Ludger Hovestadt: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Herr Prof. Dr. Ludger Hovestadt |
Lehrgebiet | Digitale Architektonik |
Adresse | Inst. f. Technologie in der Arch. ETH Zürich, HIB E 15 Stefano-Franscini-Platz 1 8093 Zürich SWITZERLAND |
hovestadt@arch.ethz.ch | |
Departement | Architektur |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
051-1218-20L | Integrierte Disziplin CAAD ![]() ![]() | 3 KP | 2U | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Entwurfsarbeiten aus den verschiedenen Bereichen der Architektur und des Städtebaus mit Integration der Kenntnisse aus den ersten Studienjahren unter aktiver Mitwirkung von Fachleuten begleitender Wissenschaften (z.B. Tragwerkslehre, Landschaftsarchitektur, Architektur- und Kunstgeschichte, Denkmalpflege etc.). | ||||
Lernziel | Architektonisches Entwerfen ist heute ohne den Einsatz von Informationstechnologien nur in Ausnahmefällen sinnvoll. CAD-Pläne, 3-dimensionales Rendering, CNC-Modellbau und vieles andere sind allgegenwärtige Medien zur Entwicklung und Präsentation architektonischer Entwürfe. Dieses Fach versucht Fragestellungen auf einem neuen Plateau nachzugehen: Was sind die Gemeinsamkeiten aktueller Entwurfsmethoden und moderner Informationstechnologien und wie können sie symbiotisch zu neuen architektonischen Ausdrücken in formaler und konstruktiver Hinsicht führen. Entwurfsbegleitend wird diesen Fragestellungen auf theoretischer Ebene nachgegangen, um im konkreten Entwurf seinen Ausdruck finden zu können. An konkrete technische Anwendungen ist nicht vorrangig gedacht. | ||||
Inhalt | Entwurfsarbeiten aus den verschiedenen Bereichen der Architektur und des Städtebaus mit Integration der Kenntnisse aus den ersten Studienjahren unter aktiver Mitwirkung von Fachleuten begleitender Wissenschaften (z.B. Tragwerkslehre, Landschaftsarchitektur, Architektur- und Kunstgeschichte, Denkmalpflege etc.). | ||||
Skript | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Literatur | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
052-0606-00L | Mathematisches Denken und Programmieren II ![]() | 2 KP | 2V | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Eine Einführung in die Informationstechnik für Architekten. Es geht nicht um das WIE, sondern um das WAS. Nicht um eine Virtuosität im Umgang mit digitalen Werkzeugen, sondern um ein Verständnis für das Codieren. Nicht um eine Pragmatik, sondern um eine Literarität. Sie ist die Basis einer digitalen Architektonik, einer Kunst des Fügens, die es mit Sorgfalt, Umsicht und Geduld zu kultivieren gilt. | ||||
Lernziel | Eigentlich würde man von diesem Kurs erwarten zu lernen, wie man mit Computern Architektur zeichnet. Das macht dieser Kurs nicht: denn digitale architektonische Modelle sind nicht gezeichnet sondern codiert. Wir sehen an der aktuellen Diskussion um Gebäudeinformationsmodelle (BIM), wie verfahren die Situation wird, wenn man Architektur digital zeichnet: heute sind die digitalen Modelle ein mühsamer ‘Bergbau’ in hunderten von Gigabytes von Daten unterschiedlichster Art. Ein digitales Modell als Code dagegen ist leicht, kompakt, schnell. Ein schillernder Kristall, wie Poesie. Daher steht das Codieren im Mittelpunkt dieses Kurses. Genauer gesagt: die Studenten lernen Code zu lesen und das Denken in Code wertschätzen. Denn das aktive Codieren zu lernen würde den zeitlichen Rahmen sprengen und soll auch nicht erzwungen werden. Mit einem digitalen Bewusstsein aber können die Studenten schnell verschiedenste Software mit den im Internet verfügbaren Hilfen lernen und kompetent entsprechend ihrer persönlichen Vorstellungen nutzen. Das Ziel des Kurses ist, dass die Studenten sich als Architekten zu einer digitalen Persönlichkeit entwickeln können. Konkret wird Bezug genommen auf die Geschichte der Architektur in Zusammenspiel mit Mathematik und Philosophie. Das wesentliche Handwerkszeug ist der Lambda Calculus in der Implementation von Mathematica. Gezeigt wird der informationstechnische Zusammenhang aller digitalen Medien: Text, Bild, Graphic, Modell, Animation, Film, Audio und die entsprechende Software. Diskutiert werden aktuelle Fragen: Internet, Internet of Things, Kryptographie, Privacy, Big Data, Machine Intelligence, Gebäudeinformationsmodelle, Responsive Cities, Smart Homes, Robotik, Energie und Logistik. Geübt werden die heutigen und geschichtlichen Modellierungsverfahren. | ||||
Inhalt | Die Mechanik der Digitalen Einführung und Übersicht Das Falten Der Kalkulus Zu Text und Zahlen Zu Listen und Farben Zu Bildern und FIlmen Zu Kryptographie und Kommunikation Zu Regeln und Graphen Zu Grafiken und Animationen Zu 3D Modellen Zu Solid-Modellen Zu Musik und Sound The Big Plenty Zu Parsern Zu Datenbanken Zur Machinellen Intelligenz Zu vielen Bildern Zu vielen Texten Zu vielen Zeichnungen Zu vielen Modellen Zu Smart Buildings Zu Stadt und Land Zum Internet der Dinge Zu Privacy Eine digitale Archäologie der Architektur Die Geometrie Euklids Die Architektur der Griechen Die Arithmetik von Ptolemäus Die Architektur des Mittelalters Die Geometrie von Descartes Die Architektur der Renaissance Die Arithmetik von Lagrange Die Architektur der Aufklärung Die Algebra von Boole Die Architektur der Klassik Die Kathegorientheorie Die Architektur des 20. Jahrhunderts Das digitale architektonische Modell Architektonik und Poesie Das perspektivische Modell Der probabilistische Modell Der Kristall Der Hybrid Das Kontinuum Der Oikos Der Modellbegriff 1920 Der Modellbegriff 1950 Der Modellbegriff 1980 Der Modellbegriff 2010 Marke und Manier | ||||
052-0628-20L | CAAD Theory: An Introduction to Machine Intelligence (Hovestadt) ![]() ![]() | 2 KP | 2G | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Introduction to Machine Intelligence | This course aims to make you computationally literate in terms of machine intelligence. It is suitable for architects and those without the engineering background. | ||||
Lernziel | This course aims to make you computationally literate in terms of machine intelligence. It is suitable for architects and those without the engineering background, but with some knowledge of writing code. Its goal is to teach you exactly and in full detail how some of the most prominent machine learning algorithms work. (deep neural networks, self-organising maps, etc.) To achieve this, we will introduce the mathematical concepts necessary for understanding the topic and illustrate them by implementing the machine learning algorithms from scratch in python programming language. Being an expert programmer is not a prerequisite for this course, it is your interest and curiosity to plunge into something new and challenging. | ||||
Inhalt | http://www.caad.arch.ethz.ch State of the art machine intelligence today is usually provided as libraries of code, written by large-scale influential companies, (for example Google’s TensorFlow or Facebook’s Pytorch) structured by professional engineers such that the involved architec- tonics and procedures conform and reinforce the engineering problem-solving mindset. Anyone not able or willing to adhere to this mode of operation—for example architecture, which is neither a discipline, nor it is strictly about problem solving—is kept at a safe distance, and offered tools and tutorials. The knowledge about a computational concept, for example a much-hyped GAN, is offered to the peers as a complex technical paper, and to the rest, simply as a library of code to be played with. If an architect, willing to reinvent her field in today’s novel and significant technological context wishes to acquire the necessary lit- eracy to navigate the space where the knowledge is created and negotiated, she faces considerable difficulties. Prerequisites to enter the field are the same as for future engineers, along with pedagogic principles. If, on the other hand, we are unwilling to pursue this literacy, we are once again in a situation to simply accept the tools and let them write our legacy. However, this time, the shortcut that we would be taking might have far greater consequences than before. It could, in fact, do a great honour to computer science by allowing it to turn a three-thousand-year-old legacy of architecture into one of its particular specialisations. | ||||
Skript | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Literatur | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
052-0630-20L | CAAD Practice: Maps & Models - Articulate City Perceptions (L.Hovestadt) ![]() ![]() | 2 KP | 2G | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | In 1931 Alfred Korzybski, introduced the notion “The map is not the territory” arguing that a map is a reduction of the actual thing, a process in which information is lost. According to Korzybski, an ideal map would contain the map of the map of the map of the map, etc., endlessly. In the relation between map and territory, we propose to add the notion of a model. | ||||
Lernziel | In this course, we will dig into the abundance of urban imagery data to create personal models of any city, by articulating questions around our interests. We will introduce you Machine Intelligence algorithms, to classify and cluster specific objects. In Maps & Models, what is at stake is your own question. Create your models by projecting what matters to you! | ||||
Inhalt | In 1931 Alfred Korzybski, introduced the notion “The map is not the territory” arguing that a map is a reduction of the actual thing, a process in which information is lost. According to Korzybski, an ideal map would contain the map of the map of the map of the map, etc., endlessly. In the relation between map and territory, we propose to add the notion of a model. Models are specific renders of the already bias map of reality. Maps re-assemble facts of the territory (with any dimension) without rendering or representing its data; is one step before the projection. Therefore, the model (information) is a specific render of this map (data) that comes from the territory (reality). | ||||
Skript | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Literatur | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
052-0636-00L | Mathematisches Denken und Programmieren IV ![]() | 2 KP | 2V | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Vertiefung Blender Vertiefung in den Lambda Calculus und die Programmierumgebung Mathematica | ||||
Lernziel | Vertiefte Kenntnisse des CAD Programms "Blender" Blender Vertiefte Kenntnisse in "Lambda Calculus" und der Programmierumgebung "Mathematica" | ||||
Inhalt | Einführung in die einheitliche Bearbeitung folgender Medien per Code: Text, Farbe, Bild, Film, Ton, Graphen, Graphik(2D und 3D), Animation und Web. | ||||
052-1110-20L | Architectural Design V-IX: Meteora 02 - Chambers of Arguments - "Freihaus" Please register (www.mystudies.ethz.ch) only after the internal enrolment for the design classes (see http://www.einschreibung.arch.ethz.ch/design.php). Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 3.4.20, 24:00 h (valuation date) only. Ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio is 3.4.20, 24:00 h. | 14 KP | 16U | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | "Freihaus" is a quiet place in the center of the city - Moscow, Buenos Aires, Zurich. "Freihaus" likes your intellect. You are safe in the "Freihaus" if you argue and do not shout. *Freihaus" knows everything. Nothing leaves the "Freihaus", no text, no image, no thing, no money, no sound ... no nothing - but you! | ||||
Lernziel | 1) Identification and understanding of the challenges of todays technologies; 2) techniques of working within the plenty of the internet; 3) a methodology to design digital architectures; 4) understanding of the shift from hard building construction to soft building applications, and 5) an understanding of the importance of becoming a literate digital persona in order to be an architect today. | ||||
Inhalt | it is violent out there. all arguments dead. trump vs greta. fakes vs attitude. terror vs tyranny. everything is science. or art. or not. arguments, sanctions. you can’t improve by doing better. white noise. "Freihaus" is a quiet place in the center of the city - Moscow, Buenos Aires, Zurich. "Freihaus" likes your intellect. You are safe in the "Freihaus" if you argue and do not shout. *Freihaus" knows everything. Nothing leaves the "Freihaus" no text, no image, no thing, no money, no sound ... no nothing, but YOU. module 1 on text [ichnographia] on the conciousness of our planet on the talks of the chambers module 2 on images [orthographia] on the awareness of our planet on the dreams of the last night module 3 on models [scenographia] on the constitution of the house on the architectonics of the chambers | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Individual work only. Crits:10.3. / 7.4. No extra costs. | ||||
063-0716-00L | CAAD III: Positionen in der Architektur ![]() ![]() | 2 KP | 2V | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Informationstechnologien für Architekten. Dritter, vertiefender Teil. Informationstechnologien sind heute konstituierender Teil sowohl des architektonischen Schaffens als auch unserer gebauten Umwelt. Hardware und Software sind allgegenwärtig, preiswert und einfach zu bedienen. Herkömmliche Planungs- und Bauprozesse werden beschleunigt und im guten Fall verbessert. | ||||
Lernziel | In diesem Kurs stellen wir die qualitative Frage nach neuen Haltungen und Bedeutungen auf dem neuen Plateau. CAAD III behandelt seminaristisch vertiefend eine ausgewählte Anwendung auf diesem neuen Plateau. CAAD III beginnt mit einleitenden Vorlesungen und schliesst ab mit individuellen Ausarbeitungen. | ||||
Inhalt | Informationstechnologien für Architekten. Dritter, vertiefender Teil. Informationstechnologien sind heute konstituierender Teil sowohl des architektonischen Schaffens als auch unserer gebauten Umwelt. Hardware und Software sind allgegenwärtig, preiswert und einfach zu bedienen. Herkömmliche Planungs- und Bauprozesse werden beschleunigt und im guten Fall verbessert. | ||||
063-0732-20L | CAAD Theorie (Wahlfacharbeit) ![]() ![]() | 6 KP | 13A | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | In drei Wahlfächern muss je eine Wahlfacharbeit (Seminararbeit) verfasst werden. Wahlfacharbeiten dienen der eigenständigen Auseinandersetzung mit den Inhalten der entsprechenden Wahlfächer. | ||||
Lernziel | In drei Wahlfächern muss je eine Wahlfacharbeit (Seminararbeit) verfasst werden. Wahlfacharbeiten dienen der eigenständigen Auseinandersetzung mit den Inhalten der entsprechenden Wahlfächer. | ||||
Inhalt | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Skript | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Literatur | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
063-0734-20L | CAAD Praxis (Wahlfacharbeit) ![]() ![]() | 6 KP | 13A | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | In drei Wahlfächern muss je eine Wahlfacharbeit (Seminararbeit) verfasst werden. Wahlfacharbeiten dienen der eigenständigen Auseinandersetzung mit den Inhalten der entsprechenden Wahlfächer. | ||||
Lernziel | In drei Wahlfächern muss je eine Wahlfacharbeit (Seminararbeit) verfasst werden. Wahlfacharbeiten dienen der eigenständigen Auseinandersetzung mit den Inhalten der entsprechenden Wahlfächer. | ||||
Inhalt | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Skript | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
Literatur | http://www.caad.arch.ethz.ch | ||||
064-0016-20L | PhD Colloquium Theory of Information Technology for Architects ![]() | 2 KP | 2K | L. Hovestadt | |
Kurzbeschreibung | Information technology plays an increasingly important role in research. To meet this challenging development, it is not only important to acquire respective skills, but also to consider and understand information technology in what sets it apart from other gestalts of technics (like mechanics, dynamics, or thermodynamics). | ||||
Lernziel | The aim of this colloquium is to counter an observable tendency, that proportional to the degree in which students master practical skills in computing, they increasingly submit uncritically, in their understanding and framing of problems, to the dictation of schemata and templates implemented by technical systems. | ||||
Inhalt | The starting point for this colloquium is to comprehend computing not in terms of skills, but as a literacy which we can experience emerging today. Like in the case of writing as well, computing cannot exhaustively be reduced to either logics, grammar, arithmetics, or analytics. Rather, computation, if comprehended as a literacy, relates to any of the established categories of learning and raises questions of an architectonic kind. This colloquium draws from the principal richness of cultural forms of knowing and learning and thematizes approaches to formulate a theoretical stance on information technology for architects which is driven by and resting on the actual reality of computability today. In this, it is complementary to those theory courses on technology offered by the historical disciplines at ETH. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | To benefit from this course, you should have a practical affinity to technics, as well as an abstract interest in information technology in its comprehensive cultural context. |