Matthias Peter: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021 |
Name | Herr Prof. Dr. Matthias Peter |
Lehrgebiet | Biochemie |
Adresse | Institut für Biochemie ETH Zürich, HPM G 8.1 Otto-Stern-Weg 3 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 65 86 |
Fax | +41 44 633 12 28 |
matthias.peter@bc.biol.ethz.ch | |
Departement | Biologie |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
551-0126-00L | Grundlagen der Biologie II: Zellen ![]() | 6 KP | 5G | K. Weis, F. Allain, Y. Barral, W.‑D. Hardt, U. Kutay, M. Peter, I. Zemp | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung vermittelt eine Einführung in die Funktion und Regulation von Zellen. | ||||
Lernziel | Einführung in die Funktion und Regulation von Zellen | ||||
Inhalt | Die Lehrveranstaltung vermittelt ein grundlegendes Verständnis von der Struktur, Organisation, Funktion und Regulation der Zelle. Die Vorlesung ist in zwei Hauptteile gegliedert: Teil 1: Zellbiologie der Prokaryonten, Evolution, Populationen Dieser Abschnitt erläutert die generellen Prinzipien des Aufbaus und der Regulation von prokaryontischen Zellen, und erklärt die Genetik und Evolution von Bakterien. Teil II: Vereinheitlichende Konzepte in Eukarya Dieser Vorlesungsteil gibt eine breite Einführung in die generelle Struktur von eukaryontischer Zellen, und vermittelt wichtige Konzepte, die den intrazelluläre Aufbau und Transport und der Regulation der Genexpression in Eukaryonten betreffen. | ||||
Skript | Die neu konzipierte Vorlesung wird durch Skripte unterstützt. | ||||
Literatur | Die Vorlesung wird durch Skripte unterstützt. Ausserdem kann das Lehrbuch "Molecular Biology of the Cell", Alberts et al. 6th edition, Taylor und Francis, und "Brock Biology of Microorganisms", Madigan et al. 15th edition, Pearson, als Unterstützung für den Vortrag verwendet werden. " | ||||
551-0339-00L | Molecular Mechanisms of Cell Dynamics ![]() Number of participants limited to 18. The enrolment is done by the D-BIOL study administration. General safety regulations for all block courses: -Whenever possible the distance rules have to be respected -All students have to wear masks throughout the course. Please keep reserve masks ready. Surgical masks (IIR) or medical grade masks (FFP2) without a valve are permitted. Community masks (fabric masks) are not allowed. -The installation and activation of the Swiss Covid-App is highly encouraged -Any additional rules for individual courses have to be respected -Students showing any COVID-19 symptoms are not allowed to enter ETH buildings and have to inform the course responsible | 6 KP | 7P | E. Dultz, Y. Barral, U. Kutay, M. Peter, K. Weis | |
Kurzbeschreibung | Application of current experimental strategies to study the dynamics of complex and highly regulated cellular processes. | ||||
Lernziel | In this course, students will - learn what principles govern cellular dynamics and how these are regulated. - learn to evaluate and to apply current strategies to study the dynamics of complex and highly regulated cellular processes | ||||
Inhalt | During this Block-Course, the students will learn to (1) describe the important mechanisms and regulators of dynamic processes in cells, (2) perform experimental techniques to quantify dynamic cellular processes, (3) evaluate and compare experimental strategies and model systems, (4) formulate and present scientific concepts in an oral presentation. Topics discussed will include - mobility in the cell (passive and active) - compartmentalization (by membranes and via phase separation) - examples of cell biological processes dependent on mobility and compartmentalization. Students will work in small groups in individual labs on one research project (8 full days of practical work; every group of students will stay in the same lab during the entire course). The projects are close to the actual research carried out in the participating research groups, but with a clear connection to the subject of the course. | ||||
Literatur | Documentation and recommended literature (review articles and selected primary literature) will be provided during the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | This course will be taught in english. | ||||
551-1304-00L | Biochemie ![]() ![]() Nur für Gesundheitswissenschaften und Technologie BSc und Humanmedizin BSc. | 3 KP | 3V | U. K. Genick, M. Peter, B. Wollscheid | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt Studierenden die zentralen Fakten und Konzepte der Biochemie und behandelt Themen aus den Bereichen Struktur, physico-chemischen Eigenschaften und Funktion von Biomolekülen; Enzyme und deren Funktionsweise; menschlicher Stoffwechsel und dessen Regulation; Signaltransduktion und Motorproteine. | ||||
Lernziel | Die detaillierten Lernziele finden Sie auf der Moodle Seite des Kurses. | ||||
Skript | Der Kurs hat kein traditionelles Skript sondern wird durch eine Moodle Seite unterstützt über die Studierende Zugang zu Unterlagen, Aufgaben, Videos und Aktivitäten haben. | ||||
Literatur | Die essenziellen Dokumente des Kurses werden in form von Skripten und Lektionen auf der Moodle Seite des Kurses zur Verfügung gestellt. Für den Kurs gibt es kein "offizielles" Lehrbuch, doch Studierende die ein generelles Nachschlagwerk zum Thema suchen oder sich vertieft mit dem Thema geschäftigen wollen könnten sich für "Löffler/Petrides Biochemie und Pathobiochemie" ISBN 978-3-642-17971-6 interessieren. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Kurs baut auf den Inhalten der Lehrveranstaltungen "Chemie für Mediziner" und "Molekulare Genetik und Zellbiologie" auf. | ||||
551-1310-00L | A Problem-Based Approach to Cellular Biochemistry ![]() Number of participants limited to 12. | 6 KP | 2G | M. Peter, V. Korkhov, G. Neurohr, V. Panse, A. E. Smith, F. van Drogen | |
Kurzbeschreibung | Independent, guided acquisition of a defined area of research, identification of key open questions, development of an experimental strategy to address a defined question, and formulation of this strategy within the framework of a research grant. | ||||
Lernziel | Working independently, students will acquire an overview of a defined research area, and identify important open questions. In addition, they will develop an experimental strategy to address a defined question, and to formulate this strategy within the framework of a research grant. | ||||
Inhalt | The students will work in groups of two to three, in close contact with a tutor (ETH Prof or senior scientist). A research overview with open questions and a research grant will be developed independently by the students, with guidance from the tutor through regular mandatory meetings. The students will write both the research overview with open questions and the grant in short reports, and present them to their colleagues. | ||||
Literatur | The identification of appropriate literature is a component of the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | This course will be taught in English, and requires extensive independent work. |