Zacharias Kontarakis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2022 |
Name | Herr Dr. Zacharias Kontarakis |
Adresse | Genomics (FGCZ) ETH Zürich, HPL G 36 Otto-Stern-Weg 7 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 36 15 |
zacharias.kontarakis@fgcz.ethz.ch | |
Departement | Biologie |
Beziehung | Dozent |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
551-0130-00L | Grundlagen der Biologie II ![]() ![]() Belegungen über myStudies bis spätestens 2.2.2022. Spätere Belegungen werden nicht berücksichtigt. | 8 KP | 8P | M. Gstaiger, N. Aceto, J. A. Antunes Pereira, M. Cangkrama, H. Gehart, Z. Kontarakis, W. Kovacs, A. Leitner, S. L. Masneuf, P. Picotti, U. Sauer, E. B. Truernit, A. Wutz, N. Zamboni | |
Kurzbeschreibung | Dieses einführende Praktikum gibt den Studenten einen Einblick in den gesamten Bereich der klassischen und modernen Biowissenschaften. Im zweiten Jahr (Praktikum GL Bio II) führt jeder Student drei Kurstage in: - Tiermodelle - Pflanzenbiologie - Genomik - Molekulare System Biologie durch. (Total 12 Experimente) Jeder Versuch dauert einen ganzen Tag. | ||||
Lernziel | Einführung in die Biologie und Erfahrung mit experimentellem Arbeiten. Generelle Praktikumsinformation und Kursmaterialien: Moodle. Generelle Praktikum Informationen werden auch über E-mail direkt an die Studenten verteilt (Assignment list, Instructions and Schedule & Performance Sheet). | ||||
Inhalt | Es werden vier Blöcke angeboten: Zellbiologie, Pflanzenbiologie, Genomik UND MolecularE System Biologie. Jeder diese Blöcke dauert 3 Wochen TIERMODELLE: - Tissue structure and biology - Mouse anatomy and histology - Tissue repair and cancer GENOMIK: - Chromosomenpräparation aus Säugerzellen - Genome Editing - Krebs Genomanalyse MOLEKULARE SYSTEMBIOLOGIE: - Herstellung von Proben für die Proteom- und Metabolom-Analyse - Analyse von Proteom- und Metabolom-Daten - Interpretation von Proteom- und Metabolom-Daten PFLANZENBIOLOGIE: - Phytohormone und weitere Wachstumsfaktoren - Molekularbiologie des systemischen Gensilencing - Langstreckentransport und Speicherung - Literaturarbeit und Präsentation | ||||
Skript | Versuchsanleitungen Alle Unterlagen für das Praktikum können von der Moodle Seite geladen werden. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | BITTE BEACHTEN SIE AUCH DIE FOLGENDEN REGELN: Ihre Anwesenheit ist an allen 12 Praktikumstagen obligatorisch. Abwesenheiten werden nur bei Vorliegen eines ärztlichen Attests akzeptiert. Arztzeugnisse (Original) müssen spätestens fünf Tage nach Absenz bei Dr. M. Gstaiger (HPM F43) abgegeben werden. Über Ausnahmen in besonders dringenden Fällen entscheidet der Studiendelegierte des D-BIOL. SEHR WICHTIG!! 1. Aufgrund der sehr hohen Studierendenzahlen müssen Sie das Praktikum in myStudies bis 2.2.2022 belegen. 2. Spätere Anmeldungen sind NICHT mehr möglich und können NICHT berücksichtigt werden! 3. Die Semestereinschreibung für FS22 wird vom Rektorat voraussichtlich Ende Herbstsemester 2021 freigeben. Sie bekommen ein E-Mail von Rektorat sobald Einschreibung (myStudies) freigegeben worden ist. Über myStudies können die Studierenden sich in eine Übungsgruppe eintragen. Sobald die Lerneinheit in myStudies belegt wird, erscheint eine Textbox mit dem Hinweis, dass eine Gruppe ausgewählt werden kann. Entsprechend können die Studierenden im nächsten Schritt eine Gruppe auswählen. Falls sich mehr als 180 Studierende anmelden werden die Überzähligen auf eine Warteliste gesetzt und danach vom Praktikumsleiter eingeteilt. Stellen Sie deshalb bereits jetzt sicher, dass Sie keine weiteren Verpflichtungen an den folgenden Praktikumstagen haben: PRAKTIKUMSTAGE FS22 (Montag): 21.02.; 28.02.; 07.03.; 14.03.; 21.03.; 28.03.; 04.04.; 11.04.; 02.05.; 09.05.; 16.05.; 23.05.; In den Osterferien findet kein Praktikum statt: 18.04-29.04. | ||||
551-1294-00L | Genetics, Genomics | 5 KP | 4G | J. Corn, K. Bomblies, U. K. Genick, Z. Kontarakis, R. Schlapbach, G. Schwank, S. Sunagawa, O. Voinnet, K. Weis | |
Kurzbeschreibung | Genetics and epigenetics form the blueprints for all life. Understanding genetics is critical to understanding everything from evolution to cancer. This course covers the fundamentals of modern genetics, with an emphasis on molecular mechanisms, and the use of genetic tools to understand biological biological processes in bacteria, model organisms and humans. | ||||
Lernziel | At the end of this course you will know how traits are inherited between generations and how they move through populations. You will understand the molecular processes that give rise to observable genetic outcomes. You will know the most important genetic tools in different organisms. You will understand how genetic “problems” give rise to a variety of diseases and the fundamentals of modern genetic engineering. | ||||
Inhalt | The appearance and function of an organism (phenotype) is determined by the interplay between its genome (genotype) and the environment: Genotype + environment = phenotype. Understanding these interactions to the point where we can ultimately predict the phenotype from knowledge of the genotype and environmental factors is one of the great challenges of biology. The goal of this course is that you learn how genetic information is passed between individuals and through populations, and how genetic/genomic methods are used to understand biological processes (the connection between genotype and phenotype). This course is organized into two parts. The first part is a solid grounding in modern genetic theory, with an emphasis on molecular mechanisms. What do we really mean when we say traits are passed between generations? How do we measure traits? How do we turn the observable frequency of trait occurrence into an understanding of a gene in a chromosome? Why is sex such a big deal and why do organisms put so much energy into it? How do organisms protect their genomes and what goes wrong when that protection fails? The second part is a series of expert lectures on applications in modern genetics. How can one use solid understanding of genetic theory to learn about other aspects of biology? How does next-generation sequencing work? What is CRISPR genome editing? Why is brewer’s yeast a powerful genetic tool? How does documenting disease occurrence in many, many individuals tell you where the responsible gene lies on a chromosome? How can one screen all the genes in a genome to figure out which one(s) are responsible for a phenotype? | ||||
Skript | The learning material and slides of the input lectures are available on Moodle. There you will also find further information (articles, links, videos). | ||||
Literatur | The course will mostly following Genetics: from Genes to Genomes (7th edition) by Goldberg, Fischer, Hood, and Hartwell. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The course builds on the course Bio IA, in particular on that course's content regarding genetics and genomics. The course is based on frontal lectures on genetic theory, expert lectures by genetics practitioners from D-BIOL, self-learning units on Moodle, and exercises. |