Michael Siegrist: Catalogue data in Spring Semester 2018

Name Prof. Dr. Michael Siegrist
FieldConsumer Behavior
Address
Institut für Umweltentscheidungen
ETH Zürich, CHN J 76.3
Universitätstrasse 16
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telephone+41 44 632 63 21
E-mailmichael.siegrist@hest.ethz.ch
DepartmentHealth Sciences and Technology
RelationshipFull Professor

NumberTitleECTSHoursLecturers
376-1178-00LHuman Factors II3 credits2VM. Menozzi Jäckli, R. Huang, M. Siegrist
AbstractStrategies, abilities and needs of human at work as well as properties of products and systems are factors controlling quality and performance in everyday interactions. In Human Factors II (HF II), cognitive aspects are in focus therefore complementing the more physical oriented approach in HF I. A basic scientific approach is adopted and relevant links to practice are illustrated.
ObjectiveThe goal of the lecture is to empower students in designing products and systems enabling an efficient and qualitatively high standing interaction between human and the environment, considering costs, benefits, health, well-being, and safety as well. The goal is achieved in addressing a broad variety of topics and embedding the discussion in macroscopic factors such as the behavior of consumers and objectives of economy.
ContentCognitive factors in perception, information processing and action. Experimental techniques in assessing human performance and well-being, human factors and ergonomics in development of products and complex systems, innovation, decision taking, consumer behavior.
LiteratureSalvendy G. (ed), Handbook of Human Factors, Wiley & Sons, 2012
701-0658-00LSeminar for Bachelor Students: Anthroposphere
This course takes place in autumn semester beginning autumn semester 2018.
2 credits2SA. Müller, D. N. Bresch, A. Patt, M. Siegrist
AbstractAnalysis and presentation of scientific articles in the domain of Human Environment Systems with focus on the relevant methods and theories. Skills in literature research concerning a given topic in the ISI Web of Knowledge.
ObjectiveThe sudents have to read current scientific articles on research issues in the field of Human-Environment-Relations and to learn to understand them, to present them in a summarized form, to document the most important points (including methods), to search for publications in the web of knowledge (ISI) and to give a constructive critical assessment of them.
ContentDas Forschungsfeld Mensch-Umwelt Beziehung ist gekennzeichnet durch eine grosse Themen- und Methodenvielfalt. Dies kommt unter anderem in den wissenschaftlichen Beiträgen der an der Veranstaltung beteiligten Professuren zum Ausdruck. Die Studierenden wählen aus einem breiten Angebot eine wissenschaftliche Publikation aus und referieren darüber im Seminar (s.o. link). Erwartet wird insbesondere das Herausarbeiten der Fragestellung, die Beschreibung der gewählten Methode, die wichtigsten Erkenntnisse des Beitrages sowie offene Fragen bzw. zukünftige Forschungsfragen. Zusätzlich zum verarbeiteten Artikel sollen zwei weitere Publikation aus dem ISI Web of Knowledge zum gleichen Thema recherchiert und zum präsentierten Artikel in Bezug gesetzt werden. Durch Teilnahme an der Diskussion der präsentierten Artikel wird zudem das Stellen und Beantworten von Fragen zur Präsentation geübt.
Lecture noteskeines
LiteratureEs wird eine Liste von Publikationen aus den an der Veranstaltung beiteiligten Professuren abgegeben.
701-0721-AALPsychology Information
Enrolment ONLY for MSc students with a decree declaring this course unit as an additional admission requirement.

Any other students (e.g. incoming exchange students, doctoral students) CANNOT enrol for this course unit.
3 credits6RM. Siegrist
AbstractThis is an introductory course in psychology. This course will emphasize cognitive psychology and the psychological experiment.
ObjectiveKnowledge of key concepts and exemplary theories of psychology and their relation to "daily" psychology. Comprehension of relation between theory and experiment in psychology.

Goals: Learning how psychologists are thinking, a side change from the ETH natural science perspective to psychological thinking.

Domains of psychology:
- Psychology fields
- Concept definitions of psychology
- Theories of psychology
- Methods of psychology
- Results of psychology

Capability:
Be able to define a psychological research question
Basics understanding of role of psychology

Comprehension:
Psychology as a science of experience and behavior of the human
ContentEinführung in die psychologische Forschung und Modellbildung unter besonderer Berücksichtigung der kognitiven Psychologie und des psychologischen Experiments. Themen sind u.a.: Wahrnehmung; Lernen und Entwicklung; Denken und Problemlösen; Kognitive Sozialpsychologie; Risiko und Entscheidung.
751-1000-00LInterdisciplinary Project Work Restricted registration - show details
Only for Master Students in Agricultural Sciences and Food Sciences.

Prerequisite: successful completion of the bachelor programme.
4 credits3UB. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, S. Boulos, E. Buff Keller, M. Erzinger, R. Finger, A. K. Gilgen, M. C. Härdi-Landerer, C. Hartmann, A. Hofmann, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, M. Schuppler, M. Siegrist, A. Walter
AbstractDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Fragestellungen, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung und verfassen einen Projektbericht.
ObjectiveDie Studierenden
- können für Fragestellungen von Partnern aus der Schweizer Nahrungsmittelwertschöpfungskette wissen-schaftlich fundierte und praxistaugliche Lösungen entwickeln.
- könne mit Hilfe von Grundlagen des Projektmanagements die Lösungsentwicklung zielgerichtet und effizient abwickeln sowie steuern.
- kennen Elemente der Teamarbeit und können diese in ihrem Projektteam zur Erarbeitung und Lösungsent-wicklung erfolgreich anwenden;
- können die entwickelten Lösungen in mündlicher und schriftlicher Form nachvollziehbar, überzeugend und adressatengerecht präsentieren.
- reflektieren die geleistete Arbeit im Projektteam, mit dem Coach und als Einzelperson und ziehen daraus Konsequenzen für ihr weiteres Handeln in Projektteams.
ContentDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaften bearbeiten Fragestellungen, welche ihnen von Projektpartnern aus der Praxis entlang der Schweizer Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Dabei werden sie von einem Coach beider Studienrichtungen angeleitet und unterstützt. Sie lernen zudem selbstorganisiert ein praxisorientiertes Projekt in Zusammenarbeit mit dem Projektpartner und dem Coach abzuwickeln. Die Studierenden wenden ihre erworbenen fachlichen und überfachlichen Kompetenzen in ihrem Projektteam zur Erarbeitung und Entwicklung von Lösungen für die Fragestellungen des Projektpartners an. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zuhanden des Projektpartners. Die Studierenden reflektieren die geleistete Projektar-beit sowie ihre Team- und Projektmanagementkompetenzen.

Vorlesungszeit, Selbststudium, externe Projekttage:
Die Lehrveranstaltung findet am Donnerstag während dem Semester von 12:30-15:00 statt. Während der Semes-terzeit arbeiten die Studierenden zudem ausserhalb der Vorlesungszeit im Selbststudium an den Projekten. Die externen Projekttage werden vom 18.6.18-21.6.18 in Lyss durchgeführt.
Prerequisites / NoticeUnterrichtssprache: Deutsch
752-2121-00LConsumer Behaviour II2 credits2GM. Siegrist, B. S. Sütterlin
AbstractThis course examines important concepts and theories in order to describe and to explain consumer behavior. The focus is on decision making processes, influencing consumer behavior, consumer research, and market segmentation. Selected topics are explained in some depth.
ObjectiveThis course examines important concepts and theories in order to describe and to explain consumer behavior. The course Consumer Behavior I provides an overview, whereas in this course selected topics are explained and discussed in some depth. The focus is on decision making processes, influencing consumer behavior, consumer research, and market segmentation.
752-2123-00LRisk Awareness, Risk Acceptance and Trust3 credits2VM. Siegrist
AbstractThe course provides an overview about risk perception and acceptance of new technologies. In addition, the most important findings of the research related to decisions under uncertainty are presented.
ObjectiveStudents know the most important theoretical approaches in the domains of risk perception and acceptance of new technologies. Furthermore, students understand the paradigms and the research results in the domain of decision making under uncertainty.