Melanie Walter: Catalogue data in Autumn Semester 2018 |
Name | Ms Melanie Walter |
melanie.walter@id.ethz.ch | |
Department | Mechanical and Process Engineering |
Relationship | Lecturer |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
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151-0091-10L | Engineering Tool: Scientific Writing All Engineering Tool courses are for MAVT-Bachelor students only. Number of participants limited to 60. Only one course can be chosen per semester. | 0.4 credits | 1K | M. Walter, M. Paschke | |
Abstract | Participants acquire scientific writing basics as a core competency to communicate with different audiences. They apply important methods and tools to refine a scientific question, research and evalutate the necessary information, quote and paraphrase, and to plan the structure of their own text. | ||||
Learning objective | Students are able to - derive and structure ideas for a text starting from a scientific question using simple techniques - find literature sources, check their relevance and completeness, organize them with a suitable tool and cite correctly - apply a reading technique for summarizing a text - distinguish plagiarism, quotation and paraphrase in texts using the presented criteria and correctly cite or paraphrase external content - use and cite information from the Internet correctly - plan and structure specialized texts that refer to different target groups | ||||
Content | KURSPROGRAMM 1.Halbtag: Recherchieren und Lesen (1) Auf Vorhandenem aufbauen (2) Ideen generieren (3) Recherchieren (4) Quellen beurteilen 2.Halbtag: Paraphrasieren nicht Plagiarisieren (1 Nachmittag, 3 Stunden, 15 min Pause) (1) Verantwortlich sein: der Wert des eigenständigen Denkens (2) Regeln und Anweisungen: was ist ein Plagiat, wie wird es an der ETHZ gehandhabt, Eigenständigkeitserklärung, Prüfwerkzeuge (3) Zitieren und Paraphrasieren - so geht's (4) Paraphrasieren oder Zitieren? (5) Lesen und verstehen (6) Vom Umgang mit Quellen und Material aus dem Internet 3.Halbtag: Einen Text strukturieren und generieren (1) Verwendung einer Standard-Textstruktur als Vorlage für ein Outline (2) Ein Grundgeruest mit Abschnitten erstellen (3) Eine Textabschnitt schreiben LEHRFORMEN - Inputs: Kurzvorträge - Uebungen: während des Nachmittags selbständig in Moodle anhand von Fallstudien - Feedback und Diskussion: Lösungen der Studierenden via Moodle an Dozentenbeamer und Besprechen durch die Dozierenden Zu allen Inhaltsteilen gibt es Übungsteile in Moodle, für die ein Laptop mit funktionierendem Internetanschluss benötigt wird. | ||||
Literature | Lernmaterialien: Wissenschaftliches Schreiben, WiSch (bachelor's level): https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=132 | ||||
Prerequisites / Notice | Computer für Online-Übungen während der Veranstaltung. |