Patrick Faller: Catalogue data in Autumn Semester 2023 |
Name | Mr Patrick Faller |
Address | Empirische Lehr- und Lernforschung ETH Zürich, RZ E 9 Clausiusstrasse 59 8092 Zürich SWITZERLAND |
patrick.faller@biol.ethz.ch | |
Department | Biology |
Relationship | Lecturer |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
551-0913-00L | Professional Exercises in Biology | 2 credits | 2U | P. Faller | |
Abstract | Students conduct a series of "classical" biological school experiments and therefore gain practice and experience in this area. | ||||
Learning objective | Implementation of Subject Didactics I and II with the focus on conducting biological experiments in schools. This includes finding, testing and further developing suitable protocols for different subject areas of school biology. Working out how to didactically embed the experiments in lessons. Students can perform, off the cuff, 12 school experiments (which they have tested themselves), from the different subject areas, and conduct these correctly in technical terms. They can incorporate these experiments in their tuition in a didactically meaningful manner. Comments: By contrast to the Subject Specialisation 1 and 2 course units, these are "basic tests" and do not involve the implementation of current research topics. The students' compilations are available in a data archive. | ||||
Content | 1. Suchen geeigneter Protokolle für 1-2 Schulexperimente aus versch. Themenbereichen (vorgegebene Liste). Selbständiges Austesten. Anleiten der Mitstudierenden. 2. Die Studierenden führen alle ausgearbeiteten Experimente selber durch. 3. Ausarbeitung des didaktischen Einsatzes. Erstellen einer Experimentieranleitung. | ||||
Lecture notes | Hand out of course material. | ||||
Prerequisites / Notice | Der Teil biologische Experimente findet im Rahmen von 7 Halbtagen statt. | ||||
551-0961-00L | Mentored Work Subject Didactics Biology A The Subject Didactics as well as possible branch-specific requirements must be fulfilled prior to commencing the mentored paper. | 2 credits | 4A | P. Faller, H. Stocker | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures. Under supervision, they compile tuition materials enabling effective learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical perspective. | ||||
Learning objective | The objectives for the students are - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics, pedagogical, and potentially social perspective. - to prove that they can independently compile a tuition sequence and develop it to deployment. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Die Studierenden wählen ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Beginn nach Absprache jederzeit möglich, jedoch erst nach Abschluss der Fachdidaktik I und II und nach Erfüllung allfälliger fachwissenschaftlicher Auflagen. Die Arbeit sollte vor Beginn des Unterrichtspraktikums abgeschlossen werden. | ||||
551-0962-00L | Mentored Work Subject Didactics Biology B The Subject Didactics as well as possible branch-specific requirements must be fulfilled prior to commencing the mentored paper. | 2 credits | 4A | P. Faller, H. Stocker | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures. Under supervision, they compile tuition materials enabling effective learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical perspective. | ||||
Learning objective | The objectives for the students are - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics, pedagogical, and potentially social perspective. - to prove that they can independently compile a tuition sequence and develop it to deployment. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Die Studierenden wählen ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Beginn nach Absprache jederzeit möglich, jedoch erst nach Abschluss der Fachdidaktik I und II und nach Erfüllung allfälliger fachwissenschaftlicher Auflagen. Die Arbeit sollte vor Beginn des Unterrichtspraktikums abgeschlossen werden. | ||||
551-0966-00L | Teaching Internship Biology | 8 credits | 17P | P. Faller | |
Abstract | The teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice. | ||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics in their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They acquire the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | ||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
Prerequisites / Notice | Findet in der Regel am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen statt. | ||||
551-0968-00L | Introductory Internship Biology Simultaneous enrolment in Biology Didactics I - course 551-0971-00L - is compulsory. | 3 credits | 6P | P. Faller | |
Abstract | During the introductory teaching practice, the students sit in on five lessons given by the teacher responsible for their teaching practice, and teach five lessons themselves. The students are given observation and reflection assignments by the teacher responsible for their teaching practice. | ||||
Learning objective | Right at the start of their training, students acquire initial experience with the observation of teaching, the establishment of concepts for teaching and the implementation of teaching. This early confrontation with the complexity of everything that teaching involves helps students decide whether they wish to and, indeed, ought to, continue with the training. It forms a basis for the subsequent pedagogical and subject-didactics training. | ||||
Content | Den Studierenden bietet das Einführungspraktikum einen Einblick in den Berufsalltag einer Lehrperson. Die Praktikumslehrperson legt Beobachtungs- und Reflexionsaufträge und die Themen der zu erteilenden Lektionen fest. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios des/der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit der/dem Studierenden aus. Zu den Lektionen, die der/die Studierende selber hält, führt die Praktikumslehrperson Vor- und Nachbesprechungen durch. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
551-0969-01L | Examination Lesson I Biology Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II Biology" (551-0969-02L) is compulsory. | 1 credit | 2P | P. Faller | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | ||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | ||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel 10 Tage vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen diese 48 Stunden vor dem Prüfungstermin den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. | ||||
551-0969-02L | Examination Lesson II Biology Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I Biology" (551-0969-01L) is compulsory. | 1 credit | 2P | P. Faller | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | ||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | ||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel 10 Tage vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen diese 48 Stunden vor dem Prüfungstermin den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. | ||||
551-0971-00L | Subject Didactics Biology I Simultaneous enrolment in Introductory Internship Biology - course 551-0968-00L - is compulsory. | 4 credits | 3G | P. Faller | |
Abstract | - Basic conditions for tuition (MAR - recognition of Matura certificates - curricula, standards), selection of topics and reduction of the complexity of topics. - Application of teaching methods and techniques from educational science in biology classes. - Planning and preparation of lessons. - Assessing learning performance (forms of examination/assessment). | ||||
Learning objective | - Students can discuss and put into practice in their teaching work the conditions and objectives set out in the regulations governing the school-leaving examination (Matura), the framework curriculum and the conditions and objectives specified by their school. - They are in a position to select learning objectives and formulate these on the basis of the target level model. They can plan and prepare lessons and can also develop appropriate learning assignments. - Students can reconstruct specialist contents in didactic terms and develop teaching modules suitable for the different levels from these on the basis of the subject structure and learner requirements. - They can reduce the complexity of subject-based specialist contents and present them in such a way that they are comprehensible and meaningful for learners. - They can select appropriate media for their work (e.g. school books) and use these. They can employ appropriate experiments. - The students can use different forms of examination for monitoring performance. - Students are in a position to implement and discuss the concepts of biology teaching and learning on the basis of specific topics covered in school biology. | ||||
Content | Maturitätsreglement, Lehrpläne und Standards. Lernziele in der Biologie. Schulbücher und Medien. Einsatz von Experimenten. Einsatz von Tieren im Unterricht. Planung und Vorbereitung von Biologieunterricht. Lernaufgaben, Prüfungen. | ||||
Lecture notes | Wird laufend in der Vorlesung abgegeben. | ||||
Prerequisites / Notice | Studierende müssen LE zusammen mit dem Einführungspraktikum - LE 551-0968-00L - belegen. | ||||
851-0229-00L | Using Outdoor Education Enrolment only possible with matriculation in Teaching Diploma Biology and Geography. | 1 credit | 1S | R. Schumacher, P. Faller | |
Abstract | In this seminar, future teachers will be trained to prepare and conduct excursions to out-of-school learning venues. For this purpose, excursions are offered at the Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research (WSL) in Birmensdorf. | ||||
Learning objective | Future teachers will learn to prepare and conduct excursions to out-of-school learning venues. | ||||
Content | Excursions at the Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research (WSL) in Birmensdorf: - Dendrochronology: What annual rings tell - Photosynthesis/Climate change: The tracks in the forest - Forest Soil: The soil in the focus of the climate |