Vivianne Irene Otto: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Frau PD Dr. Vivianne Irene Otto |
Lehrgebiet | Pharmazeutische Biochemie |
Adresse | Inst. f. Pharmazeutische Wiss. ETH Zürich, HCI H 415 Vladimir-Prelog-Weg 1-5/10 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 73 20 |
Fax | +41 44 633 13 64 |
vivianne.otto@pharma.ethz.ch | |
Departement | Chemie und Angewandte Biowissenschaften |
Beziehung | Privatdozentin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
511-0010-00L | Scientific Concepts and Methods Only for MSc Pharmaceutical Sciences. | 2 KP | 3G | E. Kut Bacs, V. Collado Diaz, L. Dieterich, V. I. Otto, N. Sieroka | |
Kurzbeschreibung | The module is an introductory course fostering critical thinking about scientific concepts and methods in the natural sciences, particularly in pharmaceutical and biomedical research. | ||||
Lernziel | Students • have the ability to explain and reflect upon core themes in philosophy of science and cutting edge methods that are relevant in modern pharmaceutical and biomedical research. • are able to explain the role experiments, models, images, and quantifications play in the formation of a theory, and the constitution and illustration of a scientific fact. • are able to actively engage in a critical discussion about scientific concepts, methods and approaches in the field of biomedical research and philosophy of science. • are able to critically evaluate the basic scientific assumptions, concepts and approaches underlying their own research project. • have learned how to “closely read” and analyse a scientific paper and are able to present their paper analysis to an audience that is not expert in the research field. | ||||
Inhalt | This course is part of the ETH "Critical Thinking" initiative. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The course is best suited for students who have recently performed a research project of their own. Students will be asked to submit a short description of their research project before the course (1). This description will serve as a basis for individual critical reflections and for discussions with other students on the scientific assumptions, concepts and approaches underlying the research project (2). Students will also perform close reading and analyses of selected scientific research papers which they will present to and discuss with their peers (3). All students will be actively involved in interdisciplinary discussions with the lecturers in philosophy of science and with the scientific experts (4). All these elements (1-4) are required for successful completion of the course. | ||||
535-0391-00L | Pathobiologie | 4 KP | 3G | M. Detmar, V. I. Otto | |
Kurzbeschreibung | Pathobiologie beschreibt die Mechanismen, die von der Krankheitsursache zum klinischen Bild führen. Der Kurs vermittelt eine Übersicht über die wichtigsten Organerkrankungen, deren Symptome und pathogenetischen Mechanismen. In Fallbeispielen werden Vorgehensweisen zum Erkennen der besprochenen Krankheiten und einfache Differenzialdiagnosen geübt. | ||||
Lernziel | Verständnis der molekularen Zusammenhänge zwischen Krankheitsursache und klinischem Bild. Kenntnis der wichtigsten Krankheiten und ihrer Symptome. Erste Fähigkeiten zum Erkennen und Unterscheiden von Erkrankungen basierend auf Fallbeispielen. | ||||
Inhalt | Vorlesungsinhalte: 1. Einführung und Allgemeine Pathologie 2. Erkrankungen der Blutzellen 3. Erkrankungen der Niere 4. Herz-Kreislauf-Krankheiten 5. Erkrankungen der Lunge 6. Erkrankungen der Verdauungsorgane 7. Erkrankungen des endokrinen Systems; Hormone 8. Stoffwechselkrankheiten 9. Hautkrankheiten 10. Erkrankungen der Geschlechtsorgane 11. Erkrankungen des Bewegungsapparats 12. Erkrankungen des Nervensystems 13. Erkrankungen der Sinnesorgane 14. Psychiatrische Erkrankungen Fallbeispiele zu den in der Vorlesung besprochenen Erkrankungen werden durch die Studierenden selbständig gelöst und präsentiert. | ||||
Skript | Wird auf folgender Internetseite veröffentlicht: myStudies | ||||
Literatur | Kumar Vinay ; Abbas Abul K. ; Fausto Nelson ; Aster Jon C, Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9th ed., Saunders Elsevier, Philadelphia 2015 Mitchell Richard N. ; Kumar Vinay ; Abbas Abul K. ; Fausto Nelson ; Aster Jon C., Pocket Companion to Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9th ed., Elsevier Saunders, Philadelphia 2017 Tischendorf Frank W. (Hrsg.), Blickdiagnostik : Compact-Atlas der klinischen Inspektion und Differenzialdiagnostik, 5. Aufl., Schattauer Verlag, Stuttgart 2017 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzungen: Abschluss Grundstudium |