Fritz Brugger: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2016 |
Name | Herr Dr. Fritz Brugger |
Adresse | Professur für Entwicklungsökonomie ETH Zürich, CLD B 11 Clausiusstrasse 37 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 50 97 |
fritz.brugger@nadel.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Dozent |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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860-0015-00L | Supply and Responsible Use of Mineral Resources I | 3 KP | 2G | C. A. Heinrich, L. Bretschger, F. Brugger, S. Hellweg, B. Wehrli | |
Kurzbeschreibung | Students critically assess the economic, social, political, and environmental implications of extracting and using energy resources, metals, and bulk materials along the mineral resource cycle for society. They explore various decision-making tools that support policies and guidelines pertaining to mineral resources, and gain insight into different perspectives from government, industry, and NGOs. | ||||
Lernziel | Students will be able to: - Explain basic concepts applied in resource economics, economic geology, extraction, processing and recycling technologies, environmental and health impact assessments, resource governance, and secondary materials. - Evaluate the policies and guidelines pertaining to mineral resource extraction. - Examine decision-making tools for mineral resource related projects. - Engage constructively with key actors from governmental organizations, mining and trading companies, and NGOs, dealing with issues along the mineral resource cycle. | ||||
Literatur | URL: https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=1403 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Seven week course offered from February 23rd to April 14th. This course is prerequisite for the case study module course 860-0016-00 Supply and Responsible Use of Mineral Resources II. Bachelor of Science or Engineering, and enrolled in a Master's or PhD program at ETH Zurich. | ||||
860-0016-00L | Supply and Responsible Use of Mineral Resources II Maximale Teilnehmerzahl: 12 Voraussetzung: Die LE 860-0016-00L Supply and Responsible Use of Mineral Resources II muss in gleichem Semester belegt und besucht werden. | 3 KP | 2U | B. Wehrli, F. Brugger, C. A. Heinrich, N. Lefebvre, J. Mertens | |
Kurzbeschreibung | Students integrate their knowledge of mineral resources and technical skills to frame and investigate a commodity-specific challenge faced by countries involved in resource extraction. By own research they evaluate possible policy-relevant solutions, engaging in interdisciplinary teams coached by tutors and experts from natural social and engineering sciences. | ||||
Lernziel | Students will be able to: - Integrate, and extend by own research, their knowledge of mineral resources from course 860-0015-00, in a solution-oriented team with mixed expertise - Apply their problem solving, and analytical skills to critically assess, and define a complex, real-world mineral resource problem, and propose possible solutions. - Summarize and synthesize published literature and expert knowledge, evaluate decision-making tools, and policies applied to mineral resources. - Document and communicate the findings in concise group presentations and a report. | ||||
Skript | URL: https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=1403 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Prerequisite is 860-0015-00 Supply and Responsible Use of Mineral Resources I. Limited to 12 participants, and the lecturers will compose two teams of mixed background and expertise. First priority will be given to students enrolled in the Master of Science, Technology, and Policy Program. These students must confirm their participation by February 8th by registration through MyStudies. Other graduate students interested in enrolling will be placed onto a waiting list when registering through MyStudies. In addition, these students should please send an e-mail to Prof. Heinrich (christoph.heinrich@erdw.ethz.ch) explaining their motivation in a few sentences. | ||||
865-0000-01L | Planung und Monitoring von Projekten Nur für Studierende des MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 2 KP | 3G | R. Batliner, F. Brugger | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt eine Einführung in die aktuellen methodischen Grundlagen der ergebnisorientierten Planung und Steuerung von Projekten der Entwicklungszusammenarbeit. Er befähigt die Teilnehmenden, die wichtigsten Instrumente für die Projektplanung und für den Aufbau eines wirkungsorientierten Monitoringsystems situationsgerecht anzuwenden. | ||||
Lernziel | Der Kurs vermittelt eine Einführung in die aktuellen methodischen Grundlagen der ergebnisorientierten Planung und Steuerung von Projekten der Entwicklungszusammenarbeit. Er befähigt die Teilnehmenden, die wichtigsten Instrumente für die Projektplanung und für den Aufbau eines wirkungsorientierten Monitoringsystems situationsgerecht anzuwenden. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. | ||||
865-0044-00L | Evaluation von Projekten Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 1.6 KP | 2G | R. Batliner, F. Brugger | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs befasst sich mit verschiedenen konzeptionellen Evaluationsansätzen von Projekten der internationalen Zusammenarbeit. Kenntnisse und Fähigkeiten für einen situationsgerechten Einsatz verschiedener Evaluationsformen zur Analyse von Resultaten und Prozessen von Entwicklungsvorhaben werden gefördert. Der Kurs befähigt, Evaluationsprozesse effektiver und effizienter zu planen und zu steuern. | ||||
Lernziel | Der Kurs befähigt Evaluationsprozesse effektiver und effizienter zu steuern. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. Elektronische Einschreibung darf erst nach Einschreibung am NADEL-Sekretariat erfolgen. | ||||
865-0056-00L | Friedensförderung in der IZA Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 1.6 KP | 2G | F. Brugger | |
Kurzbeschreibung | Dieser Kurs bietet eine Einführung in das Thema und leistet einen Beitrag zum besseren Verständnis der aktuellen Debatte und Politikpraxis. Er verschafft den Teilnehmenden einen Überblick über Konzepte, methodische Ansätze und operationelle Erfahrungen und Herausforderungen der verschiedenen Akteure, die in diesem komplexen Bereich tätig sind. | ||||
Lernziel | Dieser Kurs bietet eine Einführung in das Thema und leistet einen Beitrag zum besseren Verständnis der aktuellen Debatte und Politikpraxis. | ||||
865-0066-01L | Mediation Process Design: Supporting Dialog and Negotiation Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden. MACIS Studierende registrieren sich beim NADEL-Sekretariat. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 2 KP | 3G | F. Brugger, S. J. A. Mason | |
Kurzbeschreibung | The aim of this course is to gain a basic understanding of dialog, negotiation and mediation process design: what are different principles, approaches and questions related to process design that development cooperation practitioners need to be aware of? | ||||
Lernziel | - Understand the basic principles of dialog, negotiation and mediation processes and how these methods can be situated in the broader field of development, in fragile contexts, and peace-building. - Gain insight into different design approaches - Practice basic skills of dialogue facilitation and mediation. - Explore ways for improving collaboration with local and international third parties designing and guiding negotiation and mediation processes. |