Sebastian Dötterl: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020

NameHerr Prof. Dr. Sebastian Dötterl
NamensvariantenSebastian Doetterl
Sebastian Dötterl
LehrgebietBodenressourcen
Adresse
Professur für Bodenressourcen
ETH Zürich, CHN F 31.1
Universitätstrasse 16
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 633 60 20
E-Mailsdoetterl@usys.ethz.ch
URLhttps://soilres.ethz.ch/
DepartementUmweltsystemwissenschaften
BeziehungAssistenzprofessor (Tenure Track)

NummerTitelECTSUmfangDozierende
701-0034-06LIntegriertes Praktikum: Boden Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP3PR. Kretzschmar, S. Dötterl, D. Or, L. Walthert
KurzbeschreibungWährend drei ganztägigen Exkursionen und zwei halbtägigen Feldübungen werden verschiedene Aspekte der Bodenmorphologie, Bodenbildung und Bodenfunktionen an Hand von praktischen Beispielen diskutiert.
LernzielErlernen von praktischen bodenkundlichen Kenntnissen im Feld.
InhaltBodenansprache im Feld, Bodenbildung im Raum Zürich-Nord, Waldböden, Kohlenstoff- und Stickstoffkreisläufe, Wasserhaushalt von Böden, Bödenschutz und Landnutzung.
SkriptUnterlagen werden im Kurs abgegeben.
Voraussetzungen / BesonderesVorlesung "Pedosphäre" oder gleichwertige Vorkenntnisse
701-0518-00LBodenressourcen und Global Change3 KP2GS. Dötterl, M. W. Evangelou
KurzbeschreibungEinführung in Bedeutung, Problemstellungen und Konzepte des Themas Bodenentwicklung und der Nutzung von Bodenressourcen in einer Welt im Wandel.
LernzielVerständnis der
- global unterschiedlichen Rahmenbedingungen unter denen Böden sich entwickeln und genutzt werden

- Folgen und Probleme der Nutzung von Böden und die daraus entstehenden Belastungen und Gefahren für Bodenressourcen

- Folgen des Klimawandels auf die Entwicklung von Bodenressourcen
InhaltBodenfunktionen und Bodenbildung; Regionale und global Bodenentwicklung, Eingriffe in den Wasser- und Lufthaushalt von Böden; stoffliche und nichtstoffliche Formen von Bodenbelastung; Regionale und globale Abschätzungen der Belastungen von Böden; Bodenverbesserung und Sanierung von schadstoffbelasteten Böden; Planerische und gesetzliche Umsetzung des Bodenschutzes.
SkriptUnterlagen werden zum Download bereitgestellt. Nach jeder Session werden aktuelle wissenschaftliche Artikel zur Nachbereitung empfohlen.
LiteraturLehrbücher zum nachschlagen:

- Scheffer/Schachtschabel - Lehrbuch der Bodenkunde, 17th ed., Springer, Heidelberg, 2016.

- Brady N.C. and Weil, R.R. The Nature and Properties of Soils. 14th ed., Prentice Hall, 2007.

- Press & Siever: Allgemeine Geologie, 7th ed., Springer, Heidelberg, 2016

- Mason/Burt - Physical Geography -5th edition, Oxford, 2015
Voraussetzungen / BesonderesInteresse an physischer Geographie und Bodenentwicklung. Grundkenntnisse Chemie, Biologie, Geologie. Vorherige Teilnahme an der Vorlesung "Pedosphere" (701-​0501-00L) empfohlen.
701-1646-00LCarbon and Nutrient Cycling in a Changing Climate and Land-Use5 KP3GF. Hagedorn, T. Crowther, S. Dötterl
KurzbeschreibungThe course covers the pools and fluxes of carbon and nutrients in forests and dynamic landscapes and how they are affected by a changing climate and land-use. Specifically, the course explores carbon and nutrient cycling: (i) in vegetation and soils at the plot to global scale; (ii) the role of abiotic soil properties as controls; and (iii) the effects of climate changes and land management.
LernzielThe students learn to identify, analyze and propose solutions for problems associated with land management and climate change on carbon and nutrient cycling in forests and dynamic landscapes.
InhaltAfter short thematic introductions, the students will work in small groups on the following topics:

Part 1 Carbon and nutrient pools and fluxes in terrestrial ecosystems of Switzerland
o Carbon and nutrient cycles from the plot to national scale
o Impacts of land use changes on biomass and soil carbon
o Effects of soil warming and drought

Part 2: Rock, soil, sediment: Geomorphic cascades and soil weathering
o Weathering and geochemistry as controls on carbon and nutrient cycles
o Feedbacks between soil development, soil transport and soil loss for carbon cycling
o Global patterns and consequences of disturbance for soil landscapes

Part 3: Global biogeochemical cycles and climate change
o Global biogeochemical cycles and impacts on climate
o Carbon cycle feedbacks to climate change
o Changes in global nutrient balance

The students will work on specific projects which includes the evaluation and interpretation of data as well as the preparation of a presentation either as a poster, report or a talk.
Voraussetzungen / BesonderesApart from a background in terrestrial ecosystems, the students must have basic knowledge in soil sciences, plant nutrition, and biogeochemical cycles. Given that the background of the students will be very heterogeneous, the course will build on individual learning and interactive teaching.

The format of the course is that the students work in small groups of 2 or 3 members on a small project in each of the three parts of the course. Introductory information will be given on the first day of the course and at the beginning of each part. For structuring the project, homework will be given from week to week. Each group will do a poster presentation (end of part 1), a short report (end of part 2) and an oral presentation (end of part 3) on their respective subjects. Active participation at all contact hours is compulsory for all students.