Suchergebnis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2019

Doktorat Departement Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften Information
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Lehrangebot Doktorat und Postdoktorat
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
851-0111-09LScience in Context Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
This course is open to PhD students and postdocs of all departments.
The course is part of the Critical Thinking Initiative CTETH
W3 KP2VB. Rubin Lucht, M. Reinhart
KurzbeschreibungScience consists of more than just doing lab work and writing publications. Science is also about what type of research gets funded, who makes a career, and which scientific results attract public attention. In this course we discuss the wider context in which science takes place from different perspectives: philosophical, historical, sociological, economic, political, and societal.
LernzielStudents learn to consider research in the context of science and society at large, but also in view of their own professional interests. Familiarity with the different modes used to reflect on the role of scientists will facilitate the transition from studies to professional work as scientists.
InhaltThe course will consist of lectures covering the topics listed below. The lectures will be followed by extensive discussions of the particular topics based on reading of key publications in Science Studies. Experts will be invited to provide direct insight into the topics and to discuss questions and problems (e.g. media professional, patent lawyer).
Major topics that students will be introduced to:
- The historical and philosophical framework of the sciences with a particular emphasis on processes of innovation.
- The processes of publishing scientific work and obtaining funding for research
- The intersection between academia and industry, in particular the technology transfer process and the diversified roles of the different actors in the innovation processes.
- The public perception and evaluation of scientific progress with a particular focus on the role of applied ethics.
Voraussetzungen / BesonderesWe very much appreciate research expertise by members of different disciplines, as this renders the presentations and common discussions more interesting for all participants. If you have any questions concerning the form or the content of the course do not hesitate to inquire by email.
851-0587-00LCIS Colloquium Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
This seminar is open for staff members based at the Center for Comparative and International Studies, CIS.
W2 KP1KF. Schimmelfennig
KurzbeschreibungIn diesem Seminar präsentieren und diskutieren Mitarbeiter des Center for Comparative and International Studies (CIS) und externe Gäste ihre Forschungen.
LernzielIn diesem Seminar präsentieren und diskutieren Mitarbeiter des Center for Comparative and International Studies (CIS) und externe Gäste ihre Forschungen.
InhaltPräsentation und Diskussion aktueller Forschungen.
SkriptWird elektronisch zur Verfügung gestellt.
LiteraturWird elektronisch zur Verfügung gestellt.
Voraussetzungen / BesonderesDaten der Veranstaltung siehe:
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851-0624-00LResearch for Development (R4D) PhD Seminar Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 15.
W1 KP1KI. Günther, C. Humphrey
KurzbeschreibungDoctoral candidates from all ETH departments, whose research is related to development issues, are invited to give a presentation about their on-going work and discuss their doctoral project with a multidisciplinary audience.
LernzielDoctoral students are able to present their doctoral project to an interdisciplinary audience and to respond to questions within a wider development context.
Voraussetzungen / BesonderesBlockseminar an zwei Tagen im Frühjahrsemester: 10. und 17. Mai 2019.
853-0726-00LGeschichte II: Global (Anti-Imperialismus und Dekolonisation, 1919-1975)W3 KP2VH. Fischer-Tiné
KurzbeschreibungIn der Vorlesung soll ein Einblick in die verschiedenen Wege zur Unabhängigkeit ehemaliger Kolonien in Asien und Afrika seit dem Beginn des 20. Jahrhunderts präsentiert werden.
LernzielDen Studierenden soll in dieser Vorlesung ein Einblick in die Geschichte der aussereuropäischen Welt gewährt werden, wobei sowohl deren politische, wirtschaftliche, gesellschaftliche und kulturelle Transformation auf dem Hintergrund kolonialer Durchdringungsstrategien sowie des Widerstandes antikolonialer Bewegungen erläutert werden soll. Damit soll sichtbar werden, dass Gesellschaften in Asien, Afrika und dem Pazifik nicht einfach Produkte kolonialer Durchdringung oder antikolonialen Widerstands sind, sondern dass beides in jweils unterschiedlichem Mass die heutige politsche, wirtschaftliche, gesellschaftliche und kulturelle Eigen- und Fremdwahrnehmung dieser Weltteile in erheblichem Ausmass bestimmt. Eine differenzierte Kenntnis des langen und schwierigen Dekolonisationprozesses ist daher wichtige Voraussetzung für ein Verständnis der heutigen weltpolitischen Lage, die noch immer von dem Streben nach einer gerechteren post-imperialen Weltordnung gekennzeichnet ist.
LiteraturJansen, J.C. und Osterhammel, J., Dekolonisation: Das Ende der Imperien, München 2013.
Voraussetzungen / BesonderesEin ausführlicher Sitzungsplan wird rechtzeitig aufgeschaltet unter Link
851-0732-03LIntellectual Property: An Introduction Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 150

Particularly suitable for students of D-ARCH, D-BIOL, D-CHAB, D-INFK, D-ITET, D-MAVT, D- MATL, D-MTEC.
W2 KP2VS. Bechtold, M. Schonger
KurzbeschreibungThe course introduces students to the basics of the intellectual property system and of innovation policy. Areas covered include patent, copyright, trademark, design, know-how protection, open source, and technology transfer. The course looks at Swiss, European, U.S. and international law and uses examples from a broad range of technologies. Insights can be used in academia, industry or start-ups.
LernzielIntellectual property issues become more and more important in our society. In order to prepare students for their future challenges in research, industry or start-ups, this course introduces them to the foundations of the intellectual property system. The course covers patent, copyright, trademark, design, know-how protection, open source, and technology transfer law. It explains links to contract, antitrust, Internet, privacy and communications law where appropriate. While the introduction to these areas of the law is designed at a general level, examples and case studies come from various jurisdictions, including Switzerland, the European Union, the United States, and international law.

In addition, the course introduces students to the fundamentals of innovation policy. After exposing students to the economics of intellectual property protection, the course asks questions such as: Why do states grant property rights in inventions? Has the protection of intellectual property gone too far? How do advances in biotechnology and the Internet affect the intellectual property system? What is the relationship between open source, open access and intellectual property? What alternatives to intellectual property protection exist?

Knowing how the intellectual property system works and what kind of protection is available is useful for all students who are interested in working in academia, industry or in starting their own company. Exposing students to the advantages and disadvantages of the intellectual property system enables them to participate in the current policy discussions on intellectual property, innovation and technology law. The course will include practical examples and case studies as well as guest speakers from industry and private practice.
851-0587-01LCIS Doctoral Colloquium Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für CIS-Doktoranden!
W2 KP3KUni-Dozierende
KurzbeschreibungIn this internal colloquium doctoral students present their work after about 12 months of research.
LernzielThe aim of this colloquium is that the presenters receive feedback on their research at an important stage (a stage at which significant changes of direction, methodology, etc, may still be undertaken) in the PhD process.
InhaltPresentation of doctoral research.
SkriptDistributed electronically.
LiteraturDistributed electronically.
851-0252-04LBehavioral Studies Colloquium Information W0 KP2KU. Brandes, V. Amati, H.‑D. Daniel, D. Helbing, C. Hölscher, M. Kapur, R. Schubert, C. Stadtfeld, E. Stern
KurzbeschreibungThis colloquium offers an opportunity for students to discuss their ongoing research and scientific ideas in the behavioral sciences, both at the micro- and macro-levels of cognitive, behavioral and social science. It also offers an opportunity for students from other disciplines to discuss their research ideas in relation to behavioral science. The colloquium also features invited research talks.
LernzielStudents know and can apply autonomously up-to-date investigation methods and techniques in the behavioral sciences. They achieve the ability to develop their own ideas in the field and to communicate their ideas in oral presentations and in written papers. The credits will be obtained by a written report of approximately 10 pages.
InhaltThis colloquium offers an opportunity for students to discuss their ongoing research and scientific ideas in the behavioral sciences, both at the micro- and macro-levels of cognitive, behavioral and social science. It also offers an opportunity for students from other disciplines to discuss their ideas in so far as they have some relation to behavioral science. The possible research areas are wide and may include theoretical as well as empirical approaches in Social Psychology and Research on Higher Education, Sociology, Modeling and Simulation in Sociology, Decision Theory and Behavioral Game Theory, Economics, Research on Learning and Instruction, Cognitive Psychology and Cognitive Science. Ideally the students (from Bachelor, Master, Ph.D. and Post-Doc programs) have started to start work on their thesis or on any other term paper.
Course credit can be obtained either based on a talk in the colloquium plus a written essay, or by writing an essay about a topic related to one of the other talks in the course. Students interested in giving a talk should contact the course organizers (Ziegler, Kapur) before the first session of the semester. Priority will be given to advanced / doctoral students for oral presentations. The course credits will be obtained by a written report of approximately 10 pages. The colloquium also serves as a venue for invited talks by researchers from other universities and institutions related to behavioral and social sciences.
851-0252-01LHuman-Computer Interaction: Cognition and Usability Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 40

Besonders geeignet für Studierende D-ITET
W3 KP2SC. Hölscher, I. Barisic, H. Zhao
KurzbeschreibungThis seminar introduces theory and methods in human-computer interaction and usability. Cognitive Science provides a theoretical framework for designing user interfaces as well as a range of methods for assessing usability (user testing, cognitive walkthrough, GOMS). The seminar will provide an opportunity to experience some of the methods in applied group projects.
LernzielThis seminar will introduce key topics, theories and methodology in human-computer interaction (HCI) and usability. Presentations will cover the basics of human-computer interaction and selected topics like mobile interaction, adaptive systems, human error and attention. A focus of the seminar will be on getting to know evaluation techniques in HCI. Students will work in groups and will first familiarize themselves with a select usability evaluation method (e.g. user testing, GOMS, task analysis, heuristic evaluation, questionnaires or Cognitive Walkthrough). They will then apply the methods to a human-computer interaction setting (e.g. an existing software or hardware interface) and present the method as well as their procedure and results to the plenary. Active participation is vital for the success of the seminar, and students are expected to contribute to presentations of foundational themes, methods and results of their chosen group project. In order to obtain course credit a written essay / report will be required (details to be specified in the introductory session of the course).
851-0252-03LDesign Studio in Spatial Cognition Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 40

Particularly suitable for students of D-ARCH
W3 KP2SV. Schinazi, C. Hölscher, Y. Park
KurzbeschreibungHow can Behavioral and Cognitive Science inform architecture? This project-oriented seminar investigates contributions of cognition to architectural design, with an emphasis on evaluating how urban spaces are used. Existing theories are introduced and complemented with hands-on sessions. The course is tailored for students studying architecture.
LernzielTaking the perspectives of the building users (occupants and visitors) is vital for a human-centered design approach. Students will learn about relevant theory and methods in cognitive science and environmental psychology that can be used to address human cognitive and behavioral needs in built environments. The foundations of environmental psychology and human spatial cognition will be introduced. A focus of the seminar will be on how people perceive their surroundings,. Students will learn about a range of methods including real-world observation and methods of architectural analysis such as space syntax. Students will reflect the roles of designers and other stakeholders with respect to human-centered design as well as an evidence-based design perspective. The seminar is geared towards a mix of students from architecture / planning, engineering, computer science and behavioral science as well as anybody interested in the relation between design and cognition. Architecture students can obtain course credit in Vertiefungsfach" or "Wahlfach".
851-0252-05LResearch Seminar Cognitive Science Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Prerequisite: Participants should be involved in research in the cognitive science group.
W1 KP2SC. Hölscher, V. Schinazi, T. Thrash
KurzbeschreibungThe colloquium provides a forum for researchers and graduate students in cognitive science to present/discuss their ongoing projects as well as jointly discuss current publications in cognitive science and related fields. A subset of the sessions will include invited external visitors presenting their research. Participants of this colloquium are expected to be involved in active research group.
LernzielGraduate student train and improve their presentation skills based on their own project ideas, all participants stay informed on current trends in the field and have the opportunity for networking with invited scholars.
862-0096-00LSeminar zur theoretischen Philosophie: Besprechung aktueller Forschungsarbeiten Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Nur für MSc Geschichte und Philosophie des Wissens und DGESS Doktorierende.
W3 KP1SNoch nicht bekannt
KurzbeschreibungIm Seminar werden Themen aus der theoretischen Philosophie diskutiert, die direkt an aktuelle Arbeiten der Studierenden des MAGPW anknüpfen. Dies schliesst sowohl die gemeinsame Lektüre einschlägiger Texte ein wie auch die Präsentation und Diskussion eigener Arbeiten (vertiefende Seminararbeiten, Lektüreessays, Masterarbeiten).
LernzielMit diesem Seminar soll denjenigen Studierenden des MAPGW, die sich insbesondere für theoretische Philosophie interessieren, die Gelegenheit geboten werden, ihre eigenen Forschungen zu vertiefen und zu präsentieren.
Die Teilnehmer des Seminars lernen, sich mit Quellentexten aus der theoretischen Philosophie intensiv und kritisch auseinanderzusetzen. Ausserdem erwerben sie Fähigkeiten in der Präsentation und Diskussion eigener Forschungsergebnisse und -vorhaben.
851-0252-06LIntroduction to Social Networks: Theory, Methods and Applications
This course is intended for students interested in data analysis and with basic knowledge of inferential statistics.
W3 KP2GC. Stadtfeld, T. Elmer, A. Vörös
KurzbeschreibungHumans are connected by various social relations. When aggregated, we speak of social networks. This course discusses how social networks are structured, how they change over time and how they affect the individuals that they connect. It integrates social theory with practical knowledge of cutting-edge statistical methods and applications from a number of scientific disciplines.
LernzielThe aim is to enable students to contribute to social networks research and to be discriminating consumers of modern literature on social networks. Students will acquire a thorough understanding of social networks theory (1), practical skills in cutting-edge statistical methods (2) and their applications in a number of scientific fields (3).
In particular, at the end of the course students will
- Know the fundamental theories in social networks research (1)
- Understand core concepts of social networks and their relevance in different contexts (1, 3)
- Be able to describe and visualize networks data in the R environment (2)
- Understand differences regarding analysis and collection of network data and other type of survey data (2)
- Know state-of-the-art inferential statistical methods and how they are used in R (2)
- Be familiar with the core empirical studies in social networks research (2, 3)
- Know how network methods can be employed in a variety of scientific disciplines (3)
860-0017-00LArgumentation and Science Communication Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 10.

STP Students have priority.
W6 KP3GA. Wenger, C. J. Baumberger, M. Dunn Cavelty, C. Elhardt
KurzbeschreibungAnalyzing and communicating the aims and ethical implications of scientific research is an essential element at the intersection of science, technology and policy making. This course is split into two modules which focus (1) on arguing about ethical aspects and scientific uncertainties of policies, and (2) on communicating scientific results to policy-makers and the wider public.
LernzielStudents learn to consider uncertainties in inferences from computer simulation results to real-world policy problems and acquire an understanding of ethical positions and arguments concerning values, justice and risks related to policies. They learn how to analyze the particular prerequisites for the successful dissemination of scientific results to policy-makers and the wider public.
InhaltAnalyzing and communicating the aims and ethical implications of scientific research is an essential element at the intersection of science, technology and policy making. In the first module of this course, we will introduce and discuss ethical positions and arguments concerning values, justice and risks related to policies. Subsequently, we will learn how to clarify concepts as well as how to identify, reconstruct and evaluate arguments and complex argumentations.
In the second module, we will analyze the particular prerequisites for the successful dissemination of scientific results to policy-makers and the wider public. To get a better understanding of the expectations and needs of different target groups we will invite guest speakers and professionals from both the media and the policy world to share their experiences and discuss common problems. The final part of this course consists of practical applications and exercises. Proceeding in a 'draft/revise/submit'-manner, students will have to present a scientific project (possibly linked to a case study) in two different formats (e.g. newspaper contribution and policy brief). Faculty will supervise the writing process and provide reviews and comments on drafts.
Schedule:

Part I:

W1: Introduction: Why is argumentation needed in policy analysis?
W2: Concepts and arguments I: Clarification of ambiguous and vague concepts, identification and reconstruction of arguments, types of theoretical and practical arguments
W3: Concepts and arguments II: Criteria for good arguments, typical fallacies, use of arguments in discussions
W4: Justice: What are the ethical arguments for and against different conceptions of intra- and intergenerational justice, such as egalitarianism, grandfathering, polluter or beneficiary pays principle, and capability approaches?

Part II:

W5: The science of science communication: Basic insights from communication theory
W6: Different Audiences, Different Formats: What are the particular prerequisites for the successful dissemination of scientific results to policy-makers? What are the writing and presentation skills needed?
W7: What are the particular prerequisites for communicating with the wider public? The dos and don'ts of media interaction. What are the benefits and challenges of social media?
W8: Interviews for Radio and TV (with examples / exercises)
W9: Examples of Science Communication in the Media and at Universities
W10: Study week: Students work on their two 'praxis projects' and submit two drafts.
W11: Supervision and Revision
W12: Supervision and Revision
W13: Wrap-up: Effectively communicating science-related topics and their political and ethical implications to a non-expert audience.
SkriptPapers are made available for the participants of this course through Moodle. The book used for the 2nd part of the course "Escape from the Ivory Tower" can be bought from the instructors
LiteraturPapers are made available for the participants of this course through Moodle. The book used for the 2nd part of the course "Escape from the Ivory Tower" can be bought from the instructors
Voraussetzungen / BesonderesThe total number of students is 10. MSc students, PhD students and postdocs with a science and technology background have priority; weekly meetings of 3 hours during FS (Spring Semester) 2017, 6 ETCS (39 contact hours + 141 hours for preparations and exercises); grading based on the exercises on a 1-6 point scale, the parts contribute in the following way: argumentation 50%, science communication 50%.
151-0906-00LFrontiers in Energy Research Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
This course is only for doctoral students.
W2 KP2SC. Schaffner
KurzbeschreibungDoctoral students at ETH Zurich working in the broad area of energy present their research to their colleagues, their advisors and the scientific community. Each week a different student gives a 50-60 min presentation of their research (a full introduction, background & findings) followed by discussion with the audience.
LernzielThe key objectives of the course are:
(1) participants will gain knowledge of advanced research in the area of energy;
(2) participants will actively participate in discussion after each presentation;
(3) participants gain experience of different presentation styles;
(4) to create a network amongst the energy research doctoral student community.
InhaltDoctoral students at ETH Zurich working in the broad area of energy present their research to their colleagues, to their advisors and to the scientific community. There will be one presentation a week during the semester, each structured as follows: 20 min introduction to the research topic, 30 min presentation of the results, 30 min discussion with the audience.
SkriptSlides will be available on the Energy Science Center pages(Link).
851-0735-16LStart-Ups und SteuernW2 KP2SP. Pamini
KurzbeschreibungDer Erfolg oder Misserfolg von Start-Ups hängt nicht nur von einer Erfindung ab. Die Gründer müssen auch eine Vielzahl organisatorischer und juristischer Hürden überwinden. Anhand Theorie und Fallbeispielen lernen Studierende in diesem Seminar die Relevanz steuerrechtlicher Rahmenbedingungen bei Unternehmensgründungen kennen, inklusive wie der Gesetzgeber innovative Unternehmungen fördern kann.
LernzielWissenschaftliche Erkenntnisse und die daraus stammenden technischen Innovationen verbreiten sich ausserhalb der akademischen Welt meistens über die Tätigkeiten von Unternehmen, namentlich durch die Entwicklung neuer oder Verbesserung bestehender Produkte und Prozesse. Zur Unterstützung dieses Innovationsprozesses hat der Gesetzgeber ein ausdifferenziertes zivil- und steuerrechtliches System geschaffen, dessen Vor- und Nachteilen Sie als ETH-Abgänger und Abgängerin kennen sollten, wenn Sie Ihr theoretisches Wissen in der Praxis implementieren möchten.

In diesem Seminar wird die steuerliche Dimension neuer Unternehmen diskutiert. Start-Ups unterscheiden sich von normalen Unternehmen in unterschiedlicher Hinsicht. Das Eigentum kann sich zuerst in wenigen Händen konzentrieren und dann auf mehrere Investoren ausdehnen (z.B. im Zusammenhang mit Private Equity). Die Corporate Governance kann besonders komplex sein (z.B. im Falle unterschiedlicher Aktienkategorien und einer Entkopplung zwischen der finanziellen Beteiligung und den Stimmrechten). Die Wirtschaftsbranche, in der die Unternehmung lanciert wird, kann besonders volatil sein; sinnvolle Vergleiche zwecks der Unternehmensbewertung fehlen oft, und es ist schwierig, einen zuverlässigen Business Plan zu entwerfen.

In der Veranstaltung lernen Sie einerseits die Regelungsoptionen kennen, die dem Gesetzgeber zur Verfügung stehen, um innovative Start-Ups zu fördern. Dabei wird auch auf Grundlagen der Finanztheorie, der Wirtschaftspolitik, der Innovationsförderung und der Unternehmensstrategie eingegangen. Andererseits wird Ihnen das Fachwissen im schweizerischen Steuerrecht vermittelt, das Sie für eine spätere mögliche Unternehmensgründung benötigen. Obwohl Vorkenntnisse in Rechts- oder Betriebswissenschaften von Vorteil sein können, stellen diese keine notwendige Bedingung für eine Teilnahme dar.

In den ersten Sitzungen vermittelt der Dozent theoretische Grundlagen sowie einen Grundriss des schweizerischen Steuersystems, sowohl betreffend direkte Steuern (Einkommen-, Vermögens-, Gewinn- und Kapitalsteuern) als auch indirekte Steuern (Mehrwertsteuer, Verrechnungssteuer, Stempelabgaben). Sowohl natürliche als auch juristische Personen werden berücksichtigt, wobei der Unterricht auf das Umfeld von Start-Ups und ihren Investoren fokussiert. Die Seminarteilnehmer und -teilnehmerinnen bestreiten den zweiten Seminarteil, in dem sie anhand von Fallbeispielen typische Probleme im Zusammenhang mit der Besteuerung von Start-Ups gemeinsam diskutieren.
851-0252-10LProject in Behavioural Finance Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 40

Besonders geeignet für Studierende D-MTEC
W3 KP2SS. Andraszewicz, C. Hölscher, D. Kaszás
KurzbeschreibungThis interactive practical course provides and overview of the key topics in behavioral finance. Along studying information about investor's behavior, decision-making, cognitive, biological and personality markers of risk taking and measuring risk appetite, students train critical thinking, argumentation and presentation. The learning process is based on interactive discussions and presentations.
LernzielThis course provides an overview of the key topics in behavioural finance and gives the opportunity for a first hands-on experience in designing, analysing and presenting a behavioural study. In the first half of the semester, students present papers from different topics within behavioural finance, including Judgment and Decision Making, psychometrics and individual differences, and risk perception and eliciting people’s propensity to take risk, biological markers of risk taking and investment behavior and trading games. The paper presentations are informal, require no power-point presentations and are followed by a discussion with the rest of the students in the class. The goal of these presentations is three-fold: in an interactive and engaging way, to provide an overview of the topics contained in the area of behavioural finance, to teach students to extract the most relevant information from scientific papers and be able to communicate them to their peers and to enhance critical thinking during the discussion.
In the middle of the semester, the students pick a topic in which they want to conduct a small study. Some topics will be offered by the lecturers, but students are free to choose a topic of their own.
This is followed by fine-tuning their research questions given found literature, data collection and analysis. At the end of the semester students receive feedback and advice on the data analysis and present the results in a formal presentation with slides. The final assignment is a written report from their study. Active participation in the meetings is mandatory to pass the course. This course does not involve learning by heart.

Key skills after the course completion:
- Overview of topics in behavioural finance
- Communication of research output in an a formal and informal way, in an oral and written form
- Critical thinking
- Argumentation and study design
Inhalt- Giving presentations
- How to quickly "read" a paper
- Judgment and Decision Making, Heuristics and Biases
- Biology on the trading floor
- Psychometrics and individual differences
- Eliciting people's propensity to take risks
- Experimental design in behavioural studies
- Experimental Asset Markets
SkriptAll learning materials will be available to students over eDoz platform.
LiteraturTversky, A., & Kahneman, D. (1992). Advance in prospect theory: Cumulative representation of uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 5(4), 297-323

Rieskamp, J. (2008). The probabilistic nature of preferential choice. Journal of Experimental Psychology: Learning, memory and Cognition, 34(6), 1446-1465

Hertwig, R., & Herzog, S. (2009). Fast and frugal heuristics: Tools of social rationality. Social Cognition, 27(5), 661-698

Coates, J.M., Gurnell, M., & Sarnyai, Z. (2010). From molecule to market: steroid hormones and financial risk taking. Philosophical Transacations of the Royal Society B, 365, 331-343

Cueva, C., Roberts, R.E., Spencer, T., Rani, N., Tempest, M., Tobler, P.N., Herbert, J., & Rustichini (2015). Cortisol and testosterone increase financial risk taking and may destabilize markets. Nature, 5(11206), 1-16

Conlin, A., Kyröläinen, P., Kaakinen, M., Järvelin, M-R., Perttunen, J., & Svento, R. (2015). Personality traits and stock market participation. Journal of Empirical Finance, 33, 34-50

Kosinski, M., Stillwell, D., & Graepel, T. (2013). Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. Proceedings in National Academy of Sciences, 110, 5802-5805

Oehler, A., Wedlich, F., Wendt, S., & Horn, M. (July 9, 2016). Available at SSRN: Link

Fenton-O'Creevy, M., Nicholson, N., Soane, E., & Willman, P. (2003). Trading on illusions: Unrealistic perceptions of control and trading performance. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 53-68

Frey, R., Pedroni, A., Mata, R., Rieskamp, J., & Hertwig, R. (2017). Risk preference shares the psychometric structure of major psychological traits. Science Advances, 3, 1-13

Schürmann, O., Andraszewicz, S., & Rieskamp, J. (2017). The importance of losses when eliciting risk preferences. Under review

Andraszewicz, S., Kaszas, D., Zeisberger, S., Murphy, R.O., & Hölscher, C. (2017). Simulating historical market crashes in the laboratory. Manuscript in preparation.

Allenbach, M., Kaszas, D., Andraszewicz, S., & Hölscher, C. (2017). Skin conductance response as marker or risk undertaken by investors. Manuscript in preparation.

Simic, M., Kaszas, D., Andraszewicz, S., & Hölscher, C. (2017). Incentive structure compatibility in a principal agent problem. Manuscript in preparation.

Sornette, D., Andraszewicz, S., Wu, K., Murphy, R.O., Rindlerm P., & Sanadgol, D. (2017). Overpricing persistance in experimental asset markets with intrinsic uncertainty. Under review.

Andraszewicz, S., Wu, K., & Sornette, D. (2017). Behavioural effects and market dynamics in field and laboratory experimental asset markets. Under review.
Voraussetzungen / BesonderesGrading is based the active participation in the class and the final project. There is no exam.
851-0588-00LIntroduction to Game Theory Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Number of participants limited to 400

Particularly suitable for students of D-INFK, D-MATH
W3 KP2VH. Nax, D. Helbing
KurzbeschreibungThis course introduces the foundations of game theory with a focus on its basic mathematical principles. It treats models of social interaction, conflict and cooperation, the origin of cooperation, and concepts of strategic decision making behavior. Examples, applications, theory, and the contrast between theory and empirical results are particularly emphasized.
LernzielLearn the fundamentals, models, and logic of thinking about game theory. Learn basic mathematical principles. Apply formal game theory models to strategic interaction situations and critically assess game theory's capabilities through a wide array of applications and experimental results.
InhaltGame theory provides a unified mathematical language to study interactions amongst different types of individuals (e.g. humans, firms, nations, animals, etc.). It is often used to analyze situations involving conflict and/or cooperation. The course introduces the basic concepts of both non-cooperative and cooperative game theory (players, strategies, coalitions, rules of games, utilities, etc.) and explains the most prominent game-theoretic solution concepts (Nash equilibrium, sub-game perfection, Core, Shapley Value, etc.). We will also discuss standard extensions (repeated games, incomplete information, evolutionary game theory, signal games, etc.).

In each part of the course, we focus on examples and on selected applications of the theory in different areas. These include analyses of cooperation, social interaction, of institutions and norms, social dilemmas and reciprocity as well as applications on strategic behavior in politics and between countries and companies, the impact of reciprocity, in the labor market, and some applications from biology. Game theory is also applied to control-theoretic problems of transport planning and computer science.

As we present theory and applications, we will also discuss how experimental and other empirical studies have shown that human behavior in the real world often does not meet the strict requirements of rationality from "standard theory", leading us to models of "behavioural" and "experimental" game theory.

By the end of the course, students should be able to apply game-theoretic in diverse areas of analysis including > controlling turbines in a wind park, > nations negotiating international agreements, > firms competing in markets, > humans sharing a common resource, etc.
SkriptSee literature below. In addition we will provide additional literature readings and publish the lecture slides directly after each lecture.
LiteraturK Binmore, Fun and games, a text on game theory, 1994, Great Source Education

SR Chakravarty, M Mitra and P Sarkar, A Course on Cooperative Game Theory, 2015, Cambridge University Press

A Diekmann, Spieltheorie: Einführung, Beispiele, Experimente, 2009, Rowolth

MJ Osborne, An Introduction to Game Theory, 2004, Oxford University Press New York

J Nash, Non-Cooperative Games, 1951, Annals of Mathematics

JW Weibull, Evolutionary game theory, 1997, MIT Press

HP Young, Strategic Learning and Its Limits, 2004, Oxford University Press
851-0105-01LInterkulturelle Kompetenzen arabische Welt Information W3 KP2VE. Youssef-Grob
KurzbeschreibungBeleuchtung wichtiger Bereiche der arabischen Kultur, unterschiedlicher Werteorientierungen, Weltanschauungen und Erklärungsmuster; Aufzeigen mögliche Konfliktbereiche im interkulturellen Kontext und deren Lösungsansätze.
LernzielEinblick in wichtige Bereiche der arabischen Kultur im interkulturellen Kontext wie Geschlechterrollen, Stellenwert der Familie und der Ehe, Ehrendenken und Hierarchisierung, Stellenwert der Religion im Alltag, Konzept des "bösen Blicks", zu Gast ein/Gastgeber sein, familiäre und gesellschaftliche Verpflichtungen, u.a. mit dem Ziel verschiedene Werteorientierungen, Weltanschauungen und Erklärungsmuster zu verstehen und mögliche Konfliktbereiche im interkulturellen Kontext und deren Lösungsansätze aufzuzeigen. Obwohl viele gewisse Themen den gesamten arabischen Raum betreffen, so liegt der Fokus der Veranstaltung auf dem arabischen Osten (nicht dem Maghreb), insbesondere Ägypten, Syrien und den Golfstaaten.
860-0022-00LComplexity and Global Systems Science Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 64.

Prerequisites: solid mathematical skills.

Particularly suitable for students of D-ITET, D-MAVT and ISTP
W3 KP2VD. Helbing, N. Antulov-Fantulin
KurzbeschreibungThis course discusses complex techno-socio-economic systems, their counter-intuitive behaviors, and how their theoretical understanding empowers us to solve some long-standing problems that are currently bothering the world.
LernzielParticipants should learn to get an overview of the state of the art in the field, to present it in a well understandable way to an interdisciplinary scientific audience, to develop models for open problems, to analyze them, and to defend their results in response to critical questions. In essence, participants should improve their scientific skills and learn to think scientifically about complex dynamical systems.
InhaltThis course starts with a discussion of the typical and often counter-intuitive features of complex dynamical systems such as self-organization, emergence, (sudden) phase transitions at "tipping points", multi-stability, systemic instability, deterministic chaos, and turbulence. It then discusses phenomena in networked systems such as feedback, side and cascade effects, and the problem of radical uncertainty. The course progresses by demonstrating the relevance of these properties for understanding societal and, at times, global-scale problems such as traffic jams, crowd disasters, breakdowns of cooperation, crime, conflict, social unrests, political revolutions, bubbles and crashes in financial markets, epidemic spreading, and/or "tragedies of the commons" such as environmental exploitation, overfishing, or climate change. Based on this understanding, the course points to possible ways of mitigating techno-socio-economic-environmental problems, and what data science may contribute to their solution.
Voraussetzungen / BesonderesMathematical skills can be helpful
» Auswahl aus sämtlichen Lehrveranstaltungen der ETH Zürich
851-0101-63LVon der Kolonisierung zur Globalisierung. Neue Perspektiven auf die Globalgeschichte der SchweizW3 KP2SB. Schär, P. Krauer
KurzbeschreibungJüngere Forschungen zur Schweizer Geschichte zeigen, dass das Land auch ohne eigene Kolonien intensiv mit der imperialen Welt des 19. und 20. Jahrhunderts in Übersee verflochten war. Weshalb war dies so, welche Folgen hatte es zuhause und in Übersee und wie verändert dies unsere Wissen von der globalisierten Gegenwart? Diese Fragen diskutieren wir im Seminar anhand von Quellen und neuen Studien.
LernzielIn diesem Seminar lernen Sie unterschiedliche Ansätze zur Globalgeschichte der Schweiz kennen, und wie sie sich unterscheiden.
Sie lernen, selbständig eine Fragestellung zu formulieren, Antworten anhand der Analyse von historischen Quellen zu suchen sowie in Kombination mit aktueller Forschungsliteratur zu formulieren.
Schliesslich lernen Sie auch ihren historischen Lernprozess zu reflektieren: wie die Vertiefung Ihres Wissens über die oftmals kolonialen Wurzeln der Globalisierung Ihren Blick auf die globalisierte Schweizer Gegenwart und die Rolle, die wir darin spielen, prägt und möglicherweise sogar verändert.
851-0586-03LApplied Network Science Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participant limited to 20
W3 KP2SU. Brandes
KurzbeschreibungWe study applications of network science methods, this time in the domain of social media.
Topics are selected for diversity in research questions and techniques
with applications such as friendship on Facebook, re-tweeting on Twitter, and multi-channel networks on YouTube .
Student teams present results from the recent literature, possibly with replication, in a mini-conference.
LernzielNetwork science as a paradigm is entering domains from engineering to the humantities but application is tricky.
By examples from recent research on social media, students learn to appreciate that, and how, context matters.
They will be able to assess the appropriateness of approaches
for substantive research problems, and especially when and why quantitative approaches are or are not suitable.
851-0586-02LThe Spectacles of MeasurementW3 KP3GU. Brandes
KurzbeschreibungIf you can't measure it, you can't manage it. Explorations into mathematical foundations and societal implications of measuring humans, processes, and things in an increasingly datafied world.
LernzielStudents have a basic understanding of what makes a property quantifiable. They know the difference between operational and representational measurement, and the consequences this has for both, the collection of data and its use in decision making and control. With a critical attitude toward datafication, contextual differences are appreciated across domains such as science and engineering, health and sports, or governance and policy making.
InhaltMeasurement Theory
- representations, scales
- meaningfulness
- direct vs. indirect, conjoint measurement

Measurement Practice
- units and standards
- sensors and intruments
- items and questionnaires

Measurement Politics
- administration and control, adaptation
- digitization, e-democracy, privacy
SkriptSlides made available in a course moodle.
Voraussetzungen / BesonderesThis is a 2-hour/week course. The third hour is offered as a non-mandatory biweekly lab for those who would like to learn more about mathematical aspects.
Students pair up in teams to write an essay on a measurement problem they care about (such as one pertinent to their discipline or research).
851-0125-79LBruno Latour's Modes of Existence: A Philosophical Approach to Science and Society Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 30
W3 KP2SR. Wagner
KurzbeschreibungBruno Latour's "an inquiry into modes of existence" is an ambitious book that offer a philosophical-scoiological approach to questions of science, technology, politics and economy. In this seminar, we will read some chapters of this book, and reflect on them critically.
LernzielStudents will be able to analyze various aspects of science, technology, politics and economy based on Latour's approach, and engage critically with his arguments and conceptions.
Work load: reading 25-30 pages per week; weekly mini-assignments (brief feedback about the weekly reading); one 15 min. presentation during the semester; and a 2,000 words final essay.
Requirements: there are no formal requirements, but the course will assume that students have some experience in reading philosophical or sociological texts.
851-0125-80LEditing a Historical Scientific Manuscript (Personal Project Pilot Course) Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 10.

This course is based on personal project supervision
W3 KP2SR. Wagner
Kurzbeschreibungthis pilot course will be based on supervised individual work by students. Each student will select a manuscript source (modern nachlass or historical manuscript) by a scientist in a language of their choosing and prepare an edition and translation of the source. The work will be personally supervised by the teacher.
LernzielStudents will have basic skills in historical editing work, and acquire knowledge about one science-history case study.
Work load:
- Class participation: 2-3 class meetings during the semester (this is flexible, so you may register even if the scheduled time is problematic for you).
- Selection of source: each student will select one scientific source - modern nachlass or early modern or medieval manuscript, which has never been edited. There are no restrictions on language of origin (students are encouraged to work on manuscripts in their native languages)
- Bibliography: each student will prepare her/his own bibliography to provide historical background for the selected source (150-200 pages).
- Each student will prepare a "diplomatic edition" and a translation of a selection from the manuscript (ca. 15 pages).
- Each student will prepare a 2,000 words commentary on the background and content of the manuscript.
- The work will be personally supervised by the teacher, and will be performed during the semester according to a fixed schedule.
Voraussetzungen / Besonderesonly 2-3 class meetings during the semester
851-0101-61LSociety, Politics and Entertainment Technology: Popular Indian Cinema as a Lens on Historical Change Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 25.
W1 KP1UH. Fischer-Tiné
KurzbeschreibungThe seminar introduces students to the major themes and debates in Indian film history and explores the use of popular cinema as a lens through which technical, cultural, social and political change in the Indian sub-continent can be understood.
LernzielThe participants of this course will engage in-depth with recent research on Indian popular Cinema. The selection of the readings will focus on a variety of issues, such as the technological innovation on the art form and its social impact, the representation of history in Indian Cinema, Bollywood's stance on burning issues such as the caste and gender question etc. Besides, the reconstruction of the specific South Asian variety of a global art form and entertainment technology will imply discussions of the problems triggered by cultural globalisation and consumerism. Skill-wise, the students will have ample opportunity to train their analytical acumen as well as their writing and presentation skills. (Participation in the lecture "Bollywood and Beyond" is not mandatory but strongly recommended)
Voraussetzungen / BesonderesParticipation in the lecture "Bollywood and Beyond" is not mandatory but strongly recommended.
851-0101-62LBollywood and Beyond: A History of Indian Cinema In The 20th CenturyW3 KP2VH. Fischer-Tiné
KurzbeschreibungThe Indian film industry has been around for over 100 years and is one of the richest and most variegated of the world. The lecture reconstructs the historical development of Indian cinema from late 19th to early 21st centuries and uses it as a lens through which technical, cultural, social and political change in the Indian sub-continent can be explored.
LernzielThe objectives of this course are three-fold. For one, the participants shall learn to question aesthetic cetainties and received modes of perception of cinematographic art. Secondly they will be acquainted with the huge potential of films as a historical source to grasp processes of social and cultural change. Besides, the reconstruction of the international career of a specific variety of an art form and entertainment techology will also raise important questions of cultural globalisation and consumerism. As a side-effect, as it were, the students will will also be provided with important insights into the chequered history of the Indian subcontinent in during the course of the 20th century.
851-0549-18LFabrik, Labor oder Plattform? High Performance Computing als organisatorisches Problem seit 1960 Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 40
W3 KP2SD. Gugerli, R. Wichum
KurzbeschreibungDas Seminar ist der Lektüre von Texten gewidmet, mit denen High Performance Computing seit den 1960er Jahren gefordert und bekämpft, konzipiert und geprüft, organisiert und reformiert worden ist.
LernzielDie Studierenden lernen, Texte gegen den Strich zu lesen, argumentative Konstrukte zu erkennen und ambivalente Redeweisen als Phänomen technikkulturellen Wandels zu deuten.
SkriptTexte werden zu Beginn des Semesters auf moodle zur Verfügung gestellt.
Voraussetzungen / BesonderesDie Zahl der Teilnehmenden ist auf 40 beschränkt.
851-0551-13LMaster-/DoktoratskolloquiumTechnikgeschichte (FS 2019)W2 KP1KD. Gugerli
KurzbeschreibungKolloquium für Studierende, die eine Abschlussarbeit in Technikgeschichte schreiben (Master, Doktorat).
LernzielZiel ist die Identifizierung, Besprechung und Lösung methodischer Fragen, die sich bei der Ausarbeitung einer Dissertation ergeben. Einem möglichst prägnanten Kurzvortrag folgt eine intensive Diskussion der aufgeworfenen Probleme.
Voraussetzungen / BesonderesBeginn 2. Semesterwoche, 26.2.2019 (alle 14 Tage). Anmeldung bei Gisela Hürlimann (Link). Siehe fürs Programm auch: Link
851-0125-72LHistory of Planetary Computations In The Premodern WorldW3 KP2VS. Hirose
KurzbeschreibungThis course focuses on how positions of planets were computed before Kepler's law had been established in the 17th century. We will look at the cases in different regions and societies in ancient to premodern times, with a special interest on how mathematical tools had been developed for this purpose.
LernzielPlanetary computations were one of the most difficult problems in astronomical practices before the modern era. Therefore in this course we shall see various cases of how cutting-edge knowledge was utilized in ancient times, and how the demand from this sort of "applied science" contributed to the development of mathematics. In comparison with the Autumn semester 2017 course "Introduction to Premodern Astral Sciences", this course focuses on a single topic in the history of astronomy and involves more discussions on mathematics. It is designed for both those who took the previous course and those
who did not.
851-0739-01LBuilding a Robot Judge: Data Science For the Law
Particularly suitable for students of D-INFK, D-ITET, D-MTEC
W3 KP2VE. Ash
KurzbeschreibungThis course explores the automation of decisions in the legal system. We delve into the tools from natural language processing and machine learning needed to predict judge decision-making and ask whether it is possible -- or even desirable -- to build a robot judge.
LernzielIs a concept of justice what truly separates man from machine? Recent advances in data science have caused many people to reconsider their responses to this question. With expanding digitization of legal data and corpora, alongside rapid developments in natural language processing and machine learning, the prospect arises for automating legal decisions.

Data science technologies have the potential to improve legal decisions by making them more efficient and consistent. The benefits to society from this automation could be significant. On the other hand, there are serious risks that automated systems could replicate or amplify existing legal biases and rigidities.

This course introduces students to the data science tools that are unlocking legal materials for computational and scientific analysis. We begin with the problem of representing laws as data, with a review of techniques for featurizing texts, extracting legal information, and representing documents as vectors. We explore methods for measuring document similarity and clustering documents based on legal topics or other features. Visualization methods include word clouds and t-SNE plots for spatial relations between documents.

We next consider legal prediction problems. Given the evidence and briefs in this case, how will a judge probably decide? How likely is a criminal defendant to commit another crime? How much additional revenue will this new tax law collect? Students will investigate and implement the relevant machine learning tools for making these types of predictions, including regression, classification, and deep neural networks models.

We then use these predictions to better understand the operation of the legal system. Under what conditions do judges tend to make errors? Against which types of defendants do parole boards exhibit bias? Which jurisdictions have the most tax loopholes? In a semester project, student groups will conceive and implement a research design for examining this type of empirical research question.

Some programming experience in Python is required, and some experience with text mining is highly recommended.
851-0158-12LNeue Rechte und Wissenschaft Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 50
W3 KP2SN. Guettler, M. Wulz, F. Grütter, M. Stadler
KurzbeschreibungDie Neue Rechte ist medial und politisch äußerst präsent. Dabei wird sie mit einer wissenschaftsfernen Haltung in Verbindung gebracht („fake news“, Klimaleugner, Verschwörungstheorien). Doch haben ‚seriöse‘ Wissenschaften beim Aufstieg der Neuen Rechten eine wichtige Rolle gespielt. Ziel des Seminars ist es, die bislang unerforschte Wissenschaftsgeschichte der Neuen Rechte zu kartieren.
LernzielIm Seminar werden Quellentexte aus dem Umfeld der Neuen Rechten aus der Zeit zwischen ca. 1950 und 2000 diskutiert, die auf je spezifische Art und Weise den Komplex Wissenschaft und Technik problematisieren. Kybernetik, Technokratie, Ökologie, Ökonomie und Ethologie – im Seminar wird es darum gehen, wissenshistorisch signifikante Konstellationen reaktionären Denkens nach dem Zweiten Weltkrieg auszuloten. Weil dieses Denken immer auch Wissens- und Technikdiskurse mitkultivierte, ergibt sich die Frage: Wie könnte eine Wissenschaftsgeschichte des neuen rechten Denkens aussehen? Wo lässt es sich institutionell verorten? Und wie „neu“ ist das neue rechte Denken eigentlich?

Das Seminar ist als vierteilige Blockveranstaltung (plus kürzere Einstiegs- und Schlusssitzung) konzipiert. Die Studierenden übernehmen zwischen den Blockveranstaltungen kleinere Rechercheaufträge und lernen so, sich Quellen und Sekundärliteratur zur Neuen Rechten eigenständig zu erschließen. Ein weiterer Schwerpunkt liegt auf dem Verfassen kürzerer Texte, die gemeinsam im Seminar diskutiert werden und die als Semesterleistung gelten.
851-0158-11LDie Alpen in der Frühen Neuzeit, 1500-1800 (Forschungs- und Schreiblabor) Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 20
W3 KP2ST. Asmussen
Kurzbeschreibung
Lernziel
851-0157-99LUnwissen in den WissenschaftenW3 KP2SN. El Kassar
KurzbeschreibungIm Seminar untersuchen wir die Rolle von Unwissen in den Wissenschaften. Unwissen kann treibende Kraft im Fortschritt in den Wissenschaften sein, aber kann wissenschaftliche Arbeit auch behindern. Inwiefern, wann und wieso ist Unwissen förderlich oder hinderlich? Diese und weitere Fragen werden wir mithilfe von philosophischen Texten und Reflexionen von Wissenschaftlern diskutieren.
Lernziel- Das Verhältnis von Wissen und Unwissen in den Wissenschaften reflektieren und diskutieren.
- Verschiedene Arten von Unwissen unterscheiden können.
- Die positive Bedeutung von Unwissen in verschiedenen Disziplinen erkennen und erklären.
- Die negativen Auswirkungen von Unwissen in verschiedenen Disziplinen identifizieren und erklären.
- Bedingungen für die positiven Effekte von Unwissen in der wissenschaftlichen Praxis identifizieren können.
- Philosophische Argumente mit der (eigenen) wissenschaftlichen Praxis in Relation setzen.
- Thesen aus verschiedenen Wissenschaften in Relation setzen und vergleichen.
- Lektüre philosophischer und naturwissenschaftlicher Texte (auch in englischer Sprache).
851-0158-13LÖkologie und Umweltschutz Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 40

Besonders geeignet für Studierende D-ERDW, D-HEST, D-USYS, D-BIOL
W3 KP2SN. Guettler
KurzbeschreibungIm Begriff „Ökologie“ vermischen sich zwei Bedeutungsebenen: die wissenschaftliche Erforschung von Natur und Umwelt sowie deren Schutz und Bewahrung. Doch wie verhalten sich beide Bereiche – akademische Ökologie und Naturschutzbewegung – historisch zueinander? Wie haben sie sich gegenseitig beeinflusst? Wer waren die zentralen Akteure und was waren ihre gesellschaftspolitischen Motive?
LernzielIm Zentrum des Seminars steht die gemeinsame Lektüre und Diskussion von Original- und Sekundärtexten zur Geschichte der Ökologie und Umweltbewegung seit dem 19. Jahrhundert.
Die Studierenden lernen wichtige Stationen einer politischen Wissensgeschichte der Ökologie kennen: vom innereuropäischen „Heimatschutz“ und den Naturschutzbestrebungen in den europäischen Kolonien, über die ersten Versuche zur Etablierung eines globalen Naturschutzes in der Zwischenkriegszeit, bis hin zur Umweltbewegung der sechziger und siebziger Jahre im Umfeld von Rachel Carson und der späteren Etablierung „grüner“ Parteien und NGOs. In den Blick geraten zunächst Wissenschaftler_innen und Institutionen, die den Wissenstransfer zwischen den politischen Akteuren und der Wissenschaft ermöglicht haben – von Universitätswissenschaftlern bis hin zu den „Gegenexperten“ innerhalb der Protestbewegungen. Gleichzeitig werden im Seminar Konzepte, Metaphern und Ideen diskutiert, die die wissenschaftliche Ökologie und die Naturschutzbewegung miteinander verbanden, wie etwa „Heimat“,„Lebensraum“ oder das Anthropozän. Dabei wird vor allem die politische Ambivalenz der Ökologiebewegung deutlich: Während mit „Ökologie“ heutzutage meist – und durchaus zurecht – ein progressives Gesellschaftsbild assoziiert wird, waren mit diesem Wissen aus historischer Perspektive immer auch restaurative und reaktionäre Projekte verbunden, die im Seminar ebenfalls behandelt werden.
Die Studierenden entwickeln im Laufe des Seminars die Kompetenz, kritisch und historisch reflektiert mit den Originaltexten und der Forschungsliteratur zur Geschichte der Ökologie und Umweltschutzbewegung umzugehen. Dabei üben sie anhand von kleineren Rechercheaufgaben, sich auch eigenständig durch (wissenschafts)historische Literatur zu bewegen. Ziel ist es, die Seminar gewonnenen Erkenntnisse anzuwenden: Die Studierenden schreiben kleinere (zunächst fiktive) Blog-Beiträgen und diskutieren und teilen diese miteinander.
851-0125-78LDenken in Bildern: Gleichnisse in der PhilosophieW3 KP2SM. Hampe, A. Kilcher
KurzbeschreibungLiteratur und Philosophie werden meist durch eine Differenz voneinander abgegrenzt: Philosophie bediene sich einer Begriffssprache, die Literatur der Geschichten und mehrdeutiger Bildern. Bei genauerem Hinsehen zeigt sich jedoch, dass die Sprache der Philosophie keineswegs rein begrifflich und unbildlich ist. Bildhafte Texte aus der Philosophie sind Gegenstand der Analyse dieses Seminars.
LernzielDie Studierenden sollen den Unterschied zwischen argumentierenden und nicht argumentierenden Texten kennen lernen. Sie sollen lernen, den deskriptiven und kritischen Wert nicht argumentierender Texte, die an der Grenze zwischen Philosophie und Literatur operieren, zu erkennen.
851-0300-60LFranz Kafka. Das literarische Wissen der ModerneW3 KP2VA. Kilcher
KurzbeschreibungDie Vorlesung gibt einen Überblick über Kafkas Texte. Dabei wird eine doppelte Perspektive entfaltet: Im Blick stehen einerseits die Texte selbst in ihrer je eigenen literarischen Verfasstheit. Andererseits geht es darum, diese vor dem Hintergrund der kulturellen, politischen, ökonomischen und literarischen Diskurse von Kafkas Zeit zu verstehen.
Lernziel1) Kenntnis von Kafkas Texten; 2) Kenntnis des historischen, kulturellen und politischen Kontextes von Kafkas Schreiben; 3) Einsicht in Kafkas Schreibverfahren; 4) Einsicht in den Wissenscharakter von Kafkas Texten.
851-0158-14LDas Leben - eine kritische GebrauchsanweisungW3 KP2SM. Hagner
KurzbeschreibungDas Seminar geht von dem neuen Buch des französischen Arztes und Anthropologen Didier Fassin aus, das während des Semesters gemeinsam gelesen wird. Daran anschliessend werden unterschiedliche Formen und Politiken des Lebens im frühen 21. Jahrhundert untersucht.
LernzielDer Begriff des Lebens oszilliert seit der griechischen Antike zwischen der allgemeinen Tatsache des Lebens, die allen Lebewesen eigen ist (zoe) und dem besonderen Leben, das einem Individuum oder einer bestimmten Gruppe zukommt (bios). Für unsere Gegenwart scheint zu gelten, dass eine demokratisch fundierte, allgemeine Wertschätzung des Lebens als höchstes Gut mit einer Erosion der Verpflichtung zum Schutz des individuellen Lebens in existentieller Gefahr einhergeht. Jedenfalls ist das die Diagnose von Didier Fassin in seinem Buch "Das Leben - eine kritische Gebrauchsanweisung". Von der gemeinsamen Diskussion dieses Buches ausgehend, beschreitet dieses Seminar neue Wege, indem die Seminarteilnehmer darüber entscheiden, welche der von Fassin angeschnittenen Themen im weiteren Verlauf der Veranstaltung behandelt werden. Voraussetzung dafür ist, dass alle bereits sind,das Buch mit Sorgfalt und Leidenschaft durchzuarbeiten. Das Ziel besteht darin, sich von einer einzigen Quelle ausgehend in ein Themenfeld einzuarbeiten, das zu den drängendsten unserer Zeit gehört.
851-0158-16LWissensgeschichte des Kalten Krieges im globalen KontextW3 KP2SV. Wolff
KurzbeschreibungWas war der Kalte Krieg und was seine Wissensgeschichte? Der mit dem Zusammenbruch der Sowjetunion im Jahr 1989 beendete Systemkonflikt zwischen Kapitalismus und Kommunismus, wie uns Wikipedia lehrt? Oder strukturiert das Wissen des „Zeitalters der Extreme“ auch noch unsere Gegenwart?
LernzielAuf diese Fragen hat die Forschung der letzten Jahre unterschiedliche Antworten zu geben versucht, die das Seminar anhand exemplarischer Beispiele nachvollziehen und diskutieren wird.

Ziel des Seminars ist es, die wichtigsten Positionen der Wissensgeschichte des Kalten Krieges im globalen Kontext zu reflektieren und zu diskutieren. Dazu zählen u.a. die Geschichte der Kybernetik als neuer Universalwissenschaft, Begriffe aus dem Kalten Krieg wie Totalitarismus oder Kreativität, Institutionen wie Think Tanks und die Sozialfigur des Beraters, aber auch eine Auffassung von der abstrakten Kunst der Moderne als Ausdruck der westlichen Freiheit.
851-0158-15LDer Mensch zwischen Mängelwesen und Cyborg. Trans- und posthumanistische Visionen
Besonders geeignet für Studierende D-HEST, D-INFK, D-ITET
Maximale Teilnehmerzahl: 50
W3 KP2SK. Liggieri
KurzbeschreibungIn unserem Alltag sind wir von automatisierten, selbstregulierten Maschinen umgeben (Smartphone, Prothesen, etc.), diese Techniken gehören zu unserem Leben und ohne sie ist eine menschliche Existenz nicht mehr denkbar. Der Mensch braucht also die Technik für sein Leben und Überleben. Wie aber verändert sich der Mensch durch diese Technik? Wie und mit welchen Techniken optimiert er sich?
LernzielAbseits der wichtigen Möglichkeiten der biomedizinischen Heilung, muss sich im Seminar die Frage gestellt werden, wie sich unser Blick auf „Mensch" und „Maschine" verändert. Wie veränderten sich der Mensch und die Technik gegenseitig in der modernen Optimierung, in der der Mensch mit der Maschine in sich selbst eingreift? Was passiert, wenn Mensch und Technik verschmelzen und neue Körper (Cyborgs, etc.) schaffen? Es soll im Seminar um eine Einschätzung unserer modernen Vorstellung von Mensch und Maschine gehen, die durch trans- und posthumanistische Visionen im Wandel begriffen ist. Hierfür soll auf historische und gegenwärtige Debatten der Optimierung eingegangen werden.
851-0148-00LEinführung in die Philosophie: Propheten, Richter, Narren, ÄrzteW3 KP2VM. Hampe
KurzbeschreibungStudierenden der Natur- und Technikwissenschaften soll ein Überblick über die Formen des Philosophierens gegeben werden und Anfänger in diesem Fach sollen eine Einleitung erhalten.
LernzielStudierende der Natur- und Technikwissenschaften soll ein Überblick über die Formen des Philosophierens gegeben werden und Anfänger in diesem Fach sollen eine Einleitung erhalten. Für den Leistungsnachweis muss ein kritisches Protokoll einer Vorlesungsstunde nach Wahl verfasst werden (ca. 5-7 Seiten).
InhaltPhilosophie tritt in verschiedenen Formen auf: Als Gegenwartsdiagnose, aus der Prognosen folgen, als Beurteilung des Verhaltens und Denkens, als Beobachterkommentar, der Widersprüche in den menschlichen Verhältnissen benennt und als Therapie praktischer und theoretischer Verwicklungen. An Texten von Platon, Kant, Morus, Nietzsche, Carnap, Heidegger, Wittgenstein u.a. wird in die Vielfalt der phil. Denkweisen eingeführt.
SkriptDas Skript der Vorlesung ist unter der folgenden internetadresse zu finden: Link
LiteraturMichael Hampe, Propheten, Richter, Ärzte, Narren: Eine Typologie von Philosophen und Intellektuellen, in: Martin Carrier und Johannes Roggenhofer (Hg.) Wandel oder Niedergang? Die Rolle der Intellekturelln in der Wissengesellschaft, Tranbscript Verlag, Münster 2007
Voraussetzungen / BesonderesKreditpunkte und benotete Leistungsnachweise können durch Schreiben eines krtiischen Stundenprotokolls erworben werden. Es wird ein begleitendes Tutorium nach Vereinbarung zur Betreung der Leistungsnachweise angeboten.
851-0125-81LWie frei sind wir? Philosophische Theorien über Freiheit und Determinismus
Besonders geeignet für Studierende D-BIOL, D-HEST, D-INFK, D-CHAB, D-HEST, D-PHYS
W3 KP2GL. Wingert
KurzbeschreibungWir werden für unsere Leistungen gelobt und für unsere Fehler kritisiert. Das setzt voraus, dass es an uns lag, dass die Leistung erbracht und der Fehler gemacht wurde. "Es liegt an uns, was passiert" drückt aus, dass wir frei sind. Aber sind wir in unserem bewussten Verhalten wirklich so frei, dass wir für es verantwortlich sind? Oder unterliegen wir deterministisch zu verstehenden Bedingungen?
Lernziel
851-0157-31LWissenschaft im 20. JahrhundertW3 KP2VM. Hagner
KurzbeschreibungIn dieser Vorlesung geht es darum, die überragende Bedeutung der Wissenschaft im 20. Jahrhundert exemplarisch vorzuführen. Dabei werden sowohl Natur- und Technikwissenschaften als auch Geisteswissenschaften vorgestellt.
LernzielÜber die Bedeutung der Wissenschaften und Technik im 20.
Jahrhundert für weite Bereiche des Lebens dürfte weitgehend Einigkeit bestehen. Am Beispiel von u. a. Genetik, Raumfahrt, Pharmakologie, Kybernetik oder Psychoanalyse wird in der Vorlesung gezeigt, in welcher Weise diese Wissenschaften mit historischen Ereignissen verknüpft sind. Die Veranstaltung soll eine Vorstellung davon geben, in welchen historischen Situationen sich verschiedene Wissenschaften entwickelt und Bedeutung gewonnen haben.
851-0145-07L"Waldeinsamkeit" - Zum Verhältnis von Wildnis und Individualität Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Besonders geeignet für Studirende D-MTEC, D-USYS, D-ERDW
Maximale Teilnehmerzahl: 26
W3 KP2SS. Baier
KurzbeschreibungDas Seminar beschäftigt sich mit dem Verhältnis von Individualität und Wildnis, sowohl aus historischer wie auch aus philosophischer Perspektive.Unsere Vorstellungen über die wilde Natur bestimmen grundlegend unsere Überzeugungen darüber, wie in den Natur- und Technikwissenschaften mit Natur umgegangen wird, d.h. wie soll Natur beschrieben werden und was dürfen wir eigentlich alles mit ihr machen?
LernzielWer sich erholen will, fährt am Wochenende in die Natur zum Wandern. Desto einsamer und wilder, desto besser, ist hier oftmals die Maxime. Doch warum erholen wir uns dort – in der unberührten Natur – eigentlich besser als in der Stadt? Warum empfinden wir die Ansicht der Schweizer Alpen angenehmer fürs Auge als den Zürcher Hauptbahnhof? Und was genau finden und lernen wir in der Wildnis, das uns als wertvoll und nützlich für unsere urbane Existenz er-scheint?
Die Selbsterfahrungen, die wir inmitten „wilder“ Landschaften und Tiere machen, so die Antwort, haben uns etwas zu bieten, was Kulturlandschaften und Städte vermissen lassen. Wildnis ist beeindruckend schön, unverfälscht ehrlich und ergreifend, zuweilen aber auch schonungslos brutal und sogar lebensgefährlich. Dadurch wird sie zum idealen Prüfstein unserer individuellen Originalität und Leistungsfähigkeit. Sich und seine eigenen Grenzen in der Wildnis zu erfahren, geht mit dem Gewinn tiefgehender und gleichzeitig vermeintlich einfacher Wahrheiten darüber einher, was wirklich wichtig ist im Leben und was so in der Stadt nicht – oder nicht mehr – erfahrbar ist.
Ein Blick auf die Geschichte des Verhältnisses von Individualität und Wildnis verdeutlicht hier jedoch vor allem eines: dass unberührte Wildnis als erbarmungsloser, aber gerade deswegen auch als erfahrungsrelevanter, schöner und lehrreicher Raum gilt, ist eine relativ neue Erfindung und geht nicht weiter als bis ins Ende des 18ten Jahrhunderts zurück. Das Seminar setzt sich daher mit der Frage auseinander, wie sowohl aus historischer als auch aus philosophischer Perspektive das Verhältnis von Individualität und Wildnis gedacht wurde, aber auch, wie es im 21ten Jahrhundert neu gedacht werden kann. Im Zentrum des Seminars stehen demnach Fragen nach dem Wesen und der spezifischen Ästhetik der einsamen Wildniserfahrung und inwiefern das wiederum das Naturverständnis der Natur- und Technikwissenschaften beeinflusst: D.h. was genau wird unter Wildnis verstanden und wo wird Wildnis eigentlich überhaupt für das Individuum erfahrbar? Findet man sie nur in Nationalparks und Naturschutzgebieten oder aber auch in der Stadt? Ist Wildnis das, was ursprünglich vor jeglicher kultureller Überformung schon da war und sich im Vergleich zur Kultur nicht verändert hat und oder muss Wildnis im Gegensatz zu Kulturräumen als Inbegriff der unkontrollierten Veränderung begriffen werden? Inwiefern informieren unsere individuellen Naturerfahrungen unsere Arbeit in der natur- und technikwissenschaftlichen Forschung?Anhand einer kritischen Auseinandersetzung mit diesen und weiteren Fragen kann schliesslich das Verhältnis von Individualität und Wildnis neu begriffen und im Hinblick auf natur- und technikwissenschaftliche Forschung besser formuliert werden. Vor diesem Hintergrund wird daher abschliessend auch das aktuelle Thema der Wildnisbewahrung, resp. –wiederherstellung hinterfragt und diskutiert werden.
Die zugrunde gelegte Literatur stammt aus dem neuen Bereich der environmental philosophy, romantischer Philosophie, dem Amerikanischen Transzendentalismus sowie der Geschichte der Schweizer Alpen als Erholungsraum.
851-0549-19LGenealogie der Künstlichen Intelligenz Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Maximale Teilnehmerzahl: 20
W3 KP2S
KurzbeschreibungDas Seminar ist als Lektüreseminar angelegt. Im Seminar geht es um jene Autoren und Texte, die einerseits einen Zugriff auf Interferenzen zwischen Gesellschaft, Mathematik und Technik eröffnen und die andererseits zentrale Begriffsfelder, Erfahrungsräume und Erwartungshorizonte der Künstlichen Intelligenz in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts erschliessen.
LernzielStudierende werden anhand der Lektüre und Diskussion von zentralen Texten und Konzepten zur Künstlichen Intelligenz mit der wechselseitigen Abhängigkeit von technischem und sozialem Wandel vertraut gemacht. Der Leistungsnachweis beinhaltet eine das regelmässige Verfassen von Lektüreprotokollen.
851-0301-17LRomantisches WissenW3 KP2VC. Jany
KurzbeschreibungDie Vorlesung führt in die Literatur der Romantik ein. Ihre Poetik sowie ihre reflexiv-ironischen Kommunikations- und Wissensformen, die einem platten Rationalismus und Szientismus die Stirn bieten, stehen dabei im Vordergrund, aber auch ihre Brüche und Widersprüche. Denn nicht ganz, sondern zerissen ist ihr Herz. Die Ekstasen des Unerreichbaren und des Fehlschlags, die Sehnsucht ist ihr Element.
Lernziel1) Erarbeitung eines Begriffs von "Romantik", ihrer Poetik sowie ihrer reflexiv-ironischen Kommunikations- und Wissensformen
2) gründliche Lektüre der besprochenen Primärtexte und dadurch Bekanntschaft mit jenem seltsamen Modus der Betrachtung und Beschreibung, den man seit Ludwig Tieck, Novalis, Friedrich Schlegel, E.T.A. Hoffmann, Joseph von Eichendorff et tutti quanti "romantisch" nennt
3) Mitarbeit an der Vorlesung durch genaues Zuhören, Nachfragen und kritisches Nachhaken. Der dritte Punkt ist mir besonders wichtig, weil die Vorlesung die Grundlage für ein schmales Buch, eine "Kurze Einführung in die Literatur der deutschen Romantik" schaffen soll.
4) Als Veranstaltung im Rahmen von "Science in Perspective" (SiP) wird es in der Vorlesung schwerpunktmäßig auch um das Verhältnis der Romantik zum modernen Wissen gehen. Denn die Romantik prägt unser Wissen bis heute, in zweierlei Hinsicht: Einerseits gingen aus dem romantischen Denken im Verlauf des 19. Jahrhunderts Humanwissenschaften wie Anthropologie, Physiologie und Psychologie hervor. Andererseits galt die Romantik, damals wir heute, als Gegenentwurf zu einem rationalistisch-technischem Weltbild, das Ganzheiten in Quanten und Zahlenverhältnisse zerlegt. Auch diesem Zwiespalt, der nicht allein die Romantik, sondern in der Tat das moderne Wissen selbst durchzieht, widmet sich die Vorlesung.
851-0346-08LIl corpo nella cultura italiana del ‘900 tra poesia e arti visiveW3 KP2VN. Lorenzini
KurzbeschreibungNegli incontri previsti illustrerò in prospettiva interdisciplinare le modalità con cui la rappresentazione del corpo interpreta le trasformazioni percettive ed espressive che interessano la tradizione poetica e artistica del Novecento.
LernzielLo snodo di partenza sarà l’avvio del secolo, con il mutare dell’orizzonte scientifico e filosofico che mette in crisi la concezione di Tempo e Spazio assoluti, aprendo alle scoperte del relativo, del simultaneo, e alla rottura della prospettiva lineare, con conseguenti ricadute sull’Io come luogo di identità e integrità. Sono temi di cui si occuperà poi più avanti, lungo il Novecento, la Fenomenologia della percezione, tra Husserl e Merleau-Ponty, seguita dagli sviluppi delle riflessioni sul “corpo” che raggiungono gli anni Duemila, intensificandosi e mutando di prospettiva.
Verranno scelti, durante gli incontri, esempi testuali mirati su cui illustrare, con un rigore che non trascuri la comprensione allargata a un pubblico non necessariamente di specialisti, il percorso che il tema del “corpo”, con le interferenze tra le arti, attraversa lungo le fasi storiche del Novecento, secondo lo schema che indico di seguito (l’intenzione è accompagnare ogni volta l’analisi con proiezioni di immagini per agevolare i confronti interdisciplinari):
1) Estetismo e mitizzazione del corpo nella poesia di Gabriele d’Annunzio
2) Ungaretti e il corpo-pietra. Dalle avanguardie di inizio secolo a Fautrier
3) La poesia di Palazzeschi e Soffici tra futurismo e dadaismo
4) Pasolini tra poesia-pittura-cinema (Il Vangelo secondo Matteo)
5) Corporeità e travestimento nella poesia di Sanguineti tra Artaud e Dürer
6) L’esordio di Balestrini tra dadaismo e informale
7) Gli “spazi metrici” di Amelia Rosselli, tra poesia e musica
8) Nuovi modi di corporeità all’avvio degli anni 2000
Un podcast del corso sarà disponibile sul sito: Link
851-0252-18LSociological Analysis Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 30
W2 KP2SP. Block
KurzbeschreibungHow can social phenomena be explained through rigorous empirical research? In presentations and discussions different approaches are assessed to gain insights into various sociological topics. This includes questions of inequality in income or health, historical changes in family formation, gender and ethnicity, political movements, organisational culture, digitalisation and technological advances
LernzielAs some of the goals of the course, the participants will
- get to know a selection of scientific questions treated in empirical analyses in sociology (What is Sociology and how does it differ from other disciplines?)
- understand the basic challenges of empirical sociological analysis (Why are experiments often not possible? How can we research systems that we are part of?)
- reflect on the social and political context in which sociologically relevant questions arise (why do we research inequality?)
- learn to evaluate contradicting results from sociological research and, if possible, recognise emerging consensus (Why do different studies have contradicting results? What can we learn from this?)
851-0144-25LPuzzles, Paradoxes, and the Foundations of ThoughtW3 KP2VD. Proudfoot
KurzbeschreibungParadoxes are important. They have spawned new logical technologies, such as Fuzzy Logic (widely used in engineering and computing) and Paraconsistent Logic (used in e.g. database management). The logical paradoxes, discovered by Russell et al. in the early 20th century, occasioned a wholesale revision of the foundations of math and logic. The semantic paradoxes threaten the very concept of truth.
LernzielLG1 Knowledge of a range of fundamental logical puzzles and paradoxes
LG2 Knowledge of efforts by the international intellectual community to solve these, and of the implications for the foundations of logic, language and thought
LG3 Deeper understanding of core concepts of philosophy and logic
LG4 Enhanced analytic reasoning skills and enhanced ability to think critically
LG5 Enhanced ability to present ideas clearly to peers and to participate relevantly and logically in group discussions
LG6 Enhanced skill in using digital sources and systems for research and reporting research
851-0144-19LPhilosophie der Zeit
Findet dieses Semester nicht statt.
Besonders geeignet für Studierende D-BIOL, D-INFK, D-MATH, D-PHYS
W3 KP2VNoch nicht bekannt
KurzbeschreibungDieser Kurs bietet eine Einführung in philosophische Fragen zum Thema Zeit. Behandelt wird u.a.: die Existenz von Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft; die Möglichkeit von Zeitreisen; die Konstitution unseres Zeitbewusstseins und dessen mögliche neurophysiologische Gegenstücke; zeitliche Vorurteile in unserer Lebensführung; Verantwortung gegenüber zukünftigen und vergangenen Generationen.
LernzielAm Ende der Vorlesung sind die Studierenden in der Lage, verschiedene Begriffe und Theorien von Zeit zu beschreiben und zu vergleichen (physikalische Zeit, wahrgenommene Zeit, historische Zeit, ...). Sie kennen die damit verbundenen zentralen Fragestellungen und Probleme unterschiedlicher Bereiche der Philosophie - insbesondere der Wissenschaftsphilosophie, der Philosophie des Geistes, der Metaphysik und Ethik. Die Studierenden sind befähigt, die Auswirkungen dieser Probleme in breiteren wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Kontexten kritisch zu diskutieren und zu bewerten.
Diese Veranstaltung reflektiert in Teilen auf fachspezifische Methoden und Inhalte aus den Bereichen Physik, Neuro-/Kognitionswissenschaft und Logik.
InhaltZeit ist eine fundamentale Dimension, in der wir uns sowohl als biologisch-physikalische wie auch als geistige Wesen bewegen. Zeit durchzieht unser Dasein in verschiedenen Erscheinungsformen – unter anderem als physikalische Zeit, als wahrgenommene Zeit, als gesellschaftlich-intersubjektive Zeit und als historische Zeit. Dementsprechend war und ist das Thema Zeit immer wieder der Gegenstand von grundlegenden Diskussionen in unterschiedlichen philosophischen Teildisziplinen – von Metaphysik über Wissenschaftsphilosophie und Philosophie des Geistes bis hin zu Philosophiegeschichtsschreibung und Ethik.

Im Kurs werden die wichtigsten zeitspezifischen Fragestellungen dieser verschiedenen philosophischen Teildisziplinen und deren Querverbindungen behandelt. In diesem Sinne bietet der Kurs auch eine allgemeine Einführung in die Philosophie. Behandelt wird u.a.: die Existenz von Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft; die Möglichkeit von Zeitreisen; die Konstitution unseres Zeitbewusstseins und dessen mögliche neurophysiologische Gegenstücke; zeitliche Vorurteile in unserer Lebensführung ("lieber heut' als morgen"); Verantwortung gegenüber zukünftigen und vergangenen Generationen.

Die einzelnen Themen der Vorlesungen lauten und gliedern sich wie folgt:

1. Einleitung: Zeit als grundlegende Dimension des geistigen und körperlichen Lebens
a) Diverse Erscheinungsformen von Zeit
b) Themen und Motive der Vorlesung

2. Metaphysische Positionen und Probleme
a) Grundbegriffe und Grundpositionen
b) Ein Argument gegen die Realität von Zeit
c) Gegenwart der Erfahrung
d) Zeitfluss, Wandel und Kausalität
e) Determinismus und Fatalismus

3. Die formale Struktur von Zeit: Philosophie der Mathematik und Informatik
a) Zenons «Pfeil» und (wieder) Wandel
b) Ist Zeit ein Kontinuum?
c) Simulationen und Zeitreihenanalysen

4. Die konkrete Struktur der äußeren Zeit: Philosophie der Physik
a) Gerichtetheit der physikalischen Zeit
b) Bedingungen und Möglichkeiten von Zeitmessungen
c) Zeitreisen und zyklische Zeiten

5. Zeit wahrnehmen: Philosophie des Geistes und der Kognitionswissenschaften
a) Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins
b) Hören als Zeitwahrnehmung, Musik als «Zeitkunst»
c) Neurophänomenologie der Zeit
d) Pathologien der Zeitwahrnehmung: Zeit und Leid

6. Zeitfragen der Lebensführung und Ethik: Praktische Philosophie
a) «Lieber heute als morgen» – Zeitliche Vorurteile und Wohlergehen
b) Sind Taten nur im Nachhinein zu bestrafen? – Einige moralische Erwägungen
c) Verantwortung gegenüber anderen Generationen und personale Identität
d) Ist Zeit «ein knappes Gut»? – Metaphern und demokrat. Entscheidungsprozesse

7. Zeitlichkeit in der Forschung: Geschichtsschreibung der Philosophie
a) Sollte die Philosophie ihre Vergangenheit kennen?
b) Geschichten von Begriffen, Ideen und Problemen

8. Schluss: Reprise und (De-)Synchronisationen
a) Wiederkehrende Fragestellungen und Antwortansätze
b) Taktungen, Strukturanalogien und Resonanzkatastrophen
LiteraturDer Kurs orientiert sich wesentlich an folgender Monographie, deren Anschaffung empfohlen wird:
- Sieroka, N. 2018. Philosophie der Zeit – Grundlagen und Perspektiven (Reihe C.H.Beck Wissen). München: Beck-Verlag (ISBN 978-3-4067-2787-0) 128 S., 9.95€ (Taschenbuch), 7.99€ (Kindle/ebook).

Diverse weitere Literaturhinweise folgen in der Vorlesung. Zentrale Texte werden zudem auf einer Lehrplattform zum Herunterladen bereitgestellt.
851-0000-01LResearch Data Management Summer School 2019 Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 40

Only for PhD Students and Postdocs of the ETH Domain
W2 KP4SM. M. Ziehmer, A. Petrus
KurzbeschreibungResearch Data Management (RDM) is vital for researchers to ensure the proper organisation of research data along the entire life cycle from creation to preservation including their sharing as Open Data (FAIR Data). This ETH Summer School provides an extensive overview on RDM, its principles, its practical implications and on useful tools for early career scientists (PhD students and Postdocs).
LernzielStudents are able to

1. explain in detail the basic concepts and components of research data management along the research data life cycle in a national and international context. They understand both their responsibility as individual scientists and their potential future role as early career heads of research groups.

1.1 follow the principles of good scientific practice with respect to data management in general and the content of the ETH Guideline for Research Integrity and the Compliance Guide, in particular.

1.2 define and apply the FAIR Data Principles.

1.3 critically evaluate and improve their own RDM within their current and in future research projects.

1.4 introduce future students and staff to RDM and motivate them to consider it as an integral part of their research.

2. fulfill current requirements regarding Research Data Management (RDM) and Data Management Plans (DMPs) by research funders (i.e. Open Research Data Policy by the SNSF, Rules on Open Access to Research Data in Horizon 2020) in their own research.

3. understand the basics of a DMP and are able to write a research-funder compliant DMP.

4. survey the challenges of Active Research Data Management (ARDM) and are able to properly annotate (metadata), store and back-up research data with appropriate tools for future reuse.

5. critically evaluate and use tools for data sharing and other repositories, including RDM services at ETH Zurich (e.g. ETH Research Data Hub, ETH Research Collection) and international repositories.

5.1 identify appropriate Creative Commons Licenses for their needs.

5.2 assess challenges and benefits of Open Access to publications and make informed decisions on where to publish.

6. understand the challenges of long-term preservation and are able to prepare data for it.
851-0253-05LAesthetics Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 40
W2 KP2SK. Stocker
KurzbeschreibungThe sense of beauty (the aesthetic experience) is not a luxury, but an essential human experience that should regularly arise when an individual interacts with the world (with other people, with objects, with the environment).
Lernziel1) to provide the students with a well-founded and multifaceted basic understanding of aesthetics and beauty
2) to give the students an opportunity to link aesthetics with their own field of natural or technical science (see course requirements).
InhaltIn order to illustrate the essential nature of the aesthetic experience, try to conceive yourself suddenly stripped of any possibility to experience any beauty in the world whatsoever – could you imagine living in such a world? Most people answer “No.” When engaged in the natural and technical sciences, one’s work – one’s interaction with the world – will also often have aesthetic aspects or aesthetic consequences to it. In many of her or his activities, the natural or technical scientist will often also be – without necessarily being consciously aware of it – an aesthetic creator or an aesthetic perceiver. The aesthetic component is most obvious in scientific work that results in products (e.g., industrial, environmental, or digital products) as well as in architecture. However, an aesthetic component is also part of the work of any natural or technical scientist. For example, both a scientist involved in investigating a microcosm (say a molecular biologist) and a scientist involved in investigating a macrocosm (say a cosmologist) will have to take many aesthetic decisions when visualizing her or his findings or knowledge in a graph. This seminar introduces students of the natural and technical sciences to a well-founded and multifaceted understanding of aesthetics and beauty based on findings from psychology (empirical aesthetics, embodied psychology, cultural psychology, evolutionary psychology, clinical psychology), psychiatry, philosophy, and the arts (e.g., literature, painting, music, dance choreography).
Voraussetzungen / BesonderesEach course participant can freely choose a specific aesthetic topic, which she/he then relates to her/his own field of study (her/his own field of natural or technical science) by writing a paper in relation to it (home assignment, 1800 to 2500 words).
851-0516-05LMobilität und Grenze: Die Migration zwischen Mexiko und den USA und ihre Kontrolle, 19. – 21. JH Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahlt: 30
W3 KP2SS. M. Scheuzger
KurzbeschreibungDie Veranstaltung befasst sich mit der Geschichte der Migration von Menschen zwischen Mexiko und den USA und der Geschichte der Kontrolle dieser Migration. Dabei stellt sie auch die Frage, welche Rolle technologischem Wandel und wissenschaftlichen Diskursen in den Entwicklungen zukam.
LernzielDie Studierenden
a) kennen wesentliche Ansätze der Migrationsforschung, können diese in ihrer Leistungsfähigkeit beurteilen und auf konkrete Ereignisse und Prozesse anwenden;
b) kennen zentrale Aspekte der Geschichte der Migration zwischen Mexiko und den USA;
c) sind in der Lage, Zusammenhänge zwischen wissenschaftlichem und technologischem Wandel einerseits und Entwicklungen der Migration und deren Kontrolle andererseits zu benennen.
InhaltAn der Landgrenze zwischen Mexiko und den USA, an der der „globale Norden“ und der „globale Süden“ in der wohl markantesten Form aufeinandertreffen, lässt sich exemplarisch betrachten, wie Grenzen Räume menschlichen Handelns schaffen, Gemeinschaften konstituieren und Identitäten stiften – nicht nur, indem sie trennen, sondern auch, indem sie verbinden. Die Veranstaltung befasst sich mit der Geschichte der Migration von Menschen zwischen Mexiko und den USA und der Geschichte der Kontrolle dieser Migration. Dabei stellt sie auch die Frage, welche Rolle technologischem Wandel und wissenschaftlichen Diskursen in den Entwicklungen zukam.
851-0549-20LRessource Rind. Vieh-Mensch-Maschinen-Interaktionen zwischen Acker, Schlachthof, Labor und Fabrik Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 40
W3 KP2SG. Hürlimann
KurzbeschreibungHinter der Ikone der Schweizer Milchkuh verblassen die Geschichten, die das Rind seit dem späten 19. Jahrhundert produziert. Das Seminar beleuchtet einen historischen Aktanten, der Branchen, Verbände und Forschungslabors hervorbringt, für den Futtermittel, Schlachthöfe und Kühltechniken entwickelt werden; der transportiert und transportiert wird und der für soziale Auseinandersetzungen sorgt.
LernzielDie Studierenden lernen in diesem Seminar, was sich am Beispiel eines ikonographischen „Gegenstands“ der schweizerischen touristischen, wirtschaftlichen und alltagsgeschichtlichen Realität – des Rindviehs als Milchkuh und darüber hinaus – über die Entwicklung und Veränderung von Forschungs-, Anbau-, Verarbeitungs-, Transport- und Konsumtechniken seit dem späten 19. Jahrhundert erfahren lässt. Um dies zu tun, werden sie mit der Perspektive der „entangled histories“ (verflochtenen Geschichten) und dem technikphilosophischen und -soziologischen Ansatz einer symmetrischen Anthropologie (Latour/Callon) vertraut gemacht. Vor allem aber lernen sie, historische Texte und Quellen rund um den Ge- und Verbrauch des Rindviehs als „Rohstoff“ zu lesen, und die darin erscheinenden Akteure und Interessen in ihrem zeitgenössischen Kontext zu situieren. Dass es sich beim „Rohstoff“ Rind um ein Lebewesen handelt, macht die Sache ethisch-prozedural nicht einfacher, dient aber ebenfalls dem Lernziel.
LiteraturDas Programm und die Literatur werden zu Beginn des Semesters im Moodle-Kurs angegeben bzw. zur Verfügung gestellt.
Voraussetzungen / BesonderesDie zu lesenden Texte werden vorwiegend auf Deutsch sowie vereinzelt auf Englisch sein. Optional können auch Quellen auf Französisch konsultiert werden.
862-0004-08LForschungskolloquium Philosophie für Masterstudierende und Doktorierende (FS 2019) Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAGPW Studierende und D-GESS Doktorierende.
Persönliche Anmeldung bei Prof. Wingert.
W2 KP1KL. Wingert, M. Hampe, R. Wagner
KurzbeschreibungEs werden laufende Forschungsarbeiten von Doktoranden, Habilitanden und von Kollegen vorgestellt und diskutiert. Darüber hinaus werden vielversprechende philosophische Neuerscheinungen (Aufsätze und Auszüge aus Monographien) studiert werden.
LernzielEs sollen Ideen und Argumente zu systematischen Problemen insbesondere in der Erkenntnistheorie, in der Ethik, in der politischen Philosophie und in der Philosophie des Geistes geprüft und weiter entwickelt werden.
862-0078-07LResearch Colloquium. Extra-European History and Global History (FS 2019)
For PhD students and postdoctoral researchers. Masterstudents are welcome.
W2 KP1KH. Fischer-Tiné, M. Dusinberre
KurzbeschreibungThe fortnightly colloquium provides a forum for PhD students and postdoctoral researchers to present and discuss their current work. Half of the slots are reserved for presentations by invited external scholars.
LernzielPhD students will have an opportunity to improve their presentation skills and obtain an important chance to receive feedback both from peers and more advanced scholars.
Voraussetzungen / BesonderesThe venue changes each semester alternately between UZH and ETH.
862-0089-04LLiteraturwissenschaftliches Kolloquium (FS 2019) Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Das Kolloquium richtet sich an fortgeschrittene und graduierte Studierende.
W2 KP1KA. Kilcher
KurzbeschreibungDas Kolloquium richtet sich an fortgeschrittene und graduierte Studierende. Es bietet zum einen die Möglichkeit, eigene Forschungsprojekte zu präsentieren. Zum zweiten werden gemeinsam aktuelle theoretische, systematische und methodologische Problemkomplexe diskutiert.
LernzielDas Kolloquium richtet sich an fortgeschrittene und graduierte Studierende. Es bietet zum einen die Möglichkeit, eigene Forschungsprojekte zu präsentieren. Zum zweiten werden gemeinsam aktuelle theoretische, systematische und methodologische Problemkomplexe diskutiert.
851-0252-19LApplied Generalized Linear ModelsW3 KP2VV. Amati
KurzbeschreibungGeneralized linear models are a class of models for the analysis of multivariate datasets. This class subsumes linear models for quantitative response, binomial models for binary response, loglinear models for categorical data, Poisson models for count data. Models are presented and practiced from a problem oriented perspective using applications from the social, economic and behavioural sciences.
LernzielThe aim of this course is to acquire knowledge about generalized linear models and a practical understanding of how to apply these models. Further objectives for the course participants are to be able to choose the most suitable methods to analyse multidimensional datasets, to perform the analysis using the statistical software R, and to critically assess the results obtained.
851-0334-10LLa littérature au miroir des artsW3 KP2VG. Macé
KurzbeschreibungLa littérature se nourrit des autres arts de plusieurs façons : elle les commente, s’en inspire, en tire des fictions, etc. Je me propose d’envisager ces différents aspects, à travers des exemples précis.
LernzielUn préambule sera consacré à l’écriture elle-même : fascination pour les hiéroglyphes, stèles de Segalen, calligrammes d’Apollinaire, signes en mouvement chez Michaux. J’aborderai aussi l’écriture d’un point de vue anthropologique, en m’interrogeant sur la faible diffusion de l’écriture en Afrique subsaharienne. Je consacrerai plusieurs séances à la photographie : réactions de Baudelaire, textes de Claudel, des surréalistes, de Barthes, entre autres. Puis nous passerons à la peinture : Balzac, Baudelaire et Claudel encore, Apollinaire et les cubistes, etc. Architecture, danse et musique compléteront le programme. J’aimerais m’attarder sur Proust et les pages de la Recherche où il est question de Fortuny, Elstir le peintre, Vinteuil le musicien, et bien sûr le « petit pan de mur jaune ». Lectures souhaitées, si les auditeurs veulent bien : Le chef-d’œuvre inconnu de Balzac, Le peintre de la vie moderne de Baudelaire, Calligrammes d’Apollinaire, L’œil écoute de Claudel, La chambre claire de Barthes, et Proust.
851-0739-02LBuilding a Robot Judge: Data Science for the Law (Course Project)
This is the optional course project for "Building a Robot Judge: Data Science for the Law."

Please register only if attending the lecture course or with consent of the instructor.

Some programming experience in Python is required, and some experience with text mining is highly recommended.
W2 KP2VE. Ash
KurzbeschreibungStudents investigate and implement the relevant machine learning tools for making legal predictions, including regression, classification, and deep neural networks models.
Lernziel
InhaltStudents will investigate and implement the relevant machine learning tools for making legal predictions, including regression, classification, and deep neural networks models.
We will use these predictions to better understand the operation of the legal system. In a semester project, student groups will conceive and implement a research design for examining this type of empirical research question.