your own computer with a Python installation to the course
- simple computers can be provided
- Programming basics with Python
  •  Seite  1  von  1