Christophe Girot: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2022

Auszeichnung: Die Goldene Eule
NameHerr Prof. em. Christophe Girot
LehrgebietLandschaftsarchitektur
Adresse
Landschaftsarchitektur, Girot
ETH Zürich, HIL H 56.1
Stefano-Franscini-Platz 5
8093 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 633 37 71
E-Mailgirot@arch.ethz.ch
DepartementArchitektur
BeziehungProfessor emeritus

NummerTitelECTSUmfangDozierende
052-0706-00LLandschaftsarchitektur II Information 2 KP2VC. Girot, A. Kirchengast
KurzbeschreibungGegenstand der Vorlesungsreihe ist die Einführung in die Arbeitsfelder zeitgenössischer
Landschaftsarchitektur. Anhand der Aspekte Ort, Boden, Wasser und Vegetation wird eine Perspektive auf
zukünftige Aufgaben der Landschaftsarchitektur eröffnet.
LernzielÜberblick über gegenwärtige und kommende Aufgabenfelder der Landschaftsarchitektur. Kritische
Reflexion zeitgenössischer Entwurfspraxis und Vermittlung von Ansätzen eines neuen Zugangs zur
Gestaltung von Landschaft.
InhaltDie Vorlesungsreihe "Theorie und Entwurf der zeitgenössischen Landschaftsarchitektur"(Landschaftsarchitektur II) schliesst an die Vorlesung "Geschichte und Theorie der Gartenkunst und Landschaftsarchitektur" (Landschaftsarchitektur I) an. Sie konzentriert sich nicht nur auf stilistische Fragen der Landschaftsarchitektur, sondern auch auf anstehende Aufgaben wie Revitalisierung von Landschaften, Nachhaltigkeit etc. Vorgestellt werden Gestaltungsansätze, die sich kritisch mit
überkommenen Naturbildern auseinandersetzen. Die Themenfelder Ort, Boden, Wasser und Vegetation bieten dabei praktisches Anschauungsmaterial für den landschaftsarchitektonischen Entwurf.
SkriptKein Skript. Handout und prüfungsrelevante Literatur werden zur Verfügung gestellt.
LiteraturFür die Prüfung wird eine Literaturliste zusammengestellt.
Voraussetzungen / BesonderesAllgemeine Hinweise zur Prüfung:

Bachelorstudierende: Als Grundlage für die Prüfungsvorbereitung dienen das in der Vorlesung vermittelte Wissen und die prüfungsrelevante Literatur, die der Lehrstuhl zur Verfügung stellt. Die Vorlesung ist als Jahreskurs angelegt. Da in der schriftlichen Sessionsprüfung Kenntnisse aus den beiden Vorlesungsreihen Landschaftsarchitektur I und II überprüft werden, wird unbedingt angeraten, die Vorlesung über zwei Semester zu besuchen.
Kurz vor Semesterende werden die Prüfungsthemen bekannt gegeben. Die Professur stellt zu den Prüfungsthemen Texte als pdf zum Download zur Verfügung. Diese dienen dem vertieften Verständnis der Vorlesung.

Mobilitätsstudierende oder Studierende anderer Departemente: Studierende, welche die Vorlesung nur über ein Semester besuchen, schliessen die Vorlesung mit einer mündlichen Semesterendprüfung ab. Auch hier stellt die Professur prüfungsrelevante Literatur als Download zur Verfügung. Die Studierenden werden gebeten, sich vorab per Email bei der Professur zu melden.
052-0714-22LSerendipity: Acoustic Niche Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 16
2 KP2GC. Girot
KurzbeschreibungThe acoustic niche connects considerations in space and time. During the semester students will study the soundscape and spatial configurations of the old Botanical Garden in Zurich. The investigations will lead to a multichannel acoustic installation on-site at the “Sonic Topology” Symposium in June 2022.
LernzielThrough an auralised point cloud model of the botanical garden, the students will be able to reflect our perception of the artificially organic landscape as a digital model in the AV-Lab. We will use the niche theory as a method to experiment together on an acoustic intervention and the interplay with the visual environment of the garden.
InhaltThe acoustic niche hypothesis, as proposed by Bernie Krause in 1983, describes that the acoustic dimension of the landscape is composed of single organisms that found their niche in frequency or/and time in order to be able to communicate. The human influence with densified cities and their infrastructures make rapid changes in ecology and therefore in the soundscape of our landscapes as well. These changes can be monitored with sound. We will investigate the complex environment in time and space on site by mapping and recording it’s sounds and by laser scanning the space during the workshop weekend. This will give us the possibility to examine our acoustic intervention in a point cloud model in the laboratory environment of the AV-Lab with space for experimentation and serendipity. To be able to present our soundscape at the “Sonic Topology” Symposium and to discuss our sound intervention with experts of the fields of soundart and soundecology is a great opportunity as well.
Voraussetzungen / BesonderesParticipation in the following events of the course is mandatory: Introduction, Workshop, Mid- and Final Presentations.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
052-0716-22LTopologie: Aktion! Landschaft Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 20.
2 KP2KC. Girot
KurzbeschreibungDas Wahlfach "Topology" im FS 2022 setzt den Schlusspunkt einer Reihe, die sich theoretisch und körperlich mit Landschaft auseinandersetzt. Aus unterschiedlichen Perspektiven der Wahrnehmung und gestützt durch Beispiele aus Kunst, Literatur und Geschichte begeben wir uns auf ein Terrain, das es durch eigene Gedanken und Handlungen zu formen gilt.
LernzielDas Wahlfach ermöglicht den Studierenden ihr Wissen im Bereich der Landschaftsarchitektur zu erweitern.
InhaltDas Wahlfach "Topology" im FS 2022 setzt den Schlusspunkt einer Reihe, die sich theoretisch und körperlich mit Landschaft auseinandersetzt. Bisher haben wir uns in Labyrinthen verirrt, haben neue Wege im Abseits geschaffen, sind auf Umwegen gegangen, haben unsere seelischen Covid-Landschaften kartografiert und unsere Körperbewegungen mit denjenigen der Landschaft synchronisiert.

Mit dieser Sammlung an Wissen und Erfahrungen lancieren wir das Finale: „Aktion! Landschaft“.
Aus unterschiedlichen Perspektiven der Wahrnehmung und gestützt durch Beispiele aus Kunst, Literatur und Geschichte begeben wir uns erneut auf ein Terrain, das es durch eigene Gedanken und Handlungen zu formen gilt.
Es werden drei Themenblöcken, u.a. zu Fragen der Wahrnehmung, Bewegung, Grenzen angeboten. Dabei werden verschiedene Aktionen im Aussenraum durch ausgewählte Texte und Diskussionen vertieft.
LiteraturReader
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
052-1128-22LArchitectural Design V-IX: Atom Heart River - A Garden Campus for the PSI (Girot) Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Please register (www.mystudies.ethz.ch) only after the internal enrolment for the design classes (see http://www.einschreibung.arch.ethz.ch/design.php).

Project grading at semester end is based on the list of enrolments on 1.4.22, 24:00 h. This is the ultimate deadline to unsubscribe or enroll for the studio!
14 KP16UC. Girot
KurzbeschreibungIn "Atom Heart River Studio" students will look for an innovative topological approach within the existing boundaries of the Aare River by the Paul Scherrer Institute and develop a living and resilient landscape structure to strengthen the added value for nature and recreation both on Campus and in the region.
LernzielThe Paul Scherrer Institute is Switzerland’s “Silicon Valley” and enjoys a worldwide reputation for cutting-edge scientific research. For over 30 years, researchers have come to a rural region in the canton of Aargau to take advantage of the institute’s unique opportunities, large facilities and extensive know-how. Surrounded by fields and forests, Switzerland’s most prominent nuclear research institution is embedded in a unique landscape between Villigen and Würenlingen on both sides of the river Aare. The Jurapark Aargau, adjacent to PSI West, is a regional nature park of national importance. Besides being an attractive recreational area for the public, this region represents an extensive habitat for flora and fauna, distinguished by the diversity of its landscapes, rich biodiversity and the uniqueness of its urban structure.

Yet, The PSI campus is characterized by a security fence closing its two areas from the surrounding territory. As a result, patchwork urbanization has developed in an uncontrolled way, neglecting the public spaces. In anticipation of the future campus expansion in 2035 with a flow of 3000 coworkers, we will match the knowledge of urban design and large-scale landscapes architecture with contemporary notions of open spaces and gardening to restructure and refine the spatial qualities along the river and create a lively and vibrant campus. Thereby, we will creatively design the waterfront areas with bathing facilities, public gardens and an essential footpath connection across the Aare River as a direct link between the two campus areas.

Students are asked to explore new spatial strategies and propose creative interventions towards the design of open space. Along the way, each project will enhance the existing landscape through innovative and conceptual topographic approaches to create vibrant, sustainable, and attractive environments.

The methodogogy follows from a combination of continuous research, experimentation and design.

Based on dynamic landscape modelling principles developed by the the Chair of Prof. Christophe Girot, the studio will use the facilities of the ETH Landscape Modelling and Visualizing Lab (LVML) to establish a procedural and iterative design approach. There will be workshops on landscape modelling (Rhinoceros3D), generative design methods (Grasshopper) and MR (Mix Reality) to generate 3D landscape models. In addition, a series of lectures, a compulsory weekend site visit, as well as reviews and workbooks will help students attain the landscape design objectives set by this studio.
InhaltIn the coming semester, we would both design and explore the garden's theme at various scales. These different phases will also structure the design semester into three phases and includes multiple site visits.

Hypothesis, Phase 1: The river space as a garden for the territory.
Thesis, Phase 2: The campus as a garden for the region.
Synthesis, Phase 3: The institute as a garden for its actors.
SkriptA course booklet will be provided at the introduction.
For further information see: girot.arch.ethz.ch
LiteraturA reader will be provided at the introduction. Furthermore, a pre-selection of relevant books will be available to the students at the ILA Library.
Voraussetzungen / BesonderesSingle work or group work, whereof more than 5 weeks group work.
Design will be developed in groups of two, with individual assignments including a Process Portfolio.

Introduction: Tuesday 22.02.2022 10:00h;
Intermediate crits: 16.3.22 / 20.4.22 / 10.5.22.
Final Crits: 1.6.22

Extra costs: 60 CHF per student (compulsory site visit, incl. transport and tickets): Weekend of 26/27.02.2022.

For further information see: http://girot.arch.ethz.ch/
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Kundenorientierunggefördert
Menschenführung und Verantwortunggeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegefördert
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Verhandlunggeprüft
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
061-0120-00LDigital Design Methods III Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 2 KP2GC. Girot, P. Urech
KurzbeschreibungThis course builds on the introduction of digital design methods in landscape architecture, and encompasses data acquisition and modelling to simulation and visualization. The final semester of this series focuses on consolidating the techniques previously learned.
LernzielEssential large-scale design tools that were introduced in the previous semesters will be applied to individual design tasks. By the end of the semester the students have mastered the introduced survey methods, landscape modelling tools as well as simulation and visualization techniques. They are able to use those methods independently in the following semesters and in practice.
InhaltBased on an individual case study, the students work on the entire workflow of a landscape architectural project. From data collection to 2D and 3D modelling in the Landscape Visualization and Modelling Lab (LVML), analysis and simulation with various software solutions to visualizations and physical prototypes, this course covers the most important digital methods in landscape architecture. The course is divided into three parts: 1. Survey, Analysis 2. Modelling 3. Simulation, Visualization The case study will serve as a synthesis project where the students can apply their acquired skills. During the course, students are supported by an interdisciplinary team in the development of their case study. The case study will be conducted individually.
SkriptDigital and physical learning material is provided throughout the course.
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggefördert
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgefördert
Kundenorientierunggefördert
Menschenführung und Verantwortunggefördert
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegefördert
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Verhandlunggefördert
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
061-0144-22LAdvanced Studio: Furttalweg: Designing Furtbach's Riverway Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 12 KP16UC. Girot
KurzbeschreibungThe Advanced Landscape Architecture Studio of Prof. Christophe Girot will design a linear public space along the Furtbach. The designed landscape will improve the quality of life for the inhabitants of the Furttal by enhancing connectivity between urban areas and providing access to recreational spaces.
LernzielWe will work in the Furttal valley situated between Lägern and Altberg in the north-west of the city of Zürich. The plain of the valley was once largely covered by wetlands, a result of the glaciers which formerly covered the Furttal. In the past 15 years, these wetlands have been drained and turned into cultivable land.

Today, the region is also very urbanized, though not in the sense of a continuous urbanity but in the form of patches of settlements on both sides of the valley. Consequently, it is difficult to find natural connections along the valley. This situation raises a number of interesting questions: how continuous are those fragmented places? How accessible is the Furtbach? Can we imagine a promenade or a network of pathways along the shore? Can we establish connectivity between the urbanized areas through landscape design?

​​The FS 2022 Design Studio will focus on large-scale design through digital point cloud modeling. In several workshops, students will acquire skills in point cloud and computer modeling, visualisation techniques and CNC prototyping. The studio includes several workshops and field trips to the site.
InhaltThe studio is structured into three phases and includes multiple site visits.

PHASE 1: SITE VISIT, URBAN DESIGN AND HYPOTHESIS
PHASE 2: DESIGN DEVELOPMENT THROUGH MODELING AND ITERATION
PHASE 3: PROJECT SYNTHESIS AND VISUALIZATION
SkriptA course booklet will be provided at the introduction.
For further information see: girot.arch.ethz.ch
LiteraturA reader will be provided at the introduction. Furthermore, a pre-selection of relevant books will be available to the students at the ILA Library.
Voraussetzungen / Besonderes- Introduction: Tuesday 22.02.2022 11:00h
- The studio space is ETH Hönggerberg HIL G 75
- Language of instruction is English; Assistance in English or German
KompetenzenKompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Kundenorientierunggefördert
Menschenführung und Verantwortunggeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegefördert
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Verhandlunggeprüft
Persönliche KompetenzenAnpassung und Flexibilitätgeprüft
Kreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
061-0153-00LPraktikumsbericht Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Nur für Landschaftsarchitektur MSc.
2 KP4PT. Galí-Izard, C. Girot, G. Vogt
KurzbeschreibungTeil des Studiums ist ein sechsmonatiges Praktikum im Bereich der Landschaftsarchitektur. Die Praxistätigkeit soll möglichst viele Arbeitsphasen der Tätigkeit einer Landschaftsarchitektin/eines Landschaftsarchitekten umfassen. Die Studierenden fertigen einen Praktikumsbericht an, in welchem sie die verschiedenen Praktikumstätigkeiten detailliert beschreiben und den Lernerfolg reflektieren.
LernzielDer Bericht über die Praxistätigkeit soll möglichst viele Arbeitsphasen der Tätigkeit einer Landschaftsarchitektin/eines Landschaftsarchitekten umfassen.
InhaltTeil des Studiums ist ein sechsmonatiges Praktikum im Bereich der Landschaftsarchitektur. Die Praxistätigkeit soll möglichst viele Arbeitsphasen der Tätigkeit einer Landschaftsarchitektin/eines Landschaftsarchitekten umfassen. Die Studierenden fertigen einen Praktikumsbericht an, in welchem sie die verschiedenen Praktikumstätigkeiten detailliert beschreiben und den Lernerfolg reflektieren.
Voraussetzungen / BesonderesBericht über Praktikum, 6 Monate, im Bereich der Landschaftsarchitektur.
Der Bericht kann in Deutsch oder Englisch verfasst werden.
064-0018-22LResearch Methods in Landscape and Urban Studies: Creative, Sensory & Imaginative Approaches Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP2KG. Vogt, T. Avermaete, T. Galí-Izard, C. Girot, H. Klumpner, F. Persyn, C. Schmid
KurzbeschreibungAs part of the ‘Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies’, the ‘Research Methods in Landscape and Urban Studies' seminar offers PhD students at the D-Arch an application-oriented introduction into the variety of methodologies and tools available to conduct research on the (built) environment at the urban and territorial scale.
LernzielThe seminar's objective is to introduce PhD students to the multitude of research methodologies, tools, and techniques within the fields of urban studies, urban design, territorial planning and landscape architecture. Based on the conveyed knowledge, the seminar ultimately aims at enabling PhD candidates to critically assess existing methods and tools, and to refine and develop an academically sound research framework for their own studies.
InhaltThe seminar is organised along four modules that are arranged according to the PhD classes' particular needs:

A: Methodology Module >>> Introduction of a research methodology/approach by an expert + exercise and discussion / moderated by doctoral programme coordinator. (3 per semester)

B: Framework Module >>> Sessions organised and conducted by doctoral programme coordinator and invited experts to develop a first overview of different theories on landscape and urban studies (with this semester a specific focus on the Anthropocene and living systems). (3 per semester).

C: Techniques Module >>> Introduction into research techniques and tools / organised by doctoral programme coordinator and respective experts. These modules will make students familiar with technical aspects such as academic writing, or the the use of GIS software and visual analysis (3 per semester)

D. Doctoral Reviews >>> Presentation and discussion of individual PhD projects organised by the doctoral program coordinator with external guests (2 per semester).
Voraussetzungen / BesonderesThe online seminar is jointly organized by the coordinator of the Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies, and the I-LUS faculty. Although located at the D-Arch, the seminar is open to all doctoral students (at ETH) who are involved or interested in research at the urban and territorial scale.

This seminar is complementing the gta doctoral colloquiums on Thursday afternoons.