Pius Krütli: Katalogdaten im Herbstsemester 2017 |
Name | Herr Dr. Pius Krütli |
Namensvarianten | Pius Krütli Pius Kruetli Pius Krutli |
Adresse | Dep. Umweltsystemwissenschaften ETH Zürich, CHN K 78 Universitätstrasse 16 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 63 24 |
Fax | +41 44 632 10 29 |
pius.kruetli@usys.ethz.ch | |
Departement | Umweltsystemwissenschaften |
Beziehung | Dozent |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
701-0007-00L | Umweltproblemlösen I Nur für Umweltnaturwissenschaften BSc. | 5 KP | 4G | C. E. Pohl, P. Krütli, B. B. Pearce | |
Kurzbeschreibung | In der Fallstudie analysieren wir jedes Jahr ein anderes Problem aus dem Nachhaltigkeitsbereich und entwickeln Lösungsvorschläge. | ||||
Lernziel | Die Studierendenden können: - zu einem gegebenen Thema ein umfassendes Falldossier erarbeiten, welches (a) den Stand des Wissens und (b) den Wissens- und Handlungsbedarf aufzeigt. - Wissen aus unterschiedlichen Perspektiven in einem qualitativen Systemmodell integrieren, Probleme innerhalb des Systems identifizieren und aus der Perspektive bestimmter Stakeholder Lösungsvorschläge entwickeln. - zu einer gegebenen Fragestellung eine Recherche durchführen, die Ergebnisse strukturiert darstellen, im Bezug auf die Fragestellung interpretieren, in einen Bericht fassen und präsentieren. - die verschiedenen Rollen in einer Gruppe benennen, erklären für welche sie besonders geeignet sind, sich in Gruppen organisieren, Probleme der Zusammenarbeit erkennen und diese konstruktiv angehen. | ||||
Inhalt | Das erste Semester dient dazu das vorhandenen Wissen zum Problem, seinen Ursachen und möglichen Lösungsansätzen zu sammeln. Dazu verfassen die Studierenden in Gruppen eine Recherche zu einem bestimmten Teilaspekt des Problems. Diese Recherche umfasst eine inhaltliche Analyse und eine Analyse der Stakeholder. Während der Semesterferien findet die Synthesewoche statt. In dieser Woche werden die Ergebnisse der verschiedenen Teilanalysen mittels eines qualitativen Systemmodels integriert. Im System werden einzelne Probleme identifiziert und Lösungsvorschläge entwickelt. Die Studierenden arbeiten die meiste Zeit selbständig in Gruppen. In zentralen Schritten werden sie von TutorInnen unterstützt. Speziell eingeführt werden die Studierenden in: - Das Thema der Fallstudie - Recherche, wissenschaftliches Schreiben und Literaturverwaltung (durch ExpertInnen der ETH Bibliothek), - Rollenverhalten und Zusammenarbeit in der Gruppe, - Verfassen von Berichten, Postern und Präsentationen, - Erstellen eines qualitativen Systemmodells (Systaim), - Entwickeln von Lösungsideen (design thinking, Checklands' soft systems methodology). | ||||
Skript | Das Falldossier wird von den Studierenden erarbeitet. | ||||
Literatur | Unterlagen zu den Methoden werden während der Fallstudie abgegeben, zusammen mit der entsprechenden Hintergrundliteratur. | ||||
701-1543-00L | Transdisciplinary Methods and Applications | 3 KP | 2G | P. Krütli, M. Stauffacher | |
Kurzbeschreibung | The course deals with transdisciplinary (td) methods, concepts and their applications in the context of case studies and other problem oriented research projects. Td methods are used in research at the science-society interface and when collaborating across scientific disciplines. Students learn to apply methods within a functional framework. The format of the course is seminar-like, interactive. | ||||
Lernziel | At the end of the course students should: Know: -Function, purpose and algorithm of a selected number of transdisciplinary methods Understand: -Functional application in case studies and other problem oriented projects Be able to reflect on: -Potential, limits, and necessity of transdisciplinary methods | ||||
Inhalt | The lecture is structured as follows: - Overview of concepts and methods of inter-/transdisciplinary integration of knowledge, values and interests (approx. 20%) - Analysis of a selected number of transdisciplinary methods focusing problem framing, problem analysis, and impact (approx. 50%) - Practical application of the methods in a broader project setting (approx. 30%) | ||||
Skript | Handouts are provided by the lecturers | ||||
Literatur | Selected scientific articles and book-chapters | ||||
701-1551-00L | Sustainability Assessment | 3 KP | 2G | P. Krütli, C. E. Pohl | |
Kurzbeschreibung | The course deals with the concepts and methodologies for the analysis and assessment of sustainable development. A special focus is given to the social dimension and to social justice as a guiding principle of sustainability as well as to trade-offs between the three dimensions of sustainability. The course is seminar-like, interactive. | ||||
Lernziel | At the end of the course students should Know: - core concepts of sustainable development, and; - the concept of social justice as a core element of social sustainability; - important empirical methods for the analysis and assessment of local / regional sustainability issues. Understand and reflect on: - the challenges of trade-offs between the different goals of sustainable development; - and the respective impacts on individual and societal decision-making. | ||||
Inhalt | The course is structured as follows: - Overview of rationale, objectives, concepts and origins of sustainable development; - Importance and application of sustainability in science, politics, society, and economy; - Sustainable (local / regional) development in different national / international contexts; - Analysis and evaluation methods of sustainable development with a focus on social justice; - Trade-offs in selected examples. | ||||
Skript | Handouts. | ||||
Literatur | Selected scientific articles & book chapters |