René Verel: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2022

NameHerr Dr. René Verel
Adresse
Lab. für Anorganische Chemie
ETH Zürich, HCI D 117
Vladimir-Prelog-Weg 1-5/10
8093 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 67 93
E-Mailverelr@ethz.ch
DepartementChemie und Angewandte Biowissenschaften
BeziehungDozent

NummerTitelECTSUmfangDozierende
529-0144-01LNMR Spectroscopy in Inorganic Chemistry6 KP3GR. Verel
KurzbeschreibungTheory and applications of NMR spectroscopy with a focus of its use to problems in Inorganic Chemistry.
The use of the Bloch Equations to describe broadband and selective excitation, measurement techniques and processing strategies of NMR data, applications of NMR to the study of molecular structure, chemical exchange processes, diffusion spectroscopy, and solid-state NMR techniques.
LernzielIn depth understanding of both practical and theoretical aspects of solution and solid-state NMR and its application to problems in Inorganic Chemistry
InhaltSelection of the following themes:
1. Bloch Equations and its use to understand broadband and selective pulses.
2. Measurement techniques and processing strategies of NMR data.
3. Applications of NMR to the study of molecular structure: Experiments and strategies to solve problems in Inorganic Chemistry.
4. Application of NMR to the study of chemical exchange processes.
5. Application of NMR to the study of self-diffusion and the determination of diffusion coefficients.
6. Differences and similarities between fundamental interactions in solution and solid-state NMR
7. Experimental techniques in solid-state NMR (Magic Angle Spinning, Cross Polarization, Decoupling and Recoupling Techniques, MQMAS)
8. The use of Dynamic Nuclear Polarization for the study of surfaces.
SkriptA handout is provided during the lectures. It is expected that the students will consult the accompanying literature as specified during the lecture.
LiteraturSpecified during the lecture
Voraussetzungen / Besonderes529-0432-00 Physikalische Chemie IV: Magnetische Resonanz
529-0058-00 Analytische Chemie II
(or equivalent)

The individual and in depth (literature) study of a theme related but separate from the themes presented during the lecture requires different compentences compared to the ones which are tested during the oral exam. Therefore the students must give a presentation during the semester about a theme based on their study of the literature. A list of possible themes and corresponding literature will be provided during the lecture.
The student presentation is a mandatory "pass/fail" element of the course and must be passed separately from the oral exam. If the presentation fails it will not be possible to pass the final exam. A renewed presentation is not required in case the oral exam has to be repeated.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
529-2002-02LChemie II5 KP2V + 2UJ. Cvengros, J. E. E. Buschmann, P. Funck, H. Grützmacher, E. C. Meister, R. Verel
KurzbeschreibungChemie II: Redoxreaktionen, Chemie der Elemente, Einführung in die organische Chemie

In dem Fach Chemie II werden die Kompetenzen Prozessverständnis, Systemverständnis, Modellierung, Konzeptentwicklung und Datenanalyse & Interpretation gelehrt, angewandt und geprüft.
LernzielErarbeiten der Grundlagen von anorganischer und organischer Stoffchemie
Inhalt1. Redoxreaktionen

2. Anorganische Stofflehre
Regeln und Beispiele anorganischer Nomenklatur: Verbindungen, Ionen, Säuren, Salze, Komplexverbindungen. Ein Gang durch die Elementgruppen, ihrer Typologie und ihrer wichtigen Verbindungen. Beschreibung einiger bedeutender industrieller Produktionsverfahren. Das Entstehen von Verbindungen als Konsequenz der Elektronenstruktur der Valenzschale.

3. Einführung in die Organische Chemie
Stofflehre: Beschreibung der wichtigsten Stoffklassen und funktionellen Gruppen, Einführung in deren Reaktivität.
Stereochemie: Raumanordnung von Molekülbausteinen. Reaktionsmechanismen: SN1 und SN2- Reaktionen; Elektrophile aromatische Substitution; E1- und E2- Eliminationsreaktionen;
Additionsreaktionen an C=C-Doppelbindungen; Chemische Reaktivität von Carbonyl- und von Carboxylgruppen.
LiteraturTheodore L. Brown, H. Eugene LeMay, Bruce E. Bursten, CHEMIE. 14. Auflage, Pearson Studium, 2018.

D.W.Oxtoby, H.P.Gillis, N.H.Nachtrieb, PRINCIPLES OF MODERN CHEMISTRY, 8th Edition, Thomson, London, 2016.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengefördert
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgefördert
Soziale KompetenzenKommunikationgefördert
Kooperation und Teamarbeitgefördert
Kundenorientierunggefördert
Menschenführung und Verantwortunggefördert
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegefördert
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Verhandlunggefördert
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft