Christian Erik Pohl: Katalogdaten im Herbstsemester 2018

NameHerr Prof. Dr. Christian Erik Pohl
Adresse
Dep. Umweltsystemwissenschaften
ETH Zürich, CHN K 78
Universitätstrasse 16
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 63 10
E-Mailchristian.pohl@usys.ethz.ch
DepartementUmweltsystemwissenschaften
BeziehungTitularprofessor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
701-0007-00LUmweltproblemlösen I Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Umweltnaturwissenschaften BSc.
5 KP4GC. E. Pohl, P. Krütli, B. B. Pearce
KurzbeschreibungIn der Fallstudie analysieren wir jedes Jahr ein anderes Problem aus dem Nachhaltigkeitsbereich und entwickeln Lösungsvorschläge.
LernzielDie Studierendenden können:
- zu einem gegebenen Thema ein umfassendes Falldossier erarbeiten, welches (a) den Stand des Wissens und (b) den Wissens- und Handlungsbedarf aufzeigt.
- Wissen aus unterschiedlichen Perspektiven in einem qualitativen Systemmodell integrieren, Probleme innerhalb des Systems identifizieren und aus der Perspektive bestimmter Stakeholder Lösungsvorschläge entwickeln.
- zu einer gegebenen Fragestellung eine Recherche durchführen, die Ergebnisse strukturiert darstellen, im Bezug auf die Fragestellung interpretieren, in einen Bericht fassen und präsentieren.
- die verschiedenen Rollen in einer Gruppe benennen, erklären für welche sie besonders geeignet sind, sich in Gruppen organisieren, Probleme der Zusammenarbeit erkennen und diese konstruktiv angehen.
InhaltDas erste Semester dient dazu das vorhandenen Wissen zum Problem, seinen Ursachen und möglichen Lösungsansätzen zu sammeln. Dazu verfassen die Studierenden in Gruppen eine Recherche zu einem bestimmten Teilaspekt des Problems. Diese Recherche umfasst eine inhaltliche Analyse und eine Analyse der Stakeholder.

Während der Semesterferien findet die Synthesewoche statt. In dieser Woche werden die Ergebnisse der verschiedenen Teilanalysen mittels eines qualitativen Systemmodels integriert. Im System werden einzelne Probleme identifiziert und Lösungsvorschläge entwickelt.

Die Studierenden arbeiten die meiste Zeit selbständig in Gruppen. In zentralen Schritten werden sie von TutorInnen unterstützt. Speziell eingeführt werden die Studierenden in:
- Das Thema der Fallstudie
- Recherche, wissenschaftliches Schreiben und Literaturverwaltung (durch ExpertInnen der ETH Bibliothek),
- Rollenverhalten und Zusammenarbeit in der Gruppe,
- Verfassen von Berichten, Postern und Präsentationen,
- Erstellen eines qualitativen Systemmodells (Systaim),
- Entwickeln von Lösungsideen (design thinking, Checklands' soft systems methodology).
SkriptDas Falldossier wird von den Studierenden erarbeitet.
LiteraturUnterlagen zu den Methoden werden während der Fallstudie abgegeben, zusammen mit der entsprechenden Hintergrundliteratur.
701-0009-00LUmweltproblemlösen III Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP4UC. E. Pohl, P. Krütli, B. B. Pearce
KurzbeschreibungZusammen mit Partnern aus Industrie, Verwaltung und Zivilgesellschaft setzen die Studierende die von ihnen in Umweltproblemlösen I und II entwickelten Massnahmen zu Umweltproblemen um.
LernzielDie Studierenden können von ihnen entwickelte Massnahmen zu Umweltproblemen praktisch umsetzen.
InhaltIn Umweltproblemlösen I und II haben die Studierenden über ein Jahr hinweg ein Umweltthema detailliert untersucht, darin spezifische Probleme identifiziert, Massnahmen entwickelt und diese mit den wichtigsten davon betroffenen Stakeholdern auf ihre Machbarkeit hin überprüft. Einige der Studierenden entwickeln die dabei Massnahen soweit, dass sie praktisch umgesetzt werden können. Umweltproblemlösen III bietet den Raum hierfür. Zusammen mit Partnern aus Industrie, Verwaltung und Zivilgesellschaft vereinbaren Studierende das konkrete Vorgehen zur Umsetzung, die Finanzierung und die vertraglichen Regelungen und setzen die Massnahen um.
Voraussetzungen / BesonderesBesuch und Abschluss von „Umweltproblemlösen I und II“ ist Voraussetzung, um „Umweltproblemlösen III“ besuchen zu können.
701-0015-00LTransdisciplinary Research: Challenges of Interdisciplinarity and Stakeholder Engagement2 KP2SM. Stauffacher, C. E. Pohl
KurzbeschreibungThis seminar is designed for PhD students and PostDoc researchers from all departments involved in inter- or transdisciplinary research. It addresses challenges of this kind of research and discusses these using scientific literature presenting case studies, concepts, theories, methods and tools. It concludes with a 10-step approach to make participants' research projects more societally relevant.
LernzielParticipants know specific challenges of inter- and transdisciplinary research. They know concepts and methods to tackle questions like: how to integrate knowledge from different disciplines, how to engage with other societal actors, how to secure broader impact of research? They learn to critically reflect their research project in its societal context and on their role as scientists.
InhaltThe seminar covers the following topics:
(1) Theories and concepts of inter- and transdisciplinary research
(2) The specific challenges of inter- and transdisciplinary research
(3) Collaborating disciplines
(4) Engaging with stakeholders
(5) Exploration of tools and methods
(6) 10 steps to make participants' research projects more societally relevant
LiteraturLiterature will be made available to the participants.
The following open access article builds a core element of the course:
Pohl, C., Krütli, P., & Stauffacher, M. (2017). Ten Reflective Steps for Rendering Research Societally Relevant. GAIA 26(1), 43-51 doi: 10.14512/gaia.26.1.10
available at: http://www.ingentaconnect.com/contentone/oekom/gaia/2017/00000026/00000001/art00011
Voraussetzungen / BesonderesParticipation in the course requires participants to be working on their own research project.
701-1503-00LThe Transdisciplinarity Lab (TdLab) Winter School 'Science Meets Practice4 KP9AB. B. Pearce, P. Fry, P. Krütli, C. E. Pohl
KurzbeschreibungThere is an increasing need for scientists to understand and engage with people and institutions outside the scientific community. The TdLab Winter School is aimed at helping PhD students and Postdocs from a wide range of disciplines and institutional backgrounds to uncover the societal relevance of their own science projects and to define and clarify the societal relevance of science, in general.
Lernziel1. Participants acquire knowledge, tools and hands-on experience to work with stakeholders to frame a complex, real- world problem.
2. Participants will gain practical skills to work in groups effectively across disciplinary and cultural boundaries.
3. Participants learn to reflect on their role as scientists in society.
InhaltThe TdLab Winter School provides a conceptual and methodological foundation on the challenges of knowledge exchange and dialogue between science and practice. The course will provide space and methods for the participants to reflect on their own approach to science and how it could be utilized effectively for problem solving in the real world. Participants take the concepts and methods into the real world and test them through individual and small-group interactions with stakeholders. Participants will learn to identify and become perceptive of diverse world-views, expectations and needs of stakeholders. To this end, they will be expected to organize workshops and events within the community. Together, participants and stakeholders work towards framing complex problems and possible solutions. This year, the topic (which has been identified by the community itself as being important) is community amalgamation and spatial planning in Swiss villages. No prior experience or knowledge of the topic is required for participation.

The TdLab Winter School will take place in Propstei Wislikofen on 22-25 and 28-31 January 2019. Accommodation is provided.
SkriptCourse materials (e.g. slides, articles, toolboxes) are provided for preparatory reading and during the course (in Moodle).
LiteraturCollection of key literature in online reader in Moodle.
Voraussetzungen / BesonderesParticipants (PhD students and postdocs from any field) are required to apply online providing key information about their interest and project - details and application form can be found here: http://www.tdlab.usys.ethz.ch/education/winterschool.html

The Winter School runs with a maximum of 25 participants.
The Winter School 2019 will be delivered by lecturers and coaches from ETH Zurich and experienced practitioners:
- BinBin Pearce (USYS TdLab, ETH Zurich)
- Pius Krütli (USYS TdLab, ETH Zurich)
- Christian Pohl (USYS TdLab, ETH Zürich)
- Patricia Fry (Wissensmanagement Umwelt GmbH)

The total time requirement is in the range of 120 hours, equivalent to 4 ECTS. The learning control focuses on 1) active participation, engagement in case examples, and reflection against the background of own projects and experiences, 2) active team involvement in the design and organization of stakeholder meetings. The course is successfully completed by pass (pass/no pass, thus no marks). The language of the Winter School is English. Stakeholder meetings will be in the local language (Swiss German) and translation into English is provided.

There is a participation fee of 400 CHF for the course, which is a contribution to the costs for the two blocks at the seminar venue Propstei Wislikofen, organizational support as well as material for the stakeholder meetings. Travel expenses to the venue are to be borne by the participants.
701-1551-00LSustainability Assessment3 KP2GP. Krütli, C. E. Pohl
KurzbeschreibungThe course deals with the concepts and methodologies for the analysis and assessment of sustainable development. A special focus is given to the social dimension and to social justice as a guiding principle of sustainability. The format of the course is seminar-like, interactive.
LernzielAt the end of the course, students:
- know core concepts of sustainable development, the concept of social justice in the context of sustainability, a selection of methodologies for the assessment of sustainable development
- have a deepened understanding of the challenges of trade-offs between the different goals of sustainable development and their respective impacts on individual and societal decision-making
InhaltThe course is structured as follows:
- overview of rationale, objectives, concepts and origins of sustainable development (ca. 15%)
- overview of the concept of social justice as guiding principle of the social dimension of sustainability (ca. 25%)
- analysis of a selection of methodologies to assess sustainable development in a variety of contexts (60%)
SkriptHandouts are provided
LiteraturSelected scientific articles and book-chapters
Voraussetzungen / BesonderesStudents of this course may also be interested in the course transdisciplinary case study (tdCS) in the Spring semester (701-1502-00L)