Volker Weitbrecht: Katalogdaten im Herbstsemester 2021 |
Name | Herr Dr. Volker Weitbrecht |
Adresse | V. Wasserbau, Hydrologie u. Glaz. ETH Zürich, HIA C 56.1 Hönggerbergring 26 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 68 23 |
weitbrecht@vaw.baug.ethz.ch | |
Departement | Bau, Umwelt und Geomatik |
Beziehung | Dozent |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
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101-0258-00L | River Engineering | 3 KP | 2G | V. Weitbrecht, I. Schalko, K. Sperger | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | The lecture addresses the fundamentals of river engineering to quantitatively describe the flow of water, transport of sediment and wood, and morphological changes such as erosion and deposition processes associated with river structures. In addition, design guidelines for river engineering structures are introduced. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | At the end of the course, the students will be able to: - recall and describe the fundamentals of transport processes in rivers, - apply different calculation approaches and methods to tackle river engineering problems and tasks such as the discharge capacity of a river, scour estimation, or sediment budget of a river, - design and dimension river engineering works needed to influence the processes in watercourses, and - determine the interaction between flow (discharge), sediment transport, wood transport and the resulting channel evolution. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | The first part of the lecture introduces the fundamentals of river engineering, such as methods to determine and calculate the river discharge, or sampling methods to characterize the bed material. In addition, the transport processes of sediment (bedload and suspended load) and wood in rivers will be examined, including the principles of incipient motion, and initiation of erosion or deposition processes. In the second part of the lecture, the methods will be explained to quantify the bed load budget and the morphological changes (erosion, deposition) in river systems. Specifically, natural channel formation processes, different bed forms and plan forms of rivers (straight, meandering, braided) are examined. The last part of the lecture focuses on the design of river engineering structures, including examples from an ongoing flood and river revitalization project at the Alpine Rhine in Austria and Switzerland. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Handouts and powerpoint presentations shown in the lecture can be downloaded via Moodle. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | 1. «Flussbau» lecture notes of fall semester 2020 by Dr. Gian Reto Bezzola (available only in German at VAW teaching assistance) 2. Erosion and Sedimentation; Pierre Y. Julien 3. River Mechanics; Pierre Y. Julien | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Recommended lectures: Hydrology (102-0293-AAL), Hydraulics I (101-0203-01L), and Hydraulic Engineering (101-0206-00L). Short practical exercises (voluntary) will be offered throughout the semester to improve the application of the learned subjects. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
701-0405-00L | Binnengewässer: Konzepte und Methoden für ein nachhaltiges Management | 3 KP | 2G | C. Scheidegger, S. Fink, C. Weber, V. Weitbrecht | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | In diesem Kurs werden Binnengewässer-Ökosysteme, ihre grundlegenden ökologischen Eigenschaften, sowie ihre anthropogenen Beeinflussungen und Veränderungen behandelt. Anhand von Fallbeispielen werden Konzepte und Methoden zum nachhaltigen Management diskutiert. Die Fallbeispiele stammen meistens aus der Schweiz und nehmen Bezug zum Gewässerschutzgesetz und der Strategie Biodiversität Schweiz. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Grundlagen zur Funktionsweise der wichtigsten Binnengewässer-Ökosysteme • Grundlagen des nachhaltigen Managements aquatischer Ökosysteme • Anwendung dieser Prinzipien auf Fallbeispiele • Kritische Analysen, Organisation in Diskussionsgruppen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | 1) 1. Stunde: Studentische Arbeitsgruppen, Arbeitsweise 2. Stunde: Gewässerschutzgesetz 2) Biodiversität in Auen 3) Revitalisierung von Flüssen und Seen 4) Auenmanagement und -revitalisierung 5) Schutz von Fliessgewässern und Seen 6) Flussaufweitungen und Rampen 7) Wiederherstellung der Sedimentdynamik 8) Veränderte Abfluss- und Temperaturregimes in Flüssen und Seen 9) Planung und Betrieb von Pumpspeicherkraftwerken 10) Wasser und Gesundheit, inkl. Klimawandel 11) Fischwanderung in vielfältig genutzten Fliessgewässern 12) Moorschutz 13) Abschluss/ Evaluation/ Rückmeldungen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Themenspezifische Unterlagen (Vorlesung Dozierende, Literatur) werden verteilt und auf Moodle zugänglich gemacht (Link folgt). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | Literaturlisten zu den Gruppenarbeiten werden abgegeben und auf Moodle zugänglich gemacht (Link folgt). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Studierenden organisieren sich in Diskussionsgruppen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen |
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