151-0091-10L Engineering Tool IV: Scientific Writing
Semester | Autumn Semester 2016 |
Lecturers | U. Brändle, M. Paschke |
Periodicity | yearly recurring course |
Language of instruction | German |
Comment | All Engineering Tool courses are for MAVT-Bachelor students only. Number of participants limited to 50. |
Abstract | Participants acquire scientific writing basics as a core competency to communicate with different audiences. They apply important methods and tools to refine a scientific question, research and evalutate the necessary information, quote and paraphrase, and to plan the structure of their own text. |
Learning objective | Students are able to - derive and structure ideas for a text starting from a scientific question using simple techniques - find literature sources, check their relevance and completeness, organize them with a suitable tool and cite correctly - apply a reading technique for summarizing a text - distinguish plagiarism, quotation and paraphrase in texts using the presented criteria and correctly cite or paraphrase external content - use and cite information from the Internet correctly - plan and structure specialized texts that refer to different target groups |
Content | KURSPROGRAMM 1.Halbtag: Recherchieren und Lesen (1) Auf Vorhandenem aufbauen (2) Ideen generieren (3) Recherchieren (4) Quellen beurteilen 2.Halbtag: Paraphrasieren nicht Plagiarisieren (1 Nachmittag, 3 Stunden, 15 min Pause) (1) Verantwortlich sein: der Wert des eigenständigen Denkens (2) Regeln und Anweisungen: was ist ein Plagiat, wie wird es an der ETHZ gehandhabt, Eigenständigkeitserklärung, Prüfwerkzeuge (3) Zitieren und Paraphrasieren - so geht's (4) Paraphrasieren oder Zitieren? (5) Lesen und verstehen (6) Vom Umgang mit Quellen und Material aus dem Internet 3.Halbtag: Einen Text strukturieren und generieren (1) Verwendung einer Standard-Textstruktur als Vorlage für ein Outline (2) Ein Grundgeruest mit Abschnitten erstellen (3) Eine Textabschnitt schreiben LEHRFORMEN - Inputs: Kurzvorträge - Uebungen: während des Nachmittags selbständig in Moodle anhand von Fallstudien - Feedback und Diskussion: Lösungen der Studierenden via Moodle an Dozentenbeamer und Besprechen durch die Dozierenden Zu allen Inhaltsteilen gibt es Übungsteile in Moodle, für die ein Laptop mit funktionierendem Internetanschluss benötigt wird. |
Literature | Lernmaterialien: Wissenschaftliches Schreiben, WiSch (bachelor's level): https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=132 |
Prerequisites / Notice | Computer für Online-Übungen während der Veranstaltung. |