Ursula Renold: Katalogdaten im Herbstsemester 2022 |
Name | Frau Prof. Dr. Ursula Renold |
Lehrgebiet | Bildungssysteme |
Adresse | Professur für Bildungssysteme ETH Zürich, STB J 20.2 Stampfenbachstrasse 69 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 53 29 |
ursula.renold@mtec.ethz.ch | |
Departement | Management, Technologie und Ökonomie |
Beziehung | Ordentliche Professorin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
351-1158-AAL | Principles of Economics Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben. Alle andere Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen. | 3 KP | 6R | U. Renold, T. Bolli, P. McDonald, M. E. Oswald-Egg, F. Pusterla | |||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Students understand basic microeconomics and macroeconomics problems and theories. They are able to argue along economic principles and to judge policy measures. | ||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Upon successful completion of the course, you will be able to: - Describe the basic microeconomic and macroeconomic problems and theories. - Make economic arguments to a given topic. - Evaluate economic measures. | ||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Households, firms, supply and demand: How are household preferences and consumption behavior formed? How does a household react to price changes? How are goods prices formed? At what prices are firms willing to offer goods? How do we make economic decisions? Markets: What is "perfect competition" and how does a competitive market work? Are monopolies always a bad thing? How can governments influence the market? Market failure: What happens when prices give wrong signals? Labor market: How do supply and demand work in the labor market? What influences unemployment? National Accounts: How big is the Swiss economy? Foreign trade: Why do countries trade with each other? What are the consequences for the domestic market? Money and inflation: What exactly is money? How does money creation work, and what happens when there is too much (or too little) money on the market? Students will be asked to apply these concepts to issues in their own field of study and to current issues in society. | ||||||||||||||||||||||||||
Literatur | Mankiw, N.G.: "Principles of Economics", 8th edition, South-Western College/West, Mason 2018. | ||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||
351-1158-00L | Ökonomie Nicht für Studierende, die zum D-MTEC gehören! | 3 KP | 2G | U. Renold, T. Bolli, P. McDonald, M. E. Oswald-Egg, F. Pusterla, A. Zubovic | |||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Dieser Kurs stellt grundlegende ökonomische Konzepte und Theorien vor. Beginnend mit der Mikroökonomie, startet der Kurs mit den Themen Angebot und Nachfrage, Märkte und Verhaltensökonomie, bevor er zu den wichtigsten makroökonomischen Konzepten der volkswirtschaftlichen Gesamtrechnung, des Arbeitsmarktes, des Handels und der Geldpolitik übergeht. | ||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Nach erfolgreichem Abschluss des Kurses können Sie: • Die grundlegenden mikro- und makroökonomischen Problemstellungen und Theorien beschreiben. • Zu einem gegebenen Thema passende ökonomische Argumentationen einbringen. • Ökonomische Massnahmen beurteilen. | ||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Haushalte, Unternehmen, Angebot und Nachfrage: Wie werden Haushaltspräferenzen und Konsumverhalten gebildet? Wie reagiert ein Haushalt auf Preisveränderungen? Wie werden Güterpreise gebildet? Zu welchen Preisen sind Unternehmen bereit, Güter anzubieten? Wie treffen wir ökonomische Entscheidungen? Märkte: Was ist «vollkommene Konkurrenz» und wie funktioniert ein Wettbewerbsmarkt? Sind Monopole immer eine schlechte Sache? Wie kann der Staat den Markt beeinflussen? Marktversagen: Was passiert, wenn Preise falsche Signale geben? Arbeitsmarkt: Wie funktionieren Angebot und Nachfrage auf dem Arbeitsmarkt? Was beeinflusst Arbeitslosigkeit? Volkswirtschaftliche Gesamtrechnung: Wie gross ist die Schweizer Volkswirtschaft eigentlich? Aussenhandel: Warum handeln Länder miteinander? Was sind die Konsequenzen für den Binnenmarkt? Geld und Inflation: Was ist Geld genau? Wie funktioniert Geldschöpfung, und was passiert wenn es zu viel (oder zu wenig) Geld auf dem Markt gibt? Die Studenten/-innen werden aufgefordert, diese Konzepte auf Themen in ihrem eigenen Studienbereich und auf aktuelle Fragen der Gesellschaft anzuwenden. Dieses Ziel wird durch die Teilnahme an Übungen, Diskussionen in der Klasse und Lesematerial aus den aktuellen Medien erreicht. Am Ende des Kurses sollen die Studierenden in der Lage sein, ökonomische Analysen sicher und selbständig anzuwenden. | ||||||||||||||||||||||||||
Skript | kein Skript verfügbar | ||||||||||||||||||||||||||
Literatur | Mankiw, N.G., & Taylor, M.P: "Grundzüge der Volkswirtschaftslehre", 7. Aufl., Stuttgart 2018. | ||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Sie brauchen keine Vorkenntnisse, um dem Kurs zu folgen. | ||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||
363-1107-00L | Youth Labor Market Outcomes, Institutions and Governance of Education and Training Systems | 3 KP | 2G | U. Renold, T. Bolli, P. McDonald | |||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Finding and retaining talent for companies is becoming increasingly important nowadays. While Switzerland has a comparatively efficient labor-market-oriented education system, other countries find it more challenging to develop the skills needed by the labor market. We will consider contributions of economics and other social sciences to understanding outcomes of education and training systems. | ||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Using internationally comparable data, students can measure, compare and assess the human capital performance of education systems. Students can use case studies to identify and evaluate the different institutional features of labor-market-oriented education systems, and use those features to explain certain outcome effects on the youth labor market. Students are able to deduce the consequences of countries’ different initial institutional situations, to locate them culturally, and to point out problem-solving measures from the perspective of a company seeking improved skills preparation. | ||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | In the context of digitalization and rapid technological change, finding and retaining talent for companies is becoming increasingly important. While Switzerland has a comparatively efficient labor-market-oriented education system, other countries find it much more challenging to develop the skills needed by the labor market. Without strong education and training systems, it is difficult to secure the volume of labor, quantitatively and qualitatively, that is necessary for prosperity and social development. The course will take a macro perspective to show how we can measure the performance of different education and training systems. It will also describe the institutional challenges countries face when companies complain that a shortage of skilled professionals is limiting growth. We will consider the contributions of economics and other social sciences to understanding the performance of diverse education and training systems, which we regard as both as economic and institutional phenomena. | ||||||||||||||||||||||||||
364-1064-00L | Inaugural Seminar - Doctoral Retreat ![]() Pre-registration upon invitation required. Once your pre-registration has been confirmed, a registration in myStudies is possible. | 1 KP | 1S | U. Renold, A. Bommier, P. Egger, R. Finger, G. Grote | |||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | This course is geared towards first and second-year doctoral candidates of MTEC. It is held as in a workshop style. Students attending this seminar will benefit from interdisciplinary discussions and insights into current and future work in business and economics research. | ||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | The purpose of this course is to - introduce doctoral candidates to the world of economics, management and systems research at MTEC - make doctoral candidates aware of silo-thinking in the specific sub-disciplines and encourage them to go beyond those silos - discuss current issues with regard to substantive, methodological and theoretical domains of research in the respective fields | ||||||||||||||||||||||||||
371-0100-00L | CAS Thesis ![]() Only for CAS in Public Governance and Administration. | 7 KP | 13D | U. Renold | |||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Unter Anwendung des Gelernten erarbeiten die Teilnehmenden in der Abschlussarbeit (CAS Thesis) eine Strategie für die Weiterentwicklung der eigenen Institution oder ergründen ein relevantes Thema anhand erlernter wissenschaftlicher Methoden. | ||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Umsetzung und Anwendung des Gelernten in die Praxis. | ||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
|