Matthias Peter: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Herr Prof. Dr. Matthias Peter |
Lehrgebiet | Biochemie |
Adresse | Institut für Biochemie ETH Zürich, HPM G 8.1 Otto-Stern-Weg 3 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 65 86 |
Fax | +41 44 633 12 28 |
matthias.peter@bc.biol.ethz.ch | |
Departement | Biologie |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
551-0339-00L | Molecular Mechanisms of Cell Dynamics ![]() Number of participants limited to 13. The enrolment is done by the D-BIOL study administration. | 6 KP | 7G | E. Dultz, Y. Barral, U. Kutay, M. Peter, K. Weis | |
Kurzbeschreibung | Application of current strategies to study the dynamics of complex and highly regulated cellular processes. | ||||
Lernziel | The students learn to evaluate and to apply current strategies to study the dynamics of complex and highly regulated cellular processes. | ||||
Inhalt | During this Block-Course, the students will learn to (1) describe the important mechanisms and regulators of dynamic processes in cells, (2) perform standard lab techniques and quantitate dynamic cellular processes, (3) evaluate and compare experimental strategies and model systems, (4) independently search and critically evaluate scientific literature on a specific problem and present it in a seminar, and (5) formulate scientific concepts (preparation and presentation of a poster). Students will work in small groups in individual labs on one research project (8 full days of practical work; every group of students will stay in the same lab during the entire course). The projects are close to the actual research carried out in the participating research groups, but with a clear connection to the subject of the course. | ||||
Literatur | Documentation and recommended literature (review articles and selected primary literature) will be provided during the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | This course will be taught in english. | ||||
551-1304-00L | Biochemie ![]() ![]() Nur für Gesundheitswissenschaften und Technologie BSc und Humanmedizin BSc. | 3 KP | 3V | U. K. Genick, W. Kovacs, M. Peter | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt Studierenden die zentralen Fakten und Konzepte der Biochemie und behandelt Themen aus den Bereichen Struktur, physico-chemischen Eigenschaften und Funktion von Biomolekülen; Enzyme und deren Funktionsweise; menschlicher Stoffwechsel und dessen Regulation; Signaltransduktion und Motorproteine. | ||||
Lernziel | Die detaillierten Lernziele finden Sie auf der Moodle Seite des Kurses. | ||||
Skript | Der Kurs hat kein traditionelles Skript sondern wird durch eine Moodle Seite unterstützt über die Studierende Zugang zu Unterlagen, Aufgaben, Videos und Aktivitäten haben. | ||||
Literatur | Die essenziellen Dokumente des Kurses werden in form von Skripten und Lektionen auf der Moodle Seite des Kurses zur Verfügung gestellt. Für den Kurs gibt es kein "offizielles" Lehrbuch, doch Studierende die ein generelles Nachschlagwerk zum Thema suchen oder sich vertieft mit dem Thema geschäftigen wollen könnten sich für "Löffler/Petrides Biochemie und Pathobiochemie" ISBN 978-3-642-17971-6 interessieren. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Kurs baut auf den Inhalten der Lehrveranstaltungen "Chemie für Mediziner", "Pharmakologie für Mediziner" und "Molekulare Genetik und Zellbiologie" auf. | ||||
551-1310-00L | A Problem-Based Approach to Cellular Biochemistry ![]() Number of participants limited to 15. | 6 KP | 2G | M. Peter, V. Korkhov, A. Kralt, V. Panse, T. Peskett, A. E. Smith, F. van Drogen | |
Kurzbeschreibung | Independent, guided acquisition of an overview over a defined area of research, identification of important open questions, development of an experimental strategy to address a defined question, and formulation of this strategy within the framework of a research grant. | ||||
Lernziel | The students will learn to acquire independently an overview over a defined area of research, and to identify important open questions. In addition, they will learn to develop an experimental strategy to address a defined question, and to formulate this strategy within the framework of a research grant. | ||||
Inhalt | The students will work in groups of two to three, in close contact with a tutor (ETH Prof or senior scientist). A research overview with open questions and a research grant will be developed independently by the students, with guidance from the tutor through regular mandatory meetings. The students will write both the research overview with open questions and the grant in short reports, and present them to their colleagues. | ||||
Literatur | The identification of appropriate literature is a component of the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | This course will be taught in english, and requires extensive independent work. |