Stefanie Hellweg: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Frau Prof. Dr. Stefanie Hellweg |
Lehrgebiet | Ökologisches Systemdesign |
Adresse | Institut für Umweltingenieurwiss. ETH Zürich, HIF D 87.1 Laura-Hezner-Weg 7 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 43 37 |
Fax | +41 44 633 10 61 |
stefanie.hellweg@ifu.baug.ethz.ch | |
URL | https://esd.ifu.ethz.ch/the-group/people/person-detail.hellweg.html |
Departement | Bau, Umwelt und Geomatik |
Beziehung | Ordentliche Professorin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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102-0324-AAL | Ecological Systems Analysis Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben. Alle anderen Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen. | 6 KP | 13R | S. Hellweg | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung vermittelt die Grundlagen verschiedener Umweltanalyseinstrumente und befähigt zur Anwendung dieser Instrumente, um einfache Fragestellungen im Umweltbereich zu bearbeiten. | ||||
Lernziel | Die Studierende kennen nach Belegung der Lehrveranstaltung grundlegende Umweltanalyseinstrumente wie Stoffflussanalyse, Risikoanalyse und Oekobilanz und können existierende Studien kritisch einschätzen. Bei Konfrontation mit einem Umweltproblem können Sie das geeignete Instrument identifizieren und anwenden. | ||||
Inhalt | - Material flow analysis - Life cycle assessment - Risk assessment - Case studies | ||||
Literatur | Literature to be studied is indicated on http://www.ifu.ethz.ch/ESD/education/bachelor/OeSA/index_EN | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Self-study course. | ||||
102-0324-01L | Oekologische Systemanalyse | 6 KP | 4G + 1P | S. Hellweg, S. Rubli, N. von Götz | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung vermittelt die Grundlagen verschiedener Umweltanalyseinstrumente und befähigt zur Anwendung dieser Instrumente, um einfache Fragestellungen im Umweltbereich zu bearbeiten. | ||||
Lernziel | Die Studierende kennen nach Belegung der Lehrveranstaltung grundlegende Umweltanalyseinstrumente wie Stoffflussanalyse, Risikoanalyse und Oekobilanz und können existierende Studien kritisch einschätzen. Bei Konfrontation mit einem Umweltproblem können Sie das geeignete Instrument identifizieren und anwenden. | ||||
Inhalt | - Stofffluss- / Materialflussanalyse - Chemische Produktrisikoanalyse - Ökobilanz - Umweltfragestellung und Entscheidungsprozesse: Praxisbeispiele | ||||
Skript | Skript und Übungsunterlagen werden auf Moodle bereitgestellt. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Lehrveranstaltung ist aufgeteilt in Vorlesungsstunden und Übungsstunden. | ||||
102-0348-00L | Prospective Environmental Assessments Prerequisite for this lecture is basic knowledge of environmental assessment tools, such as material flow analysis, risk assessment and life cycle assessment. Students without previous knowledge in these areas need to read according textbooks prior to or at the beginning of the lecture. | 3 KP | 2G | S. Hellweg, N. Heeren, A. Spörri | |
Kurzbeschreibung | This lecture deals with prospective assessments of emerging technologies as well as with the assessment of long-term environmental impact caused by today's activities. | ||||
Lernziel | - Understanding prospective environmental assessments, including scenario analysis techniques, prospective emission models, dynamic MFA and LCA. - Ability to properly plan and conduct prospective environmental assessment studies, for example on emerging technologies or on technical processes that cause long-term environmental impacts. - Being aware of the uncertainties involved in prospective studies. - Getting to know measures to prevent long-term emissions or impact in case studies - Knowing the arguments in favor and against a temporally differentiated weighting of environmental impacts (discounting) | ||||
Inhalt | - Scenario analysis - Dynamic material flow analysis - Temporal differentiation in LCA - Systems dynamics tools - Assessment of future and present environmental impact - Case studies | ||||
Skript | Lecture slides and further documents will be made available on Moodle. | ||||
860-0015-00L | Supply and Responsible Use of Mineral Resources I | 3 KP | 2G | B. Wehrli, F. Brugger, K. Dolejs Schlöglova, S. Hellweg, C. Karydas | |
Kurzbeschreibung | Students critically assess the economic, social, political, and environmental implications of extracting and using energy resources, metals, and bulk materials along the mineral resource cycle for society. They explore various decision-making tools that support policies and guidelines pertaining to mineral resources, and gain insight into different perspectives from government, industry, and NGOs. | ||||
Lernziel | Students will be able to: - Explain basic concepts applied in resource economics, economic geology, extraction, processing and recycling technologies, environmental and health impact assessments, resource governance, and secondary materials. - Evaluate the policies and guidelines pertaining to mineral resource extraction. - Examine decision-making tools for mineral resource related projects. - Engage constructively with key actors from governmental organizations, mining and trading companies, and NGOs, dealing with issues along the mineral resource cycle. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Bachelor of Science, Architecture or Engineering, and enrolled in a Master's or PhD program at ETH Zurich. Students must be enrolled in this course in order to participate in the case study module course 860-0016-00 Supply and Responsible Use of Mineral Resources II. |