Roger Albert Wepf: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2015

NameHerr Dr. Roger Albert Wepf
URLhttp://cmm.centre.uq.edu.au
DepartementBiologie
BeziehungDozent

NummerTitelECTSUmfangDozierende
227-0390-00LElements of Microscopy4 KP3GM. Stampanoni, G. Csúcs, R. A. Wepf
KurzbeschreibungDie Vorlesung fasst sich mit den Grundlagen der Mikroskopie (Wellen Fortpflanzung, Beugung sowie Aberrationen). Lichtmikroskopie in alle ihre Aspekten (Fluoreszenz, Konfokale und Multiphoton), 3D Elektronenmikroskopie sowie tomographische Röntgenmikroskopie werden präsentiert.
LernzielSolide Einführung in die Grundlagen der Mikroskopie, sei es mit sichtbaren Licht, Elektronen oder Röntgenstrahlen.
InhaltWissenschaftliche Arbeit im Naturwissenschaftlichen Gebiet wäre ohne Mikroskopie kaum denkbar. Heutzutage stehen den Forscher extrem kräftige Werkzeuge zur Verfügung um Proben bis auf das atomare Niveau zu untersuchen. Die Vorlesung umfasst eine allgemeine Einführung in die Grundsätze der Mikroskopie, von der Wellenphysik bis zur Entstehung von Bildern. Sie liefert die physikalischen und technischen Grundkenntnisse über Lichtmikroskopie, Elektronenmikroskopie und Röntgenmikroskopie.
Während ausgewählten Übungsstunden im Labor werden hochentwickelten Instrumenten gezeigt und ihre Funktion sowie ihren Potential dargestellt.
LiteraturOnline verfügbar.
227-0396-00LEXCITE Interdisciplinary Summer School on Bio-Medical Imaging Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
The school admits 60 MSc or PhD students with backgrounds in biology, chemistry, mathematics, physics, computer science or engineering based on a selection process. Students have to apply for acceptance by 27 April 2015. To apply a curriculum vitae and an application letter need to be submitted. Further information can be found at: www.excite.ethz.ch.
3 KP6GS. Kozerke, Y. Barral, G. Csúcs, G. Székely, R. A. Wepf, M. P. Wolf
KurzbeschreibungTwo-week summer school organized by EXCITE (Center for EXperimental & Clinical Imaging TEchnologies Zurich) on biological and medical imaging. The course covers X-ray imaging, magnetic resonance imaging, nuclear imaging, ultrasound imaging, infrared and optical microscopy, electron microscopy, image processing and analysis.
LernzielStudents understand basic concepts and implementations of biological and medical imaging. Based on relative advantages and limitations of each method they can identify preferred procedures and applications. Common foundations and conceptual differences of the methods can be explained.
InhaltTwo-week summer school on biological and medical imaging. The course covers concepts and implementations of X-ray imaging, magnetic resonance imaging, nuclear imaging, ultrasound imaging, infrared and optical microscopy and electron microscopy. Multi-modal and multi-scale imaging and supporting technologies such as image analysis and modeling are discussed. Dedicated modules for physical and life scientists taking into account the various backgrounds are offered.
SkriptHand-outs, Web links
Voraussetzungen / BesonderesThe school admits 60 MSc or PhD students with backgrounds in biology, chemistry, mathematics, physics, computer science or engineering based on a selection process. To apply a curriculum vitae, a statement of purpose and applicants references need to be submitted. Further information can be found at: www.excite.ethz.ch/education/summer_school.
551-1618-00LCorrelative Structural Biology with a Main Focus on Electron Microscopy4 KP2VH. Gross, G. Csúcs, T. Ishikawa, R. A. Wepf, weitere Dozierende
KurzbeschreibungDuring this course you will learn the imaging techniques and sample
preparation methods used in life science to investigate cellular and
macromolecular structures isolated or in their natural context
Lernziel- introduction to high resolution light and electron microscopy
- specimen preparation with a special focus on life like sample preparation
by cryo methods (Cryo-EM)
- 3D Image processing (basics)
- correlation of LM, EM structure data with NMR and X-ray structure
research and discussion of advantage and disadvantage, strength and
weaknesses of these methods