Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2021

Bauingenieurwissenschaften Master Information
Master-Studium (Studienreglement 2020)
3. Semester
Vertiefungsfächer
Vertiefung in Bau- und Erhaltungsmanagement
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
101-0549-00LAK Baurecht Information W+3 KP2GH. Briner, D. Trümpy
KurzbeschreibungGrundkenntnisse im öffentlichen und privaten Baurecht; eingegangen wird u.a. auf Raumplanungsrecht, Umweltrecht, Bauverfahrensrecht, Bauvorschriften.
LernzielTeil 1: Erwerb von Grundkenntnissen des öffentlichen Rechts, das das Bauen betrifft: Raumplanungsrecht, Bauvorschriften, Umweltrecht und Bauverfahrensrecht
Teil 2: Erwerb von Grundkenntnissen des privaten Baurechts
InhaltTeil 1: Jede Lektion behandelt für ein bestimmtes Stadium des Projekts ein Thema des öffentlichen Baurechts wie Bau- und Zonenordnungen, Quartierpläne, Umweltverträglichkeitsprüfungen, Baubewilligungsverfahren etc..
Teil 2: Grundzüge des privaten Baurechts wie Abnahme und Genehmigung von Bauwerken, Vollmacht des Architekten / Ingenieurs zu Rechtshandlungen namens des Bauherrn, Mängelrüge im Bauwesen, Mehrheit ersatzpflichtiger Baubeteiligter, Generalunternehmervertrag, Haftung des Baumaterialverkäufers, Bauhandwerkerpfandrecht, Grundzüge der SIA-Norm 118, Baukonsortium, technische Normen, internationale Bauverträge, Architekten / Ingenieure als Gerichtsexperten, Aspekte des Bauzivilprozesses
SkriptD. Trümpy: Tafeln zu den Grundzügen des schweizerischen Bauvertragsrechts (Vorlesungsunterlage)
H. Briner: Tafeln zu den Grundzügen des öffentlichen Raumplanungs-, Bau- und Umweltrechts (Vorlesungsunterlage)
Literatur- Stöckli P./Siegenthaler Th. (Hrsg.) Die Planerverträge, Schulthess 2013
- Gauch Peter, Werkvertrag, 5. Auflage, Schulthess 2011
Voraussetzungen / BesonderesDie Teilnehmer sollen stets ein Exemplar der SIA-Norm 118, der SIA-LHO 103 sowie die Gesetzesausgaben von OR und ZGB bei sich haben.
101-0587-00LWorkshop on Sustainable Building Certification Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 25
W+3 KP2GD. Kellenberger
KurzbeschreibungBuilding labels are used to certify buildings and neighbourhoods in term of sustainability. Many different labels have been developed and can be used in Switzerland (LEED, DGNB, SNBS, Minergie, 2000-Watt-Sites). In this course the differences between the certification labels and its application on 3 emblematic case study buildings will be discussed.
LernzielAfter this course, the students are able to understand and use the different certification labels.
They have a clear view of what the labels take into consideration and what they don't.
InhaltThree buildings case study will be presented.

Different certification schemes, including LEED (American standard), DGNB (German Standard with Swiss adaptation), Label SNBS, MINERGIE-ECO and 2000-Watt-Site (Swiss standards) will be presented and explained by experts.

After this overall general presentation and in order to have a closer look to specific aspects of sustainability, students will work in groups and assess during one or two weeks this specific criteria on one of the case studies presented before. This practical hands on the label will end with a presentation and a discussion where we will highlight differences between the labels.

This alternance of working session on one specific criteria for one specific building followed by a group presentation and discussion to compare labels is repeated for the different focus point (operation energy, mobility, daylight, indoor air quality).
SkriptThe slides from the presentations will be made available.
LiteraturAll documents for certification labels as well as detail plans of the buildings will be available for the students.
101-0507-00LInfrastructure Management 3: Optimisation Tools
Findet dieses Semester nicht statt.
W+6 KP2GB. T. Adey
KurzbeschreibungThis course will provide an introduction to the methods and tools that can be used to determine optimal inspection and intervention strategies and work programs for infrastructure.
LernzielUpon successful completion of this course students will be able:
- to use preventive maintenance models, such as block replacement, periodic preventive maintenance with minimal repair, and preventive maintenance based on parameter control, to determine when, where and what should be done to maintain infrastructure
- to take into consideration future uncertainties in appropriate ways when devising and evaluating monitoring and management strategies for physical infrastructure
- to use operation research methods to find optimal solutions to infastructure management problems
InhaltPart 1:
Explanation of the principal models of preventative maintenance, including block replacement, periodic group repair, periodic maintenance with minimal repair and age replacement, and when they can be used to determine optimal intervention strategies

Part 2:
Explanation of preventive maintenance models that are based on parameter control, including Markovian models and opportunistic replacement models

Part 3:
Explanation of the methods that can be used to take into consideration the future uncertainties in the evaluation of monitoring strategies

Part 4:
Explanation of how operations research methods can be used to solve typical infrastructure management problems.
SkriptA script will be given out at the beginning of the course.
Class relevant materials will be distributed electronically before the start of class.
A copy of the slides will be handed out at the beginning of each class.
Voraussetzungen / BesonderesSuccessful completion of IM1: 101-0579-00 Evaluation tools is a prerequisite for this course.
101-0520-00LProject Management: Project Execution to CloseoutW+4 KP2GJ. J. Hoffman
KurzbeschreibungThe course will give Engineering students a comprehensive overview and enduring understanding of the techniques, processes, tool and terminology to manage the Project Triangle (time, cost Quality) and to organize,analyze,control and report a complex project from start of Project Execution to Project Completion. Responsibilities will be detailed in each phase of the execution.
LernzielA student after completing the course will have the understanding of the Project Management duties, responsibilities, actions and decisions to be done during the Execution phase of a complex project.
InhaltExecution Phase of the Project
Engineering Management - Scope, EV Measurement, Reporting and Organization
Procurement and Transportation - Scope, EV Measurement, Reporting and Organization
Civil Construction and Erection - Scope, EV Measurement, Reporting and Organization
Financial Reporting and forecasting
Risk & Opportunity Identification Assessment and Quantification during Execution
Team Organization and Leadership
Risk and opportunity identification and quantification
Contract Claims and Delays
Execution Quality
Environmental Health and safety during execution
LiteraturRequired and suggested reading will be uploaded on weakly basis.
Voraussetzungen / BesonderesPrerequisite for this course is course Project Management: Pre-Tender to Contract Execution number 101-0517-01 G, unless otherwise approved by the lecturer.
101-0608-00LDesign-Integrated Life Cycle Assessment Belegung eingeschränkt - Details anzeigen W3 KP2GG. Habert
KurzbeschreibungCurrently, Life Cycle Assessment (LCA) is applied as an ex-post design evaluation of buildings, but rarely used to improve the building during the design process.
The aim of this course is to apply LCA during the design of buildings by means of a digital, parametric tool. The necessary fundamentals of the LCA method will be taught following a lecture on demands approach.
LernzielThe course will follow two main objectives and a third optional objective, depending on the design projects the students’ choose. At the end of the course, the students will:
1. Know the methodology of LCA
2. Be able to apply LCA in the design process to assess and improve the environmental performance of their projects
3. Be able to use the parametric LCA tool and link it to additional performance assessment tools for a holistic optimisation
InhaltThe course will be structured into two parts, each making up about half of the semester.

Part I: Exercises with lectures on demand
The first six individual courses will follow the “lectures on demand” approach. Small “hands-on” exercises focusing on one specific aspect will be given out and the necessary background knowledge will be provided in the form of short input lectures when questions arise. The following topics will be discussed during the first part:
1) LCA basic introduction
2) System boundaries, functional unit, end of life
3) Carbon budget and LCA benchmarks
4) BIM-LCA, available calculation tools and databases
5) Integrated analysis of environmental and cost assessment
6) Bio-based carbon storage

Part II: Project-based learning
In the second part, the students will work on their individual project in groups of three. For the design task, the students will bring their own project and work on improving it. The projects can be chosen depending on the students background and range from buildings to infrastructure projects. Intermediate presentations will ensure the continuous work and make sure all groups are on the same level and learn from each other. During this part, the following hands-on tutorials will be given:
1) Introduction to Rhinoceros 6 and 7
2) Introduction to grasshopper
3) Integrated assessment tools (ladybug tools)
4) Introduction to in-house grasshopper plugin for LCA analysis
SkriptAs the course follows a lecture on demand approach, the lecture slides will be provided after each course.
LiteraturA list of the basic literature will be offered on a specific online platform, that could be used by all students attending the lectures.
Voraussetzungen / BesonderesPrerequisite: Sustainable construction (101-0577-00L). Otherwise a special permisson by the lecturer is required.
The students are expected to work out of class as well. The course time will be used by the teachers to answer project-specific questions.

The lecture series will be conducted in English and is aimed at students of master's programs, particularly the departments ARCH, BAUG, ITET, MAVT, MTEC and UWIS.

No lecture will be given during Seminar week.
101-0577-00LAn Introduction to Sustainable Development in the Built EnvironmentO3 KP2GG. Habert, D. Kaushal
KurzbeschreibungIn 2015, the UN Conference in Paris shaped future world objectives to tackle climate change.
in 2016, other political bodies made these changes more difficult to predict.
What does it mean for the built environment?
This course provides an introduction to the notion of sustainable development when applied to our built environment
LernzielAt the end of the semester, the students have an understanding of the term of sustainable development, its history, the current political and scientific discourses and its relevance for our built environment.

In order to address current challenges of climate change mitigation and resource depletion, students will learn a holistic approach of sustainable development. Ecological, economical and social constraints will be presented and students will learn about methods for argumentation and tools for assessment (i.e. life cycle assessment).

For this purpose an overview of sustainable development is presented with an introduction to the history of sustainability and its today definition as well as the role of cities, urbanisation and material resources (i.e. energy, construction material) in social economic and environmetal aspects.

The course aims to promote an integral view and understanding of sustainability and describing different spheres (social/cultural, ecological, economical, and institutional) that influence our built environment.

Students will acquire critical knowledge and understand the role of involved stakeholders, their motivations and constraints, learn how to evaluate challenges, identify deficits and define strategies to promote a more sustainable construction.

After the course students should be able to define the relevance of specific local, regional or territorial aspects to achieve coherent and applicable solutions toward sustainable development.

The course offers an environmental, socio-economic and socio-technical perspective focussing on buildings, cities and their transition to resilience with sustainable development. Students will learn on theory and application of current scientific pathways towards sustainable development.
InhaltThe following topics give an overview of the themes that are to be worked on during the lecture.

- Overview on the history and emergence of sustainable development
- Overview on the current understanding and definition of sustainable development

Methods
- Method 1: Life cycle assessment (planning, construction, operation/use, deconstruction)
- Method 2: Life Cycle Costing
- Method 3: Labels and certification

Main issues:
- Operation energy at building, urban and national scale
- Mobility and density questions
- Embodied energy for developing and developed world

- Synthesis: Transition to sustainable development
SkriptAll relevant information will be online available before the lectures. For each lecture slides of the lecture will be provided.
LiteraturA list of the basic literature will be offered on a specific online platform, that could be used by all students attending the lectures.
101-0527-10LMaterials and Constructions Belegung eingeschränkt - Details anzeigen W3 KP2GG. Habert, D. Sanz Pont
KurzbeschreibungBuilding materials with a special focus on regenerative materials: earth, bio-based and reuse.
Sourcing, properties and performance, building envelope integration and detailing, sustainable building construction
LernzielSpecial focus on regenerative materials: earth, bio-based and reuse
The students will acquire knowledge in the following fields:
Fundamentals of material performance
Introduction to durability problems of building facades
Materials for the building envelope:
- Overview of structural materials and systems: concrete, steel, wood and bamboo, earth
- Insulating materials (bio-based vs conventional)
- Air barrier, vapour barrier and sealants
- Interior finishing
Assessment of materials and components behaviour and performance
Solutions for energy retrofitting of (historical) buildings
Aspects of sustainability and durability
InhaltIntroduction
Sustainable cement and concrete
Earth construction
Visit
Steel and bamboo
Timber construction
Building physic and conventional insulation
Bio-based insulation
Finishing
Reuse
Vertiefung in Geotechnik
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
101-0329-00LUntertagbau IIIW4 KP2GG. Anagnostou, E. Pimentel, M. Ramoni
KurzbeschreibungVertiefung von ausgewählten Themen des Untertagbaus sowie Üben des konzeptionellen Vorgehens bei komplexen Problemen.
LernzielVertiefung der Kenntnisse in ausgewählten Themen des Untertagbaus.
Erlernen des konzeptionellen Vorgehens bei komplexen Problemen.
InhaltKavernenbau: Anordnung, Bauweisen, Sicherung.
Schachtbau im Fels: Bauweisen, Sicherung.
Städtischer Tunnelbau: Randbedingungen, Systemwahl, Linienführung, Entwurf und Konstruktion.
Feldmessungen im Fels- und Untertagbau: Messprinzipien, Planung, Anwendungen, Interpretation.
Tagbautunnel: Statische Modellbildung, Dimensionierung.
Anhand von ausgewählten, aktuellen Fallbeispielen wird in kleinen Gruppen das Vorgehen bei der konzeptuellen Bearbeitung komplexer, aussergewöhnlicher Probleme geübt.
SkriptAutographieblätter
LiteraturEmpfehlungen
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzung: Besuch der Vorlesungen "Untertagbau" aus dem ETH-Bachelor-Studiengang und "Untertagbau I", "Untertagbau II" aus dem ETH-Master-Studiengang.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Problemlösunggeprüft
101-0339-00LUmweltgeotechnikW3 KP2GM. Plötze
KurzbeschreibungVermittlung der Kenntnisse über die Problematik von Altlasten, deren Erkundung, Risikobeurteilung, Sanierungs- und Sicherungsmethoden sowie Monitoringsysteme.
Vermittlung von Planung und Bau von Deponien, Schwerpunkt Barrieresysteme und -materialien sowie die Beurteilung von Standsicherheits- und Stabilitätsproblemen.
LernzielVermittlung der Kenntnisse über die Problematik von Altlasten, deren Erkundung, Risikobeurteilung, Sanierungs- und Sicherungsmethoden sowie Monitoringsysteme.
Vermittlung von Planung und Bau von Deponien, Schwerpunkt Barrieresysteme und -materialien sowie die Beurteilung von Standsicherheits- und Stabilitätsproblemen.
InhaltDefinition Altlasten, Erkundungsmethoden, historische und technische Untersuchungsmethoden, Risikobeurteilung, Schadstofftransport, Sanierungs- und Sicherungsmethoden (z.B. Biologische Reinigung, Verbrennung, Dichtwände, Pump-and-Treat, Reaktive Wände), Entsorgungswege belasteter Abfälle, Monitoring, Forschungsprojekte und -ergebnisse

Abfälle und deren Behandlung, Abfallbehandlungs- und ablagerungskonzepte, Multibarrierensysteme, Standorterkundung, Deponiebasis- und Oberflächenabdichtungssysteme (Materialien, Drainagen, Geokunststoffe etc.), Stabilitätsbetrachtungen, Forschungsprojekte und -ergebnisse
Voraussetzungen / BesonderesExkursion
101-0367-00LGeotechnik der Verkehrswege Information W3 KP2GD. Hauswirth
KurzbeschreibungGrundlagen der Bemessung von Strassenbauten, Materialtechnologie der Strassenbaumaterialien. Geotechnische Untersuchungsmethoden im Labor und im Feld. Planung, Überwachung und Auswertung von Bodenuntersuchungen im Feld. Klassifikation von Böden für die Verwendung als Baumaterial. Verdichtung von Strassen und Dämmen. Frosteigenschaften von Bodenmaterialien, Stabilisierung mit Bindemitteln.
LernzielDie Studierenden sollen in der Lage sein, das Bauwerk Strasse in seinem gesamten bautechnischen Zusammenhang zu kennen und zu dimensionieren. Dazu gehören die Kenntnisse der Zusammenhänge der örtlichen Bedingungen - Boden, Untergrundverhältnisse, Klima, Wasser, sowie auch die Einflüsse der gewählten Baumaterialien und der Oberflächeneigenschaften auf die Nachhaltigkeit des Bauwerkes Strasse.
InhaltGrundlagen der Bemessung von Strassenbauten, Materialtechnologie der Strassenbaumaterialien. Geotechnische und strassenbauliche Versuchstechnik und Untersuchungsmethoden im Labor und im Feld. Planung, Überwachung und Auswertung von Bodenuntersuchungen im Felde. Probleme des Umweltschutzes. Klassifikation von Böden für die Verwendung als Baumaterial. Verdichtung von Strassen und Dämmen. Frosteigenschaften von Bodenmaterialien, Stabilisierung mit Bindemitteln. Dimensionierung Strassenoberbau (Recycling-Baustoffe).
SkriptAutographie, Uebungsblätter, Handouts, Folien
LiteraturGemäss Literaturverzeichnis in den abgegebenen Unterlagen
Voraussetzungen / BesonderesIn den Vorlesungen und Übungen werden verschiedene Demonstrationsmaterialien verwendet.

Voraussetzungen: Grundlagenkenntnisse in "Bodenmechanik/Grundbau" sowie in "Projektierung von Verkehrsanlagen"
Vertiefung in Konstruktion
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
101-0119-00LMauerwerk Information W3 KP2GN. Mojsilovic
KurzbeschreibungKenntnisse des Tragverhaltens von Mauerwerk und seiner Komponenten.
Zweckmässige Anwendung von theoretischen Ansätzen bei der Bemessung und konstruktiven Durchbildung von Mauerwerkstragwerken.
Praktischer Umgang mit Mauerwerk anhand von Übungen.
LernzielErwerbung der Kenntnisse des Tragverhaltens von Mauerwerk und seiner Komponenten.
Befähigung zur zweckmässigen Anwendung von theoretischen Ansätzen bei der Bemessung und konstruktiven Durchbildung von Mauerwerkstragwerken.
Befähigung zum praktischen Umgang mit Mauerwerk anhand von Übungen.
InhaltEntwicklung des Mauerwerkbaus
Konstruktion und Ausführung
Baustoffe
Tragverhalten und Modellbildung
Tragwerksanalyse und Bemessung
Bewehrtes Mauerwerk
Seismisches Verhalten
SkriptVorlesungsnotizen
Literatur"Mauerwerk, Bemessungsbeispiele zur Norm SIA 266", SIA Dokumentation D0257, 2015
"Mauerwerk", Norm SIA 266, 2015
"Mauerwerk - Ergänzende Festlegungen", Norm SIA 266/1, 2015
Voraussetzungen / BesonderesAdvanced Structural Concrete
101-0129-00LNon Destructive Evaluation & Rehabilitation of Existing StructuresW3 KP2GE. Chatzi, B. Herraiz Gómez, G. Kocur
KurzbeschreibungIntroduction to non destructive evaluation tools and quantitative structural analyses and verifications for condition assessment of existing structures and subsequent decisions on their rehabilitation.
LernzielThe goal is for students to familiarize themselves with the handling of assessment and rehabilitation of existing structures from the perspective of a consulting engineer, following a systematic approach as described in current codes and to further learn how to use new non destructive evaluation technologies.
InhaltThis course is organized in two main pillars. The first pillar describes the technologies that are available for non destructive evaluation of structures and delves into description of the principle of operation of such methods (e.g. wave propagation, acoustic emission analysis, tomography). The second pillar, overviews the current implementation of condition assessment processes in codes and standards. Complementary to the topic of structural evaluation, the topic of interventions, rehabilitation and retrofitting of existing structures for different construction materials is next addressed.
SkriptLecture notes
LiteraturJ. D. Achenbach, Wave propagation in elastic solids, North-Holland Publishing Company, 425p, 1973
J. L. Rose, Ultrasonic Guided Waves in Solid Media, Cambridge University Press, 506p, 2014
N. Ida and N. Meyendorf, Handbook of Advanced Nondestructive Evaluation, Springer, 1617p, 2019
Swiss Standards SIA 269, 269/1 to 269/7
SIA-Document D 0239 « Existing Structures – Introduction » (in German/French)
SIA-Document D 0239 « Existing Structures – Consolidation and Practice » (in German/French)
A. Costa, A. Arêde, H. Varum, Strengthening and Retrofitting of Existing Structures, Springer, 339p, 2018
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgefördert
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Kundenorientierunggeprüft
Menschenführung und Verantwortunggeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegeprüft
Sensibilität für Vielfalt gefördert
Verhandlunggefördert
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion gefördert
Selbststeuerung und Selbstmanagement gefördert
101-0159-00LMethod of Finite Elements IIW3 KP