651-4124-00L  Examination Didactics

SemesterAutumn Semester 2021
LecturersS. Hesske, J. Rafflenbeul
Periodicityevery semester recurring course
Language of instructionGerman


AbstractDie Prüfung Fachdidaktik bildet den Abschluss der didaktischen Ausbildung und wird nach erfolgreichem Abschluss aller Ausbildungsbereiche der didaktischen Ausbildung abgelegt.
Learning objective
ContentGeprüft werden:
Fähigkeit, Geografie-Unterricht mit Bezug zur eigenen Praxis kritisch und unter verschiedenen Blickwinkeln (inhaltlich, methodisch-didaktisch) zu betrachten. Lernarrangements mit Bezug zum heutigen Bildungs- und Schulfachverständnis zu gestalten und kritisch zu hinterfragen sowie deren möglichen/ erzielten Wirkungen zu diskutieren und zu begründen; Unterrichtssituationen zu reflektieren und zu evaluieren.

Unterlagen aus der fachdidaktischen Ausbildung
Lecture notesUnterlagen aus der Fachdidaktik
LiteratureReinfried, Sibylle & Haubrich, Hartwig (Hrsg.), 2018 (2015). Geographie unterrichten lernen. Die Didaktik der Geographie. Cornelsen-Verlag, Berlin, 448 S., ISBN: 978-3-06-065212-9.
Prerequisites / NoticeTakes place at the end of the studies, prerequisites: successful completion of the program.

The examination lessons I and II must be enrolled and completed together with the examination didactics.

The examination didactics is an 15-minutes oral exam that takes place at the same day together with the examination lessons I and II.
CompetenciesCompetencies
Subject-specific CompetenciesConcepts and Theoriesassessed
Techniques and Technologiesassessed
Method-specific CompetenciesAnalytical Competenciesassessed
Decision-makingassessed
Media and Digital Technologiesassessed
Problem-solvingfostered
Project Managementfostered
Social CompetenciesCommunicationassessed
Cooperation and Teamworkfostered
Customer Orientationfostered
Leadership and Responsibilityfostered
Self-presentation and Social Influence fostered
Sensitivity to Diversityfostered
Negotiationfostered
Personal CompetenciesAdaptability and Flexibilityassessed
Creative Thinkingassessed
Critical Thinkingassessed
Integrity and Work Ethicsfostered
Self-awareness and Self-reflection assessed
Self-direction and Self-management fostered