529-0952-00L  Subject Didactics Chemistry II

SemesterSpring Semester 2018
LecturersA. Baertsch
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman
CommentPrerequisites: Students may only enrol in this course after having completed the course Subject Didactics in Chemistry I 529-0950-00L.


Information for UZH students:
Enrolment to this course unit only possible at ETH. No enrolment to module 090PCh2 at UZH.
Please mind the ETH enrolment deadlines for UZH students: Link



Courses

NumberTitleHoursLecturers
529-0952-00 VFachdidaktik Chemie II
Permission from lecturers required for all students.
Ort: Zimmer 27, Kantonsschule Freudenberg, Gutenbergstr. 15, 8002 Zürich.
Lageplan: http://fdchemie.pbworks.com/w/page/45801830/Übersicht%20und%20Organisation
Zeit: 16.00-19.00 Uhr
3 hrsA. Baertsch

Catalogue data

AbstractIntroduction to Teaching Chemistry at High School Level
Learning objectiveStudents have basic didactic knowledge for chemistry lessons at a middle school. They can design and reflect on lessons, engage students actively in class, easily explain challenging concepts, use experiments for theory, teach in the lab and correct exams.
ContentSchwerpunkte im zweiten Studiensemester bilden die folgenden Themen:
- Laborunterricht: Offene Fragestellungen und präzise Anleitungen
- Hausaufgaben, Prüfungen und Noten
- Der Alltagsbezug gibt dem Unterricht Bedeutung
- Medien: Animationen, Filme, Wandtafel und Tablet
- Stöchiometrie
- Reaktionsgeschwindigkeit und Katalyse
- Dynamisches Gleichgewicht
- Säure/Base-Reaktionen
- Redox-Reaktionen
- Organische Chemie
- Strukturaufklärung
- Chiralität
- Biochemie
Lecture notesDie Unterlagen sind auf der Plattform http://fdchemie.pbworks.com zugänglich
LiteratureE. Rossa: Chemie-Didaktik, Cornelsen Verlag, 2015
H.-D. Barke et al: Chemiedidaktik kompakt, Lernprozesse in Theorie und Praxis, Springer Verlag, 2. Auflage, 2015
H.-D. Barke: Chemiedidaktik: Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen, Springer Verlag, 2006
H.-J. Bader et al: Konkrete Fachdidaktik Chemie, Oldenbourg Verlag, 2002

Performance assessment

Performance assessment information (valid until the course unit is held again)
Performance assessment as a semester course
ECTS credits4 credits
ExaminersA. Baertsch
Typegraded semester performance
Language of examinationGerman
RepetitionRepetition only possible after re-enrolling for the course unit.
Additional information on mode of examination5 Übungen müssen eingereicht und angenommen werden
Klausur am Ende des Semesters

Learning materials

 
Main linkFachdidaktik Chemie ETH
Only public learning materials are listed.

Groups

No information on groups available.

Restrictions

GeneralPermission from lecturers required for all students

Offered in

ProgrammeSectionType
Chemistry Teaching DiplomaSubject Didactics in ChemistryOInformation
Science Education MasterSubject DidacticsWInformation