557-0524-01L  Handball II

SemesterSpring Semester 2019
LecturersO. Buholzer
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman
CommentPrerequisites: successful completion of Basic Education.


AbstractLearn by playing - from three-a-side to six-a-side games.
The instruction is centred around the four-a-side and six-a-side games .

The systematic game development is built around the zone plays 3:2 to 4:4. In the five-a-side and six-a-side games, the collective game is focussed on.
Learning objectiveThe students are able to methodically and didactically impart the idea of the game of school handball.
To improve personal skills and abilities in the game
To develop the game in a team through playing - checking - correcting
To deepen the development of the game
To improve personal skills according to individual key points in game and practice
ContentSpielanalyse - Ausgewählte Lerninhalte nach den Grundlagen der Spielanalyse
Systematische Spielentwicklung in der Kleingruppe (vom 3 gegen 2 bis zum 4 gegen 4) mit Zonenspielen
Systematische Spielentwicklung im Kollektiv 6:6 (Abwehrsystem 3:3, der Gegenstoss, kollektive Angriffsentwicklung gegen ein offensives Abwehrsystem).
Handball als Mannschaftsspiel am Beispiel erlebt.
Lecture notesDie Skriptunterlagen können von der Homepage heruntergeladen werden.
Literature* Obligatorisch Spielend Handball lernen A. Emrich Limpert Kosten Fr. 20.–
* Freiwillig Spielen lernen M. Ochsenbein/O. Buholzer SHV Kosten Fr. 15.–
Muss selbständig erworben oder bei Semesterbeginn bestellt werden.
Prerequisites / NoticeTestatbedingungen
Präsenz:
maximale Anwesenheit empfohlen

Testatübungen: Im Rahmen der Ausbildung werden Grundlagen der Spielanalyse und der Spielentwicklung erarbeitet. Für das Testat (Bewegungswissenschafter) müssen min. 6 ausgewählte Testatübungen aus mind. 3 verschiedenen praktischen Bereichen abgegeben werden.

Prüfungen
Inhalte: Die Prüfungsinhalte bestehen aus Spielübungen (gemäss Ausschriebung) und einer schriftlichen Übung.