This course introduces the fundamentals of sustainable heating and cooling technologies regarding thermodynamics, technology, and regulations. In addition to teaching fundamental knowledge, this course focuses on process design. In case study sessions, students solve problems related to the process design of heating and cooling technologies.
Lernziel
At the end of this course, students will be able to: - select and use appropriate fluid property models, - choose a proper heating and cooling technology depending on the application, - develop mathematical models for the simulation of heat pump and cooling processes, - design and optimize heat pump and cooling processes, - design and select components and refrigerants, - apply the acquired numerical methods to the process design in other fields.
Lecture slides and supplementary documentation will be available online. Reference to appropriate book chapters and scientific papers will be provided.
Voraussetzungen / Besonderes
Basic knowledge in programming is compulsory, preferable in PYTHON or Matlab.
Kompetenzen
Fachspezifische Kompetenzen
Konzepte und Theorien
geprüft
Verfahren und Technologien
geprüft
Methodenspezifische Kompetenzen
Analytische Kompetenzen
geprüft
Entscheidungsfindung
geprüft
Medien und digitale Technologien
gefördert
Problemlösung
geprüft
Projektmanagement
gefördert
Soziale Kompetenzen
Kommunikation
geprüft
Kooperation und Teamarbeit
geprüft
Kundenorientierung
gefördert
Menschenführung und Verantwortung
gefördert
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahme
geprüft
Sensibilität für Vielfalt
gefördert
Verhandlung
gefördert
Persönliche Kompetenzen
Anpassung und Flexibilität
gefördert
Kreatives Denken
geprüft
Kritisches Denken
geprüft
Integrität und Arbeitsethik
gefördert
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion
gefördert
Selbststeuerung und Selbstmanagement
geprüft
Leistungskontrolle
Information zur Leistungskontrolle (gültig bis die Lerneinheit neu gelesen wird)
Die Leistungskontrolle wird in jeder Session angeboten. Die Repetition ist ohne erneute Belegung der Lerneinheit möglich.
Prüfungsmodus
mündlich 30 Minuten
Zusatzinformation zum Prüfungsmodus
In addition to the final oral examination, there is one compulsory continuous performance assessment. Groups of two students each have to work on two projects during the semester. For each project, a written report (about 5-10 pages) has to be prepared. The reports will be part of the entire performance assessment. Task 1: issued in week four; submission due week 8; the grade of the report counts 15% towards the final course grade. Task 2: issued in week ten; submission due week 14, the grade of the report counts 35% towards the final course grade. The final oral exam will cover the general content of the lecture (50%) and content related to the two tasks and the reports (50%). The grade of the oral examination counts 50% towards the final course grade. The two projects must be passed (grade 4) on their own.
Diese Angaben können noch zu Semesterbeginn aktualisiert werden; verbindlich sind die Angaben auf dem Prüfungsplan.
Lernmaterialien
Keine öffentlichen Lernmaterialien verfügbar.
Es werden nur die öffentlichen Lernmaterialien aufgeführt.