Maarten Delbeke: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021

NameHerr Prof. Dr. Maarten Delbeke
LehrgebietGeschichte und Theorie der Architektur
Adresse
Geschichte und Theorie der Arch.
ETH Zürich, HIL D 70.6
Stefano-Franscini-Platz 5
8093 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 633 01 89
E-Mailmaarten.delbeke@gta.arch.ethz.ch
URLhttps://delbeke.arch.ethz.ch/
DepartementArchitektur
BeziehungOrdentlicher Professor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
051-1208-21LIntegrierte Disziplin Kunst- und Architekturgeschichte Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP2UM. Delbeke
KurzbeschreibungDie "Integrierte Disziplin Kunst- und Architekturgeschichte" verlangt eine eigenständige Leistung im Bereich Kunst- und Architekturgeschichte als Teil des Entwurfsprojekts. Der Beitrag wird in Form einer schriftlichen und/oder gestalterischen Arbeit erbracht. Die Wahl des Themas, der Form und des Umfangs der Arbeit erfolgen in Absprache mit dem Lehrstuhl.
LernzielZiel der Arbeit ist eine architekturhistorisch fundierte Auseinandersetzung mit einem monografisch oder thematisch klar umrissenen Thema. Die daraus gewonnenen Erkenntnisse sollen in den Entwurf einfliessen.
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzung ist die Anmeldung unter mystudies.ethz.ch und per e-mail an die Professur bis spätestens zum Ende der ersten Semesterwoche unter Angabe des Entwurfsthemas und der betreuenden Professur sowie die Teilnahme am Kolloquium in der zweiten Semesterwoche zur allgemeinen Einführung und konkreten Besprechung der Integrationsleistung (Ort und Uhrzeit des Kolloquiums werden auf der Homepage des Lehrstuhls Oechslin bekannt gegeben). Die Abgabe der Arbeit erfolgt gleichzeitig mit der Abgabe des Entwurfs.
052-0804-00LArchitekturgeschichte und -theorie II Information 2 KP2V + 2UM. Delbeke, T. Avermaete, L. Stalder, P. Ursprung
KurzbeschreibungEinführung und Überblick zur Architekturgeschichte und -Theorie von der Renaissance bis zum 19. Jahrhundert. (Prof. Dr. M. Delbeke)
Einführung in Methoden und Werkzeuge der Kunst- und Architekturgeschichte (Prof. Dr. M. Delbeke, Prof. Dr. L. Stalder, Prof. Dr. P. Ursprung, Prof. Dr. T. Avermaete)
LernzielErwerb grundlegenden Wissens in Architekturgeschichte und -theorie bzw. der Methoden und Werkzeuge der architekturbezogenen Forschung.
Fähigkeit, wesentliche Gegenstände und Debatten der Architektur von den im Kurs behandelten Epochen und geographischen Gegenden zu bestimmen.
Erwerb eines Bewusstseins und der methodischen Herangehensweisen für ein historisch sensibles Verständnis der gebauten Umwelt.
Erwerb der Werkzeuge für die Fundierung eigenen architektonischen Schaffens in der historischen, theoretischen und kritischen Forschung.
InhaltDie Vorlesung Architekturgeschichte und -theorie II bietet einen zeitlichen und thematischen Überblick über die europäische Architekturpraxis und -theorie vom 15. bis ins 19. Jahrhundert. Thematische Vorlesungen über zentrale Fragen einer jeweiligen Epoche werden vertieft mit detaillierten Analysen einzelner historischer Bauten. 
Themen umfassen das Aufkommen und die Entwicklung des Vitruvianismus in Architektur und -theorie bis ins 19. Jahrhundert und damit verbundene Themen wie die Herausbildung des Architektenberufs; Medien architektonischen Entwerfens und Bauens (Zeichnungen, Modelle, Baumaterialien); Formen und Medien der Verbreitung und Einflussnahme (Klein-Architekturen, Bildmedien); Bautypen (wie Palazzo und Villa); Fragen von Schönheuit und Ornamentik; Fragen der Auftraggeberschaft (wie der Päpste in Rom); das Verhältnis von Bauten zur Stadt (beispielsweise die Entwicklung europäischer Hauptstädte); Positionen gegenüber der Geschichte (Ursprungsmythen, Historismus); das Problem des Monuments.

Der Kurs Grundlagen der Geschichte und Theorie der Architektur II umfasst verschiedene Teile die sich jeweils einem bestimmten Forschungsbereich der Kunst- und Architekturgeschichte widmen.
(1) Historiographie (Geschichtsschreibung) der Architektur (M. Delbeke)
(2) Medien der Architektur (L. Stalder)
(3) Architektur und Kunst (P. Ursprung)
(4) Städtebau und die Commons (T. Avermaete)
LiteraturLiteraturangaben und Handzettel werden im Laufe des Semesters zur Verfügung gestellt.
Voraussetzungen / BesonderesFür die Vorlesung Architekturgeschichte und -theorie II müssen StudentInnen sich in selbständigem Studium grundlegendes Wissen der kanonischen Geschichte europäischer Architektur erwerben.

ÜBUNG PROFESSUR STALDER:
– Freitag, 26. Februar 2021, 15.45–17.30 Uhr, Einführung: https://ethz.zoom.us/j/98591154283
– Freitag, 12. März 2021, 13.45–17.30 Uhr: Zwischenbesprechung: Individuelle Termine und Links siehe Gruppeneinteilung (https://stalder.arch.ethz.ch/lehrveranstaltungen/grundlagen-der-geschichte-und-theorie-der-architektur-ii-fs-21).
– Freitag, 16. April 2021, 15.45–17.30 Uhr, Schlussbesprechung: https://ethz.zoom.us/j/96625990117
052-0830-00LHistory of Art and Architecture: Hunting Shadows Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Not eligible as a Compulsory GESS Elective for students of D-ARCH.

This course (ends with «00L») can only be passed once! Please check this before signing up.
2 KP2GM. Delbeke
KurzbeschreibungThis is a survey course that explores the history of architectural representation through a single motif—the shadow. The "illustration" of shadows is a feature of architectural drawing that is capable of revealing much precisely because it is perceived as incidental.
LernzielAs a minimal outcome of this course, you should be able to compare a contemporary architectural image with an early modern image, and discuss the appearance of convention, media and content in both. More capable students should also be able to trace a single motif across multiple case studies, and thereby identify anachronic elements that persist not only in contemporary architecture, but are embedded in the tools of contemporary architectural design. The best students should be able to relate this analysis to broader historical questions regarding the autonomy of architecture, and the relationship between technique and knowledge.
InhaltThis is not a course that approaches architecture via media, nor by material, but rather by something that is between the two. The shadow is as inevitable a part of architecture as light, but it is rarely, if ever, a subject of sustained inquiry. The shadow silently slips through the net of almost all the serious discourses of architectural history. All the same, it is a motif through which the entire history of architectural representation can be retold, from the development of drawing techniques to the definitions of shelter. From Hugh Ferriss’ tenebrous charcoals of New York skyscrapers to contemporary overshadow laws (visible in the form of Zurich’s Prime Tower), shadows shape the legal limits of buildings just as they delimit them on paper. Akin to the latent image in photography, the heightened role of the shadow in architecture is the logical consequence of the constant pursuit of light.

What is a shadow? Contrary to the tale of the maid of Corinth, who was said to have traced the shadow of her departing lover, in order to possess at least an outline, natual shadows are neither still, nor do they present sharp silhouettes. All natural shadows move, because all natural light sources are mobile. Before the invention of electric light, the only shadows that were fixed in place were those that had been drawn or painted. Furthermore, shadows are never completely sharp, because of the wave-like behaviour of light. It is only now that computer graphics specialists are developing techniques to simulate penumbra, the soft edges of cast shadows.

The study of shadows has a prominent role in classical architecture, from the panoply of horizontal shadows—Σκοτία—in columns and entablatures, to the the metaphysical importance da Vinci attributed to sfumato. In other traditions, the shadow plays even more obscure roles, connecting to questions of nostalgia, the distant past, and to the dead. As architectural drafting evolved, the depiction of shadows was used to demonstrate technical skill, as much as to indicate three-dimensional depth. Today, the shadow is an active protagonist in architectural legislation, and by extension, architectural design. Shadow casting is a standard feature of CAAD design packages, and serves both pragmatic and aesthetic functions. But can we use them to navigate through the history of architectural representation?
Voraussetzungen / BesonderesNot eligible as a Compulsory GESS Elective for students of D-ARCH.
056-0106-00LStudienreise I Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
2 KP4PS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungVenedig widersetzt sich den üblichen Kategorien, die mit der Entstehung der Institutionen des 20. Jahrhunderts einhergehen. Der Nationalstaat ist ein solches Beispiel; Venedig wurde erst 1866 italienisch. Die Stadt bietet so ein reiches Feld, um zu untersuchen, wie Finanz-, Verwaltungs- und bürgerliche Institutionen im Zusammenspiel mit Architektur und Städtebau entstanden.
LernzielDie Studierenden erlangen durch den Blick auf Institutionen ein Verständnis für das Zusammenspiel zwischen Architektur, Wirtschafts- und politischer Form. Wir analysieren unterschiedliche rechtliche Konstrukte, die im Verlauf der Jahrhunderte Venedig und sein Umland geprägt haben: Kredit, Boden, Denkmalpflege, Nationalstaat, Biennale.
InhaltBesichtigung von Schlüsselbauten mit Vorträgen und Führungen; Analysen zu den Schnittstellen zwischen institutioneller und architektonischer Form.
LiteraturWird auf der Kooperationsplattform bekannt gegeben.
056-0107-00LStudienreise II Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
2 KP4PS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungVenedig widersetzt sich den üblichen Kategorien, die mit der Entstehung der Institutionen des 20. Jahrhunderts einhergehen. Der Nationalstaat ist ein solches Beispiel; Venedig wurde erst 1866 italienisch. Die Stadt bietet so ein reiches Feld, um zu untersuchen, wie Finanz-, Verwaltungs- und bürgerliche Institutionen im Zusammenspiel mit Architektur und Städtebau entstanden.
LernzielDie Studierenden erlangen durch den Blick auf Institutionen ein Verständnis für das Zusammenspiel zwischen Architektur, Wirtschafts- und politischer Form. Wir analysieren unterschiedliche rechtliche Konstrukte, die im Verlauf der Jahrhunderte Venedig und sein Umland geprägt haben: Kredit, Boden, Denkmalpflege, Nationalstaat, Biennale.
InhaltBesichtigung von Schlüsselbauten mit Vorträgen und Führungen; Analysen zu den Schnittstellen zwischen institutioneller und architektonischer Form.
LiteraturWird auf der Kooperationsplattform bekannt gegeben.
056-0202-01LWissenschaftliche Hausarbeit (2) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
4 KPS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungDie einzelbetreute Seminararbeit zu einem individuell gewählten Thema schult die Fähigkeit zur selbständigen wissenschaftlichen Arbeit.
LernzielDie Studierenden sind in der Lage, selbständig eine wissenschaftliche Arbeit von ca 25000 Zeichen Umfang zu verfassen.
056-0203-01LProjektbezogenene Hausarbeit Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
4 KPS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungEigenständige, schriftliche, wissenschaftliche Arbeit zu einer abgegrenzten monographischen oder thematischen Fragestellung aus dem Gegenstandsbereich der Architekturgeschichte und -theorie.
LernzielZiel ist die selbständige, schriftliche, wissenschaftliche Auseinandersetzung mit einem architekturhistorischen oder architekturtheoretischen Thema. Die Studierenden erlangen einen vertieften Einblick in geisteswissenschaftliche Fragestellungen und Methoden.
InhaltDas Thema der Arbeit wird in Absprache mit den Dozierenden frei gewählt und individuell begleitet. Neben eigenen Ideen sollen Positionen der Forschung diskutiert werden. Die Handhabung der wissenschaftlichen Standards und eine klare sprachliche Argumentation werden eingeübt. Die Arbeit umfasst etwa 25'000 Zeichen.
056-0204-00LKonsultation und Präsentation Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
1 KP1AS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungWissenschaftlichen Konsultationen, in denen mit Blick auf Biographie und Laufbahn auch individuelle Lernziele vereinbart werden können. In diesem Modul stellen die Studierenden in Form eines öffentlichen Werkstattge-sprächs auch die Zwischenergebnisse ihrer Forschungsarbeit zur Diskussion.
LernzielErarbeitung eines individuellen Forschungsthemas.
056-0210-10LMAS-Arbeit Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für MAS in Geschichte und Theorie der Architektur.
15 KP21DS. Schindler Kilian, M. Delbeke
KurzbeschreibungBenotete Master Thesis, mit der die Studierenden ihre Kompetenz nachweisen, ein individuell gewähltes Forschungsthema selbständig zu erarbeiten.
Umfang: mindestens 120.000 Zeichen.
Lernziel
063-0316-00LHistory of Art and Architecture VI Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
This core course (ends with «00L») can only be passed once! Please check this before signing up.
1 KP1VM. Delbeke, S. de Jong
KurzbeschreibungExperiencing Architecture:

Architectural experience became a key concept in architectural theory and design in the second half of the 18th century. The course examines this concept in texts, designs and buildings in Paris and London. We will question the emergence of architectural experience in observations of buildings, in theories, in teachings at the academies, and in designs of buildings.
LernzielDeepen the basic knowledge
InhaltExperiencing Architecture: Words, Designs, and Buildings:

The notion that buildings are foremost objects to be experienced, and that the intended experience of buildings should guide their design, became a key concept in the second half of the eighteenth century. The course examines architectural experience in texts, designs and buildings in Paris and London, the main eighteenth-century centres of cultural debates that went through major urban and architectural developments.

It studies the role of architectural experience in discussions about the situation, spatial composition, form and meaning of buildings. It questions how the relationship between experience and design evolved in this period: in writings of architects on experiencing buildings, in theoretical concepts, in design theories presented in lectures at the academies of architecture, and in architectural design.
063-0318-21LKunst- und Architekturgeschichte (Wahlfacharbeit) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 6 KP13AM. Delbeke
KurzbeschreibungEigenständige Arbeit aus dem Bereich der Architekturgeschichte
LernzielDas selbständige Erarbeiten eines wissenschaftlichen Essays aus dem Themenbereich der Architekturgeschichte.
InhaltZiel der Wahlfacharbeit ist es, in Abstimmung mit der Assistenz ein frei gewähltes Thema aus dem Bereich der Architekturgeschichte selbständig zu bearbeiten. Neben eigenen Ideen sollen Positionen der Forschung berücksichtigt werden; auf eine korrekte wissenschaftliche Form und klare sprachliche Vermittlung wird Wert gelegt. Die Arbeit umfasst etwa 36'000 Zeichen sowie Bildmaterial nach Bedarf. Bei Beginn und vor Abgabe der Arbeit findet eine ausführliche Besprechung statt.
063-0802-00LArchitekturgeschichte und -theorie VIII (M.Delbeke/L.Stalder) Information
Dieses Kernfach ("-00L" am Ende) kann nur einmal belegt werden. Bitte vor Belegung prüfen.
2 KP2VM. Delbeke, L. Stalder
KurzbeschreibungDer Kurs bietet eine erweiterte Einführung in die Praktiken und Debatten der Architekturgeschichte und -theorie.
LernzielGrundkenntnisse der Geschichte und Theorie der Architektur.
InhaltMaarten Delbeke, Rococo

Die Vorlesungsreihe untersucht und interpretiert die Rokoko-Kirchenarchitektur des heutigen Süddeutschlands, indem sie ihren religiösen und politischen Kontext untersucht, eine genaue Lektüre einer Reihe von Fallstudien vorschlägt und eine thematische Analyse einiger ihrer wichtigsten Merkmale anbietet. Der Kurs ist gleichzeitig als gründliche Einführung und als offener Entdeckungsprozess gedacht, in dem vorläufige Beobachtungen abgewogen und gemeinsam diskutiert werden.


Laurent Stalder: Was ist neu im New Brutalism?

Die Vorlesung untersucht einige Schlüsselkonzepte der Architektur der Nachkriegszeit am Beispiel der englischen Avantgarde. Ein besonderer Fokus wird dabei auf die Frage der Performanz in der Architektur gelenkt, von ihren konstruktiven Fragen (z.B. Vorfabrikation), statischen Herausforderungen (z.B. plastische Theorie), bauphysikalischen Eigenschaften (z.B. Isolation), infrastrukturellen Veränderungen (z.B. Leitungen und Geräte), bis hin zu den räumlichen Herausforderungen (z.B. Environment) und ihren ästhetischen Konsequenzen auf Mensch, Architektur und Umwelt. Ziel der Vorlesung ist es, über die Aufarbeitung der jüngeren Architekturgeschichte einige Konzepte zu beleuchten, welche die Architektur der Gegenwart nach wie vor nachhaltig prägen.
LiteraturStalder: Brutalism https://stalder.arch.ethz.ch/lehrveranstaltungen/um-1950-new-brutalism-etc
Delbeke: Rococo = https://delbeke.arch.ethz.ch/lehrveranstaltungen/rococo-in-switzerland-and-southern-germany-fs-21
Voraussetzungen / BesonderesStalder: Brutalism = https://ethz.zoom.us/j/91848526400
Delbeke: Rococo = https://ethz.zoom.us/j/94762667751?pwd=RVhjK2VGL05qRHE2OXk5RGZBaUdZZz09 (Passcode: 258453)
063-0806-00LInputs From Outside In the Field of History and Theory of Architecture (Guest Professor's Lecture) Information
This core course (ends with «00L») can only be passed once! Please check this before signing up.
2 KP2VC. Brothers, M. Delbeke, L. Stalder
KurzbeschreibungThis course will aim to explore the Mediterranean, a region of great importance to trade, culture and politics over many centuries that continues to defy conventional academic and geographic categories. The course will aim to expand the existing discussion towards the inclusion of the built environment and cultural artifacts, and contemporary reverberations of the region’s history.
LernzielThe course considers buildings and landscapes from across the Mediterranean world, encompassing Italy, Spain, the Ottoman Empire, North Africa and Egypt. Its chronological and geographical scope is meant to bring into question some the conventional categories by which art and architectural history are studied: “Medieval,” “Renaissance,” “Italian,” “Islamic,” “Western,” etc. These categories tend to impose a particular narrative on history, suggesting that the Renaissance was a break with the middle ages, that Florence was the cultural center of Europe, and that the relation between European and Islamic societies could be manifest only through conflict. This course will attempt to resist this narrative, and to propose an alternative one based on the ideas of cultural interchange, rivalry, and appropriation.
InhaltNationalism has cast a long shadow in the humanities, dividing disciplines along lines that often do not correspond to the most important boundaries of earlier eras, or even of our own. This course will aim to explore the Mediterranean, a region of great importance to trade, culture and politics over many centuries that continues to defy conventional academic and geographic categories. While Mediterranean studies were established by Fernand Braudel (in La Méditerranée et le monde méditerranéen à l’époque de Philippe II, 1949) and have seen a revival of interest in the last decades, the course will aim to expand the existing discussion towards the inclusion of the built environment and cultural artifacts, and towards a consideration of the contemporary reverberations of the region’s history.

The course considers a range of buildings and landscapes from across the Mediterranean world, encompassing Italy, Spain, the Ottoman Empire, North Africa and Egypt. Its chronological and geographical scope are meant to bring into question some the conventional categories by which art and architectural history are studied: “Medieval,” “Renaissance,” “Italian,” “Islamic,” “Western,” etc. These categories tend to impose a particular narrative on history, suggesting that the Renaissance was a break with the middle ages, that Florence was the cultural center of Europe, and that the relation between European and Islamic societies could be manifest only through conflict. This course will attempt to resist this narrative, and to propose an alternative one based on the ideas of cultural interchange, rivalry, and appropriation. In considering this range of subject matter, emphasis will be placed on sites, cities, and monuments that show the traces of a layered or contested history.
063-0856-21LSubject Semester (Fachsemester) FS21 in the Field of History and Theory of Architecture (gta Delbeke Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Architektur MSc, Studienreglement 2017.
Belegung nur nach Absprache mit dem Dozierenden möglich.

Ein Fachsemester kann während des Masterstudiums nur einmal belegt werden!
14 KP29AM. Delbeke
KurzbeschreibungTheme for this History Research Studio is ‘The Ways of the Architect’. The Studio aims at exploring the artistic, social and cultural paradigms through which the figure of the early modern architect became institutionalized and canonized or, conversely, was questioned and challenged, through professional practices, craftsmanship, discourse, iconography, education, politics and so on.
LernzielStudents are invited to identify and investigate their own specific case studies that pertain to this theme. The Studio will teach students to be both historically and critically competent. By combining different historiographical approaches, students will develop the skills to articulate their research questions, carry out appropriate primary and secondary study and write a complete paper.

The structure of the studio will follow an input-exchange-output model. All members of the chair will provide input, to both the theme and method, as well as examples and references of research. There is also room for students to read and discuss together with the material prepared for them (short texts, summaries and reading lists) and the materials they found. Weekly group meetings and individual supervision by the chair members will help students in academic research and writing. Exchanges with the researchers at the chair are also beneficial to further develop their research themes and teaching.
InhaltThe cultural, economic, social and professional identification of the architect has been the object of countless debates and profound transformations over the early modern period. Far from being univocal, these transformations are a result of specific historical milieus and socio-cultural conditions. There is not such as the architect, but rather a vast universe of architectural practices and products, each the result of the unique conditions of a time and a place. This Master Studio invites students to adopt the figure of the architect as a primary investigative territory to critically examine the ways in which architecture is produced, conceptualised and historicised in a particular cultural and historical context.

The courses and meetings of the semester will examine the professional, artistic, authorial and cultural identification of the architect as an opportunity for debate and discourse over architectural history during the early modern period (circa 1450-1850). Possible topics include:

- How specific cultural and social contexts (e.g. Switzerland, Italy, France, England) impacted and codified specific ‘ways’ of being an architect (i.e. traditions of craftmanship, political/religious forces, economic conditions…).
- The ways in which early modern architects developed a professional profile and promoted their own persona, for example through books or by establishing relationships with patrons or political figures.
- How architects operated in the field, and the outcomes of their practice: buildings, temporary structures, books, drawings, paintings, decorations, furniture, design methods, pedagogy…
- The social and cultural status of the architect and its public dimension and reception, for example through issues of gender, education, personal background, personality...
- The position of the architect in relation to other figures, such as craftsmen, builders, plasterers, printers, engravers, patrons, politicians, writers, clients, colleagues, students…

The course examines the ways in which architects cultivated and negotiated their identities, how they carried out their work and the forces at play along these processes, in relation to specific places, such as Switzerland, Italy or France. On the one hand, we understand the necessity of a canonical history; on the other hand, the Studio searches and tests approaches and methods of enquiry that challenge that canon and propose a different history.

As the incipit of his Story of Art, Ernst Gombrich famously stated that ‘There is no such thing as art. There are only artists.’ Along similar lines, in order to understand how architectural practitioners operated, how their work was received and represented, and how their professional profiles were constructed, we have to also examine the cultures, artistic sensibilities, technological systems, politics and economies across which they existed. ‘The Ways of the Architect’ seeks to ‘start with the architect’ as a key entry point into the ways in which architecture itself was negotiated through the conditions of specific a place and time.
Voraussetzungen / BesonderesDie Stelle für dieses Fachsemester sind begrenzt. Bitte senden Sie Ihre Bewerbung per E-Mail (ein 300 Wörter umfassendes Motivationsschreiben und ein 300 Wörter umfassendes Statement zu Ihrem Interessengebiet) bis spätestens Mittwoch, 20. Januar 2021 an: professur.delbeke@gta.arch.ethz.ch

Sie erhalten bis Mittwoch, 3. Februar 2021, eine Nachricht über Ihre Zulassung zum Fachsemester.

Während des Masterstudiums darf nur einmal ein Fachsemester belegt werden!
064-0004-21LAdvanced Topics in History and Theory of Architecture Information 3 KP2KM. Delbeke, T. Avermaete, L. Stalder
KurzbeschreibungAdvanced Research Methods in the History and Theory of Art and Architecture
LernzielAcquiring insight in the different possible research methods available to PhD-researchers in the fields of the history and theory of art and architecture.
InhaltMannerism - baroque - rococo
The seminar will treat the history and historiography of European architecture of the 16th up to 19th century, with a central focus on the uses and meaning of these three notions. The aim is to confront historiographic reflection with historical enquiry, in order to familiarise participants with key moments in architectural history, while provoking a critical reflection on how this history is written. The seminar will consist of collective readings of key texts as well as guest lectures by leading scholars.