Isabelle Herter-Aeberli: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2019 |
Name | Frau Dr. Isabelle Herter-Aeberli |
Adresse | Ernährung u. Metabol. Epigenetik ETH Zürich, LFV D 20 Schmelzbergstrasse 7 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 74 81 |
isabelle.herter@hest.ethz.ch | |
Departement | Gesundheitswissenschaften und Technologie |
Beziehung | Dozentin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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752-6201-00L | Research Methodology in Nutrition ![]() | 3 KP | 2V | I. Herter-Aeberli | |
Kurzbeschreibung | The lectures cover different methodologies applied in the field of nutrition research including methods to assess mineral/vitamin status, body composition, immunochemical techniques, animal studies, and food sensory science and with a speical focus on theoretical and practical knowledge of dietary assessment studies. The challenge of ethical issues in human studies is illustrated and discussed. | ||||
Lernziel | To get an overview of research methodologies used in the field of nutrition and to become more familiar with some of the most important methods. | ||||
Inhalt | The methodologies include stable isotope techniques, balance studies, body composition assessment, immunochemical techniques, animal studies and food sensory science. The challenge of ethical issues in human studies will be illustrated and discussed. The theoretical and practical knowledge of dietary assessment methods will be imparted including an assessment of own nutrient intake. The dietary assessments will be evaluated using a nutrient software and statistical analysis. | ||||
752-6210-00L | Laborpraktikum Toxikologie und Ernährung ![]() Maximale Teilnehmerzahl: 30 Voraussetzungen: Teilnahme an der Vorlesung Introduction to Nutritional Science (752-6001-00) und der Vorlesung Introduction to Toxicology (752-1300-00) parallel zum Kursbesuch. | 3 KP | 4P | I. Herter-Aeberli, S. J. Sturla, Noch nicht bekannt | |
Kurzbeschreibung | Einführung in die Analyse von Pestizidrückständen in Lebensmitteln, die Bewertung der Zytotoxizität von Chemikalien in Zellen und die Beobachtung der Hitzestabilität von DNA mit UV Spektroskopie. Einführung in anthropometrische Messungen und deren Interpretation, in die Erfassung der Nahrungsaufnahme inklusiv Analyse und die Bestimmung und Interpretation des Eisenstatus. | ||||
Lernziel | 1) Praxisorientierter Einblick in die Lebensmittelüberwachung anhand einer LC-MS Screeningmethode unter Anwendung rechtlicher Anforderungen für Pestizide. 2) Einblick in die Zellkultur und praktische Durchführung von Zellviabilitätstests. 3) Das Erlernen der Eigenschaften einer DNA Duplex durch Schmelzen der nativen Struktur und Messung des Übergangs mit UV Spektroskopie. 4) Erlernen von anthropometrischen Methoden wie der Messung des Wachstums, der Fettmasse sowie der fettfreien Masse und deren Interpretation. 5) Einen Einblick in das Konzept der Ernährungserhebung zu erhalten sowie eine Methode selbst anzuwenden und die Daten mittels einer Ernährungssoftware zu analysieren und zu interpretieren. 6) Die Komplexität der Messung des Eisenstatus und der verschiedenen Einflussfaktoren zu verstehen und die Daten interpretieren zu können. | ||||
Inhalt | 1) To gain practical insights into food monitoring by applying an LC-MS screening method and legal requirements for pesticides. 2) To learn details about mammalian cell cultures and practical training on the use of methods to measure cell viability. 3) To study the properties of a DNA duplex by melting the native structure while monitoring the transition with UV spectrophotometry. 4) To learn to assess and interpret anthropometric measurements, such as assessment of growth, fat-free mass and body fat 5) To gain insight into the concept of dietary assessment and to use one of the methods in an exercise and analyze and interpret the data using nutritional software 6) To understand the complexity of iron status measurement and the factors influencing its interpretation. | ||||
Skript | Vollständige Kursunterlagen werden abgegeben. | ||||
Literatur | Referenzen werden im Kursmaterial angegeben. |