Quentin Lohmeyer: Catalogue data in Spring Semester 2019

Award: The Golden Owl
Name Dr. Quentin Lohmeyer
Address
Chair of Product Dev.& Eng. Design
ETH Zürich, LEE O 218
Leonhardstrasse 21
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telephone+41 44 632 38 53
E-mailqlohmeyer@ethz.ch
DepartmentMechanical and Process Engineering
RelationshipLecturer

NumberTitleECTSHoursLecturers
151-0302-00LInnovation Process2 credits1V + 1UM. Meboldt, Q. Lohmeyer
AbstractThe lecture considers the basic steps of the innovation process from the idea to the product with a special focus on the corresponding elements of the design and development methodology. The methods and tools are practical applied in the accompanied Innovation Project.
ObjectiveThe students know the basic steps of the innovation process as well as the methods supporting the design and development within. In addition to this the students enable the competence to choose, adapt and apply suitable methods depending on the current situation.
ContentBasic Development Methodology
- Creativity Techniques
- Evaluation and Selection Methods
- Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)
- Questioning Techniques and Test Strategies

Basic Design Methodology
- Basic Rules of Embodiment Design
- Principles of Embodiment Design
- Design for Production
- Prototyping and System Optimization
Lecture notesHandouts of the lecture slides are distributed on the website.
Literature1) Cross, N. (2008) Engineering Design Methods. Chichester, Wiley.
2) Pahl, G.; Beitz, W.; Feldhusen, J.; Grote, K.-H. (2007) Engineering Design. London, Springer.
Prerequisites / NoticeFor Bachelor studies in Mechanical and Process Engineering the lecture "Maschinenelemente" (HS) is examined together with "Innovationsprozess" (FS).
151-1072-00LMentored Work in Didactics of Mechanical and Process Engineering Restricted registration - show details 2 credits4AQ. Lohmeyer
AbstractIn their mentored work, the students combine and extend their knowledge of didactics of engineering to develop a syllabus.
ObjectiveThe students are able to develop a syllabus.
Based on didactical literature, they combine different teaching techniques and methods.
They reflect different forms of assessments and are able to use them appropriately.
ContentDie Studierenden lesen sich zuerst in Literatur zur Unterrichtsplanung ein. Dann kombinieren Sie dieses Wissen mit demjenigen aus den Fachdidaktiken und den Erziehungswissenschaften, um einen Semesterplan grob zu entwickeln. Die fachlichen und zeitlichen Randbedingungen sind durch den Beschrieb eines Fachhochschul-Moduls gegeben. Das Ziel ist möglichst lerneffektiver Unterricht.
Lecture notesEine kurze Anleitung steht zur Verfügung.
LiteratureDer Einsatz von geeigneter Literatur ist Teil des Leistungsauftrages.
Prerequisites / NoticeVoraussetzung: Beide Fachdidaktik-Lehrveranstaltungen absolviert.

Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden.
151-1079-00LTeaching Internship Including Examination Lessons Mechanical and Process Engineering Restricted registration - show details
The teaching internship can just be visited if all other courses of TC have been completed.
Repetition of the teaching internship is not possible, also if the examination lessons have to be repeated.
6 credits13PQ. Lohmeyer
AbstractStudents apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons.
Objective- Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching.
- They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils.
- They learn the skills of the teaching trade.
- They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution.
- They learn to assess pupils' work.
- Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance.
ContentDie Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen.
Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
Prerequisites / NoticeDieses Unterrichtspraktikum ist für Studierende, die sich ab dem HS 2011 ins DZ eingeschrieben haben.
Alle anderen Lehrveranstaltungen des DZ sind erfolgreich abgeschlossen.
Findet verbindlich am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektion statt!
227-0858-00LSubject Didactics II for D-MAVT and D-ITET Information Restricted registration - show details 4 credits3GQ. Lohmeyer, A. Colotti
AbstractApplication of didactical methods to topics in engineering.
ObjectiveThe students
- Using a detailed didactic analysis learn to acquaint themselves with an extensive study area, such that they access various sources, procure materials and reflect on the relevance of the topic and the approach they have adopted with regard to training, professionalism, subject didactics and possibly also social aspects.
- Can apply demanding teaching methods in the context of various teaching-learning strategies in a reflective and knowledge-based manner.
- Can organize the basic requirements of teaching in a manner that is oriented towards the target audience.
Content- Analyse der Ausgangslage und des Unterrichtsgegenstandes
- Unterrichtsmethoden
- Selbststudium
- ICT-Einsatz im Unterricht
- Qualifikationsverfahren planen und durchführen
Literature[1] Gross, D., W. Hauger, J. Schröder, and W. Wall, Technische Mechanik 1 - Statik, Berlin: Springer, 2006.
[2] Hasselhorn, M., and A. Gold, Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren, Stuttgart: Kohlhammer, 2006.
[3] Reichardt, J., Lehrbuch Digitaltechnik: eine Einführung mit VHDL, München: Oldenbourg, 2009.
Prerequisites / NoticeVoraussetzung: Erziehungswissenschaftliche Lehrveranstaltung schon absolviert oder gleichzeitig.
Fachdidaktik I absolviert.