Manfred Kopf: Katalogdaten im Herbstsemester 2016 |
Name | Herr Prof. Dr. Manfred Kopf |
Lehrgebiet | Molekulare Biomedizin |
Adresse | Inst. f. Molecular Health Sciences ETH Zürich, HPL G 12 Otto-Stern-Weg 7 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 64 70 |
Fax | +41 44 633 13 50 |
manfred.kopf@biol.ethz.ch | |
URL | https://mhs.biol.ethz.ch/research/kopf.html |
Departement | Biologie |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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551-0223-00L | Immunology III | 4 KP | 2V | M. Kopf, M. Bachmann, J. Kisielow, A. Lanzavecchia, S. R. Leibundgut, A. Oxenius, R. Spörri | |
Kurzbeschreibung | Diese Vorlesung liefert einen detaillierten Einblick in die - Entwicklung von T Zellen und B Zellen - Dynamik einer Immunantwort bei akuten und chronischen Infektionen - Mechanismen von Immunpathologie - neue Impfstoffstrategien | ||||
Lernziel | Sie verstehen - die Entwicklung, Aktivierung, und Differenzierung verschiedener Typen von T Zellen und deren Effektormechanismen während einer Immunantwort - die Erkennung von pathogenen Mikroorganismen und molekulare Ereignisse nach Infektion einer Zelle - Ereignisse und Signale für die Reifung von naiven B Zellen zu antikörperproduzierenden Plasmazellen und Gedächtniszellen, - Optimierung von B Zellantworten durch das intelligente Design neuer Impfstoffe | ||||
Inhalt | o Development and selection of CD4 and CD8 T cells, natural killer T cells (NKT), and regulatory T cells (Treg) o NK T cells and responses to lipid antigens o Differentiation, characterization, and function of CD4 T cell subsets such as Th1, Th2, and Th17 o Overview of cytokines and their effector function o Co-stimulation (signals 1-3) o Dendritic cells o Evolution of the "Danger" concept o Cells expressing Pattern Recognition Receptors and their downstream signals o T cell function and dysfunction in acute and chronic viral infections | ||||
Literatur | Unterlagen zur Vorlesung sind erhältlich bei: https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=2581¬ifyeditingon=1 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Immunology I and II recommended but not compulsory | ||||
551-0317-00L | Immunology I | 3 KP | 2V | A. Oxenius, M. Kopf | |
Kurzbeschreibung | Einführung in strukturelle und funktionelle Eigenschaften des Immunsystems. Grundlegendes Verständnis der Mechanismen und der Regulation einer Immunantwort. | ||||
Lernziel | Einführung in strukturelle und funktionelle Eigenschaften des Immunsystems. Grundlegendes Verständnis der Mechanismen und der Regulation einer Immunantwort. | ||||
Inhalt | - Einleitung und historischer Hintergrund - Angeborene und adaptive Immunantwort, Zellen und Organe des Immunsystems - B Zellen und Antikörper - Generation von Diversität - Antigen-Präsentation und Histoinkompatibilitätsantigene (MHC) - Thymus und T Zellselektion - Autoimmunität - Zytotoxische T Zellen und NK Zellen - Th1 und Th2 Zellen, regulatorische T Zellen - Allergien - Hypersensitivititäten - Impfungen und immun-therapeutische Interventionen | ||||
Skript | Die Studenten haben elekronischen Zugriff auf die Vorlesungsunterlagen. Der Link ist unter "Lernmaterialien" zu finden. | ||||
Literatur | - Kuby, Immunology, 7th edition, Freemen + Co., New York, 2009 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Immunology I (WS) und Immunology II (SS) werden in einer Sessionsprüfung im Anschluss an Immunology II als eine Lerneinheit geprüft. | ||||
551-0509-00L | Current Immunological Research in Zürich | 0 KP | 1K | R. Spörri, M. Detmar, C. Halin Winter, W.‑D. Hardt, M. Kopf, A. Lanzavecchia, S. R. Leibundgut, A. Oxenius, Uni-Dozierende | |
Kurzbeschreibung | This monthly meeting is a platform for Zurich-based immunology research groups to present and discuss their ongoing research projects. At each meeting three PhD students or Postdocs from the participating research groups present an ongoing research project in a 30 min seminar followed by a plenary discussion. | ||||
Lernziel | The aim of this monthly meeting is to provide further education for master and doctoral students as well as Postdocs in diverse topics of immunology and to give an insight in the related research. Furthermore, this platform fosters the establishment of science- and technology-based interactions between the participating research groups. | ||||
Inhalt | Presentation and discussion of current research projects carried out by various immunology-oriented research groups in Zurich. | ||||
Skript | none | ||||
551-1117-00L | Cutting Edge Topics: Immunology and Infection Biology | 2 KP | 1S | A. Oxenius, B. Becher, C. Halin Winter, M. Kopf, S. R. Leibundgut, C. Münz, A. Trkola, M. van den Broek | |
Kurzbeschreibung | Wöchentliches Seminar über aktuelle Themen der Immunologie und Infektionsbiologie. International renommierte Experten referieren über ihre aktuellen Forschungsresultate mit anschliessender offener Diskussion. | ||||
Lernziel | Wöchentliches Seminar über aktuelle Themen der Immunologie und Infektionsbiologie. International renommierte Experten referieren über ihre aktuellen Forschungsresultate mit anschliessender offener Diskussion. Ziel der Veranstaltung ist die Konfrontation von Studenten und Doktoranden mit aktuellen Forschungsthemen und mit wissenschaftlicher Vortragsform. Studenten und Doktoranden wird die Gelegenheit geboten, sich mit diversen Themen vertieft auseinander zu setzen, welche oft in den Konzeptkursen nur knapp präsentiert werden und mit Experten auf dem Gebiet zu diskutieren. | ||||
Inhalt | Immunologie und Infektionsbiologie. Die speziellen Themen variieren jedes Semester und hängen von den eingeladenen Experten ab. | ||||
551-1171-00L | Immunology: from Milestones to Current Topics | 4 KP | 2S | B. Ludewig, J. Kisielow, M. Kopf, A. Oxenius, Uni-Dozierende | |
Kurzbeschreibung | Milestones in Immunology: on old concepts and modern experiments | ||||
Lernziel | The course will cover six grand topics in immunology (B cells, innate immunity, antigen presentation, tumor immunity, thymus and T cells, cytotoxic T cells and NK cells) and for each grand topic four hours will be allocated. During the first double hour, historical milestone papers will be presented by the supervisor providing an overview on the development of the conceptional framework and critical technological advances. The students will also prepare themselves for this double lecture by reading the historical milestone papers and contributing to the discussion. In the following lecture up to four students will present each a recent high impact research paper which emerged from the landmark achievements of the previously discussed milestone concepts. | ||||
Inhalt | Milestones and current topics of innate immunity, antigen presentatino, B cells, thymus and T cells, cytotoxic T cells and NK cells, and tumor immunology. | ||||
Skript | Original and review articles will be distributed by the lecturer. | ||||
Literatur | Literaturunterlagen werden vor Beginn des Kurses auf folgender website zugänglich sein: Moodle Course https://moodle-app2.let.ethz.ch/course/view.php?id=1002 | ||||
551-1709-00L | Genomic and Genetic Methods in Cell and Developmental Biology Number of participants limited to 11. | 6 KP | 7G | A. Wutz, C. Beyer, M. Kopf, T. Schroeder, G. Schwank | |
Kurzbeschreibung | This course aims to provide students with a comprehensive overview of mammalian developmental biology and stem cell systems both on the theoretical as well as the experimental level. Centering the course on genetic and genomic methods engages the students in contemporary research and prepares for future studies in the course of semester and master projects. | ||||
Lernziel | - Understanding mammalian development - Introduction to stem cells systems - Working with cultured cells - Translational aspects of mammalian cell biology | ||||
Inhalt | The course will consist of a series of lectures, assay assignments, project development and discussion workshops, and 2 and a half week of lab work with different mammalian cell systems embedded in real life research projects. At the end of the course students will take an exam consisting of questions on the topic of the lectures and workshops. It is expected that students will be able to apply the knowledge to concrete problems. |