151-0318-00L Ecodesign - Environmental-Oriented Product Development
Semester | Spring Semester 2024 |
Lecturers | R. Züst |
Periodicity | yearly recurring course |
Language of instruction | German |
Courses
Number | Title | Hours | Lecturers | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
151-0318-00 G | Ecodesign - Umweltgerechte Produktgestaltung Der Kurs wird zum letzten Mal im FS24 angeboten. | 3 hrs |
| R. Züst |
Catalogue data
Abstract | Ecodesign has a great potential to improve the environmental performance of a product. Main topics of the lecture: Motivation for Ecodesign; Methodical basics (defining environmental aspects; improvement strageies and measures); Ecodesign implementation (systematic guidance on integrating environmental considerations into product development) in a small project. |
Learning objective | Experience shows that a significant part of the environmental impact of a business venture is caused by its own products in the pre and post-production areas. The goal of eco design is to reduce the total effect of a product on the environment in all phases of product life. The systematic derivation of promising improvement measures at the start of the product development process is a key skill that will be taught in the lectures. The participants will discover the economic and ecological potential of ECODESIGN and acquire competence in determining goal-oriented and promising improvements and will be able to apply the knowledge acquired on practical examples. |
Content | Die Vorlesung ist in drei Blöcke unterteilt. Hier sollen die jeweiligen Fragen beantwortet werden: A) Motivation und Einstieg ins Thema: Welche Material- und Energieflüsse werden durch Produkte über alle Lebensphasen, d.h. von der Rohstoffgewinnung, Herstellung, Distribution, Nutzung und Entsorgungen verursacht? Welchen Einfluss hat die Produktentwicklung auf diese Auswirkungen? B) Grundlagen zum ECODESIGN PILOT: Wie können systematisch – über alle Produktlebensphasen hinweg betrachtet – bereits zu Beginn der Produktentwicklung bedeutende Umweltauswirkungen erkannt werden? Wie können zielgerichtet diejenigen Ecodesign-Maßnahmen ermittelt werden, die das größte ökonomische und ökologische Verbesserungspotential beinhalten? C) Anwendung des ECODESIGN PILOT: Welche Produktlebensphasen bewirken den größten Ressourcenverbrauch? Welche Verbesserungsmöglichkeiten bewirken einen möglichst großen ökonomischen und ökologischen Nutzen? Im Rahmen der Vorlesung werden verschiedene Praktische Beispiel bearbeitet. |
Lecture notes | Für den Einstieg ins Thema ECODESIGN wurde verschiedene Lehrunterlagen entwickelt, die im Kurs zur Verfügung stehen und teilwesie auch ein "distance learning" ermöglichen: Lehrbuch: Wimmer W., Züst R.: ECODESIGN PILOT, Produkt-Innovations-, Lern- und Optimierungs-Tool für umweltgerechte Produktgestaltung mit deutsch/englischer CD-ROM; Zürich, Verlag Industrielle Organisation, 2001. ISBN 3-85743-707-3 CD: im Lehrbuch inbegriffen (oder Teil "Anwenden" on-line via: www.ecodesign.at) Internet: www.ecodesign.at vermittelt verschiedene weitere Zugänge zum Thema. Zudem werden CD's abgegeben, auf denen weitere Lehrmodule vorhanden sind. |
Literature | Hinweise auf Literaturen werden on-line zur Verfügung gestellt. |
Prerequisites / Notice | Testatbedingungen: Abgabe von zwei Übungen |
Performance assessment
Performance assessment information (valid until the course unit is held again) | |
Performance assessment as a semester course | |
ECTS credits | 4 credits |
Examiners | R. Züst |
Type | graded semester performance |
Language of examination | German |
Repetition | Repetition only possible after re-enrolling for the course unit. |
Learning materials
No public learning materials available. | |
Only public learning materials are listed. |
Groups
No information on groups available. |
Restrictions
There are no additional restrictions for the registration. |