151-0091-10L  Engineering Tool IV: Scientific Writing

SemesterAutumn Semester 2016
LecturersU. Brändle, M. Paschke
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman
CommentAll Engineering Tool courses are for MAVT-Bachelor students only.

Number of participants limited to 50.


AbstractParticipants acquire scientific writing basics as a core competency to communicate with different audiences. They apply important methods and tools to refine a scientific question, research and evalutate the necessary information, quote and paraphrase, and to plan the structure of their own text.
Learning objectiveStudents are able to
- derive and structure ideas for a text starting from a scientific question using simple techniques
- find literature sources, check their relevance and completeness, organize them with a suitable tool and cite correctly
- apply a reading technique for summarizing a text
- distinguish plagiarism, quotation and paraphrase in texts using the presented criteria and correctly cite or paraphrase external content
- use and cite information from the Internet correctly
- plan and structure specialized texts that refer to different target groups
ContentKURSPROGRAMM
1.Halbtag: Recherchieren und Lesen
(1) Auf Vorhandenem aufbauen
(2) Ideen generieren
(3) Recherchieren
(4) Quellen beurteilen

2.Halbtag: Paraphrasieren nicht Plagiarisieren (1 Nachmittag, 3 Stunden, 15 min Pause)
(1) Verantwortlich sein: der Wert des eigenständigen Denkens
(2) Regeln und Anweisungen: was ist ein Plagiat, wie wird es an der ETHZ gehandhabt, Eigenständigkeitserklärung, Prüfwerkzeuge
(3) Zitieren und Paraphrasieren - so geht's
(4) Paraphrasieren oder Zitieren?
(5) Lesen und verstehen
(6) Vom Umgang mit Quellen und Material aus dem Internet

3.Halbtag: Einen Text strukturieren und generieren
(1) Verwendung einer Standard-Textstruktur als Vorlage für ein Outline
(2) Ein Grundgeruest mit Abschnitten erstellen
(3) Eine Textabschnitt schreiben

LEHRFORMEN
- Inputs: Kurzvorträge
- Uebungen: während des Nachmittags selbständig in Moodle anhand von Fallstudien
- Feedback und Diskussion: Lösungen der Studierenden via Moodle an Dozentenbeamer und Besprechen durch die Dozierenden

Zu allen Inhaltsteilen gibt es Übungsteile in Moodle, für die ein Laptop mit funktionierendem Internetanschluss benötigt wird.
LiteratureLernmaterialien: Wissenschaftliches Schreiben, WiSch (bachelor's level): https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=132
Prerequisites / NoticeComputer für Online-Übungen während der Veranstaltung.