Anett Hofmann: Katalogdaten im Herbstsemester 2019 |
Name | Frau Dr. Anett Hofmann |
Departement | Umweltsystemwissenschaften |
Beziehung | Dozentin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
751-1010-00L | Wissenschaftliches Arbeiten Teil II: Wissenschaftliches Schreiben | 2 KP | 4G | R. Kölliker, M. Barthel, I. Gangnat, A. K. Gilgen, A. Hofmann, R. Hüppi, A. Oberson Dräyer, E. A. Pérez Torres, A. Sanchez Vallet, B. Studer, F. Tamburini, M. Terranova, D. J. Wüpper | |
Kurzbeschreibung | Die Studierenden kennen die Grundlagen und die Konventionen des wissenschaftlichen Schreibens in den Naturwissenschaften, können wissenschaftliche Literatur suchen und verwalten sowie wissenschaftliche Publikationen analysieren. Sie setzen das Gelernte beim Schreiben eines eigenen Textes um. | ||||
Lernziel | Die Studierenden kennen die Grundlagen und die Konventionen des wissenschaftlichen Schreibens in den Naturwissenschaften. Sie setzen das Gelernte beim Schreiben eines kritischen Literaturberichtes zu einem agrarwissenschaftlichen Thema ihrer Wahl um. Die Lehrveranstaltung bereitet die Studierenden auf weitere schriftliche Arbeiten im Studium der Agrarwissenschaften vor, beispielsweise auf die Bachelor-Arbeit. | ||||
Skript | Es wird ein Skript abgegeben. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Note für die LV Wissenschaftliches Arbeiten (Teil I: Grundlagen (WiA) und Teil II: Wissenschaftliches Schreiben (WiSch)) setzt sich aus den Leistungen der Lehrveranstaltungen im 4. und 5. Semester zusammen. Die Note für WiSch (5. Sem.) zählt zu 80% zur Gesamtnote und setzt sich zusammen aus der Note für den kritischen Literaturbericht (80%), der Abgabe der beiden Peer- Feedbacks (je 5%) und der Einhaltung der beiden Deadlines (Abgabe Gliederungsentwurf und Abgabe Literaturbericht (je 5%)) | ||||
751-5001-00L | Agroecologists without Borders | 2 KP | 2S | A. Hofmann, J. Dierks, J. Six | |
Kurzbeschreibung | In this seminar students apply their knowledge on sustainable agriculture, tropical soils and land use to a case study related to a current research project from the Sustainable Agroecosystems group. The seminar offers interactions with researchers and extension specialists working in the context of agricultural development. | ||||
Lernziel | (1) Students analyze one concrete example of an agricultural research project in a tropical agroecosystem. (2) Students broaden their understanding of environmental and socio-economic challenges of smallholder farmers. (3) Students articulate complexity and challenges in agricultural development interventions. (4) Students develop their science communication skills by producing science communication materials in the context of the given case study. (5) Students practice their project management skills and write a project management plan. | ||||
Inhalt | In fall term 2019 the case study will be on agroforestry in central Malawi. The case study is closely related to the ongoing research project "Trees for the enhancement of mycorrhizal functioning in low-input maize cropping systems" by Janina Dierks (http://www.sae.ethz.ch/research/Diverse_Agroecosystems/CroppingSystem.html) and science communication materials will be developed for the implementation in a rural context in central Malawi. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Students signing up for this class should have a strong interest in tropical agriculture and science communication. | ||||
751-5003-00L | Sustainable Agroecosystems II | 2 KP | 2V | A. Hofmann, M. Hartmann | |
Kurzbeschreibung | Die Lehrveranstaltung vermittelt Methoden der agrarökologischen Forschung durch ausgewählte Fallbeispiele aktueller Forschungsprojekte der Arbeitsgruppe Nachhaltige Agrarökosysteme, sowie praktische Übungen. Die Studierenden erhalten einen Überblick zu Akteuren im Bereich der nachhaltigen Agrarentwicklung. | ||||
Lernziel | (1) Fallbeispiele aus aktuellen agrarökologischen Forschung analysieren, (2) Methoden für agrarökologische Feld- und Laboruntersuchungen erlernen, (3) Institutionen mit ihren Projekten im Kontext der nachhaltigen Agrarentwicklung einordnen. | ||||
Literatur | Gliessman, S.R. (2014) Agroecology: the ecology of sustainable food systems. 3rd edition, CRC Press. 405 p. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Vorheriger Besuch der Lehrveranstaltung Nachhaltige Agrarökosysteme I (Sustainable Agroecosystems I) 751-5000-00G (jeweils im Frühjahrssemester) empfohlen. | ||||
751-5201-00L | Tropical Cropping Systems, Soils and Livelihoods (With Excursion) | 5 KP | 5G | J. Six, A. Hofmann | |
Kurzbeschreibung | This course guides students in analyzing and comprehending tropical agroecosystems and food systems. Students gain practical knowledge of field methods, diagnostic tools and survey methods for tropical soils and agroecosystems. An integral part of the course is the two-week field project in Ethiopia, which is co-organized with Arba Minch University (Ethiopia) and KU Leuven (Belgium). | ||||
Lernziel | (1) Overview of the major land use systems in the East African Rift valley. (2) Transdisciplinary analysis of agricultural production systems in Southern Ethiopia. (3) Hands-on training on the use of field methods, diagnostic tools and survey methods. (4) Collaboration in international student teams (MSc students from Switzerland, Belgium and Ethiopia) | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The field project in Ethiopia will take place from Nov. 16 to Dec. 1, 2019. The number of participants of this class is limited to 20 students due to capacity limitations for the field project in Ethiopia. Participating students are strongly recommended to verify with lecturers from other courses whether their absence of two weeks may affect their performance in the respective courses. If you have questions regarding this class, please contact: anett.hofmann@usys.ethz.ch |