Hans-Dieter Daniel: Catalogue data in Autumn Semester 2019 |
Name | Prof. em. Dr. Hans-Dieter Daniel |
Field | Sozialpsychologie und Hochschulforschung |
Address | Sozialpsychologie/Hochschulforsch. ETH Zürich, AND 2 41 Andreasstrasse 15 8050 Zürich SWITZERLAND |
Telephone | +41 44 632 42 90 |
daniel@gess.ethz.ch | |
URL | https://www.psychologie.uzh.ch/de/bereiche/assoc/soho.html |
Department | Humanities, Social and Political Sciences |
Relationship | Professor emeritus |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
227-0802-01L | Social Psychology The course will be offered for the last time in HS19. | 2 credits | 2G | H.‑D. Daniel, R. Mutz | |
Abstract | The lecture covers the following main topics: Social perception and interpersonal judgement; attitudes; group dynamics and group performance; leadership behavior and leadership styles. | ||||
Objective | The aim of the lecture is to impart a well-founded scientific understanding of social influence processes in individuals, groups, organizations, and social settings. The participants should develop competencies in the structuring of communication, interaction, and management processes. | ||||
Content | Im Einzelnen sollen die Teilnehmerinnen und Teilnehmer lernen: - an den Beispielen von Kaufverhalten oder ökologischem Verhalten zu beschreiben, wie Normen und Einstellungen Einfluss auf das Verhalten nehmen, - Die Subjektivität und die Fehlerquellen sozialer Wahrnehmung verstehen, - Prinzipien der Psychologie der Kommunikation zu nutzen für eine Verbesserung der Kommunikation in Studium und Beruf, - Merkmale und Strukturen von Gruppen zu identifizieren und mit geeigneten Methoden zu analysieren, - Die Grundlagen von Konformität und Gehorsam gegenüber Autoritäten zu erkennen, - Gruppenphänomene wie „soziales Faulenzen“, „Risiko- und Konservatismus-Schub“ und „Gruppendenken“ entgegenzuwirken, - Gruppenleistungen und -–entscheidungen zu optimieren, - Führungsstile zu unterscheiden lernen, - Techniken zur Moderation von interagierenden Gruppen kennen zu lernen. | ||||
Lecture notes | kein Skript | ||||
Literature | zur Einführung: Stroebe, W., Jonas, K. & Hewstone, M. (2014). Sozialpsychologie. Heidelberg: Springer. Es wird ein Reader mit ausgewählten Texten zu den Vorlesungsthemen angeboten. | ||||
Prerequisites / Notice | Es werden für D-ITET-Studierende Gruppenarbeiten (6 Kreditpunkte) in Form eines 3-tätigen computer-unterstützten Assessments fachübergreifender Kompetenzen angeboten (Teilnehmerzahl beschränkt auf 12 Studierende). Die Teilnehmenden verfassen Berichte, die benotet werden. | ||||
851-0252-04L | Behavioral Studies Colloquium | 0 credits | 2K | C. Stadtfeld, U. Brandes, H.‑D. Daniel, T. Elmer, C. Hölscher, M. Kapur, H. Nax, R. Schubert, E. Stern | |
Abstract | This colloquium is about recent and ongoing research and scientific ideas in the behavioral sciences, both at the micro- and macro-levels of cognitive, behavioral and social science. It features invited presentations from internal and external researchers as well as presentations of doctoral students close to submitting their dissertation research plan. | ||||
Objective | Participants are informed about recent and ongoing research in the field. Presenting doctoral students obtain feedback on their dissertation research plan. | ||||
Content | The covers the broadly understood field of behavioral science, including theoretical as well as empirical research in Social Psychology and Research on Higher Education, Sociology, Modeling and Simulation in Sociology, Decision Theory and Behavioral Game Theory, Economics, Research on Learning and Instruction, Cognitive Psychology and Cognitive Science. | ||||
Prerequisites / Notice | Doctoral students in D-GESS can obtain 2 credits for presenting their dissertation research plan. |