Anett Hofmann: Catalogue data in Spring Semester 2018 |
Name | Dr. Anett Hofmann |
Department | Environmental Systems Science |
Relationship | Lecturer |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
751-1000-00L | Interdisciplinary Project Work ![]() Only for Master Students in Agricultural Sciences and Food Sciences. Prerequisite: successful completion of the bachelor programme. | 4 credits | 3U | B. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, S. Boulos, E. Buff Keller, M. Erzinger, R. Finger, A. K. Gilgen, M. C. Härdi-Landerer, C. Hartmann, A. Hofmann, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, M. Schuppler, M. Siegrist, A. Walter | |
Abstract | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Fragestellungen, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung und verfassen einen Projektbericht. | ||||
Learning objective | Die Studierenden - können für Fragestellungen von Partnern aus der Schweizer Nahrungsmittelwertschöpfungskette wissen-schaftlich fundierte und praxistaugliche Lösungen entwickeln. - könne mit Hilfe von Grundlagen des Projektmanagements die Lösungsentwicklung zielgerichtet und effizient abwickeln sowie steuern. - kennen Elemente der Teamarbeit und können diese in ihrem Projektteam zur Erarbeitung und Lösungsent-wicklung erfolgreich anwenden; - können die entwickelten Lösungen in mündlicher und schriftlicher Form nachvollziehbar, überzeugend und adressatengerecht präsentieren. - reflektieren die geleistete Arbeit im Projektteam, mit dem Coach und als Einzelperson und ziehen daraus Konsequenzen für ihr weiteres Handeln in Projektteams. | ||||
Content | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaften bearbeiten Fragestellungen, welche ihnen von Projektpartnern aus der Praxis entlang der Schweizer Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Dabei werden sie von einem Coach beider Studienrichtungen angeleitet und unterstützt. Sie lernen zudem selbstorganisiert ein praxisorientiertes Projekt in Zusammenarbeit mit dem Projektpartner und dem Coach abzuwickeln. Die Studierenden wenden ihre erworbenen fachlichen und überfachlichen Kompetenzen in ihrem Projektteam zur Erarbeitung und Entwicklung von Lösungen für die Fragestellungen des Projektpartners an. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zuhanden des Projektpartners. Die Studierenden reflektieren die geleistete Projektar-beit sowie ihre Team- und Projektmanagementkompetenzen. Vorlesungszeit, Selbststudium, externe Projekttage: Die Lehrveranstaltung findet am Donnerstag während dem Semester von 12:30-15:00 statt. Während der Semes-terzeit arbeiten die Studierenden zudem ausserhalb der Vorlesungszeit im Selbststudium an den Projekten. Die externen Projekttage werden vom 18.6.18-21.6.18 in Lyss durchgeführt. | ||||
Prerequisites / Notice | Unterrichtssprache: Deutsch | ||||
751-5000-00L | Sustainable Agroecosystems I ![]() | 2 credits | 2G | J. Six, M. Hartmann, A. Hofmann, C. Schöb | |
Abstract | This lecture with integrated exercises and farm visit introduces the factors, processes and interactions that control the functioning of temperate and tropical agroecosystems. Students will be guided to critically examine agricultural practices and management strategies to increase resource use efficiency, while minimizing negative impacts on the environment and ensuring socio-economic viability. | ||||
Learning objective | Students critically analyze concepts of sustainable agriculture. | ||||
Literature | Gliessman, S.R. (2015) Agroecology: The ecology of sustainable food systems, CRC Press, 371 p. | ||||
Prerequisites / Notice | The integrated exercises allow students to put their knowledge into practice in a greenhouse experiment, the "Complex vegetable system challenge". | ||||
751-5102-00L | Biogeochemical Modeling of Agroecosystems | 3 credits | 2G | M. Necpalova, A. Hofmann, J. Six | |
Abstract | This class provides an introduction to biogeochemical modeling in the context of agricultural systems. It covers the general background and principles of modeling agricultural biogeochemistry (e.g., plant growth, soil C&N dynamics and soil GHG emissions). It consists of lectures and exercises that focus on the theoretical background and practical application of the DayCent model to agroecosystems. | ||||
Learning objective | The aim of the class is to increase students' awareness of how important biogeochemical models are in environmental and ecological assessments of various agroecosystems. The focus is on the DayCent model understanding and its site level application, including model calibration, evaluation, and sensitivity/uncertainty analysis. | ||||
Content | - Introduction to the modeling process and overview of the widely used biogeochemical models - Using the biogeochemical model in the socioeconomic context - Management and environmental controls on biogeochemical processes - Modeling plant growth and development - Modeling soil organic matter and nutrient dynamics - Modeling soil greenhouse gas emissions - Model calibration - Model testing and evaluation - Overview of sensitivity analysis methods - Overview of uncertainty analysis methods Lab 1: How to set up the DailyDayCent model, overview of the model environment Lab 2: How to prepare DailyDayCent soil and weather input files Lab 3: How to schedule crop and management events and apply the model to site-specific conditions Lab 4: Running the model and exploring the plant growth sub-model Lab 5: Exploring the soil organic matter sub-model and nutrient dynamics Lab 6: Exploring the soil GHG sub-model and calculating soil net global warming potential Lab 7: How to calibrate the main crop and soil parameters in the model Lab 8: How to evaluate the model performance Lab 9: How to determine how sensitive the model output is with respect to model parameters and inputs Lab 10 and Lab 11: Students’ work on their final modeling projects with assistance | ||||
Lecture notes | Grading of the individual student performance (i.e. no group work) is based on: (1) quizzes on the class assignments during the semester (30%); (2) the presentation of the final modeling project (30%); and (3) the final modeling project report (40%). | ||||
Prerequisites / Notice | Students signing up for this course should have a strong interest in data analysis and modeling of ecosystem processes. The class is set up in a flipped classroom format. Please note that the assignments will require approximately 60 minutes of the preparation time for each class. |