851-0237-02L Vocational Schools as Sites of Teaching and Learning II: Providing Encouragement & Support (UZH)
Semester | Autumn Semester 2019 |
Lecturers | University lecturers |
Periodicity | every semester recurring course |
Language of instruction | German |
Comment | Enrolment only possible with Teaching Diploma matriculation. No enrolment to this course at ETH Zurich. Book the corresponding module directly at UZH. UZH Module Code: 090LLB2 Simultaneous enrolment in course "Lehr- und Lernort Berufsfachschule I: Unterrichtsgestaltung" (UZH Module Code: 090LLB1) is compulsory. Mind the enrolment deadlines at UZH: https://www.uzh.ch/cmsssl/en/studies/application/mobilitaet.html ("Registering for studies at more than one university, Teaching Diploma", Philosophische Fakultät) |
Courses
Number | Title | Hours | Lecturers | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
851-0237-02 S | Lehr- und Lernort Berufsfachschule, Teil 2: Förderung und Unterstützung von Lernenden (UZH) **Kurs an der Universität Zürich** | 2 hrs |
| University lecturers |
Catalogue data
Abstract | The module "vocational schools as sites of teaching and learning: providing encouragement and support for apprentices" aims to provide teachers at VET and professional baccalaureate institutions with ways of dealing with learners’ problems, particularly in connection with their being fed up with school, with job-seeking, school-to-work transition, or continuing education. |
Learning objective | - To be able to perceive the special situation of the vocational learners in their double burden of occupation and school and to take it into account pedagogically. - Know the transfer topic with regard to performance motivation. Be able to deal with conflicts, disorders and generally difficult situations in BM lessons in a solution-oriented way. - Know the forms of company learning and make them usable for teaching. - Diagnose crisis developments and take supportive measures. - Know the essential aspects of a support-oriented teaching management. - Finding role security as a teacher and defining its limits. - Gain insights into the concrete training situation of vocational learners. |
Content | - Positionierung des Berufsfachschulunterrichts innerhalb des dualen (trialen) Systems. - Berufsmaturität: Entwicklung von Kernkompetenzen für die Wirtschaft? - "Verakademisierung" der Berufsbildung? - Lernenden-Porträt: Die Umwelten des Berufslernenden - Entwicklungschancen und Problembereiche im Zusammenhang mit der Ausbildungssituation. - Sozialisations- und Lernprozesse im beruflichen Umfeld / Führungsverständnis im Umgang mit Jugendlichen an Berufsfachschulen. - Konfliktmanagement I: Wahrnehmungsinstrumente und Interventionsstrategien, Konfliktprävention und niederschwelliges Konfliktmanagement. - Konfliktmanagement II: Der ressourcenorientierte Ansatz im Umgang mit Störungen. - Das lösungsorientierte Konfliktgespräch in schulischen Kontext / Beratung und Coaching: Beratungssituationen im Kontext des Unterrichtsalltags. - Rollenverständnis und Rollengrenzen. - Berufslernendengerechtes Unterrichtsmanagement. - Mobbing in der Schule. - Konzepte und Praxis der betrieblichen Betreuung und Förderung. - Jugendkriminalität und Jugendgewalt. - Jugendkrisen und Krisenintervention. |
Lecture notes | Handouts vom Dozenten und Sammlung von Arbeitsmaterialien auf dem BSCW-Server. |
Literature | Schäfer Ch. (2006). Wege zur Lösung von Unterrichtsstörungen. Baltmannsweiler. Schneider. Hasselhorn, M. (2006). Pädagogische Psychologie. Stuttgart. Kohlhammer. Fend. H. (2008). Schule gestalten. Wiesbaden. VS Verlag. Meyer R. (2009) Soft Skills fördern. Bern. hep. Flammer, A. (2002). Entwicklungspsychologie der Adoleszenz. Bern. Huber. Rebmann K. (2008) Betriebliches Lernen. München. Reiner Hampp. Mietzel G. (2007). Pädagogische Psychologie des Lehrens und Lernens. Göttingen. Hogrefe. Dubs R. (2009) Lehrerverhalten. Zürich. Verlag SKV. |
Prerequisites / Notice | Die Lehrveranstaltung ist seit September 2008 vom Bundesamt für Berufsbildung und Technologie akkreditiert. |
Performance assessment
Performance assessment information (valid until the course unit is held again) | |
Performance assessment as a semester course | |
ECTS credits | 3 credits |
Examiners | |
Type | ungraded semester performance |
Language of examination | German |
Repetition | Repetition only possible after re-enrolling for the course unit. |
Additional information on mode of examination | Anmeldemodalitäten, Datum und Ort dieser Leistungskontrolle werden ausschliesslich von der UZH festgelegt. |
Learning materials
No public learning materials available. | |
Only public learning materials are listed. |
Groups
No information on groups available. |
Restrictions
There are no additional restrictions for the registration. |
Offered in
Programme | Section | Type | |
---|---|---|---|
Educational Science for Teaching Diploma and TC | Compulsory Elective Courses Teaching Diploma | W |