Christian Schmid: Katalogdaten im Herbstsemester 2020 |
Name | Herr Prof. Christian Schmid |
Adresse | Lehre Architektur ETH Zürich, HIL E 64.2 Stefano-Franscini-Platz 5 8093 Zürich SWITZERLAND |
schmid@arch.ethz.ch | |
Departement | Architektur |
Beziehung | Titularprofessor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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051-1231-20L | Integrierte Disziplin Soziologie (C.Schmid) | 3 KP | 2U | C. Schmid | |
Kurzbeschreibung | Entwurfsarbeiten aus den verschiedenen Bereichen der Architektur und des Städtebaus werden mit soziologischen Fragestellungen und Methoden vertieft. | ||||
Lernziel | Den gesellschaftlichen Kontext im Entwurfsprozess berücksichtigen! | ||||
Inhalt | Der Inhalt bezieht sich auf die Entwurfsaufgabe und wird jeweils entsprechend angepasst. | ||||
052-0703-00L | Soziologie I | 2 KP | 2V | C. Schmid, I. Apostol, M. Streule Ulloa Nieto | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung Soziologie I untersucht den Zusammenhang zwischen gesellschaftlicher und baulicher Entwicklung aus einer makrosoziologischen Perspektive. Sie behandelt zentrale Aspekte des sozialen Wandels, historische und aktuelle Formen der Urbanisierung sowie exemplarische Urbanisierungsmodelle einzelner Städte. | ||||
Lernziel | Die Vorlesungsreihe soll den Studierenden die Fähigkeit vermitteln, Architektur in ihrem gesellschaftlichen Kontext zu begreifen. | ||||
Inhalt | Die Vorlesung Soziologie I geht von einer makrosoziologischen Betrachtung aus und untersucht den Zusammenhang zwischen gesellschaftlicher und baulicher Entwicklung. In einem ersten Schritt werden einige zentrale Aspekte des sozialen Wandels thematisiert, insbesondere der Übergang vom Fordismus zum Neoliberalismus sowie die miteinander verschränkten Prozesse der Globalisierung und der Regionalisierung. Der zweite Teil befasst sich mit historischen und aktuellen Formen der Urbanisierung. Er behandelt unter anderem die veränderte Bedeutung des Gegensatzes von Stadt und Land; die Prozesse der Suburbanisierung, der Periurbanisierung und der planetaren Urbanisierung; die Herausbildung von Global Cities und Metropolitanregionen; die Entstehung von neuen urbanen Konfigurationen im Zentrum (Gentrifizierung) und in der urbanen Peripherie (Edge City, Exopolis, neue urbane Intensität). In einem dritten Teil werden diese allgemeinen Prozesse anhand konkreter Fallbeispiele anschaulich gemacht: Manchester, Chicago, Los Angeles, Paris und Zürich | ||||
Literatur | Eine ausführliche Textsammlung wird abgegeben. | ||||
052-0723-20L | Sociology: Planetary Urbanization Maximale Teilnehmerzahl: 40 | 2 KP | 2S | C. Schmid, L. B. Howe | |
Kurzbeschreibung | In the last decades, urbanization has become a planetary phenomenon, leading to an intense debate about a new conceptionalization of urbanization. This theory seminar aims at giving an introduction into the actual debate on planetary urbanization, into urban theory, theoretical thinking and the work with scientific texts. | ||||
Lernziel | In this research seminar, we will present some of the most recent and cutting-edge research investigations into planetary urbanization and discuss some of the most exciting articles in this fascinating new field of urban research. | ||||
Inhalt | Today, urban research is increasingly confronted with large-scale urbanization processes that unfold far beyond the realm of agglomerations, urban regions, and even mega city-regions. Urbanization has achieved a planetary reach; novel patterns of urbanization are crystallizing across diverse environments, in agricultural areas, in the space of what may appear to be wilderness, and even in the oceans. This challenges inherited conceptions of the urban as a bounded zone and a dense settlement type. The process of extended urbanization includes the formation of complex and multi-scalar relationships between centers and peripheries, the blurring and re-articulation of the urban fabric, the production of a functionalized logistical space, and the progressive operationalization of landscapes around the world. These observations suggest a radical rethinking of inherited concepts and cartographies of the urban, at all spatial scales, encompassing both built and unbuilt spaces. | ||||
Literatur | The relevant texts will be distributed in the seminar. A very good overview is provided in the following edited volume: Brenner, Neil (ed.): Implosions / Explosions: Towards a Study of Planetary Urbanization. Jovis, Berlin, 2014. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The course will be held in English. Participants must be able to speak and write in English. The course is restricted. Please send a motivation letter to Lindsay Howe (howe@arch.ethz.ch) until September 1st. This is a theory course; it includes the compulsory reading of about 12 scientific articles or book chapters during the semester. Part of the performance assessment is giving a presentation and a written summary or report. Details will be announced at the beginning of the course. | ||||
063-0701-00L | Methoden der Stadtforschung | 2 KP | 2G | C. Schmid, I. Apostol, L. B. Howe, M. Streule Ulloa Nieto, C. Ting | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt eine Einführung in Methoden der sozialwissenschaftlichen Stadtforschung durch Vorlesungen und begleitende Übungen. Er behandelt die Grundprinzipien des wissenschaftlichen Arbeitens, Literaturrecherche, verschiedene Formen von teilnehmender Beobachtung, qualitative Interviews (Experteninterview, ethnographisches Interview) und die Analyse von urbanen Qualitäten. | ||||
Lernziel | Dieser Kurs soll es den Studierenden der Architektur ermöglichen, mit einfachen Mitteln soziologische Analysen als Grundlage für Entwurfsarbeiten einzusetzen. Er basiert auf einem spezifischen Methodenset, das in Entwurfskursen (integrierte Disziplin) und auch bei der Masterarbeit (Begleitfach Soziologie) angewendet wird. | ||||
063-0813-20L | Soziologie (Wahlfacharbeit) | 6 KP | 13A | C. Schmid, L. B. Howe, C. Ting | |
Kurzbeschreibung | Individuelle Wahlfacharbeit im Anschluss an ein Masterwahlfach Soziologie III. | ||||
Lernziel | Wahlfacharbeiten im Fach Soziologie sind schriftliche Arbeiten, die sich an den Kriterien des wissenschaftlichen Arbeitens in den Sozialwissenschaften orientieren. Sie sollen den in den Sozialwissenschaften gültigen Standards entsprechen. Um dieses Ziel zu erreichen, werden die Studierenden in ihrer Arbeit intensiv angeleitet und betreut. Neben der inhaltlichen Auseinandersetzung besteht ein Lernziel der Diplomwahlfacharbeit darin, dass die Studierenden sich im korrekten Verfassen eines wissenschaftlichen Textes üben, sowohl was den Aufbau, die Form, die inhaltliche Kohärenz und die wissenschaftliche Gültigkeit betrifft. | ||||
Inhalt | Die Inhalte der Wahlfacharbeiten in Architekturkritik sollen einen Zusammenhang mit dem unterrichteten Stoff aufweisen. | ||||
064-0017-20L | Research Methods in Landscape and Urban Studies | 2 KP | 2K | G. Vogt, T. Avermaete, T. Galí-Izard, C. Girot, H. Klumpner, F. Persyn, C. Schmid, M. Topalovic | |
Kurzbeschreibung | Advanced PhD candidates of urban studies, urban and landscape design and urban sociology report about their experiences and insights in the concrete application of methods utilized for their research and scientific publications. Discussion of ongoing individual work, methodological questions, critical perspectives on urban and landscape design and city's relation to society. | ||||
Lernziel | The seminar's objective is to introduce PhD students to the multitude of research methodologies, tools and techniques within the fields of urban studies, urban design, territorial planning and landscape architecture. Based on the conveyed knowledge, the seminar ultimately aims at enabling PhD candidates to critically assess existing methods and tools, and to refine and develop an academically sound research framework for their own studies. | ||||
Inhalt | The seminar is organized along three modules that are arranged according to the PhD classes' particular needs: A: Methodology Module >>> Introduction of a research methodology by an expert / short contributions by PhD students + exercise and discussion / moderated by doctoral program coordinator (Lecturer/Dozent). This will include quantitative and qualitative methods such as ethnographic research, case study research, grounded theory, survey design, mapping, methods in statistical and data analysis, etc. (3-4 per semester) B: Literature Module >>> Reading sessions organized and conducted by doctoral program coordinator (Lecturer/Dozent) / invited experts from the Department. These sessions will support the methodology modules with theoretical and historical texts with a specifically tailored reading syllabus. (4-5 per semester). C: Techniques Module >>> Introduction into research techniques and tools / organized by doctoral program coordinator (Lecturer/Dozent) / conducted by respective experts. These modules will make students familiar with technical aspects such as academic writing, or the the use of GIS software, the ETH library or the gta archive, etc.(2-3 per semester) | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The seminar is jointly organized by the coordinator of the Doctoral Program in Landscape and Urban Studies, and the I-LUS faculty. Although located at the D-ARCH, the seminar is open to all doctoral students at ETH who are involved or interested in research at the urban and territorial scale. This seminar is complementing the gta doctoral colloquiums on Thursday afternoons. Hybrid teaching: Personal teaching in ONA Design In Dialog Lab (ONA E25) and online teaching: https://ethz.zoom.us/j/2317208647 |