Lars-Erik Cederman: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2019 |
Name | Herr Prof. Dr. Lars-Erik Cederman |
Lehrgebiet | Internationale Konfliktforschung |
Adresse | Internationale Konfliktforschung ETH Zürich, IFW D 49.2 Haldeneggsteig 4 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 67 59 |
cederman@icr.gess.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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364-1058-00L | Risk Center Seminar Series Maximale Teilnehmerzahl: 50 | 0 KP | 2S | A. Bommier, D. Basin, D. N. Bresch, L.‑E. Cederman, P. Cheridito, H. Gersbach, H. R. Heinimann, M. Larsson, G. Sansavini, F. Schweitzer, D. Sornette, B. Stojadinovic, B. Sudret, U. A. Weidmann, S. Wiemer, M. Zeilinger, R. Zenklusen | |
Kurzbeschreibung | This course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling and governing complex socio-economic systems, and managing risks and crises. Students and other guests are welcome. | ||||
Lernziel | Participants should learn to get an overview of the state of the art in the field, to present it in a well understandable way to an interdisciplinary scientific audience, to develop novel mathematical models and approaches for open problems, to analyze them with computers or other means, and to defend their results in response to critical questions. In essence, participants should improve their scientific skills and learn to work scientifically on an internationally competitive level. | ||||
Inhalt | This course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling complex socio-economic systems and crises. For details of the program see the webpage of the seminar. Students and other guests are welcome. | ||||
Skript | There is no script, but the sessions will be recorded and be made available. Transparencies of the presentations may be put on the course webpage. | ||||
Literatur | Literature will be provided by the speakers in their respective presentations. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Participants should have relatively good scientific, in particular mathematical skills and some experience of how scientific work is performed. | ||||
853-0010-00L | Konfliktforschung II: Herausforderungen gegenwärtiger Konflikte Nur für Staatswissenschaften BA. | 4 KP | 2V + 1U | L.‑E. Cederman | |
Kurzbeschreibung | Der 2. Teil des Kurses internationale Konfliktforschung konzentriert sich auf die aktuellen Herausforderungen durch Bürgerkriege. Der Kurs behandelt die Natur dieser Kriege im Allgemeinen sowie wichtige Themen während bzw. nach Ende des Konflikts. Ein abschliessender Block ist regionalen Einflüssen durch und auf Bürgerkriege gewidmet. Die Vorlesung wird mit Übungen ergänzt. | ||||
Lernziel | Entwicklung eines Verständnisses für grundlegende Konzepte und Debatten der aktuellen Bürgerkriegsforschung, und insbesondere für die Dynamiken während und nach Ende des Konflikts. Darüber hinaus sollen die Studierenden ein allgemeines Verständnis zu mehreren wichtigen Konfliktregionen entwickeln. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Teilnahme am Vorgängerkurs, Kriegsursachen im historischen Kontext (Konfliktforschung I), wird vorausgesetzt. | ||||
853-0010-01L | Konfliktforschung II: Herausforderungen gegenwärtiger Konflikte (ohne Übungen) | 3 KP | 2V | L.‑E. Cederman | |
Kurzbeschreibung | Der 2. Teil des Kurses internationale Konfliktforschung konzentriert sich auf die aktuellen Herausforderungen durch Bürgerkriege. Der Kurs behandelt die Natur dieser Kriege im Allgemeinen sowie wichtige Themen während bzw. nach Ende des Konflikts. Ein abschliessender Block ist regionalen Einflüssen durch und auf Bürgerkriege gewidmet und wird durch mehrere Regionalvorlesungen angereichert. | ||||
Lernziel | Entwicklung eines Verständnis für grundlegende Konzepte und Debatten der aktuellen Bürgerkriegsforschung, und inbesondere für die Dynamiken während und nach Ende des Konflikts. Darüber hinaus sollen die Studierenden ein allgemeines Verständnis zu mehreren wichtigen Konfliktregionen entwickeln. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Teilnahme am Vorgängerkurs, Kriegsursachen im historischen Kontext (Konfliktforschung I), wird vorausgesetzt. | ||||
857-0006-00L | Political Order and Conflict Number of participants limited to 15. MA Comparative and International Studies are given priority. Registration required: lcederman@ethz.ch. | 8 KP | 2S | L.‑E. Cederman, Y. I. Pengl | |
Kurzbeschreibung | This seminar builds on the MACIS seminar on political violence and covers primarily the quantitative literature on civil and regional wars, especially with respect to the effect of economic and ethnic factors, political institutions and the geographic and international context. The students will develop an original research question to be dealt with in a research paper. | ||||
Lernziel | This seminar covers ethnic violence, political-economy perspectives on war, the role of political institutions, and the international dimensions of civil conflict. The goal of the seminar is to expose the students to these topics by allowing them to discuss them in class and to write a term paper addressing an original research question. | ||||
868-0003-00L | Module 3: Mediation Content Findet dieses Semester nicht statt. Only for MAS Mediation in Peace Processes. | 10 KP | 9G | A. Wenger, L.‑E. Cederman | |
Kurzbeschreibung | Mediators learn about the content of peace negotiations and agreements. This module brings classical and theoretical approaches dealing with mediation content up to date by examining contemporary cases and how content is managed and interlinked. | ||||
Lernziel | Mediators learn about the content of peace negotiations and peace agreements in this module. The goal is not to eliminate the issues that are tearing a society apart, but rather to find mechanisms to deal with differences in a non-violent manner. Mediators need a clear under¬standing of what expert advisors can provide as well as sufficient knowledge of the various disciplinary topics involved in order to create linkages between them and the issues that tend to arise in the process. At the same time, mediators should not impose solutions or act as topical experts. This module seeks to bring more classical and theoretical approaches of dealing with mediation content up to date by looking at contempo¬rary cases and how content is managed and interlinked. |