Suchergebnis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2019
Lebensmittelwissenschaft Master | ||||||
Ergänzung | ||||||
Food Sensory Science and Consumer Behaviour | ||||||
Nummer | Titel | Typ | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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752-2123-00L | Risk Awareness, Risk Acceptance and Trust | W | 3 KP | 2V | M. Siegrist | |
Kurzbeschreibung | Die wichtigsten Ergebnisse zur Risikowahrnehmung und zur Akzeptanz neuer Technologien werden vorgestellt. Weiter werden die wichtigsten Ergebnisse aus dem Forschungsfeld Entscheidungen unter Unsicherheit präsentiert. | |||||
Lernziel | Wissen über die wichtigsten theoretischen Ansätze im Bereich der Risikowahrnehmung und der Akzeptanz neuer Technologien. Weiter sollen Forschungsansätze und wichtigste Erkenntnisse aus dem Forschungsbereich Entscheidungen unter Unsicherheit verstanden werden. | |||||
752-2102-00L | Selected Topics in Food Sensory Science Maximale Teilnehmerzahl: 20 | W | 3 KP | 2V | J. Nuessli Guth | |
Kurzbeschreibung | Extension of the basics in Food Sensory Science with important topics such as Sensory Quality Control, Panel Performance and Sensory Methods for Consumer Tests. Detailed work on a selected topic with presentation and written report. | |||||
Lernziel | - Overview on qualitative Sensory Methods for consumer tests - Comparison of analytical sensory tests and qualitative methods - Methods for Sensory quality control - Evaluation of panel performance - Small project on a specific topic (e.g. focus groups, comparison of scales, consumer tests) with report writing and presentation | |||||
Skript | Handouts distributed in class. | |||||
Literatur | Information given in class. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Basic principles in Food Sensory Science are required, e.g. attendence of the lecture 'Lebensmittelsensorik' (752-2101-00 G) or similar. | |||||
752-2110-00L | Multivariate Statistical Analysis | W | 3 KP | 2V | C. Hartmann, A. Bearth | |
Kurzbeschreibung | Es wird in die Logik des Signifikanztests, in die Datenexploration und in die Anwendung des Statistikprogramms SPSS eingeführt. Die folgende Analysemethoden werden behandelt: Regressionsanalyse, Faktorenanalyse und Varianzanalyse. Theoretische Vorlesungen werden abgewechselt mit Übungen am Computer, wobei die Daten mit Hilfe des SPSS analysiert und die Ergebnisse interpretiert werden. | |||||
Lernziel | Studierenden lernen multivariate Analysemethoden anzuwenden und die Ergebnisse zu interpretieren, durch Theorie und Übung. | |||||
Inhalt | In der Lehrveranstaltung werden die theoretischen und auswertungstechnischen Grundlagen der multivariaten Analysemethoden vermittelt, die in den Bereichen Lebensmittelsensorik, Verbraucherverhalten und Umweltwissenschaften verbreitet eingesetzt werden. Damit die Studierenden über die erforderlichen Grundlagen verfügen, werden sie zu Beginn der Veranstaltung in die Logik des Signifikanztests, in die Datenexploration und in die Anwendung des Statistikprogramms SPSS eingeführt. Die folgende Analysemethoden werden behandelt: die Regressionsanalyse, Faktorenanalyse und die Varianzanalyse. Theoretische Vorlesungen werden abgewechselt mit Übungen am Computer, wobei die Daten mit Hilfe des SPSS analysiert und die Ergebnisse interpretiert werden. | |||||
Literatur | Field, A. (2013). Discovering Statistics Using SPSS (all Editions). Sage Publications. ISBN: 1-4462-4918-2 | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Dieser Kurs wird auf English gehalten. | |||||
752-6302-00L | Physiology of Eating | W | 3 KP | 2V | W. Langhans | |
Kurzbeschreibung | Introduction to the basic knowledge necessary for an understanding of the physiology and pathology of hunger, satiety, and body weight control, how this knowledge is generated, and how it helps improve nutritional advice for healthy people as well as nutritional guidelines for patients. | |||||
Lernziel | This course requires basic knowledge in physiology and is designed to build on course HE03 “Selected Topics in Physiology Related to Nutrition.” The course covers psychological and physiological determinants of food selection and amount eaten. The aim is to introduce the students to (a) the basic knowledge necessary for an understanding of the physiology and pathology of hunger, satiety, and body weight control, (b) how new scientific knowledge in this area is generated, (c) how this basic knowledge helps improve nutritional advice for healthy people as well as nutritional guidelines for patients. Major topics are: Basic scientific concepts for the physiological study of eating in animals and humans; the psychopharmacology of reward; endocrine and metabolic controls of eating; the neural control of eating; psychological aspects of eating; eating behavior and energy balance; exercise, eating and body weight; popular diets and their evaluation; epidemiology, clinical features and the treatment of psychiatric eating disorders; epidemiology, clinical features and the treatment of obesity, including related aspects of non-insulin dependent diabetes; mechanisms of cachexia and anorexia during illness; exogenous factors that influence eating, including pharmaceutical drugs, alcohol, coffee, etc. | |||||
Skript | Handouts will be provided | |||||
Literatur | Literature will be discussed in class |
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