529-0952-00L  Subject Didactics Chemistry II

SemesterSpring Semester 2018
LecturersA. Baertsch
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman
CommentPrerequisites: Students may only enrol in this course after having completed the course Subject Didactics in Chemistry I 529-0950-00L.


Information for UZH students:
Enrolment to this course unit only possible at ETH. No enrolment to module 090PCh2 at UZH.
Please mind the ETH enrolment deadlines for UZH students: Link


AbstractIntroduction to Teaching Chemistry at High School Level
ObjectiveStudents have basic didactic knowledge for chemistry lessons at a middle school. They can design and reflect on lessons, engage students actively in class, easily explain challenging concepts, use experiments for theory, teach in the lab and correct exams.
ContentSchwerpunkte im zweiten Studiensemester bilden die folgenden Themen:
- Laborunterricht: Offene Fragestellungen und präzise Anleitungen
- Hausaufgaben, Prüfungen und Noten
- Der Alltagsbezug gibt dem Unterricht Bedeutung
- Medien: Animationen, Filme, Wandtafel und Tablet
- Stöchiometrie
- Reaktionsgeschwindigkeit und Katalyse
- Dynamisches Gleichgewicht
- Säure/Base-Reaktionen
- Redox-Reaktionen
- Organische Chemie
- Strukturaufklärung
- Chiralität
- Biochemie
Lecture notesDie Unterlagen sind auf der Plattform Link zugänglich
LiteratureE. Rossa: Chemie-Didaktik, Cornelsen Verlag, 2015
H.-D. Barke et al: Chemiedidaktik kompakt, Lernprozesse in Theorie und Praxis, Springer Verlag, 2. Auflage, 2015
H.-D. Barke: Chemiedidaktik: Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen, Springer Verlag, 2006
H.-J. Bader et al: Konkrete Fachdidaktik Chemie, Oldenbourg Verlag, 2002