Isabel Günther: Katalogdaten im Herbstsemester 2022 |
Name | Frau Prof. Dr. Isabel Günther |
Lehrgebiet | Entwicklungsökonomie |
Adresse | Professur für Entwicklungsökonomie ETH Zürich, CLD B 9 Clausiusstrasse 37 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 87 50 |
isabel.guenther@nadel.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Ausserordentliche Professorin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
851-0624-00L | ETH4D PhD Seminar: Research for Development ![]() Number of participants limited to 15. | 1 KP | 1K | I. Günther, A. Rom, E. Tilley | |
Kurzbeschreibung | Doctoral candidates from all ETH departments, whose research is related to global sustainable development issues, and conducting research in low- or middle-income countries are invited to give a presentation about their on-going work and discuss their doctoral project with a diverse group of researchers. | ||||
Lernziel | Doctoral students are able to present their doctoral project to an interdisciplinary audience and to respond to questions within a wider global sustainable development context. | ||||
851-0626-01L | International Aid and Development ![]() Findet dieses Semester nicht statt. Voraussetzung: Verständnis der Grundlagen der Volkswirtschaftslehre. | 2 KP | 2V | I. Günther | |
Kurzbeschreibung | Die Veranstaltung vermittelt grundlegende ökonomische und empirische Kenntnisse um die Möglichkeiten und Grenzen internationaler Entwicklungszusammenarbeit zu verstehen und zu analysieren. | ||||
Lernziel | Ziel der Veranstaltung ist es, den Teilnehmenden ein wissenschaftlich fundiertes Verständnis von den Möglichkeiten und Grenzen internationaler Entwicklungszusammenarbeit zu vermitteln. Die Teilnehmer sollen aktuelle Instrumente der Entwicklungszusammenarbeit verstehen und kritisch diskutieren können. | ||||
Inhalt | Einführung: Ursachen von Unterentwicklung; Geschichte der Entwicklungszusammenarbeit (EZ); Zusammenhang EZ und Entwicklung: theoretische und empirische Perspektiven; Politische Ökonomie der EZ; Auswirkungen von EZ; Aktuelle Instrumente der EZ: z.B. Mikro-Finanzierung, Budget-Hilfe, Fair-Trade. | ||||
Literatur | Artikel und Auszüge aus Büchern, die elektronisch zur Verfügung gestellt werden. | ||||
851-0626-02L | PhD Colloquium in Development Economics ![]() Findet dieses Semester nicht statt. | 1 KP | 1K | I. Günther | |
Kurzbeschreibung | PhD students working in empirical development economics will present their ongoing work, with a particular focus on the methods (to be) used and challenges faced. Participants are expected to read the drafts/papers/presentations beforehand and give constructive feedback to the PhD student presenting. | ||||
Lernziel | PhD students learn how to present and discuss their own research questions, methods, results and problems. PhD students get familiar with the challenges of empirical economics research in low income countries. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | This is a two days course. | ||||
865-0003-00L | Development Economics ![]() Nur für MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit. | 3 KP | 3G | K. Harttgen, I. Günther | |
Kurzbeschreibung | This course is an introduction to theoretical and empirical discussions on economic development, with a focus on the challenges of developing countries over the last 50 years. The course provides answers to the following questions: How can and should development be measured? What factors drive economic growth and contribute to poverty reduction? | ||||
Lernziel | Students are able to - critically discuss economic questions in the context of developing countries - critically discuss policy recommendations for economic development. | ||||
Inhalt | - measurement of development, poverty and inequality, - growth theories - trade and development - education, health, population and development - states and institutions - economic policies for economic growth and poverty reduction - economics of development aid | ||||
865-0008-00L | Policy Evaluation and Applied Statistics ![]() MAS ETH in Development and Cooperation students have priority for admission. Interested students can apply to be placed on the waiting list and will be informed about a possible admission by the program coordinators within the first week after the start of lectures. | 3 KP | 2G | I. Günther, K. Harttgen, K. Schneider | |
Kurzbeschreibung | This course introduces students to key methods for quantitative policy impact evaluation and covers the different stages of the research process. Acquired skills are applied in a self-selected project applying experimental methods. Students also learn how to perform simple statistical analyses with the statistical Software R. | ||||
Lernziel | Students - know strategies to test causal hypotheses using experimental methods and regression analysis. - are able to formulate and implement a research design for a particular policy question and a particular type of data. - are able to critically read and assess published studies on policy evaluation. - are able to use the statistical software R for data analysis. - can apply all the steps involved in a policy impact evaluation. | ||||
Inhalt | Policy impact evaluation employs a wide variety of research methods, such as statistical analysis of secondary data, surveys or laboratory and field experiments. The course will begin with an overview of the various methodological approaches, including their advantages and disadvantages and the conditions under which their use is appropriate. It will continue with a discussion of the different stages of a policy impact evaluation, including hypothesis generation, formulating a research design, measurement, sampling, data collection and data analysis. For data analysis, linear regression models will be revised, with a focus on difference-in-difference methods, regression discontinuity design and randomized controlled trials used for policy evaluation. Students, who already have a solid background in these methods can skip these sessions. Throuhgout the course, students will work on a self-selected project on a suitable topic. In addition, students will have to solve bi-weekly assignments. | ||||
865-0011-01L | Water, Sanitation and Waste Management ![]() MAS ETH in Development and Cooperation students have priority for admission. Interested students can apply to be placed on the waiting list and will be informed about a possible admission by the program coordinators within the first week after the start of lectures. | 2 KP | 2G | I. Günther, E. Tilley, C. Zurbrügg | |
Kurzbeschreibung | Die Lehrveranstaltung bietet einen Überblick über die Zusammenhänge zwischen Siedlungshygiene, Wasserversorgung, Abfallwirtschaft und den Umwelt- und Gesundheitsaspekten. Sie schafft Verständnis für die spezifischen Herausforderungen und möglichen Lösungsansätze bei der Sicherstellung von Umweltdiensten und stellt ihr Einfluss auf die Bevölkerung und Siedlungsgebiete dar. | ||||
Lernziel | Die Studierenden können - die globale Situation und entwicklungspolitischen Trends im Sektor der Siedlungshygiene, Wasserversorgung, Abfallwirtschaft und für ihre wichtigsten Akteure darstellen; - die Zusammenhänge zwischen Wasserversorgung, Siedlungshygiene und Gesundheit diskutieren; - die Prinzipien verschiedener Technologien zu Trinkwasseraufbereitung, Fäkal-, Abwasser- und Abfallbewirtschaftung erklären, sowie ihre Stärken und Schwächen abwägen; - erklären, welche nachhaltigen Konzepte umgesetzt und wie diese in die technischen, institutionellen und gesellschaftlichen Strukturen eingeführt werden können, so dass sie dauerhaft ökonomisch, ökologisch und sozial tragfähig sind; - Auskunft geben, wo gute fachliche Ressourcen zur Verfügung stehen |