Bruno Sudret: Katalogdaten im Herbstsemester 2022

NameHerr Prof. Dr. Bruno Sudret
NamensvariantenBruno Sudret
B. Sudret
LehrgebietRisiko, Sicherheit und Quantifizierung von Ungewissheiten im Bauingenieurwesen
Adresse
Risiko, Sich., Ungew. im Bauing.w.
ETH Zürich, HIL E 22.3
Stefano-Franscini-Platz 5
8093 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 633 04 44
E-Mailsudret@ethz.ch
URLhttp://www.rsuq.ethz.ch
DepartementBau, Umwelt und Geomatik
BeziehungOrdentlicher Professor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
101-0113-00LBaustatik I Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Bauingenieurwissenschaften BSc.
5 KP3V + 2UB. Sudret
KurzbeschreibungEinführung in die Baustatik anhand von statisch bestimmten Stabtragwerken, Fachwerken, Spannungen und Verformungen sowie einfachen statisch unbestimmten Stabtragwerken (Kraftmethode)
Lernziel- Verständnis des Tragverhaltens von Stabtragwerken im elastischen Zustand
- Sichere Anwendung der Gleichgewichtsbedingungen
- Verständnis der Grundlagen der Kontinuumsmechanik mit Anwendung der Energiesätze
- Berechnung elastischer Spannungsverteilungen und Formänderungen
- Beherrschen der Kraftmethode zur Berechnung von statisch unbestimmten Tragwerken
Inhalt- Gleichgewicht starrer Systeme
- Schnittgrössen in statisch bestimmten Stabtragwerken
- Gekrümmte Balken, Bogen und Seile
- Elastische Fachwerke
- Einflusslinien
- Grundlagen der Kontinuumsmechanik
- Spannungen in elastischen Balken
- Verformungen elastischer Balken
- Energiesätze für Tragwerke
- Kraftmethode
SkriptBruno Sudret, "Einführung in die Baustatik" (2021)
Literatur* Bruno Sudret, "Baustatik - Eine Einführung", Springer Vieweg
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-35255-4

* Peter Marti, "Baustatik", Wilhelm Ernst & Sohn, Berlin, 2012, 683 pp.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
101-0113-10LBaustatik (für Umweltingenieurwissenschaften) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Umweltingenieurwissenschaften BSc.
3 KP2.5GB. Sudret
KurzbeschreibungEinführung in die Baustatik anhand von statisch bestimmten Stabtragwerken, Fachwerken. Spannungen in statisch bestimmten Stabtragwerken.
Lernziel- Verständnis des Tragverhaltens von Stabtragwerken im elastischen Zustand
- Sichere Anwendung der Gleichgewichtsbedingungen
- Verständnis der Grundlagen der Kontinuumsmechanik mit Anwendung der Energiesätze
- Berechnung elastischer Spannungsverteilungen

In dem Fach "Baustatik (für Umweltingenieurwissenschaften)" werden die Kompetenzen Prozessverständnis, Systemverständnis und Modellierung gelehrt und angewandt. Prozessverständnis und Systemverständnis werden auch geprüft.
Inhalt- Gleichgewicht starrer Systeme
- Schnittgrössen in statisch bestimmten Stabtragwerken
- Gekrümmte Balken, Bogen und Seile
- Elastische Fachwerke
- Einflusslinien
- Grundlagen der Kontinuumsmechanik
- Spannungen in elastischen Balken
SkriptBruno Sudret, "Einführung in die Baustatik", 2021
Verfügbar in Moodle mit Übungen.
LiteraturB. Sudret, Baustatik - eine Einführung, 2022, Springer Vieweg.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-35255-4
101-0700-00LProgramming for Engineers Information 4 KP2V + 2UB. Sudret, N. Lüthen
KurzbeschreibungThis course is a hands-on introduction to programming with Matlab and Python, oriented at the needs of civil engineers. The course is held in a novel format comprising self-paced tutorials, a project consisting of implementing an engineering application including graphical user interface, and individual meetings with teaching assistants to demonstrate understanding and progress.
LernzielStudents recognize the usefulness and power of computer tools in civil engineering, and are prepared to independently use Matlab or Python for solving future problems.
• Students are able to explain basic computer science concepts in simple terms.
• Students are able to understand and explain the functionality of existing code.
• Students are able to analyse a simple civil engineering problem in order to partition it into logical blocks and devise an algorithm to systematically solve the problem.
• Students are able to implement simple imperative algorithms in Matlab and Python and explain the functionalities of their code. They are able to extend existing code with new functionalities.
• Students are able to validate, test and debug their own code as well as existing code.
• Students are able to explain the basics of object-oriented and interactive programming and are able to extend existing skeleton code to create simple graphical user interfaces.
InhaltThe course is structured into six modules. The first five are using Matlab, while the last introduces Python.
1. Getting to know Matlab: Matlab as a calculator, variables and arrays
2. Programming basics I: iterating and branching
3. Programming basics II: input and output, functions, visualization
4. Introduction to scientific programming: implementing simple algorithms from numerics, statistics and discrete math; validation, testing and debugging
5. From structures to objects to GUI: basics of object-oriented programming, introduction to interactive programming and graphical user interfaces (GUI)
6. Introduction to programming with Python
SkriptA script will be provided. The students will discover the topics of each module through E.Tutorials that they will follow at their own pace online.
LiteraturAdditional book (not mandatory):
T. Siauw and A. M. Bayen. An introduction to MATLAB programming and numerical methods for engineers, Elsevier (2015).
ISBN: 978-0-12-420228-3
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgefördert
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengefördert
Integrität und Arbeitsethikgefördert
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion gefördert
Selbststeuerung und Selbstmanagement gefördert
101-1187-00LKolloquium Baustatik und Konstruktion0 KP2KA. Taras, E. Chatzi, A. Frangi, W. Kaufmann, B. Stojadinovic, B. Sudret, M. Vassiliou
KurzbeschreibungDas Institut für Baustatik und Konstruktion (IBK) lädt Professoren in- und ausländischer Hochschulen, Fachleute aus Praxis & Industrie oder wissenschaftliche Mitarbeiter des Institutes als Referenten ein. Das Kolloquium richtet sich sowohl an Hochschulangehörige, als auch an Ingenieure aus der Praxis.
LernzielNeue Forschungsergebnisse aus dem Fachbereich Baustatik und Konstruktion kennen lernen.
364-1058-00LRisk Center Seminar Series0 KP2SH. Schernberg, D. Basin, A. Bommier, D. N. Bresch, S. Brusoni, L.‑E. Cederman, P. Cheridito, F. Corman, H. Gersbach, C. Hölscher, K. Paterson, G. Sansavini, B. Stojadinovic, B. Sudret, J. Teichmann, R. Wattenhofer, U. A. Weidmann, S. Wiemer, M. Zeilinger, R. Zenklusen
KurzbeschreibungThis course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling complex socio-economic systems and crises. Students and other guests are welcome.
LernzielParticipants should learn to get an overview of the state of the art in the field, to present it in a well understandable way to an interdisciplinary scientific audience, to develop novel mathematical models for open problems, to analyze them with computers, and to defend their results in response to critical questions. In essence, participants should improve their scientific skills and learn to work scientifically on an internationally competitive level.
InhaltThis course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling complex socio-economic systems and crises. For details of the program see the webpage of the colloquium. Students and other guests are welcome.
SkriptThere is no script, but a short protocol of the sessions will be sent to all participants who have participated in a particular session. Transparencies of the presentations may be put on the course webpage.
LiteraturLiterature will be provided by the speakers in their respective presentations.
Voraussetzungen / BesonderesParticipants should have relatively good mathematical skills and some experience of how scientific work is performed.