Christophe Girot: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021

Auszeichnung: Die Goldene Eule
NameHerr Prof. em. Christophe Girot
LehrgebietLandschaftsarchitektur
Adresse
Landschaftsarchitektur, Girot
ETH Zürich, HIL H 56.1
Stefano-Franscini-Platz 5
8093 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 633 37 71
E-Mailgirot@arch.ethz.ch
DepartementArchitektur
BeziehungProfessor emeritus

NummerTitelECTSUmfangDozierende
051-0162-00LLandschaftsarchitektur II Information
Nur für Architektur BSc, Reglement 2011.
1 KP2VC. Girot
KurzbeschreibungGegenstand der Vorlesungsreihe ist die Einführung in die Arbeitsfelder zeitgenössischer
Landschaftsarchitektur. Anhand der Aspekte Ort, Boden, Wasser und Vegetation wird eine Perspektive auf
zukünftige Aufgaben der Landschaftsarchitektur eröffnet.
LernzielÜberblick über gegenwärtige und kommende Aufgabenfelder der Landschaftsarchitektur. Kritische
Reflexion zeitgenössischer Entwurfspraxis und Vermittlung von Ansätzen eines neuen Zugangs zur
Gestaltung von Landschaft.
InhaltDie Vorlesungsreihe "Theorie und Entwurf der zeitgenössischen Landschaftsarchitektur"(Landschaftsarchitektur II) schliesst an die Vorlesung "Geschichte und Theorie der Gartenkunst und Landschaftsarchitektur" (Landschaftsarchitektur I) an. Sie konzentriert sich nicht nur auf stilistische Fragen der Landschaftsarchitektur, sondern auch auf anstehende Aufgaben wie Revitalisierung von Landschaften, Nachhaltigkeit etc. Vorgestellt werden Gestaltungsansätze, die sich kritisch mit
überkommenen Naturbildern auseinandersetzen. Die Themenfelder Ort, Boden, Wasser und Vegetation bieten dabei praktisches Anschauungsmaterial für den landschaftsarchitektonischen Entwurf.
SkriptKein Skript. Handout und prüfungsrelevante Literatur werden zur Verfügung gestellt.
LiteraturFür die Prüfung wird eine Literaturliste zusammengestellt.
Voraussetzungen / BesonderesAllgemeine Hinweise zur Prüfung:

Bachelorstudierende: Als Grundlage für die Prüfungsvorbereitung dienen das in der Vorlesung vermittelte Wissen und die prüfungsrelevante Literatur, die der Lehrstuhl zur Verfügung stellt. Die Vorlesung ist als Jahreskurs angelegt. Da in der schriftlichen Sessionsprüfung Kenntnisse aus den beiden Vorlesungsreihen Landschaftsarchitektur I und II überprüft werden, wird unbedingt angeraten, die Vorlesung über zwei Semester zu besuchen.
Kurz vor Semesterende werden die Prüfungsthemen bekannt gegeben. Die Professur stellt zu den Prüfungsthemen Texte als pdf zum Download zur Verfügung. Diese dienen dem vertieften Verständnis der Vorlesung.

Mobilitätsstudierende oder Studierende anderer Departemente: Studierende, welche die Vorlesung nur über ein Semester besuchen, schliessen die Vorlesung mit einer mündlichen Semesterendprüfung ab. Auch hier stellt die Professur prüfungsrelevante Literatur als Download zur Verfügung. Die Studierenden werden gebeten, sich vorab per Email bei der Professur zu melden.
051-1238-21LIntegrierte Disziplin Landschaftsarchitektur (Ch. Girot) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP2UC. Girot
KurzbeschreibungEntwurfsarbeiten aus verschiedenen Bereichen der Architektur und des Städtebaus werden von Beginn gemeinsam mit der Landschaftsarchitektur entwickelt. Je nach Semesteraufgabe sind unterschiedliche Themen der Landschaftsarchitektur zu untersuchen. Es gilt Lösungsansätze zu den spezifischen Schwerpunkten im Entwurf zeitgenössischer Landschaftsarchitektur zu entwickeln.
LernzielDie Studierenden gewinnen einen Einblick in den umfassenden Entwurf von Architektur und Landschaft, verstehen deren Abhängigkeiten und ihre Wechselbeziehung und entwickeln ein ganzheitliches Denken beider Disziplinen.
Voraussetzungen / BesonderesAnfragen müssen in den ersten drei Semesterwochen erfolgen, danach werden keine Arbeiten mehr angenommen. Vorkenntnisse in der Landschaftsarchitektur sind von Vorteil.

Detaillierte Angaben und Voraussetzungen unter: www.girot.arch.ethz.ch
052-0706-00LLandschaftsarchitektur II Information 2 KP2VC. Girot
KurzbeschreibungGegenstand der Vorlesungsreihe ist die Einführung in die Arbeitsfelder zeitgenössischer
Landschaftsarchitektur. Anhand der Aspekte Ort, Boden, Wasser und Vegetation wird eine Perspektive auf
zukünftige Aufgaben der Landschaftsarchitektur eröffnet.
LernzielÜberblick über gegenwärtige und kommende Aufgabenfelder der Landschaftsarchitektur. Kritische
Reflexion zeitgenössischer Entwurfspraxis und Vermittlung von Ansätzen eines neuen Zugangs zur
Gestaltung von Landschaft.
InhaltDie Vorlesungsreihe "Theorie und Entwurf der zeitgenössischen Landschaftsarchitektur"(Landschaftsarchitektur II) schliesst an die Vorlesung "Geschichte und Theorie der Gartenkunst und Landschaftsarchitektur" (Landschaftsarchitektur I) an. Sie konzentriert sich nicht nur auf stilistische Fragen der Landschaftsarchitektur, sondern auch auf anstehende Aufgaben wie Revitalisierung von Landschaften, Nachhaltigkeit etc. Vorgestellt werden Gestaltungsansätze, die sich kritisch mit
überkommenen Naturbildern auseinandersetzen. Die Themenfelder Ort, Boden, Wasser und Vegetation bieten dabei praktisches Anschauungsmaterial für den landschaftsarchitektonischen Entwurf.
SkriptKein Skript. Handout und prüfungsrelevante Literatur werden zur Verfügung gestellt.
LiteraturFür die Prüfung wird eine Literaturliste zusammengestellt.
Voraussetzungen / BesonderesAllgemeine Hinweise zur Prüfung:

Bachelorstudierende: Als Grundlage für die Prüfungsvorbereitung dienen das in der Vorlesung vermittelte Wissen und die prüfungsrelevante Literatur, die der Lehrstuhl zur Verfügung stellt. Die Vorlesung ist als Jahreskurs angelegt. Da in der schriftlichen Sessionsprüfung Kenntnisse aus den beiden Vorlesungsreihen Landschaftsarchitektur I und II überprüft werden, wird unbedingt angeraten, die Vorlesung über zwei Semester zu besuchen.
Kurz vor Semesterende werden die Prüfungsthemen bekannt gegeben. Die Professur stellt zu den Prüfungsthemen Texte als pdf zum Download zur Verfügung. Diese dienen dem vertieften Verständnis der Vorlesung.

Mobilitätsstudierende oder Studierende anderer Departemente: Studierende, welche die Vorlesung nur über ein Semester besuchen, schliessen die Vorlesung mit einer mündlichen Semesterendprüfung ab. Auch hier stellt die Professur prüfungsrelevante Literatur als Download zur Verfügung. Die Studierenden werden gebeten, sich vorab per Email bei der Professur zu melden.
052-0714-21LSerendipity: Upper Waters Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 16
2 KP2GC. Girot
KurzbeschreibungAn investigation into the water infrastructure of Zurich and it's impact on the contemporary urban landscape will be undertaken. Through acoustic and visual field recordings the students find a variety of ways to represent urban systems.
LernzielThrough the use of multimedia tools, this course will reflect on the contemporary use and perception of landscape. Analogue photography and audio recordings will be represent the core body of the work.
InhaltAttention: The final inscription will take place on the first course date, everybody is treated the same.

After a long journey from its alpine sources, Zurich’s drinking water is stored in hidden chambers underground before it is ultimately directed to the user. Although being vital to everyday life, these very specifically designed and highly connected infrastructures remain mostly out of sight. The fresh-water reservoirs form a ring of single bodies located on the hilltops around the city’s center. A second lake of the city—decentralized, artificial, underground.

Throughout the historic development of Zurich it’s water supply has been critical to its flourishing as a city. Drinking water could initially only be sourced from groundwater wells or local springs. Both of which still play a role in today’s water supply. But additionally and most importantly today is the sourcing of lake water. The latest opportunity gradually became possible due to a combination of better filtration systems and the cleaning of rivers and lakes in and around Zurich.

Different infrastructure and nationwide fishery and water protection laws established around 1900 made this shift possible. Ever since the water quality is constantly monitored and improved especially in regards to agricultural chemicals. Since 1914 Zurich gains a large portion of its drinking water from the lake even if a plurality of water sources is maintained for the water system to be resilient towards possible threats and natural disaster.

Notes: The course will be limited to 16 students. Participation on all dates of the course (Introduction, Workshop, Mid- and Final Presentations) is mandatory. The Chair will provide some financial support (costs for production), possible additional costs (transportation, overnight stay, food and drinks) are asked to be paid by the participants. Basic trekking experience and outdoor clothing is required.
Voraussetzungen / BesonderesCourse language: English or/and German (number of participants is limited!)

25.2.2021 Introduction & final inscription – before the participation can't be guaranteed Zoom Link: https://ethz.zoom.us/j/97839041231

6th-7th Mar 2021 Weekend workshop, all day, in Zurich (mandatory) [if the current state of the pandemic allows]

CORONA: Due to the pandemic and the current situation during the semester, the course may still be adjusted. It is unclear at the moment whether a visit inside the reservoirs will be possible. Likewise, the physical work in the laboratories will have to be adapted selectively, depending on the rules and regulations.

More information under: https://girot.arch.ethz.ch/courses/elective-courses/upper-waters
Any Questions regarding this course, contact: haeusler@arch.ethtz.ch
052-0716-21LTopologie: Choreografien der Landschaft Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 2 KP2KC. Girot
KurzbeschreibungDie choreografischen Aspekten der Landschaft werden in dem Wahlfach 'Topology' im FS 2021 auf theortische wie praktische Weise untersucht.
LernzielDas Wahlfach ermöglicht den Studierenden ihr Wissen im Bereich der Landschaftsarchitektur zu erweitern.
InhaltDie Linie eines Weges oder die Beschaffenheit einer Wiesenfläche lenken nicht nur die Richtung unserer Bewegungen durch die Landschaft, sondern beeinflussen auch deren Dynamik und Rhythmus. Gleichzeitig steht die Vergänglichkeit menschlicher Bewegungen dem beständigen Takt natürlicher (physikalischer und biologischer) Prozesse gegenüber, wie etwa dem Wachsen der Bäume, der Erosionskraft des Windes, der Auffaltung der Berge.
Diese choreografischen Aspekte der Landschaftsmorphologie werden in dem Wahlfach auf unterschiedliche Weise untersucht: Mit einer Auswahl an Texten und Filmen tauchen wir in das Thema ein und vertiefen individuell bedeutsame Positionen aus Tanz, Kunst und Landschaftsarchitektur. Zudem begeben wir uns in die Landschaft selber und erproben in verschiedenen Übungen das Verhältnis unserer eigenen Körperbewegungen zum Raum.
In der Schlussaufgabe schliesslich widmen wir uns den dynamischen Raumgegebenheiten ausgewählter Plätze und Parks in Zürich. Indem wir unsere eigenen intuitiven Choreografien den vor Ort vorhandenen Bewegungsqualitäten gegenüberstellen, entsteht eine dynamische Auseinandersetzung mit der Landschaft. Diese wird anhand von Videos und eigens gestalteten Partituren dokumentiert.
Zur Kenntnisnahme: Der Kurs ist auf 20 Teilnehmende limitiert.
LiteraturReader
Voraussetzungen / BesonderesLehrsprache: Deutsch. (Englisch, Französisch n. Bedarf)

Einführung: Donnerstag, 25. Februar 2021, 12Uhr, online: der Zoom-Link wird an alle eingeschriebenen Studierenden im Vorfeld via Mail versendet.

Es wird ein Online-Reader zur Verfügung gestellt. Alle Informationen zu den Sitzungen werden per Mail an die eingeschriebenen Studierenden kommuniziert.
052-0734-21LSummer School: Body - Wonder - Land Information
Limited number of participants.
2 KP6SC. Girot
KurzbeschreibungFluidity, sequence, choreography and composition are essential terms of both dance and architecture/landscape design. The two disciplines’ outcomes tend to be distinctly oppositional:
One works with the ephemeral, with movement. The other is considered relatively static and permanent: It offers movement a vessel, mostly as a background scenery, sometimes taking over as a conductor.
LernzielReflecting and rethinking the presence of the body within the discipline of architecture and landscape. Relying on our bodies' intelligence to be able to confront the spaces that surround us and to question the ideas that constitute them.
Learning new techniques and terms from the discipline of dance.
Gaining experience in physical building construction and on-site design strategies.
InhaltSpace is (and always has been) created for the human body moving through it. Nevertheless, in the field of architectural education, the physicality of our own body and the attention we pay to its sensibility is a blind spot. With the minimal action of a mouse click we create “dynamic and vibrant” spaces, represented in images populated by motionless half-transparent figures. 

We feel that the subjectivity of the body as a vantage point enables us to critically address questions often neglected in the discourse of architecture, landscape and urban design: Which (mind-)bodies and communities are we building for? Which agencies and responsibilities are we entitled to as space- makers? And what can landscape, architecture and urban design actually afford? How fast / how slow do we want to move?
The body moves according to its surroundings. It incorporates the space. It feels temperatures, surface textures, the presence of others. It feels pain and excitement. Danger. Empathy. The body always responds to gravity. It remembers. It knows the sound of open air next to a concrete wall. It knows the sound of rain from behind a window. 


The body knows more than we think. Its intelligence is intuitive. The body's thinking is movement and the body's movement is thinking. The mind is a muscle. Asleep, the movement continues. In life, the human body gives space a meaning. 


Using the summer school as a research tool we will move through a field of unknown terms and practices to question and position our bodies in a familiar environment. We would like to pinpoint and disentangle the knots in our heads and bodies in search of new terms and practices.
Each day will start with modes of ephemeral space-making through the body guided by professional contemporary dancers Juliette Uzor and Marie Jeger.
As a counterpoint we will construct an outdoor stage as a collective endeavor throughout the course of the summer school. The stage will act as central playground for our thoughts, fantasies, discussions, lectures, and performances. As architects we see ourselves as bricoleurs, by starting design with what is at hand, by rearranging and finding the fine line between what we consider to be a formal “space” and where that zone of possibilites ends.
The process of construction work adds another layer of the physical and social to the experience.
The continuous, rhythmic repetition of bodily exercises in the morning and construction in the afternoon are punctuated through inputs and discussions with external guests.
The mixture of industrial, natural and even urban landscapes surrounding the site of Cima Norma pose an ideal foundation for the bodily explorations and architectural intervention. Being far from the hustle and bustle of the city is paramount to being able the concentrate on oneself as a group.
The goal is not a presentation on the stage (unless initiated by the participants), but the embodied experiences that come with the constant construction and deconstruction of space and bodies within this time frame.
Voraussetzungen / BesonderesThe Summer School takes place from 5th to 16th July 2021.
Location: In and around the Cima Norma Factory, Val Blenio, Ticino.
No prior knowledge, dance experience or skills are required. Every body is welcome to subscribe.
The number of participants is limited to 12 students.
Detailed information on how to apply will follow by the 3rd week of the semester.
Cost: 300CHF. Travel fees are not included
052-1128-21LArchitectural Design V-IX: Stadtpark Katzenbach. Shaping a New Peri-Urban Park in Zurich Nord Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (Link) only after the internal enrolment for the design classes (see Link).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 2nd April 2021, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
14 KP16UC. Girot
KurzbeschreibungThe Landscape Architecture Studio of Prof. Christophe Girot will design a new peri-urban park on the Katzenbach plain. The park will provide the inhabitants of Affoltern and Seebach with a new vision of public space that exploits the infrastructure, ecological value, and the productive landscape unique to the peri-urban area of Zürich Nord.
LernzielWe will work on the Katzensee area and its Hinterland (a protected nature reserve) and the space in between Affoltern and Seebach along the 7km long Katzenbach, Zurich’s longest open stream. The site borders a dynamic urban area which has been transformed from a pastoral landscape of scattered farmsteads into the city’s largest growing residential district with a projected population growth rate of over 17% until at least 2038. Affoltern has yet to transform any of the areas zoned for public space into significant public parks.
When viewing the remaining ‘space in-between’ Affoltern and Seebach from the perspective of the open space, recasting sprawling settlements as urban islands within a larger territory, the area holds significant value as a potential site for Zurich’s first large-scale urban park. This raises the question: what can we do as designers to give this area a structure that can hold over time and improve the quality of living at the northern edge of the city?

The FS 2021 Design Studio will focus on large-scale urban landscape design through digital point cloud modeling. During the semester, students will acquire skills in point cloud technology, digital 3D modeling and visualization techniques.

The goal of the studio is to develop a peri-urban park along the Katzenbach between Affoltern and Seebach. Students will work with microtopography and the topology of water to restructure the plain into a patchwork of public programs.

The design will follow a three-scales approach: urban design (large scale), park design (medium scale) and detail design (small scale).
InhaltThe studio is structured into three phases and includes multiple site visits.

PHASE 1: SITE VISIT, URBAN DESIGN AND HYPOTHESIS
In the first part of the semester, students will focus on the urban design scale in the area between Affoltern and Seebach. After an introduction, a site visit will give the students a better understanding of the area. They will analyze the periphery of Affoltern and Seebach, identify and structure areas for public space along the urban edges and envision a landscape park using the Katzenbach as a strategic backbone to connect the urban context of Glattpark with the rural setting of the Katzenseen.
In this phase, students will also attend guest lectures on urban design and park design. A one-day design charrette with experts will help to build basic knowledge of the peri-urban area and to create the first urban park sketches.

PHASE 2: DESIGN DEVELOPMENT THROUGH MODELING AND ITERATION
This phase will be dedicated to the focus area, namely the perimeter of the new public park. At this landscape scale, they will focus on the topology of water, microtopography and propose a program appropriate for the park.
Furthermore, they will be introduced to key tools such as 3D scanning and point cloud technology to generate topographies for 3D modeling.

PHASE 3: PROJECT SYNTHESIS AND VISUALIZATION
In the final part of the semester, students will focus on further defining the social aspects of the park area through detail design. By applying modeling and visualization techniques, they will illustrate the recreational activities and opportunities for social gathering of their detail area.
SkriptA course booklet will be provided at the introduction.
LiteraturA course booklet will be provided at the introduction. Furthermore, a semester apparat will be available to the students at the ILA Library.
Voraussetzungen / Besonderes- Introduction: Tuesday 23.02.2021, 10:00h
- The studio space is ETH Hönggerberg HIL C40.1 (we will work via Zoom)
- The design will be developed in groups of two, with individual assignments
- Language of instruction is English; Assistance in English or German
- The studio includes "Integrierte Disziplin Planung (Ch.Girot)", 3 ETCS credits
061-0114-00LDigital Design Methods II Information 2 KP2GC. Girot, I. U. Hurkxkens, B. Kowalewski
KurzbeschreibungThis course continues to introduce digital design methods in landscape architecture from data acquisition and modelling, to simulation, and visualization and consolidates already learned techniques.
LernzielEssential large-scale design tools are introduced and expand the students' knowledge of digital design methods. By the end of the semester the students have mastered the introduced survey methods, landscape modelling tools as well as simulation and visualization techniques. They are able to use those methods independently in the following semesters and in practice.
InhaltBased on a case study, the students work on the entire workflow of a landscape architectural project:
From data collection in the field to 2D and 3D modelling in the Landscape Visualization and Modelling Lab (LVML), analysis and simulation with various software solutions to visualizations and physical prototypes, this course covers the most important digital methods in landscape architecture.
The course is divided into three parts:

1. Survey
2. Modelling
3. Analysis, Simulation, Visualization

The case study will serve as a synthesis project where the students can apply their acquired skills. During the course, students are supported by an interdisciplinary team in the development of their case study. The case study will be conducted individually.
SkriptDigital and physical learning material is provided throughout the course.
Voraussetzungen / BesonderesIt is also highly recommended to visit the
lecture series D-ARCH, LV-063-0502-00 (no credits).
063-0626-21LSerendipity (Thesis Elective) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 6 KP13AC. Girot
KurzbeschreibungDie Wahlfacharbeit dient der gestalterischen Weiterentwicklung und Überprüfung der im Wahlfach Serendipity erarbeiteten Thesen zur Wahrnehmung und Gestaltung von Landschaft.
LernzielDie Wahlfacharbeit Serendipity soll den Studierenden ermöglichen, anhand multimedialer Werkzeuge eine Interventionsidee zu entwickeln und so die Gestaltbarkeit von Wahrnehmungsqualitäten zu untersuchen.
InhaltInformationen zum jeweiligen Thema des Semesters sowie die Kursdaten sind auf unserer Website zu finden:
http://girot.arch.ethz.ch/landscape-education/bachelor-master/current-courses
Voraussetzungen / BesonderesAus technischen Gründen ist die Teilnehmerzahl beschränkt. Nur für Teilnehmer des Wahlfachs Serendipity.
063-0628-21LTopology (Thesis Elective) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 6 KP13AC. Girot
KurzbeschreibungThe elective project serves to further explore the themes of the elective course Topology.
LernzielThe elective gives students the opportunity to expand their knowledge in the area of landscape architecture.
Voraussetzungen / BesonderesThis elective is supervised by the TheoryLab in the spring semester and by the DesignLab in the autumn semester.
064-0018-21LResearch Methods in Landscape and Urban Studies Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP2KG. Vogt, T. Avermaete, T. Galí-Izard, C. Girot, H. Klumpner, F. Persyn, C. Schmid
KurzbeschreibungAs part of the ‘Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies’, the ‘Research Methods in Landscape and Urban Studies' seminar offers PhD students at the D-Arch an application-oriented introduction into the variety of methodologies and tools available to conduct research on the (built) environment at the urban and territorial scale.
LernzielThe seminar's objective is to introduce PhD students to the multitude of research methodologies, tools, and techniques within the fields of urban studies, urban design, territorial planning and landscape architecture. Based on the conveyed knowledge, the seminar ultimately aims at enabling PhD candidates to critically assess existing methods and tools, and to refine and develop an academically sound research framework for their own studies.
InhaltThe seminar is organised along four modules that are arranged according to the PhD classes' particular needs:

A: Methodology Module >>> Introduction of a research methodology/approach by an expert + exercise and discussion / moderated by doctoral programme coordinator. (3 per semester)

B: Framework Module >>> Sessions organised and conducted by doctoral programme coordinator and invited experts to develop a first overview of different theories on landscape and urban studies (with this semester a specific focus on the Anthropocene and living systems). (3 per semester).

C: Techniques Module >>> Introduction into research techniques and tools / organised by doctoral programme coordinator and respective experts. These modules will make students familiar with technical aspects such as academic writing, or the the use of GIS software and visual analysis (3 per semester)

D. Doctoral Reviews >>> Presentation and discussion of individual PhD projects organised by the doctoral program coordinator with external guests (2 per semester).
Voraussetzungen / BesonderesThe online seminar is jointly organized by the coordinator of the Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies, and the I-LUS faculty. Although located at the D-Arch, the seminar is open to all doctoral students (at ETH) who are involved or interested in research at the urban and territorial scale.

This seminar is complementing the gta doctoral colloquiums on Thursday afternoons.