Lars-Erik Cederman: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2018

NameHerr Prof. Dr. Lars-Erik Cederman
LehrgebietInternationale Konfliktforschung
Adresse
Internationale Konfliktforschung
ETH Zürich, IFW D 49.2
Haldeneggsteig 4
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 67 59
E-Mailcederman@icr.gess.ethz.ch
DepartementGeistes-, Sozial- und Staatswissenschaften
BeziehungOrdentlicher Professor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
364-1058-00LRisk Center Seminar Series Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 50
0 KP2SA. Bommier, D. Basin, D. N. Bresch, L.‑E. Cederman, P. Cheridito, P. Embrechts, H. Gersbach, H. R. Heinimann, M. Larsson, W. Mimra, G. Sansavini, F. Schweitzer, D. Sornette, B. Stojadinovic, B. Sudret, U. A. Weidmann, S. Wiemer, M. Zeilinger, R. Zenklusen
KurzbeschreibungThis course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling and governing complex socio-economic systems, and managing risks and crises. Students and other guests are welcome.
LernzielParticipants should learn to get an overview of the state of the art in the field, to present it in a well understandable way to an interdisciplinary scientific audience, to develop novel mathematical models and approaches for open problems, to analyze them with computers or other means, and to defend their results in response to critical questions. In essence, participants should improve their scientific skills and learn to work scientifically on an internationally competitive level.
InhaltThis course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling complex socio-economic systems and crises. For details of the program see the webpage of the seminar. Students and other guests are welcome.
SkriptThere is no script, but the sessions will be recorded and be made available. Transparencies of the presentations may be put on the course webpage.
LiteraturLiterature will be provided by the speakers in their respective presentations.
Voraussetzungen / BesonderesParticipants should have relatively good scientific, in particular mathematical skills and some experience of how scientific work is performed.
853-0010-00LKonfliktforschung II: Herausforderungen gegenwärtiger Konflikte Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Staatswissenschaften BSc.
4 KP2V + 1UL.‑E. Cederman
KurzbeschreibungDer 2. Teil des Kurses internationale Konfliktforschung konzentriert sich auf die aktuellen Herausforderungen durch Bürgerkriege. Der Kurs behandelt die Natur dieser Kriege im Allgemeinen sowie wichtige Themen während bzw. nach Ende des Konflikts. Ein abschliessender Block ist regionalen Einflüssen durch und auf Bürgerkriege gewidmet. Die Vorlesung wird mit Übungen ergänzt.
LernzielEntwicklung eines Verständnis für grundlegende Konzepte und Debatten der aktuellen Bürgerkriegsforschung, und inbesondere für die Dynamiken während und nach Ende des Konflikts. Darüber hinaus sollen die Studierenden ein allgemeines Verständnis zu mehreren wichtigen Konfliktregionen entwickeln.
Voraussetzungen / BesonderesDie Teilnahme am Vorgängerkurs, Kriegsursachen im historischen Kontext (Konfliktforschung I), wird vorausgesetzt.
853-0010-01LKonfliktforschung II: Herausforderungen gegenwärtiger Konflikte (ohne Übungen)3 KP2VL.‑E. Cederman
KurzbeschreibungDer 2. Teil des Kurses internationale Konfliktforschung konzentriert sich auf die aktuellen Herausforderungen durch Bürgerkriege. Der Kurs behandelt die Natur dieser Kriege im Allgemeinen sowie wichtige Themen während bzw. nach Ende des Konflikts. Ein abschliessender Block ist regionalen Einflüssen durch und auf Bürgerkriege gewidmet und wird durch mehrere Regionalvorlesungen angereichert.
LernzielEntwicklung eines Verständnis für grundlegende Konzepte und Debatten der aktuellen Bürgerkriegsforschung, und inbesondere für die Dynamiken während und nach Ende des Konflikts. Darüber hinaus sollen die Studierenden ein allgemeines Verständnis zu mehreren wichtigen Konfliktregionen entwickeln.
Voraussetzungen / BesonderesDie Teilnahme am Vorgängerkurs, Kriegsursachen im historischen Kontext (Konfliktforschung I), wird vorausgesetzt.
857-0006-00LPolitical Order and Conflict Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 15.
MA Comparative and International Studies are given priority.
Registration required: lcederman@ethz.ch.
8 KP2SL.‑E. Cederman, S. Rüegger
KurzbeschreibungThis seminar builds on the MACIS seminar on political violence and covers primarily the quantitative literature on civil and regional wars, especially with respect to the effect of economic and ethnic factors, political institutions and the geographic and international context. The students will develop an original research question to be dealt with in a research paper.
LernzielThis seminar covers ethnic violence, political-economy perspectives on war, the role of political institutions, and the international dimensions of civil conflict. The goal of the seminar is to expose the students to these topics by allowing them to discuss them in class and to write a term paper addressing an original research question.
868-0003-00LModule 3: Mediation Content Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Only for MAS Mediation in Peace Processes.
10 KP9GA. Wenger, L.‑E. Cederman
KurzbeschreibungMediators learn about the content of peace negotiations and agreements. This module brings classical and theoretical approaches dealing with mediation content up to date by examining contemporary cases and how content is managed and interlinked. The module focuses on security, power-sharing, justice, socioeconomic, and environmental issues and related arrangements.
LernzielMediators learn about the content of peace negotiations and peace agreements in this module. The goal is not to eliminate the issues that are tearing a society apart, but rather to find mechanisms to deal with differences in a non-violent manner. Mediators need a clear understanding of what expert advisors can provide as well as sufficient knowledge of the various disciplinary topics involved in order to create linkages between them and the issues that tend to arise in the process. At the same time, mediators should not impose solutions or act as topical experts. This module seeks to bring more classical and theoretical approaches of dealing with mediation content up to date by looking at contemporary cases and how content is managed and interlinked. The module focuses on security, power-sharing, justice, socioeconomic, and environmental issues and related arrangements.