Amadeus Baertsch: Catalogue data in Spring Semester 2018

Name Dr. Amadeus Baertsch
E-mailbamadeus@ethz.ch
DepartmentChemistry and Applied Biosciences
RelationshipLecturer

NumberTitleECTSHoursLecturers
529-0952-00LSubject Didactics Chemistry II Information Restricted registration - show details
Prerequisites: Students may only enrol in this course after having completed the course Subject Didactics in Chemistry I 529-0950-00L.


Information for UZH students:
Enrolment to this course unit only possible at ETH. No enrolment to module 090PCh2 at UZH.
Please mind the ETH enrolment deadlines for UZH students: Link
4 credits3VA. Baertsch
AbstractIntroduction to Teaching Chemistry at High School Level
ObjectiveStudents have basic didactic knowledge for chemistry lessons at a middle school. They can design and reflect on lessons, engage students actively in class, easily explain challenging concepts, use experiments for theory, teach in the lab and correct exams.
ContentSchwerpunkte im zweiten Studiensemester bilden die folgenden Themen:
- Laborunterricht: Offene Fragestellungen und präzise Anleitungen
- Hausaufgaben, Prüfungen und Noten
- Der Alltagsbezug gibt dem Unterricht Bedeutung
- Medien: Animationen, Filme, Wandtafel und Tablet
- Stöchiometrie
- Reaktionsgeschwindigkeit und Katalyse
- Dynamisches Gleichgewicht
- Säure/Base-Reaktionen
- Redox-Reaktionen
- Organische Chemie
- Strukturaufklärung
- Chiralität
- Biochemie
Lecture notesDie Unterlagen sind auf der Plattform http://fdchemie.pbworks.com zugänglich
LiteratureE. Rossa: Chemie-Didaktik, Cornelsen Verlag, 2015
H.-D. Barke et al: Chemiedidaktik kompakt, Lernprozesse in Theorie und Praxis, Springer Verlag, 2. Auflage, 2015
H.-D. Barke: Chemiedidaktik: Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen, Springer Verlag, 2006
H.-J. Bader et al: Konkrete Fachdidaktik Chemie, Oldenbourg Verlag, 2002
529-0964-00LTeaching Internship Chemistry Restricted registration - show details 8 credits17PA. Baertsch
AbstractThe teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice.
Objective- Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching.
- They acquire the skills of the teaching trade.
- They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution.
- They learn to assess pupils' work.
- Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance.
ContentDie Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen und didaktischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt.
Prerequisites / NoticeFindet am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen statt.
529-0968-01LExamination Lesson II Chemistry Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II Chemistry" (529-0968-02L) is compulsory.

Will mark the conclusion of the teacher training programme in Chemistry.
1 credit2PA. Baertsch
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel zwei Wochen vor dem Prüfungstermin. Zudem erhalten sie Informationen über den Wissensstand der Schülerinnen und Schüler und können die Klasse besuchen.
Die Studierenden erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie 48 Stunden vor der Prüfung ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/main/education/didaktische-ausbildung/Files/Diverses/Schriftliche%20Unterrichtsvorbereitung_18.07.2017.pdf
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung.
529-0968-02LExamination Lesson II Chemistry Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I Chemistry" (529-0968-01L) is compulsory.

Will mark the conclusion of the teacher training programme in Chemistry.
1 credit2PA. Baertsch
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel zwei Wochen vor dem Prüfungstermin. Zudem erhalten sie Informationen über den Wissensstand der Schülerinnen und Schüler und können die Klasse besuchen.
Die Studierenden erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie 48 Stunden vor dem Termin ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/main/education/didaktische-ausbildung/Files/Diverses/Schriftliche%20Unterrichtsvorbereitung_18.07.2017.pdf
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung.